Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+15
berralarzon
lazy
R.O.F.L
Corven
Secrist
DirtyDog
Vercingetorix
RedclownIII
ANNA2LINK
RedMentalCase
Sniperace
redalert
SiP
ericTheDog
Freedom
19 posters

Strålande...

Thetaxpayer

Antal inlägg : 7997

Strålande... - Sida 5 Empty Sv: Strålande...

Inlägg  Thetaxpayer 2011-03-22, 12:25

Freedom skrev:
    Du fick ett svar redan på sidan 3.

Sorry DD, återkommer med reflektioner.

När då? Efter du har pratat med dina andra personligheter/högerröstarvänner?
    Freedom
    Freedom

Antal inlägg : 1404

Inlägg  Freedom 2011-03-22, 12:33

När då?

När jag kommer hem från jobbet......
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2011-03-22, 12:53

Freedom skrev:
    När då?

När jag kommer hem från jobbet......

Du slutar väl rätt tidigt?

Lärarna jobbar ju inte så långa dagar! Very Happy
    Freedom
    Freedom

Inlägg  Freedom 2011-03-22, 12:56

16-17 beroende var jag är...

Lärarna jobbar ju inte så långa dagar

Det kanske dom inte gör, men jag vet inte vad det har med mig att göra ?
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-03-22, 13:58

Freedom skrev:

16-17 beroende var jag är...

Lärarna jobbar ju inte så långa dagar

Det kanske dom inte gör, men jag vet inte vad det har med mig att göra ?

Så fisten har tagit över morgonpasset och rc tar kvällspasset? Laughing
    Freedom
    Freedom

Inlägg  Freedom 2011-03-22, 14:23

Så fisten har tagit över morgonpasset och rc tar kvällspasset?

Sedan jag reggade mig här har trion Knatte, Fnatte och Tjatte försökt få mig till: Berra, Lennart, Fisten, Roffe, RC, "lilla gumman" och någon till.

Ni är lika vilsna i detta som ni är att "debattera".
    Denna sjukliga fascination över vem som skriver vad ligger ung på en 12 årings nivå.
    Ganska rätt va, småMUFare ?

Kanske dags att se vad som skrivs och inte av vem ?
    Thetaxpayer

Antal inlägg : 7997

Inlägg  Thetaxpayer 2011-03-22, 14:53

Freedom skrev:

Sedan jag reggade mig här har trion Knatte, Fnatte och Tjatte försökt få mig till: Berra, Lennart, Fisten, Roffe, RC, "lilla gumman" och någon till.

Denna sjukliga fascination över vem som skriver vad ligger ung på en 12 årings nivå.

Ja det görs också och från dig har vi ju konstaterat att det inte kommer mycket vettigt ifrån. Kräver svar men ger inga t.e.x.
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-03-22, 16:30

Freedom skrev:

En seriös debattör börjar alltid med att blåljuga? Rolling Eyes

NO BULLSHIT! clown
    Freedom
    Freedom

Inlägg  Freedom 2011-03-22, 19:45

@DD

Den kommer ALLTID att vara farlig utan kontroll och säkerhetsföreskrifter. Hur säker den är beror på de som driver dem och vi kan aldrig veta huruvida säkerheten kommer öka eller minska i framtiden,

Med andra ord bör vi avstå och avveckla. Det går ju knappast att förespråka en teknik där vi måste ha TUR varje dag den är i drift.

Dessutom är uranbrytning oerhört farlig och miljövidrig.

För att inte tala om det planerade slutförvaret.....

men sunt förnuft talar för att de bara blir säkrare och säkrare för varje år som går.

När hela kedjan är frisk: ja annars: nej
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2011-03-22, 20:09

kraftverksdammar kan brista och de gör det också ibland, att ha en damm som är tur varje dag den inte brister kan väl inte vara acceptabelt?

olje och kolkrFTEVERK SPRIDER ORDENTLIGA FÖRORENINGAR, OCH BRYTNINGEN AV KOL OCH OLJEBORRNING TRANSPORTER öe väldigt elaka mot naturen, och det är tur att det inte vartje dag sker haveier av olika slag.

vindkraftverk kan också ställa till skit,m de kan kasta isbitar väldoigt lång väg med mycket stor kraft, räkna på periferihastigen på en sådan propeller, så ser du att det inte rör sig om små krafter när ett isblock kastas iväg, eller en vinge lossnar...

ALLT är farligt, det är till och med farligt att leva, man kan ju dö...

Ännu så har naturkatastrofer dödat ohyggligt många fler, och bara trafiken dödar varje år mångfallt fler än vad kärnkraften gjort
    Freedom
    Freedom

Inlägg  Freedom 2011-03-22, 20:52

Att jämföra kärnkraft med dammar som kan brista och vindkraftverks som kan kasta isbitar...tja jag vet hur man svarar på sånt.

Effekterna av ett rejält haveri slår allt du nämner, Tjernobyl och förmodligen nu Japan visar väl det.

Slutförvar på 100 000 år och uranbrytningens avigsidor nämner du inte ens.....

Det finns ju en anledning att ingen vill försäkra ett kärnkraftverk...och vi måste fortfarande ha tur VARJE dag...
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-03-22, 20:59

Freedom skrev:Att jämföra kärnkraft med dammar som kan brista och vindkraftverks som kan kasta isbitar...tja jag vet hur man svarar på sånt.

Effekterna av ett rejält haveri slår allt du nämner, Tjernobyl och förmodligen nu Japan visar väl det.

Slutförvar på 100 000 år och uranbrytningens avigsidor nämner du inte ens.....

Det finns ju en anledning att ingen vill försäkra ett kärnkraftverk...och vi måste fortfarande ha tur VARJE dag...

och hur stor kunskap har du av brustna dammar?
    Har du den blekaste aning om hur många som dödats i sådana olyckor?

slutförvaring?
    hur länge har du varit utanför alla rapporter från forskningen, idag kan avfallet ANVÄNDAS i nya verk, där slutprodukten är betydligt ofarligare, och senare nyheter talar om ännu en genbaerations ver som kan använda det från andra gångens avfall och ge en avfall som är nästan helt ofarligt.

och du verkar hellre se att det avfall vi har idag ska bli liggande i dessa hundratusentals åren istället för att användas för att ge oss energi, det de verken vi har anmvänt som gett detta avfall har bara använ 5% av energiinehållet, tala om slöseri
    Freedom
    Freedom

Inlägg  Freedom 2011-03-22, 21:05

tillräckligt för att veta att efter dammolyckan kan man beträda området.
    Det kan man inte med området runt Tjernobyl, där får man vänta i mellan 4-600 år innan man får flytta dit.

En raserad damm förgiftar inte mat, bröstmjölk....

hur länge har du varit utanför alla rapporter från forskningen, idag kan avfallet ANVÄNDAS i nya verk

Är det DÄRFÖR man i dagarna beslutar om slutför i kopparkapslar som vetenskapen är oense om om de verkligen kommer att hålla i 100 000 år ?

senare nyheter talar om ännu en genbaerations ver som kan använda det från andra gångens avfall och ge en avfall som är nästan helt ofarligt.

Vi ska alltså förlita oss på ännu en oprövad teknik som kanske/kanske inte kommer att fungera...???

Mig övertygar du inte...
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-03-22, 21:13

Freedom skrev:

tillräckligt för att veta att efter dammolyckan kan man beträda området.
    Det kan man inte med området runt Tjernobyl, där får man vänta i mellan 4-600 år innan man får flytta dit.

En raserad damm förgiftar inte mat, bröstmjölk....

hur länge har du varit utanför alla rapporter från forskningen, idag kan avfallet ANVÄNDAS i nya verk

Är det DÄRFÖR man i dagarna beslutar om slutför i kopparkapslar som vetenskapen är oense om om de verkligen kommer att hålla i 100 000 år ?

senare nyheter talar om ännu en genbaerations ver som kan använda det från andra gångens avfall och ge en avfall som är nästan helt ofarligt.

Vi ska alltså förlita oss på ännu en oprövad teknik som kanske/kanske inte kommer att fungera...???

Mig övertygar du inte...

ok, säg dedt till de drabbade i ungern, där det resulterade i giftkataSTROF....
    runt tjernobyl börjar folk redan bosätta sig, och det görs turistresor för att visa området, var det så längesedan?

vad gäller dessa kopparkapslar beror det till 100% på tankeförbudet som sverige införde, en ren politisk fråga där svenskar FÖRBJÖDS forska i kärnteknik....

ok, vi kanske inte ska uppfinna något, det är ju då din oprävade teknik, tänk på dem som för längesedan påstod att människan kunde inte färdas i mer än ca 30km i timmen, åkte man fortare skulle man dö... stopp för oprövad teknik, nejtack.

att övertyga dig är nog inget at en tänka sig, du är med al säkerhet lika indoktrinerad som de som avrättade människor för att de sade att jorden INTE var platt... *asg*
    Freedom
    Freedom

Inlägg  Freedom 2011-03-22, 21:19

Kärnkraften blir ju knappast mindre farlig för att andra energislag har sina brister.

Wiki om Pripjat (staden nära Tjernobyl)

"Staden och området däromkring kommer inte att vara beboeligt på flera århundraden. Det kommer att ta 300 år innan den farligaste radioaktiva isotopen halverats så mycket att den inte längre anses påverka människan. Även om det inte bor människor i området har djur börjat röra sig där och trivs tack vare att där inte finns några människor. Det finns ännu ingen statistik som visar om djurens reproduktionsvanor eller livslängd har ändrats."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pripjat_%28stad%29

Jag har läst andra siffror, ingen lägre än 300 år dock.

Allt för att vi under en mycket kort tidsperiod ska ha tillgång till elektriska tandborstar och eluppvärmda trottoarer.....
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-03-22, 21:21

Freedom skrev:Kärnkraften blir ju knappast mindre farlig för att andra energislag har sina brister.

Wiki om Pripjat (staden nära Tjernobyl)

"Staden och området däromkring kommer inte att vara beboeligt på flera århundraden. Det kommer att ta 300 år innan den farligaste radioaktiva isotopen halverats så mycket att den inte längre anses påverka människan. Även om det inte bor människor i området har djur börjat röra sig där och trivs tack vare att där inte finns några människor. Det finns ännu ingen statistik som visar om djurens reproduktionsvanor eller livslängd har ändrats."

sopm jag trodde du HAR missat alla senare rapporter, det har även stått i aftonbladet om att det nu BARA är just själva området precis runt reaktorn som är hög strålning, men inte högre än att turistresorna är där och tittar....

kanske kan det varea så att man ska använda nordisk familjebohk som källa i vissa fall? (från mitten eller början på 1900-talet Very Happy

självfallet skulle vi kanske undvika el TOTALT, det finns de som säger att elens påverkan är en av orsakerna till cancer, och vi ser elöverkänsligheten sprida sig, så vem vet kanske borde vi gå tillbaka till taljljus och vegetabliska oljeljus....
    men det är ju så att förbränningen skapar gifter med, så vad återstår, att lita till naturligt solljus?

fö har jag varken eltandbortse eller elrakhyvel, eluppvärmda trottoarer har jag inte hört talas om, men göteborgsbackens högra körfält är eluppvärmt vintertid för att lastbilar inte ska kana baklänges....(jönköping väg 40)

sedan kan man tänka på hiroshima och nagasaki, där SPÄNGDES atombomber och hur länge var de städerna obeboeliga pga detta?

Senast ändrad av Sniperace den 2011-03-22, 21:31, ändrad totalt 1 gång
    Freedom
    Freedom

Inlägg  Freedom 2011-03-22, 21:30

men inte högre än att turistresorna är där och tittar.

Varför flyttar inte folk in där tror du ?

självfallet skulle vi kanske undvika el TOTALT,

Svårt att debattera ?
    Allt är antingen svart ELLER vitt ?

Min stådpunkt är att kärnkraften, från uranbrytning via drif till slutförvar är för farlig och innehåller för många riskmoment för att vi ska använda den.
    Jag tror inte jag nämnt att vi ska vara utan el.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-03-22, 21:35

Freedom skrev:
    men inte högre än att turistresorna är där och tittar.

Varför flyttar inte folk in där tror du ?

självfallet skulle vi kanske undvika el TOTALT,

Svårt att debattera ?
    Allt är antingen svart ELLER vitt ?

Min stådpunkt är att kärnkraften, från uranbrytning via drif till slutförvar är för farlig och innehåller för många riskmoment för att vi ska använda den.
    Jag tror inte jag nämnt att vi ska vara utan el.

nu ÄR det ju så att folk flyttar dit idag.......

Nej absolut inte svårt, svara på frågan, stämmer det INTE att det finns forskare som säger att el och magnetfält troligen orsakar cancer och är orsaken till denna massiva ökning av denna folksjukdom?

ökar inte antalet människor med elöverkänslighet som blir väldig dåliga av att vara i närhetyen av elektriska fält?

på tal om uranbrytning, ska uran separeras från ex koppar sliver och annan metallbrytning för att kasseras?

är inte all bryrtning av metaller och mineraler något som förorenar i lika hög grad?
    för att inte tala om oljan och oljekatastroferna...

bort med olja kol och all gruvbrytning pga farorna med miljö osv?

Freedom
    Freedom

Inlägg  Freedom 2011-03-22, 21:37

sedan kan man tänka på hiroshima och nagasaki, där SPÄNGDES atombomber och hur länge var de städerna obeboeliga pga detta?

Det föds fortfarande barn med genskador pga av strålningen som uppstod för 60+ år sedan, så det var ett ytterst dåligt exempel.

eluppvärmda trottoarer har jag inte hört talas om

Hela Västerås centrum har eluppvärmda trottoarer...tex
    Freedom
    Freedom

Inlägg  Freedom 2011-03-22, 21:38

nu ÄR det ju så att folk flyttar dit idag..

Pripjat är en stängd stad....

är inte all bryrtning av metaller och mineraler något som förorenar i lika hög grad?

Du vet inte så mycket om uranbrytning, eller ?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-03-22, 21:44

Freedom skrev:
    nu ÄR det ju så att folk flyttar dit idag..

Pripjat är en stängd stad....

Du vet inte så mycket om uranbrytning, eller ?

stängd?
    med turistresor dit med guidning, och enligt uppgifter har minst 700 männidskor redsan flyttat tillbaka och det är de officiella något gamla uppgifter.

jo, uranbrytningen är inte mycket smutsigare än ex gul eller silverbrytning och dess bearbetning med allehanda gifter....
    kvicksilver är något som finns i ganska riklig mängd, och BLY finns i ytterst stora mängde i de flesta olika gruvor... och då som biprodukter *s*
    Chernobyl reactor 4: You'll not be able to get too close, but the nearest observation point is 200m from the reactor sarcophagus. The only way to get into the reactor is if you are a scientist or a film maker that has had months of preparation in advance. Although radiation levels here will be much higher than elsewhere in the region, you will not be able to pick up a significant dose during your stay. Typical dose at the site seems to be about 0.5 - 0.9 mR/h (milliroentgens per hour) (winter), slightly higher in the summer. However, measurements done from the observation point in October 2008 only showed a value of 14 microroentgens per hour (0.014 mR/h). There is a visitor's centre with a very interesting model of the damaged reactor, where the plans for improving the sarcophagus over the facility will be explained to you.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Strålande... - Sida 5 Empty El

Inlägg  Secrist 2011-03-22, 23:18

Hmmm....ingen kärnkraft, ingen vindkraft och ingen vattenkraft men hur skall vi produsera el då?

Nu vet jag inte riktigt vad du yrar om. Vi pratade om Italienarnas "uppfinning" som enligt uppgift producerar el genom sk kall fusion.
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-03-22, 23:26

Secrist skrev:Hmmm....ingen kärnkraft, ingen vindkraft och ingen vattenkraft men hur skall vi produsera el då?

Nu vet jag inte riktigt vad du yrar om. Vi pratade om Italienarnas "uppfinning" som enligt uppgift producerar el genom sk kall fusion.

Jag yrar om ditt motstånd till alla dessa elkällor! affraid
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Strålande... - Sida 5 Empty El

Inlägg  Secrist 2011-03-22, 23:28

Jag yrar om ditt motstånd till alla dessa elkällor!

Vänligen visa var jag skulle vara motståndare till detta.... Rolling Eyes
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-03-22, 23:35

Secrist skrev:Jag yrar om ditt motstånd till alla dessa elkällor!

Vänligen visa var jag skulle vara motståndare till detta.... Rolling Eyes

Du vet väl själv hur du stönade när några ville bygga ut vattenkraften eller vindkraften och här senast var det kärnkraften som inte var något vidare! Shocked

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 02:19