Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+9
RedMentalCase
redalert
Sniperace
DirtyDog
formsvackan
Secrist
Infra
Redvictory
ericTheDog
13 posters

När var det nu USA skulle gå i konkurs?

Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

När var det nu USA skulle gå i konkurs? - Sida 2 Empty Sv: När var det nu USA skulle gå i konkurs?

Inlägg  Infra 2011-08-02, 02:07

Det handlar inte om det. Den stora frågan är:
    will they pass that bill?

"Statsskulden: 14 300 000 000 000 dollar (min understrykning)

USA har nått taket för sin 14 300 miljarder
    dollar stora statsskuld. Det är så hög statsskulden får vara enligt lag.
    Finansdepartementet sa därför att skuldtaket måste höjas, senast 2 augusti,något som har gjorts 78 gånger sedan 1960.

Samtidigt har landet ett rejält budgetunderskott på cirka 1 500 miljarder dollar i år. USA måste därför låna mer pengar för att kunna betala bland
    annat pensioner, sjukvårdsprogram och räntor på lån.

Dessutom kämpar landet med en arbetslöshet på drygt 9 procent i spåren av den globala finanskrisen. Internationella valutafonden varnade i går för att en ”allvarlig chock” kommer att drabba världsekonomin om USA inte har pengar att betala sin skuld.

Källor: USA:s finansdepartement, TT, Reuters"

http://www.dn.se/ekonomi/borsen-sjonk-till-nytt-arslagsta

http://www.dn.se/ekonomi/senaten-rostar-om-budgetavtalet

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/usas-odesvecka
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

När var det nu USA skulle gå i konkurs? - Sida 2 Empty Sv: När var det nu USA skulle gå i konkurs?

Inlägg  formsvackan 2011-08-02, 07:41

ericTheDog skrev:Jaså, vad är det för problem de har, menar du? Rika knösar som bölar över att andra borde dra åt svångremmen.
    Menar du att de feta tyskarna ska skita i hur mycket lånade pengar som grekerna spenderar ?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-08-02, 07:43

ericTheDog skrev:Om de nu ansåg skulderna vara ett problem så skulle de väl börja betala tillbaka, eller hur?
    Med vad ?
    ericTheDog skrev:Men varför betala tillbaka en fet skuld och leva fattig, när man kan behålla skulden, leva rikt och lyckligt?
    Tipsa finansminister Borg.
    ericTheDog skrev:Hur dum tror du folk är egentligen?
    Vet inte, men du har höjt ribban en hel del.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

När var det nu USA skulle gå i konkurs? - Sida 2 Empty Knasigt

Inlägg  Secrist 2011-08-02, 08:51

Hur kommer det sig att vänsterns empati är så selektiv? Skadeglädjen över USA:s problem och att världen skulla skakas i den finansiella grunden om USA inte klarar av att komma överens vet inga gränser. Man gnuggar händerna och är så spänd av förväntning att man knappt kan sitta still. Trots att problemen även skulle spridas till betydligt fattigare länder och ännu fattigare befolkning men jag antar att de bekymren är totalt underordnade glädjen över att se USA plågas.
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2011-08-02, 09:49

formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:Jaså, vad är det för problem de har, menar du? Rika knösar som bölar över att andra borde dra åt svångremmen.
    Menar du att de feta tyskarna ska skita i hur mycket lånade pengar som grekerna spenderar ?

Det är väl upp till dem.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-08-02, 09:53

formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:Om de nu ansåg skulderna vara ett problem så skulle de väl börja betala tillbaka, eller hur?
    Med vad ?
    ericTheDog skrev:Men varför betala tillbaka en fet skuld och leva fattig, när man kan behålla skulden, leva rikt och lyckligt?

Med pengar såklart.

Du kanske missat det, men Sverige har också en statsskuld. Trots detta lånade finansminister Borg pengar och lät statsskulden öka under finanskrisen.

Du har fortfarande misslyckats med att förklara problemet med en skuldsättning, lite kul eftersom detta verkar vara din paradfråga.
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2011-08-02, 10:00

ericTheDog skrev:
    formsvackan skrev:
    Med vad ?

Med pengar såklart.

Du kanske missat det, men Sverige har också en statsskuld. Trots detta lånade finansminister Borg pengar och lät statsskulden öka under finanskrisen.

Du har fortfarande misslyckats med att förklara problemet med en skuldsättning, lite kul eftersom detta verkar vara din paradfråga.

Vad som är en rimlig skattenivå tycks han också ha missat under alla år! Laughing
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

När var det nu USA skulle gå i konkurs? - Sida 2 Empty Låna?

Inlägg  Secrist 2011-08-02, 11:33

Det finns nog ingen, oavsett politiskt läger, som anser något annat än att Borg har gjort ett fantastiskt arbete att hantera krisen. Till forumvänsterns stora förtret kan man förmoda.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-08-02, 11:42

2:a Augusti idag. Vi väntar på den utlovade konkursen.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2011-08-02, 11:56

ericTheDog skrev:Vi väntar fortfarande...hahahahaha

Alla foliehattar är färdigsydda på---Måndag!

formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-08-02, 14:08

ericTheDog skrev:Med pengar såklart.
    Vilka pengar ? Anledningen till att man lånar pengar är att man saknar sådana.
    ericTheDog skrev:Du har fortfarande misslyckats med att förklara problemet med en skuldsättning, lite kul eftersom detta verkar vara din paradfråga.
    Att "problemet med en skuldsättning" skulle behöva förklaras för dig förstår jag. De flesta andra har dock begripit detta redan nu. Rapporteringarna om Greklands situation kan du väl inte ha bommat, inte heller den uttryckta oron för övriga PIGS-länder. Det politiska kaoset i USA verkar dock inte bekymra dig det minsta, det är ju bara skulder.

Du har tidigare uttryckt att det bara är att låta sedelpressarna gå varma, men så enkelt är det inte. Det här med valutans tillkomst är mera komplicerat än så, men det får någon annan förklara för dig. Jag nöjer mig med att gå i god för att varken storken, blommor eller bin har med saken att göra.

Skulle man av någon anledning trycka upp 100-dollarsedlar motsvarande USA skuld, kan du här få en hint om hur många som skulle behövas.

http://usdebt.kleptocracy.us/

ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-08-02, 14:15

formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:Med pengar såklart.
    Vilka pengar ? Anledningen till att man lånar pengar är att man saknar sådana.
    ericTheDog skrev:Du har fortfarande misslyckats med att förklara problemet med en skuldsättning, lite kul eftersom detta verkar vara din paradfråga.
    Att "problemet med en skuldsättning" skulle behöva förklaras för dig förstår jag. De flesta andra har dock begripit detta redan nu. Rapporteringarna om Greklands situation kan du väl inte ha bommat, inte heller den uttryckta oron för övriga PIGS-länder. Det politiska kaoset i USA verkar dock inte bekymra dig det minsta, det är ju bara skulder.

Du har tidigare uttryckt att det bara är att låta sedelpressarna gå varma, men så enkelt är det inte. Det här med valutans tillkomst är mera komplicerat än så, men det får någon annan förklara för dig. Jag nöjer mig med att gå i god för att varken storken, blommor eller bin har med saken att göra.

Skulle man av någon anledning trycka upp 100-dollarsedlar motsvarande USA skuld, kan du här få en hint om hur många som skulle behövas.

http://usdebt.kleptocracy.us/

Klart man har pengar. Man har bara valt att lägga dem på andra saker.

Vad gäller oron i USA och Europa så är den i sig nog ett större problem än skulderna. Och det är riktigt att politiskt kaos inte bekymrar mig speciellt mycket. Det ordnar sig serru. Vidare tycks solen ha gått upp även i Grekland idag. Trots att USA skulle gått i konkurs idag, eller hur var det nu?

formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-08-02, 14:22

ericTheDog skrev:Klart man har pengar. Man har bara valt att lägga dem på andra saker.
    Förklara. Om man konsumerar mer än man producerar kan detta inte leda till annat än att pengar saknas.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-08-02, 14:22

ericTheDog skrev:Det ordnar sig serru.
    Hur ?
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-08-02, 16:26

formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:Det ordnar sig serru.
    Hur ?

Det får du snart se. Man kör på ungefär som vanligt. Stora skulder är inget problem i det långa loppet. Dels käkar inflationen upp skulderna. Dels sjunker räntan med tiden. Men framförallt är det inget självändamål att vara skuldfri.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-08-02, 16:28

formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:Klart man har pengar. Man har bara valt att lägga dem på andra saker.
    Förklara. Om man konsumerar mer än man producerar kan detta inte leda till annat än att pengar saknas.

När det gäller statsbudgeten så finns det skatteintäkter och diverse utgifter. Därmed kan man välja om man vill gå plus eller minus. I USA har man valt att gå minus.
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2011-08-02, 19:06

Nu samlas USA:s höga vederböranden för att rösta om förslaget.

Det har gått mycket prestige i det här nu för min del.

Jag har nog inget annat att vänta en gemensam attack från en samlad
    forumhöger om min profítia inte besannas.
    pale
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-08-02, 19:59

Infra skrev:
    Nu samlas USA:s höga vederböranden för att rösta om förslaget.

Det har gått mycket prestige i det här nu för min del.

Jag har nog inget annat att vänta en gemensam attack från en samlad
    forumhöger om min profítia inte besannas.
    pale

Ännu ingen konkurs. Vi väntar och väntar. Eller...inte.
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2011-08-02, 20:36

Jag fick fel. jag erkänner det.

Men jag hyser fortfarande gott hopp.
    pirat
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-08-02, 21:37

Infra skrev:

Jag fick fel. jag erkänner det.

Men jag hyser fortfarande gott hopp.
    pirat

Vilket är nästa datum att se fram emot? Lika stort asgarv varje gång.
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2011-08-02, 22:31

Jag krälar i stoftet.

Jag får rulla mig i tjära och fjäder.

Jag lägger ut en bild på det.
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2011-08-03, 00:28

Infra skrev:
    Jag krälar i stoftet.

Jag får rulla mig i tjära och fjäder.

Jag lägger ut en bild på det.

Skoja´
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-08-03, 14:44

ericTheDog skrev:Dels käkar inflationen upp skulderna.

Vilken inflation "käkar upp" en statsskuld ?
    ericTheDog skrev:Dels sjunker räntan med tiden.

Nu är det väl som så att om kreditbetyget sänks pga bristande betalningsförmåga, höjs räntan !
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2011-08-03, 17:10

formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:Dels käkar inflationen upp skulderna.

Vilken inflation "käkar upp" en statsskuld ?
    Knappast den lokala inflationen men om man har lån i t.ex. dollar så påverkas självklart lånen av kronans kurs gentemot den valutan.
    formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:Dels sjunker räntan med tiden.

Nu är det väl som så att om kreditbetyget sänks pga bristande betalningsförmåga, höjs räntan !
    Ja, åtminstone för NYA lån.
    En annan viktig faktor för kreditgivarna är givetvis VAD lånen används till. Används de till välfärd och bidrag (och inte till värdeskapande investeringar) så påverkar det givetvis räntan negativt och framförallt kreditbetyget.
    Att låna för konsumtion är lika idiotiskt för ett land som för en privatperson. Att låna pengar till husköp ger därför en lägre ränta än om man lånar till en semesterresa.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-08-03, 19:06

Jag vill nog påstå att den lokala inflationen på sikt kan kopplas till BNP-ökningen. Ganska självklart att Sveriges statsskuld på ca 1000 Miljarder är ett obetydligt problem idag. Dock hade det varit lite tufft med 100 Miljarder i statsskuld år 1850.

Självfallet påverkas kreditbetyget av en massa saker, som i sin tur påverkar räntan. På längre sikt kommer dock räntan alltid att sjunka.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 09:00