Jag tror du har lite svårt att hålla isär inläggen. Det enda jag protesterat emot var att ödelägga de sista orörda stora älvarna. Jag är för både kärnkraftverk och vindkraftverk så du får nog läsa om och läsa rätt.
+15
berralarzon
lazy
R.O.F.L
Corven
Secrist
DirtyDog
Vercingetorix
RedclownIII
ANNA2LINK
RedMentalCase
Sniperace
redalert
SiP
ericTheDog
Freedom
19 posters
Strålande...
Secrist- Antal inlägg : 32216
- Inlägg 126
El
Du vet väl själv hur du stönade när några ville bygga ut vattenkraften eller vindkraften och här senast var det kärnkraften som inte var något vidare!
Jag tror du har lite svårt att hålla isär inläggen. Det enda jag protesterat emot var att ödelägga de sista orörda stora älvarna. Jag är för både kärnkraftverk och vindkraftverk så du får nog läsa om och läsa rätt.
ericTheDog- Antal inlägg : 15117
- Inlägg 127
Sv: Strålande...
Freedom skrev:Så fisten har tagit över morgonpasset och rc tar kvällspasset?
Sedan jag reggade mig här har trion Knatte, Fnatte och Tjatte försökt få mig till: Berra, Lennart, Fisten, Roffe, RC, "lilla gumman" och någon till.
Ni är lika vilsna i detta som ni är att "debattera".
Denna sjukliga fascination över vem som skriver vad ligger ung på en 12 årings nivå.
Ganska rätt va, småMUFare ?
Kanske dags att se vad som skrivs och inte av vem ?
Inte var dag man får läsa ett så pass korkat inlägg. Först kalla andra för en massa saker och i samma stycke kritisera detta beteende.
- Inlägg 128
Finns ingen anledning att omvärdera vår kärnkraft efter vad som hänt i Japan. Riskerna är desamma som innan och senast jag kollade låg inget av våra verk utmed en tsunami-kust.
Kärnkraften är ett mycket säkrare energislag än t.ex kolkraft då den senare sabbar vårt klimat vilket kan döda allt liv på planeten.
Kärnkraften är ett mycket säkrare energislag än t.ex kolkraft då den senare sabbar vårt klimat vilket kan döda allt liv på planeten.
Thetaxpayer- Antal inlägg : 7997
- Inlägg 129
ericTheDog skrev:Freedom skrev:Så fisten har tagit över morgonpasset och rc tar kvällspasset?
Sedan jag reggade mig här har trion Knatte, Fnatte och Tjatte försökt få mig till: Berra, Lennart, Fisten, Roffe, RC, "lilla gumman" och någon till.
Ni är lika vilsna i detta som ni är att "debattera".
Denna sjukliga fascination över vem som skriver vad ligger ung på en 12 årings nivå.
Ganska rätt va, småMUFare ?
Kanske dags att se vad som skrivs och inte av vem ?
Inte var dag man får läsa ett så pass korkat inlägg. Först kalla andra för en massa saker och i samma stycke kritisera detta beteende.
Ja det första man blir blind på är tydligen ögonen.
DirtyDog- Antal inlägg : 5089
- Inlägg 130
Det finns inget som är ofarligt. Det innebär dock inte att det är tur eller otur som skall avgöra vårt handlande. Visst, vi kan hävda att vi har tur varje gång vi överlever en promenad i naturen, det finns mycket som kan döda oss, men det innebär inte att vi sitter inne hela dagarna. Det finns nackdelar med att sitta inne också.Freedom skrev:@DD
Den kommer ALLTID att vara farlig utan kontroll och säkerhetsföreskrifter. Hur säker den är beror på de som driver dem och vi kan aldrig veta huruvida säkerheten kommer öka eller minska i framtiden,
Med andra ord bör vi avstå och avveckla. Det går ju knappast att förespråka en teknik där vi måste ha TUR varje dag den är i drift.
Vad det handlar om är att göra val mellan pest eller kolera.
Vi behandlar som sagt cancertumörer med radioaktiv strålning. Visst, det KAN gå illa och vi KAN dö av denna behandling men de flesta väljer att göra den iallafall. Orsaken är inte att det upplevs som positivt att utsättas för strålning och tappa håret. Det beror nog mer på att alternativet idag inte känns så mycket bättre. Sen hjälper det föga ifall det finns några tomtar som säger att man istället skall dricka grön te och tro på Jesus. Visserligen är det inte lika farligt MEN det ger heller inte samma effekt.
Liksom all annan gruvbrytning sker miljöpåverkan i samband med uranbrytning. Samtidigt innebär uranbrytning en väsentligt mindre påverkan än t ex kolbrytning. För att utvinna samma mängd energi som det finns i 3 000 kilo stenkol behövs det bara 50 kilo uranmalm.Freedom skrev:Dessutom är uranbrytning oerhört farlig och miljövidrig.
M.a.o. är det inte vettigt att avveckla kärnkraften innan ALL kolbrytning har upphört. Vi måste börja i rätt ände FÖR MILJÖNS SKULL!
Vi bryter malm i Kiruna sen århundranden men jag har aldrig hört några miljömuppar gnälla om det? Uran kommer också från malm som bryts på samma sätt.
Som någon redan nämnt är det mycket möjligt att det inte blir aktuellt. Det finns ett värde i avfallet.Freedom skrev:För att inte tala om det planerade slutförvaret.....
"Den fjärde generationens reaktorer använder uranet 100 gånger effektivare än dagens reaktorer. Utryckt i kilowatt ger en lättvattenreaktor med öppen bränslecykel 50 000 kWh per kilo uran medan en bridreaktor med sluten bränslecykel ger ungefär 3 600 000 kWh per kilo uran. Som jämförelse ger ett kilo stenkol ca 2,6 kWh."
Med tanke på den ohyggliga miljöförstörning som kolbrytning innebär och sen alla utsläpp som uppstår när man använder det så kanske naturen skulle föredra kärnkraften?
En bridreaktor behöver en viss del plutonium. Men denna reaktortyp skapar mer plutonium per tidsenhet än den förbrukar. Väl igång behövs därför bara uran som inte behöver vara anrikat. Därför behöver i princip inget nytt uran brytas; det som finns i avfallslager och som utarmat uran räcker i ungefär tusen år. Under 2009 avser Kina att bygga det första kommersiella kraftverket av denna typ.
Högtemperaturreaktorer kan drivas med såväl vapenplutonium som torium. Redan idag används vapenplutonium som bränsle, men det finns mycket kvar som kan användas för klimatsmart elproduktion. Torium är ett grundämne som tillhör samma grupp som uran. De idag kända toriumtillgångarna räcker för att driva all kärnkraft i världen under 5 000 år. Indiens kärnkraftsprogram är inriktat på att helt fasa ut uran till förmån för torium.
Tänk hur långt denna forskning hade nått om inte idiotiska politiker hade FÖRBJUDIT denna forskning i Sverige?
Det pågår också forskning inom fusionskraften. I en fusionsreaktor slås lätta atomkärnor samman och i en fissionsreaktor klyvs tunga atomkärnor. I båda fallen frigörs energi som tas tillvara. I en fusionsreaktor kan en härdsmälta inte inträffa. Den genererar inte heller något långlivat radioaktivt avfall och bränsletillgången (väte) är i princip oändlig. Den kräver dock extremt höga temperaturer (som i solens inre) vilket innebär stora utmaningar på de material som reaktorn byggs av. På teoretisk nivå har denna typ kärnkraft varit känd länge och flera projekt pågår. Exempelvis har tekniken där själva kedjereaktionen kapslas in i ett magnetfält gjort framsteg. Även inom detta område sker internationell samverkan. I Frankrike byggs nu en prototyp i full skala och beslut om att bygga en demonstrationsreaktor är beräknat att fattas 2020. Kommersiell användning av fusionskraften torde ligga minst ytterligare 20 – 30 år fram i tiden.
Varför under tiden förpesta naturen med tusentals förskräckliga vindsnurror som inte producerar så mycket el under kalla vintrar (då det sällan blåser så mycket när det är riktigt kallt)?
Sista veckan i 2010 kom den svenska kärnkraftsproduktionen upp i 1 500 MWh, vilket är den högsta noteringen sedan vintern 2007/2008. Även om alla reaktorerna är i bruk just nu så är efterfrågan ännu större. Därför måste el importeras.
Och då finns det idioter som gapar om att stänga ned våra största energi-produktionskällor?
"Freedom"När hela kedjan är frisk: ja annars: nejmen sunt förnuft talar för att de bara blir säkrare och säkrare för varje år som går.
Ditt resonemang håller inte. Även en kedja som klassificerats som "frisk" KAN brista. Flygplan KAN störta, bilar KAN explodera osv.
Det är inte MÖJLIGHETEN till en olycka som styr rationellt tänkande människor. Det är ODDSEN för en olycka som gör det. Odds baseras endast på TILLGÄNGLIG kunskap även om alla känner till "Murphy's law".
Freedom- Antal inlägg : 1404
- Inlägg 131
@DD
Dina argument får mig inte att ändra ståndpunkt, och mina kommer antagligen inte att ändra din.
Så det här får avsluta min del om kärnkraften.
Ett kärnkraft som står och puttrar i lugn o ro är inte särskilt farligt, jag vet det.
Men med min kännedom om teknik framtagen av människor så VET jag att inget är ofelbart.
Man planerar för sannolika faror, men ändå är det osannolika, det man inte kan planera för som inträffar och ger sådana ofattbara effekter (renar måste stödutfodras än idag för att undvika för höga strålningsvärden, 25 år efter Tjernobyl katastrofen)
Japans kärnkraft planerade och skyddade sig mot en 6 m hög tsunami, det kom en som var 10 m osv
Vi måste alltså ha tur VARJE dag för att inte bli utsatta för något av det giftigaste människan känner.
Jag tycker inte det är värt priset. Andra får gärna gambla...
Läste senast igår att all vindkraftsel går åt att driva all vår stand-by elektronik.
Kanske det är där vi måste börja, att se vart elen går till.
Frågan jag ställer är hur många allvarliga olyckor med eller utan härdsmältor kommer att behövas innan de mest förhärdade urankramarna inser att de förordar en dödens teknik ?
1 ?
3 ?
5 ?
Hur nära behöver olyckorna komma ? Japan, Leningrad eller Forsmark ?
Frågan är inte OM utan NÄR nästa allvarliga olycka inträffar....
Dina argument får mig inte att ändra ståndpunkt, och mina kommer antagligen inte att ändra din.
Så det här får avsluta min del om kärnkraften.
Ett kärnkraft som står och puttrar i lugn o ro är inte särskilt farligt, jag vet det.
Men med min kännedom om teknik framtagen av människor så VET jag att inget är ofelbart.
Man planerar för sannolika faror, men ändå är det osannolika, det man inte kan planera för som inträffar och ger sådana ofattbara effekter (renar måste stödutfodras än idag för att undvika för höga strålningsvärden, 25 år efter Tjernobyl katastrofen)
Japans kärnkraft planerade och skyddade sig mot en 6 m hög tsunami, det kom en som var 10 m osv
Vi måste alltså ha tur VARJE dag för att inte bli utsatta för något av det giftigaste människan känner.
Jag tycker inte det är värt priset. Andra får gärna gambla...
Läste senast igår att all vindkraftsel går åt att driva all vår stand-by elektronik.
Kanske det är där vi måste börja, att se vart elen går till.
Frågan jag ställer är hur många allvarliga olyckor med eller utan härdsmältor kommer att behövas innan de mest förhärdade urankramarna inser att de förordar en dödens teknik ?
1 ?
3 ?
5 ?
Hur nära behöver olyckorna komma ? Japan, Leningrad eller Forsmark ?
- Inlägg 132
El
Och frågan är inte OM utan NÄR de fossila bränslena totalt tippar över CO2-halten med efterföljande klimatkatastrof.
Och frågan är inte OM utan NÄR de fossila bränslena totalt tippar över CO2-halten med efterföljande klimatkatastrof.
- Inlägg 133
Secrist skrev:Frågan är inte OM utan NÄR nästa allvarliga olycka inträffar....
Precis, men vänstern kommer aldrig begripa detta då de tror att el kommer från vägguttaget.
- Inlägg 134
Vad har det med kärnkraftens farlighet att göra ?
Precis, men vänstern kommer aldrig begripa detta då de tror att el kommer från vägguttaget.
Hur gammal är du Eric ?
14 ?
15 ?
Min el kommer från vägguttaget, den produceras dock någon annan stans.
- Inlägg 135
El
Det har att göra med att samhället MÅSTE ha electricitet. Stänger du kärnkraften så måste du börja bränna fossila bränslen. Man får välja mellan pest eller kolera.
Det har att göra med att samhället MÅSTE ha electricitet. Stänger du kärnkraften så måste du börja bränna fossila bränslen. Man får välja mellan pest eller kolera.
- Inlägg 136
Det har att göra med att samhället MÅSTE ha electricitet.
Här är vi fullständigt överens.
. Stänger du kärnkraften så måste du börja bränna fossila bränslen.
Nja, det har du ju knappast belägg för att det är enda alternativet.
Om du läst vad jag skrev tidigare så går ALL vindkrafts-el åt föra att driva vår stand-by elektronik....
Man får välja mellan pest eller kolera.
Hur tror du de alternativa energikällornas utveckling hade sett ut idag om man satsat lika mycket på dem som man fram till idag satsat på kärnkraft ?
- Inlägg 137
Freedom skrev:Och frågan är inte OM utan NÄR de fossila bränslena totalt tippar över CO2-halten med efterföljande klimatkatastrof.
Hur gammal är du Eric ?
14 ?
15 ?
Och du begriper inte sambandet mellan kärnkraft vs kol/oljeeldning, vilket får dig att framstå som forumets mest okunnige 49-åring.
Att jämföra svensk kärnkraft med Tjernobyl är så korkat att klockorna stannar. Ytterst få vill ha sådana kärnkraftverk i Sverige. Vad gäller kärnkraften i Japan kan det diskuteras hur smart det var att bygga en mur på bara 6m för att skydda mot 10m höga tsunamis. Trots detta verkar ju kärnkraftverken ha klarat sig undan den mest allvarliga konsekvensen och skadan är inte ens i närheten av Tjernobyl.
Annars kan jag hålla med om att ingenting är 100% säkert. Det enda vi vet är att koleldning leder till klimatkatastrof, och det är tyvärr i dagsläget det enda alternativet. Därför ser jag det som ett bättre alternativ att satsa på den kärnkraft som åtminstone ger klimatet en chans. Du påpekar ju själv problemet med vindkraft. Den räcker inte ens till att driva lite standbyutrustning.
- Inlägg 138
Och du begriper inte sambandet mellan kärnkraft vs kol/oljeeldning,
jodå
Att jämföra svensk kärnkraft med Tjernobyl är så korkat att klockorna stannar.
säger du det....en övertro på svensk teknik, undrar vem som egentligen är korkad...
Hur gammal var du nu igen ?
14 ? 15 ?
Din argumentations"teknik" visar ganska tydligt att du saknar livserfarenhet och i övrigt har den stora luckor. Gå klart skolan först är ett tips i all välmening.
- Inlägg 139
Alla som har minsta lilla kunskap i ämnet vet att Tjernobyl inte går att jämföra med svensk kärnkraft. Kraftverket var av en konstruktion med positiv voidkoefficient, som mer eller mindre ratats av övriga världen. Vidare skedde olyckan efter att man struntat i en hel rad av säkerhetsföreskrifter när man utförde tester. Någon "svensk" kärnkraftsteknik handlar det inte om. Svensk forskning på området har varit förbjuden i decennier tills det nyligen hävdes. Vi kan konstatera att forskningsförbudet inte hjälpte för att få fram andra energislag.
Att du börjar babbla om min ålder och en massa annat om mig ger nog mest intrycket av att du saknar hållbara argument.
Att du börjar babbla om min ålder och en massa annat om mig ger nog mest intrycket av att du saknar hållbara argument.
R.O.F.L- Antal inlägg : 8085
- Inlägg 140
Kolkraft dödar, vattenkraft dödar,,,,
Hört talas om Banqiao-katastrofen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Banqiao_Dam
Hur många kineser dör i kolgruveolyckor varje år?
Olyckan på Three Mile Island orsakde inga dödsoffer alls.
Snuskigt och avskyvärt av debattörer ochmuppvänstermiljöpartiet att förska ta politiska poäng på andras nöd.
Hört talas om Banqiao-katastrofen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Banqiao_Dam
Hur många kineser dör i kolgruveolyckor varje år?
Olyckan på Three Mile Island orsakde inga dödsoffer alls.
Snuskigt och avskyvärt av debattörer och
- Inlägg 141
El
Nja, det har du ju knappast belägg för att det är enda alternativet.
Om du läst vad jag skrev tidigare så går ALL vindkrafts-el åt föra att driva vår stand-by elektronik....
Och detta löser du med speciella stand-by poliser då eller? Det finns industrier som drar lika mycket ström som en medelstor stad. Det räcker inte att smälla upp några vindkraftverk så är allt frid och fröjd.
Och detta löser du med speciella stand-by poliser då eller? Det finns industrier som drar lika mycket ström som en medelstor stad. Det räcker inte att smälla upp några vindkraftverk så är allt frid och fröjd.
- Inlägg 142
Secrist skrev:Nja, det har du ju knappast belägg för att det är enda alternativet.
Men detta problem löser man ju enkelt genom att stänga av lite standby-elektronik...skrattar...
- Inlägg 143
Och detta löser du med speciella stand-by poliser då eller?
En enkel lagändring för kommande elektronik kanske....
redalert- Antal inlägg : 13973
- Inlägg 144
Freedom skrev:Och frågan är inte OM utan NÄR de fossila bränslena totalt tippar över CO2-halten med efterföljande klimatkatastrof.
Hur gammal är du Eric ?
14 ?
15 ?
När skall du sluta tramsa om andras ålder, pajas?
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 145
Freedom skrev:Och detta löser du med speciella stand-by poliser då eller?
ja, ex förbjuda alla onödiga energislukare......
förbjuda allt som kan vara farligt.
förbjuda forskning om energikällor som KAN vara farliga....
förbud, förbud, förbud...
- Inlägg 146
Enkel
Och då kan vi skrota kärnkraften menar du? Även om det är vindstilla och -25C.
Och då kan vi skrota kärnkraften menar du? Även om det är vindstilla och -25C.
redalert- Antal inlägg : 13973
- Inlägg 147
Sniperace skrev:Freedom skrev:Och detta löser du med speciella stand-by poliser då eller?
ja, ex förbjuda alla onödiga energislukare......
förbjuda allt som kan vara farligt.
förbjuda forskning om energikällor som KAN vara farliga....
förbud, förbud, förbud...
Traditionell vänstermuppspolitik med andra ord!
- Inlägg 148
Och då kan vi skrota kärnkraften menar du?
vi kan minska behovet av den...
- Inlägg 149
Freedom skrev:Och detta löser du med speciella stand-by poliser då eller?
Vackert så, men ska man avveckla kärnkraften är denna åtgärd en fjärt i rymden.
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 150
ericTheDog skrev:Freedom skrev:Och detta löser du med speciella stand-by poliser då eller?
Vackert så, men ska man avveckla kärnkraften är denna åtgärd en fjärt i rymden.
JAvisst, men stänger vi våra stålverk och andra riktigt energikrävande industrier så klara vi oss på det vattenkraften ger OM vi inte säljer någon el utanför sverige...