Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+16
formsvackan
Corven
R.O.F.L
DMustaine
Vercingetorix
redalert
marxisten
ericTheDog
RedMentalCase
berralarzon
F.I.S.T
Thetaxpayer
Infra
RedclownIII
DirtyDog
Sossar ee lata
20 posters

Enkel fråga, Skall Juholt avgå?

Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Enkel fråga, Skall Juholt avgå? - Sida 9 Empty Sv: Enkel fråga, Skall Juholt avgå?

Inlägg  Corven 2011-10-11, 21:25

Blanketten där man som riksdagsledamot fyller i hyresbegäran ser ut på detta sätt:

Ersättning för övernattningsbostad inom 50 kilometer från Riksdagshuset

Namn:

Personnummer:

Jag disponerar en lägenhet, inom 50 km från Riksdagshuset, med adress enligt nedan:

Adress:

Postadress:

Min hyra/avgift är för närvarande kr/månad.

Hushållsel ingår i hyran/avgiften.

Hushållsel ingår inte i hyran/avgiften.

Jag önskar få ersättning för hyran/avgiften och i förekommande fall kostnad för hushållsel löpande, i samband med utbetalningen av arvodet.

Önskar ersättning fr.o.m. datum _______________________________

Jag bifogar kopia på hyreskontrakt eller motsvarande dokument där hyran/avgiften framgår.

Om min hyra/avgift ändras förbinder jag mig att omedelbart meddela förändringen skriftligt till enheten ledamotsservice samt bifoga dokument där hyran/avgiften framgår.

Vid byte av boende fyller jag i en ny blankett.

__________________________ _____________________________

Ort och datum Namnteckning

Blanketten sänds till enheten ledamotsservice.

2010-06-08

Slut.
    Det enda jag inte har med här är riksdagsmärket uppe i högra hörnet.

Sen kan man så klart ha åsikter om vad folk borde förstå, eller inte förstå, och om det stämmer att Juholt fått tillsägelser, så är det graverande.

Men blanketten som sådan gör det eventuella misstaget förståeligt.
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Enkel fråga, Skall Juholt avgå? - Sida 9 Empty Sv: Enkel fråga, Skall Juholt avgå?

Inlägg  DirtyDog 2011-10-11, 21:58

Corven skrev:Sen kan man så klart ha åsikter om vad folk borde förstå, eller inte förstå, och om det stämmer att Juholt fått tillsägelser, så är det graverande.

Men blanketten som sådan gör det eventuella misstaget förståeligt.
    Men det intressanta är väl vilket omdöme någon har när de tror att de kan använda sin älskarinnas lägenhet som övernattningsbostad och därigenom få ett bidrag som inte endast täcker hans egna kostnader utan även hennes?

Det är inte rimligt att någon i hans ställning inte ifrågasätter det orimliga i detta utan att ens bemöda sig om att undersöka hur det ligger till.
    Som företagare måste man ständigt undersöka exakta innebörden av eventuella avdrag för att inte riskera dryga böter. Man kan då inte skylla på att man "trodde" att de menade på nåt speciellt sätt. Ingen sitter och granskar ifall du har tagit med sprit i någon nota eller köpt saker privat på företaget utan det framkommer normalt först vid en revision. Men DÅ jävlar får du dina fiskar varma!

F.ö. står det på formuläret "Min hyra/avgift är för närvarande kr/månad" och inte ERA hyreskostnader!
    Det ÄR ju inte HANS hyreskostnad, eller hur? Isåfall måste hon uppvisa kvitto på att han betalt detta och därmed få ta upp hyresintäkten i sin deklaration (vilket hon troligtvis inte gjort). Egentligen så har han ju inga kostnader alls eftersom hans flickvän redan har en bostad som han troligtvis bor gratis i. Hon bor säkert även gratis i hans hus när hon är där.

Är det egentligen inte ganska sjukt att om två vänner bor ihop och delar på boendekostnaden så måste den som står på kontraktet ta upp den andres hyreskostnad som en inkomst. Ifall de istället har en sexuell relation så anses det ok att man delar på kostnaden och ingen inkomst behöver redovisas?
    marxisten
    marxisten

Antal inlägg : 5060

Inlägg  marxisten 2011-10-11, 22:05

ericTheDog skrev:Jag protesterade mot att du skrev att för att dömas för ett brott måste uppsåt kunna bevisas.

Att bevisa uppsåt är nog synnerligen enkelt i detta fall då det redan tycks finnas vittnen på att Juholt informerats om reglerna i Augusti.Trots detta har han fortsatt fuska i September.

Det måste det för alla där inget annat är föreskrivet, vilket det inte är om bedrägeri. I vanliga krävs det uppsåt för att kunna dömas för ett brott, läs brottsbalken.

Vi talade om Juholts fall, inget annat. Och i detta fall liksom som de sa på TV måste uppsåt bevisas för att han ska kunna dömas för bedrägeri. Annars kan man inte ens dra det inför rätten.
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2011-10-11, 22:14

marxisten skrev:
    ericTheDog skrev:Jag protesterade mot att du skrev att för att dömas för ett brott måste uppsåt kunna bevisas.

Att bevisa uppsåt är nog synnerligen enkelt i detta fall då det redan tycks finnas vittnen på att Juholt informerats om reglerna i Augusti.Trots detta har han fortsatt fuska i September.

Det måste det för alla där inget annat är föreskrivet, vilket det inte är om bedrägeri. I vanliga krävs det uppsåt för att kunna dömas för ett brott, läs brottsbalken.

Vi talade om Juholts fall, inget annat. Och i detta fall liksom som de sa på TV måste uppsåt bevisas för att han ska kunna dömas för bedrägeri. Annars kan man inte ens dra det inför rätten.

Vi vet ju ännu inte vilken brottsrubricering Juholt kommer åtalas för.

Det var du som skrev att brott i största allmänhet kräver ett uppsåt. Det protesterade jag emot.
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2011-10-11, 23:06

Corven skrev:Men blanketten som sådan gör det eventuella misstaget förståeligt.
    Nu tror jag att det är reglerna på deras hemsida som de förväntas känna till och följa.
    http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____6396.aspx

För att få ersättning för en övernattningsbostad fyller ledamoten i en blankett och skickar den till ledamotsservice tillsammans med en kopia på hyreskontraktet eller motsvarande dokument där hyran/avgiften framgår.

Bestämmelserna tillämpas så att ledamoten får ersättning för sin del av bostadskostnaden om ledamoten bor tillsammans med någon annan.

Man kan också gissa sig till att den ENDA anledningen som han såg till att själv komma med som hyresgäst på flickvännens hyresavi var denna: För en sådan övernattningsbostad som ledamoten själv hyr betalas en ersättning som motsvarar den faktiska kostnaden upp till ett visst belopp.

Vilken annan anledning skulle han ha haft till att få med sitt namn på hyresavin än ren och skär snikenhet? Om han hade fått bo gratis hos sin kärring under veckorna så skulle han ju inte få en krona i ersättning. Allt handlade om att maximera sitt bidrag!
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2011-10-11, 23:24

ericTheDog skrev:
    marxisten skrev:

Det var du som skrev att brott i största allmänhet kräver ett uppsåt. Det protesterade jag emot.

Det gör de ju i allmänhet! Endast om det uttryckligen står annorlunda i lagen, är de fråntagna från den regeln. Generellt sätt kräver de uppsåt!

Och jo, Juholt kommer åtalas för bedrägeri om något alls. Det är för bedrägeri han utreds för, inget annat.

Senast ändrad av marxisten den 2011-10-11, 23:27, ändrad totalt 1 gång
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-10-11, 23:26

DirtyDog skrev:
    Corven skrev:Men blanketten som sådan gör det eventuella misstaget förståeligt.
    Nu tror jag att det är reglerna på deras hemsida som de förväntas känna till och följa.
    http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____6396.aspx

För att få ersättning för en övernattningsbostad fyller ledamoten i en blankett och skickar den till ledamotsservice tillsammans med en kopia på hyreskontraktet eller motsvarande dokument där hyran/avgiften framgår.

Bestämmelserna tillämpas så att ledamoten får ersättning för sin del av bostadskostnaden om ledamoten bor tillsammans med någon annan.

Man kan också gissa sig till att den ENDA anledningen som han såg till att själv komma med som hyresgäst på flickvännens hyresavi var denna: För en sådan övernattningsbostad som ledamoten själv hyr betalas en ersättning som motsvarar den faktiska kostnaden upp till ett visst belopp.

Vilken annan anledning skulle han ha haft till att få med sitt namn på hyresavin än ren och skär snikenhet? Om han hade fått bo gratis hos sin kärring under veckorna så skulle han ju inte få en krona i ersättning. Allt handlade om att maximera sitt bidrag!

Vad gäller riksdagens regler så är de uppenbara. Självfallet känner alla riksdagsmän till detta. Förmåner som dessa är på alla arbetsplatser ett hett samtalsämne på fikat/luncher.

Vad gäller Juholts namn på fakturan så är din infallsvinkel ny för mig. Det hade jag inte tänkt på. Men självfallet är det ett högst sannolikt förlopp du beskriver, vilket ytterligare stärker att Juholt hade uppsåt.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-10-11, 23:36

marxisten skrev:
    ericTheDog skrev:
    marxisten skrev:

Det gör de ju i allmänhet! Endast de som det uttryckligen står annorlunda i är fråntagna från den regeln. Generellt sätt kräver de uppsåt!

Och jo, Juholt kommer åtalas för bedrägeri om något alls. Det är för bedrägeri han utreds för, inget annat.

Det är väldigt många brott som inte kräver uppsåt. Vållande av annans död. Fortkörning. Framkannade av fara o.s.v o.s.v.

Det kan även tänkas att man hittar ytterligare åtalspunkter mot Juholt. Men du kanske vill gå före brottsutredningen?
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2011-10-11, 23:37

ericTheDog skrev:Vad gäller Juholts namn på fakturan så är din infallsvinkel ny för mig. Det hade jag inte tänkt på. Men självfallet är det ett högst sannolikt förlopp du beskriver, vilket ytterligare stärker att Juholt hade uppsåt.

Gör det, jag ser faktiskt inte att det stärker misstanke om uppsåt från ett juridiskt perspektiv. Om han hade uppsåt bör han väl tagit bort Åsas namn från avi:n, eller?

Juridiskt sätt är det du skriver spekulationer och håller aldrig i en rättssal. Då om han hade haft till uppsåt att få dubbelersättning och fuska på det sätt du beskriver, skulle han ha tagit bort Åsa:s namn från avi:n. Om han hade gjort det så hade det från ett djuriskt perspektiv varit betydligt mer att gå på för att bekräfta det var uppsåtligt. Fortfarande är det faktum kvar att han ej har tagit bort hennes namn och därmed skickat in avi:er där det är uppenbart de är två som har lägenheten. Och från ett juridiskt perspektiv om man vill ha fällande dom är detta faktum förödande, då att ha kvar Åsa:s namn tyder på motsatsen till uppsåt.
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2011-10-11, 23:41

ericTheDog skrev:Det är väldigt många brott som inte kräver uppsåt. Vållande av annans död. Fortkörning. Framkannade av fara o.s.v o.s.v.
    Det kan även tänkas att man hittar ytterligare åtalspunkter mot Juholt. Men du kanske vill gå före brottsutredningen??

Vållande till annans död är korrekt, detta pga. att mord och dråp kräver uppsåt.

Fortkörning räknas alltid som uppsåtligt då om du inte ser någon vägskylt och är utanför tätbebyggt område ska hålla max 70 tills du ser en vägskylt. Om polisen tar dig för fortkörning är det därmed klart att det är uppsåtligt, eftersom du utan annan angivelse på vägskylt kört fortare än standardhastigheten i Sverige.

Frammanande av fara vet jag ej om det finns nån grövre modell på likt det gör av vållande till annans död.

Vad som framkommit hittills finns det som jag ser det ingen annan åtalspunkt.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-10-11, 23:50

marxisten skrev:
    ericTheDog skrev:Det är väldigt många brott som inte kräver uppsåt. Vållande av annans död. Fortkörning. Framkannade av fara o.s.v o.s.v.
    Det kan även tänkas att man hittar ytterligare åtalspunkter mot Juholt. Men du kanske vill gå före brottsutredningen??

Vållande till annans död är korrekt, detta pga. att mord och dråp kräver uppsåt.

Fortkörning räknas alltid som uppsåtligt då om du inte ser någon vägskylt och är utanför tätbebyggt område ska hålla max 70 tills du ser en vägskylt. Om polisen tar dig för fortkörning är det därmed klart att det är uppsåtligt, eftersom du utan annan angivelse på vägskylt kört fortare än standardhastigheten i Sverige.

Frammanande av fara vet jag ej om det finns nån grövre modell på likt det gör av vållande till annans död.

Vad som framkommit hittills finns det som jag ser det ingen annan åtalspunkt.

På samma sätt skulle Juholts bidragsmygel ALLTID kunna räknas som uppsåtligt då det finns tydliga regler kopplat till bidraget. Lika tydligt som en vägskylt faktiskt.

Vad gäller annan åtalspunkt har det talats om bl.a korruption. Men man vet ju aldrig var det slutar. Minns Mons Sahlins långa lista av oegentligheter.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-10-11, 23:56

marxisten skrev:
    ericTheDog skrev:Vad gäller Juholts namn på fakturan så är din infallsvinkel ny för mig. Det hade jag inte tänkt på. Men självfallet är det ett högst sannolikt förlopp du beskriver, vilket ytterligare stärker att Juholt hade uppsåt.

Gör det, jag ser faktiskt inte att det stärker misstanke om uppsåt från ett juridiskt perspektiv. Om han hade uppsåt bör han väl tagit bort Åsas namn från avi:n, eller?

Juridiskt sätt är det du skriver spekulationer och håller aldrig i en rättssal. Då om han hade haft till uppsåt att få dubbelersättning och fuska på det sätt du beskriver, skulle han ha tagit bort Åsa:s namn från avi:n. Om han hade gjort det så hade det från ett djuriskt perspektiv varit betydligt mer att gå på för att bekräfta det var uppsåtligt. Fortfarande är det faktum kvar att han ej har tagit bort hennes namn och därmed skickat in avi:er där det är uppenbart de är två som har lägenheten. Och från ett juridiskt perspektiv om man vill ha fällande dom är detta faktum förödande, då att ha kvar Åsa:s namn tyder på motsatsen till uppsåt.

Att ta bort Åsas namn hade ju varit en förfalskning. Så dum är nog inte ens Juholt. Genom att låta Åsas namn stå kvar på fakturan får han ju såna som dig att tro att det saknas uppsåt att fuska, vilket isåfall lika gärna kan indikera att han hade uppsåt.

I svenska rättsalar har vi fri bevisprövning. Och det finns exempel på näst intill sinnessjuka bevis såsom skärmdumpar som vem som helst med en bevismaskin kan framställa.

Men det är intressant att du helt utelämnar det starkaste beviset för att Juholt hade uppsåt:

Håkan Juholts assistent Peter Cervin har för di.se bekräftat att S-ledaren kände till reglerna om hyresbidrag.

Källa: Expressen.se

marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2011-10-12, 00:46

ericTheDog skrev:
    marxisten skrev:

Att ta bort Åsas namn hade ju varit en förfalskning. Så dum är nog inte ens Juholt. Genom att låta Åsas namn stå kvar på fakturan får han ju såna som dig att tro att det saknas uppsåt att fuska, vilket isåfall lika gärna kan indikera att han hade uppsåt.

I svenska rättsalar har vi fri bevisprövning. Och det finns exempel på näst intill sinnessjuka bevis såsom skärmdumpar som vem som helst med en bevismaskin kan framställa.

Men det är intressant att du helt utelämnar det starkaste beviset för att Juholt hade uppsåt:

Håkan Juholts assistent Peter Cervin har för di.se bekräftat att S-ledaren kände till reglerna om hyresbidrag.

Källa: Expressen.se

Som sagt, Åsas namn står på avi:erna vilket ställer till problem för åklagaren.

F.ö. handlar det inte om såna som mig, utan om svensk rättsprocess. Där måste man bevisa om det finns uppsåt och utifrån vad som finns idag så tror jag det blir jävligt svårt för åklagaren att väcka åtal då bl.a. att båda namnen står på avi:erna tyder på icke uppsåt. Och det är inte bara jag som säger, det har de sagt på nyheterna flera gånger.
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2011-10-12, 00:53

ericTheDog skrev:På samma sätt skulle Juholts bidragsmygel ALLTID kunna räknas som uppsåtligt då det finns tydliga regler kopplat till bidraget. Lika tydligt som en vägskylt faktiskt.

Nej Eric. Det finns inga tydliga regler på samma sätt som i trafiken. Det finns inga regler som gäller för alla bidrag. Däremot så gäller trafikreglerna överallt! Dessutom har du inte som ens liknar körkort gällande bidrag som är ett bevis på att du ska kunna alla regler.

Är det inte enklare för dig att erkänna att jag hade rätt gällande att för att man ska kunna väcka åtal mot Juholt för bedrägeri så måste det bevisas att det var uppsåtligt. Dina försök börjar ju bli löjliga. Du vet mer enligt dig själv om detta än både åklagaren och advokaten, vilka båda sagt att för att en rättsprocess ens ska komma på tal så krävs det uppsåt.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-10-12, 01:10

marxisten skrev:
    ericTheDog skrev:På samma sätt skulle Juholts bidragsmygel ALLTID kunna räknas som uppsåtligt då det finns tydliga regler kopplat till bidraget. Lika tydligt som en vägskylt faktiskt.

Nej Eric. Det finns inga tydliga regler på samma sätt som i trafiken. Det finns inga regler som gäller för alla bidrag. Däremot så gäller trafikreglerna överallt! Dessutom har du inte som ens liknar körkort gällande bidrag som är ett bevis på att du ska kunna alla regler.

Är det inte enklare för dig att erkänna att jag hade rätt gällande att för att man ska kunna väcka åtal mot Juholt för bedrägeri så måste det bevisas att det var uppsåtligt. Dina försök börjar ju bli löjliga. Du vet mer enligt dig själv om detta än både åklagaren och advokaten, vilka båda sagt att för att en rättsprocess ens ska komma på tal så krävs det uppsåt.

Dock kan det vara lika lätt att påvisa uppsåt som det är i trafiken. Reglerna finns ju där på ett papper. Juholt har lämnat in en faktura med två namn, men ändå tagit emot ersättning som om han bodde där själv. I flera år. Trots påpekanden om att han gjort fel så har han fortsatt. Vittnen finns, som hävdar att Juholt kände till reglerna. Han får svårt att komma undan. Mycket svårt.
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2011-10-12, 03:54

marxisten skrev:Där måste man bevisa om det finns uppsåt och utifrån vad som finns idag så tror jag det blir jävligt svårt för åklagaren att väcka åtal då bl.a. att båda namnen står på avi:erna tyder på icke uppsåt.
    Detta beror tydligen på att politikerna är undantagna från dessa regler:

Brott och straff - Bidragsbrottslagen
    Den som medvetet försöker få ut mer ersättning eller bidrag från välfärdssystemen än vad man har rätt till kan dömas för bidragsbrott. Reglerna har skärpts sedan bidragsbrottslagen trädde ikraft den 1 augusti 2007. Även den som av grov oaktsamhet eller slarv lämnar felaktiga uppgifter eller låter bli att anmäla ändrade förhållanden kan dömas för bidragsbrott.

Lagen omfattar alla de offentliga bidrag, ersättningar och lån för personligt ändamål som beslutas av Försäkringskassan, Premiepensionsmyndigheten, Centrala studiestödsnämnden, Migrationsverket, Arbetsförmedlingen, kommunerna och arbetslöshetskassorna. Några exempel är sjukersättning, tillfällig föräldrapenning, a-kassa, socialbidrag och studiestöd.

Bidragsbrottslagen är speciellt anpassad till de förhållanden som gäller vid utbetalningar av bidrag, ersättningar, pensioner och lån. Det har tidigare inte funnits en lag riktad mot den som gör sig skyldig till bidragsbrott, utan brotten har dömts på samma sätt som bedrägerier. Syftet med lagen är att strama upp reglerna, göra dem tydligare och värna välfärdssystemen.

Lagen är indelad i tre svårhetsgrader. Den som medvetet och vid upprepade tillfällen fått ut stora felaktiga belopp kan dömas till grovt bidragsbrott och riskerar upp till fyra års fängelse. Bedöms beloppen vara mindre räknas handlingen som bidragsbrott och kan innebära upp till två års fängelse. Ringa brott används i de fall fall det utbetalade beloppet är litet och straffet kan bli böter eller fängelse i upp till sex månader.

Den största förändringen med den nya lagen är att det blir straffbart att vara grovt oaktsam med uppgifterna utan att för den skull medvetet erhålla mer pengar än man har rätt till. Grov oaktsamhet räknas som vårdslöst bidragsbrott. Tidigare krävdes uppsåt för att kunna dömas.

Det räcker med att ange felaktiga uppgifter och att det finns risk för att en utbetalning ska betalas ut fel för att det ska betraktas som ett brott. Det har tidigare räknats som brott först när de felaktiga bidragen betalats ut.

En annan förändring med lagen är att berörda myndigheter är skyldiga att anmäla misstanke om bidragsbrott till polis eller åklagare.

Ändringen kom främst till stånd pga att många "glömde bort" att anmäla ändrade förhållanden och fortsatte kvittera ut bidrag de inte skulle ha.
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2011-10-12, 04:13

Ganska ruttet av Aftonbladet att ha ordet "Bostadsfusket" i
    varenda rubrik som gäller den här affären, sen flera dagar.

Vi vet inte om att det varit medvetet fusk. kan lika gärna
    ha varit slarv från en upptagen politiker som haft ett roddigt
    livspuzzel.

För djävligt av Aftonbladet. De kunde åtminstone skriva "Det
    misstänkta fusket". Ordet fusk leder bara tankarna åt ett håll
    och inte ens AB vet om det är fel håll. Oärligt av Aftonbladet
    som svärtar.

http://www.aftonbladet.se/
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Enkel fråga, Skall Juholt avgå? - Sida 9 Empty Svärta

Inlägg  Secrist 2011-10-12, 09:11

Infra skrev:

livspuzzel.

som svärtar.

He, he...om Juholt hade hetat Reinfeldt istället så tvivlar jag starkt på att vänstern varit lika förlåtande och jagat ursäkter till höger och vänster till varför det är förståeligt att han fått ut för mycket pengar i fem års tid.
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2011-10-12, 09:20

Secrist skrev:
    Infra skrev:

livspuzzel.

som svärtar.

He, he...om Juholt hade hetat Reinfeldt istället så tvivlar jag starkt på att vänstern varit lika förlåtande och jagat ursäkter till höger och vänster till varför det är förståeligt att han fått ut för mycket pengar i fem års tid.

Nej några förmildrande omständigheter fanns ju inte från vänsterhåll när det gällde Littorin!

Empatin är enkelriktad.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2011-10-12, 14:58

Här är förmodligen? förklaringen till varför Juholt ansåg att han hade rätt till hela hyran i sin livskompis lägenhet som han flyttade in i, det kommer från säkra källor på Sveavägen.

Juholt har efter att ha kallat sin käring för särbo och kulbo, äntligen förstått att hon är
    PLACE-BO, alltså egentligen bor Juholt själv i lägenheten.Smile

Tanten finns inte i lägenheten.
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2011-10-12, 15:07

ericTheDog skrev:
    marxisten skrev:

Dock kan det vara lika lätt att påvisa uppsåt som det är i trafiken. Reglerna finns ju där på ett papper. Juholt har lämnat in en faktura med två namn, men ändå tagit emot ersättning som om han bodde där själv. I flera år. Trots påpekanden om att han gjort fel så har han fortsatt. Vittnen finns, som hävdar att Juholt kände till reglerna. Han får svårt att komma undan. Mycket svårt.

Skillnaden är att innan du ens får sätta dig bakom ratten måste du har körkort. För att få ett körkort måste du genomgå test så att man ser du kan alla regler.

Något liknande finns inte gällande bidrag och olika ersättningar, därav så är det inte lika säkert man kan alla reglerna och man kan hävda detta. Om man har körkort och kör olagligt så kan man ju inte hävda detta precis, då ska man ju inte ha körkort.

Om det rättsligt går att bevisa påpekanden så kan han däremot dömas för bedrägeri, men då måste det hålla rättsligt. Eftersom den fysiska bevisningen som framkommit hittills består av räkningar där två namn är på pappren så tyder det på i rättsligt sammanhang att det är ouppsåtligt då han inte gjort som Marjasin och klistrat och klippt eller på annat sätt försökt dölja de är två i lägenheten.

Men vi får hoppas lagen får ha sin gång och att utredningen visar om det är uppsåtligt eller bara ett jävligt korkat misstag.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2011-10-12, 15:10

redalert skrev:
    Secrist skrev:
    Infra skrev:

livspuzzel.

som svärtar.

Nej några förmildrande omständigheter fanns ju inte från vänsterhåll när det gällde Littorin!

Empatin är enkelriktad.

Det är värre, i fallet Littorin handlade det ju om rent personliga och intima förhållanden, där om någon stans ska det ju visas empati, vänstern visade sitt riktiga ansikte.
    ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Inlägg  ANNA2LINK 2011-10-12, 15:10

Secrist skrev:
    Infra skrev:

livspuzzel.

som svärtar.

Samtidigt hade ni tyckt tvärtom...
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2011-10-12, 15:16

DirtyDog skrev:
    marxisten skrev:Där måste man bevisa om det finns uppsåt och utifrån vad som finns idag så tror jag det blir jävligt svårt för åklagaren att väcka åtal då bl.a. att båda namnen står på avi:erna tyder på icke uppsåt.
    Detta beror tydligen på att politikerna är undantagna från dessa regler:

Brott och straff - Bidragsbrottslagen
    Den som medvetet försöker få ut mer ersättning eller bidrag från välfärdssystemen än vad man har rätt till kan dömas för bidragsbrott. Reglerna har skärpts sedan bidragsbrottslagen trädde ikraft den 1 augusti 2007. Även den som av grov oaktsamhet eller slarv lämnar felaktiga uppgifter eller låter bli att anmäla ändrade förhållanden kan dömas för bidragsbrott.

Lagen omfattar alla de offentliga bidrag, ersättningar och lån för personligt ändamål som beslutas av Försäkringskassan, Premiepensionsmyndigheten, Centrala studiestödsnämnden, Migrationsverket, Arbetsförmedlingen, kommunerna och arbetslöshetskassorna. Några exempel är sjukersättning, tillfällig föräldrapenning, a-kassa, socialbidrag och studiestöd.

Bidragsbrottslagen är speciellt anpassad till de förhållanden som gäller vid utbetalningar av bidrag, ersättningar, pensioner och lån. Det har tidigare inte funnits en lag riktad mot den som gör sig skyldig till bidragsbrott, utan brotten har dömts på samma sätt som bedrägerier. Syftet med lagen är att strama upp reglerna, göra dem tydligare och värna välfärdssystemen.

Lagen är indelad i tre svårhetsgrader. Den som medvetet och vid upprepade tillfällen fått ut stora felaktiga belopp kan dömas till grovt bidragsbrott och riskerar upp till fyra års fängelse. Bedöms beloppen vara mindre räknas handlingen som bidragsbrott och kan innebära upp till två års fängelse. Ringa brott används i de fall fall det utbetalade beloppet är litet och straffet kan bli böter eller fängelse i upp till sex månader.

Den största förändringen med den nya lagen är att det blir straffbart att vara grovt oaktsam med uppgifterna utan att för den skull medvetet erhålla mer pengar än man har rätt till. Grov oaktsamhet räknas som vårdslöst bidragsbrott. Tidigare krävdes uppsåt för att kunna dömas.

Det räcker med att ange felaktiga uppgifter och att det finns risk för att en utbetalning ska betalas ut fel för att det ska betraktas som ett brott. Det har tidigare räknats som brott först när de felaktiga bidragen betalats ut.

En annan förändring med lagen är att berörda myndigheter är skyldiga att anmäla misstanke om bidragsbrott till polis eller åklagare.

Ändringen kom främst till stånd pga att många "glömde bort" att anmäla ändrade förhållanden och fortsatte kvittera ut bidrag de inte skulle ha.

Frågan är om det räknas som han har lämnat felaktiga uppgifter eller utelämnat uppgifter i ansökan, eftersom det på räkningarna står två namn. Och det är räkningarna i sammanhanget som är uppgifterna. Och han har såvitt framkommit hittills inte på något sätt manipulerat dessa så de kan ju inte räknas som felaktiga.

Och det är inte olagligt att ansöka om för mycket, det som är olagligt är att lämna felaktiga uppgifter vilket han vad jag sett inte gjort. På det papper han fyllde i finns ju ingen ruta där man ska beskriva hur många som bor i lägenheten, så han har ju inte lämnar felaktiga uppgifter där. Han har också fyllt i rätt månadsbelopp för hyran. Han har skickat in räkningar med två namn. Och eftersom det på ansökan inte finns någonstans att skriva hur många man är i lägenheten så är det frågan om man ens kan anklaga han för att inte ange ändrade förhållanden. Ifall den uppgiften funnits med och han struntat i att anmäla de är två, hade det utan tvekan räknats som fusk. Men eftersom det inte finns något sådant att fylla i på ansökan så vet i tusan.

Och vad jag vet är det inte olagligt att ansöka om för mycket bidrag, man har alltid rätt att ansöka. Det är den ansvariga myndigheten som ska bedöma hur mycket man har rätt till.

Senast ändrad av marxisten den 2011-10-12, 15:24, ändrad totalt 1 gång
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2011-10-12, 15:23

marxisten skrev:Men vi får hoppas lagen får ha sin gång och att utredningen visar om det är uppsåtligt eller bara ett jävligt korkat misstag.
    Missade du mitt förra inlägg?

"Den största förändringen med den nya lagen är att det blir straffbart att vara grovt oaktsam med uppgifterna utan att för den skull medvetet erhålla mer pengar än man har rätt till. Grov oaktsamhet räknas som vårdslöst bidragsbrott. Tidigare krävdes uppsåt för att kunna dömas."

Ovanstående gäller VANLIGA människor som dömt oavsett om de har uppsåt eller ej. Dock så tror jag att man undantagit politiker från dessa lagregler.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-27, 06:43