Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+13
Sniperace
Regndrottning
Corven
lazy
R.O.F.L
ANNA2LINK
RedMentalCase
Secrist
DMustaine
Infra
PE Dal
redalert
ericTheDog
17 posters

Jag är förkyld - Hur ska jag klara mig?

Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Jag är förkyld - Hur ska jag klara mig? - Sida 6 Empty Sv: Jag är förkyld - Hur ska jag klara mig?

Inlägg  Regndrottning 2011-01-23, 02:17

Secrist skrev:Eller kanske en återgång till gamla tiders modell? Den fungerade...

Att kasta drömmande blickar på flydda tider med motiveringen "det var bättre förr" brukar inte vara så effektivt.

Jag sade inte att det var 'bättre' jag sade att det fungerade....Har jag fel?

Jag märker att du bara säger 'nej' till allt jag säger men du har inga egna förslag.....
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Jag är förkyld - Hur ska jag klara mig? - Sida 6 Empty Jobb

Inlägg  Secrist 2011-01-23, 02:18

Och det står att HUR många NYA jobb som har skapats? Hmmmm?

Ja, långsiktigt så ökar det antalet jobb med 72000. Det är bara att läsa innantill.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Jag är förkyld - Hur ska jag klara mig? - Sida 6 Empty Förslag

Inlägg  Secrist 2011-01-23, 02:19

Jag sade inte att det var 'bättre' jag sade att det fungerade....Har jag fel?

Jag märker att du bara säger 'nej' till allt jag säger men du har inga egna förslag.....

Tyvärr så har jag inte några patentlösningar att komma med. Folk som inte har haft arbete på åratal är iskalla på arbetsmarknaden.
    Regndrottning
    Regndrottning

Jag är förkyld - Hur ska jag klara mig? - Sida 6 Empty Sv: Jag är förkyld - Hur ska jag klara mig?

Inlägg  Regndrottning 2011-01-23, 02:25

Secrist skrev:Jag sade inte att det var 'bättre' jag sade att det fungerade....Har jag fel?

Tyvärr så har jag inte några patentlösningar att komma med. Folk som inte har haft arbete på åratal är iskalla på arbetsmarknaden.

Nej, men varför förväntas vi på vänstersida ha alla färdiga lösingar och förslag när inte högern presterar några? Kanske inte från just dig, men från flera andra....

Och jag vet att långtidsarbetslösa är iskalla. Men, är det verkligen skäl nog att ta ifrån dem alla rättigheter och att använda dem som gratis arbetskraft? Varför gäller inte arbetsmarknadsLAGstiftningen fas-treare? Det är fel, någonstans...
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-01-23, 02:31

Secrist skrev:Och det står att HUR många NYA jobb som har skapats? Hmmmm?

Ja, långsiktigt så ökar det antalet jobb med 72000. Det är bara att läsa innantill.

Nej, det stog inte 72 000 nya jobb. Det stog bara att 'sysselsättningesgraden' har ökat med den summan. Det är inte detsamma som 72 000 nya anställningar.

Och vad jag avskyr ordet 'sysselsättning'. Vad betyder det, rent politisk? För det betyder inte anställningar. För fas treare räknas också som 'sysselsatta'. Vi finns inte med i statestiken som arbetslösa trots att vi förväntas söka jobb. Varför skall vi söka jobb när vi nu har 'sysselsättning'? Vi är inte arbetslösa, enligt den politiska fikonspråket.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2011-01-23, 10:56

Corven skrev:
    Sniperace skrev:
    men tror du själv på att om ALLA hade vad de behövde utan att jobba, och att jobbet inte gav en enda krona extra skulle arbeta så att alla samhällsfunkktioner skulle fungera?

jag säger bara en sak, dröm vidare!!

så din syster arbetar då UTAN att få någon lön?

det jag säger är att inte många skulle arbeta om det INTE gav dem mer pengar än att bara gå hemma eller göra vad de vill.....

så får du ex 18.000 ihanden varje månad antingen du jobbar eller ej, så skulle inte mnånga välja att jobba....

dvs inte en extra krona för att de jobbar, det var ju det frågeställningen gick ut på

Herregud Sniper,
    måste du sälla dig till högerpackets oförmåga att läsa vad man skriver????

Hur många gånger måste jag skriva att man ska ha lön för sitt arbete? Jag har ingenstans påstått att nån jobbar gratis, och det gör så klart inte min syrra heller.

Men hon BEHÖVER inte de pengar hon tjänar. Dom har pengar så dom klarar sig ändå. Men hon jobbar för att hon vill. Hon vill känna sig delaktig, och behövd. Mot betalning, som alla andra lönearbetare.

Och jag har också påpekat att det finns dom som inte vill jobba. Fuskare finns det i alla läger, såna som skor sig på andra, och bara glider vidare. Men de är inte så många som alliansen försöker få folk att tro, vilket är det jag försöker få er att fatta.

Jag tror att en betydligt större del av befolkningen än ni verkar tro faktiskt skulle jobba ändå. Som sagt, efter sig själv dömer man andra, och ni ger ju en ganska tydlig bild av hur lata ni är. (Nej Sniper, just den passningen är inte riktad mot dig.)

Majoriteten av befolkningen vill jobba. Dom vill känna sig delaktiga och behövda. Att ha ett jobb är på många sätt en del av den man faktiskt är. Att det sen inte finns några jobb att få, det glömmer man behändigt i debatten när man påstår att folk inte vill jobba. Finns det inga jobb, så kan man inte få något jobb.

Men snälla corven, jag läser ad du skriver, men tyvärr är det ju just viljan at ARBETA för arbetets skull vi nu diskuterar, så frågan är vem skulle arbeta om ex akassan var lika hög som den lön de skulle få om de jobbade, och det inte fanns krav på att söka jobb.

Visst de flesta vill arbeta, men tror du de flesta skulle vilja arbeta om det inte gav dem EXTRA pengar, tror du inte det är detsamma för din syster, inte tror du väl att hon skulle göra det om hon inte fick lön för det?

Det är ju så att hur mycket en människa tjänar säger de sällan nej till några kronor mer....

Det är kanske människans natur för det är vad vi alltid ser, se på dessa megamiljonärer, de har mer än vad de kan göra av med, men ändå kämparde för att tjäna mer hela tiden....
    man hittar inga som sägar att nu är det ng för mig, jag har vad jag behöver, och som sedan gerbort så att de ligger på en nivå där de har allt de behöer, men inte mer...

så fortfaerande blir det att ger inte ett arbete MER pengar än att gå hemma, så skulle inte många arbeta, det var ju just den biten jag villke bevisa, och det är ju då klart bevisat at MER pwengar är en drivkraft även för vänster eller hur?
    u visar du själv at ARETE ska öna sig, och att den sjuke då inte ska ha lika mycket som den som arbetar, att den som inte arbetar inte ska ha lika mycket som den som arbetar.
    Det ska alltså inte vara så att någon tjänar på at gå hemma ex för att då slipper man reskostnader och dagiskostnader mm m

jasg gnäller inte för att jag har mindre än de som jobbar och är friska
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2011-01-23, 11:40

Regndrottning skrev:
    ericTheDog skrev:
    Regndrottning skrev:
    Att staten ska diktera exakt hur länge folk ska arbeta känns inte så seriöst.

Hahahahahahahaha!

Tack för ett gott skratt! Har du tänkt på att säga det till Reinfeldt?
    Very Happy

Tror inte Reinfeldt lägger sig i folks arbetstider så länge de försörjer sig själva.

Läserdu aldrig tidningar?

Reinfeldt har sagt, offentligt, att alla skall jobba mera....

Om inte det är att lägga sig i folks arbetstider så vet inte jag vad som är det.....
    Very Happy

Om det står sådana dumheter i tidningen så har jag inte missat så mycket. De som jobbar 100h/vacka borde snarare jobba mindre. Det anser nog Reinfeldt också.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-01-23, 11:42

Corven skrev:
    R.O.F.L skrev:
    men varför denna kritik mot fas 3 då?
    Man har någonstans att gå, man får gemenskap, man känner sig behövd.

Som jag har skrivit på flera ställen. Man ska ha lön för sitt arbete.

Jag har ingenstans förordat något annat. Fas3 är gratis arbetskraft till arbetsgivare, som dessutom får betalt för att dom tar in denna gratis arbetskraft. Där den som jobbar inte har några som helst rättigheter, inte får några förmåner, och inte får ta del av det som normalt förknippas med en anställning, som pension, semester och såna saker.

Jag tvivlar rätt starkt på att man känner sig behövd som Fas3:are, snarare känner man sig utnyttjad.

Vart tog viljan och arbetsglädjen vägen?
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-01-23, 11:45

Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:Men, det är trevligt att höra EN höger som erkänner att politikerna bestämmer hur mycket vi skall arbeta....

Fast det är väl inget nytt. Pensionsåldern vid 65 anger ju att det är så länge man har "arbetsplikt".

Vore det inte bättre om det verkligen fanns jobb till alla? Så att alla kan bidra?

Det är därför de har infört jobbskatteavdraget. Rätt eller fel så är i alla fall tanken att det ska vara jobbskapande.

Snälla secrist.....Håll reda på ämnet. EtD påstog att politiker inte lägger sig i arbetstiden.Och att de inte skall göra det heller. Vilket jag håller som falskt!

Arbetstiden har lagstiftats och förändrats flera gånger genom politiska beslut.

Jobbskatteavdraget är inte till för att skapa nya jobb. Hur kan den vara det då det inte sänker arbetskostnaden fr företagen?

Nej, "jobbskatteavdraget är till för att Ica-kassörskan skall nöja sig med lägre lön" - Karin Pihlsäter (Fp)

Jag har ju rätt. Pensionsåldern är flytande. Arbetstiden kommer arbetstagare och arbetsgivare överens om.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-01-23, 12:05

Jag har ju rätt. Pensionsåldern är flytande. Arbetstiden kommer arbetstagare och arbetsgivare överens om.

*asg*

Nej. Du har inte rätt.

Arbetstiden bestämmer politikerna. En gång i tiden var arbetstiden 12 timmar om dagen, sex dagar i veckan. Genom politiska beslut så förkortades arbetstiden till åtta timmar om dagen.

På sena sextiotalet, eller tidigt sjuttiotal gjordes ytterligare en arbetstidsförkort, genom poltiska beslut.

Reinfeldt själv säger att alla skall arbeta heltid. Det var inte ens två veckor sedan han sade detta och du påstår att politikerna inte lägger sig vår arbetstid?

Du är helt otroligt när du håller med om att pensionsåldern är 65 år och kallar det för flytande....
    No
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2011-01-23, 12:09

Arbetstiden bestämmer politikerna.....

Vänstern i dimman, lika långt från verkligheten som alltid.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2011-01-23, 12:12

Som jag har skrivit på flera ställen. Man ska ha lön för sitt arbete..... (corven)

Visst, men du vill väl betala ut lönen i rutten potatis och gratisbiljetter till partikongressen....lol

Ursäkta kunde inte låta bli att driva med dig, du är ju trögare än en 2 åring.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-01-23, 13:08

Regndrottning skrev:

*asg*

Nej. Du har inte rätt.

Arbetstiden bestämmer politikerna. En gång i tiden var arbetstiden 12 timmar om dagen, sex dagar i veckan. Genom politiska beslut så förkortades arbetstiden till åtta timmar om dagen.

På sena sextiotalet, eller tidigt sjuttiotal gjordes ytterligare en arbetstidsförkort, genom poltiska beslut.

Reinfeldt själv säger att alla skall arbeta heltid. Det var inte ens två veckor sedan han sade detta och du påstår att politikerna inte lägger sig vår arbetstid?

Du är helt otroligt när du håller med om att pensionsåldern är 65 år och kallar det för flytande....
    No

Pensionåldern är inte alls 65 år. En del väljer att gå i pension vid 58, 61 eller 67, eller vad de önskar. Läser du inte tidningar?

En del jobbar 37h per vecka, andra 41. Båda är heltid. Inget hindrar andra överenskommelser.
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2011-01-23, 13:21

Nattjänst för sjukvårdspersonal och liknande brukar ligga på ca: 33,15
    tim/vecka när det är heltid, dock rätt ovanligt att ngn jobbar så
    mycket natt under en längre tid.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-01-23, 13:48

ericTheDog skrev:
    Regndrottning skrev:

*asg*

Nej. Du har inte rätt.

No

Pensionåldern är inte alls 65 år. En del väljer att gå i pension vid 58, 61 eller 67, eller vad de önskar. Läser du inte tidningar?

En del jobbar 37h per vecka, andra 41. Båda är heltid. Inget hindrar andra överenskommelser.

Pensionsålder ÄR 65! Det är först då full pension beviljas.

Hur kan det då komma sig att politikerna pratar om att höja pensionsåldern till 67 om det nu inte finns någon pensionsålder?
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2011-01-23, 15:49

Regndrottning skrev:
    ericTheDog skrev:
    Regndrottning skrev:

*asg*

Nej. Du har inte rätt.

No

Hur kan det då komma sig att politikerna pratar om att höja pensionsåldern till 67 om det nu inte finns någon pensionsålder?
    enkelt, de fastställer vilken ålder man ska få den fulla pensionen vid, tar man tidgare blir pensionen lägre, tar man den senare blir den högre.
    Nu anser de att pga pensonskostnadera som inte klaras av bör man inte få full sådan förrän 67, och alla partier lär vara överens om att denna kan hamn uppe på 70 eller mer i framtiden OM vi ska klara att ge pension alls i framtiden.

så, det som talas om i detta är helt eneklt åldern dä man får full ålderspension, men at man kan börja tidigare till lägre månadspeng, eller senare och få en högre
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-01-23, 16:02

Sniperace skrev:
    Regndrottning skrev:
    ericTheDog skrev:
    Regndrottning skrev:

*asg*

Nej. Du har inte rätt.

No

enkelt, de fastställer vilken ålder man ska få den fulla pensionen vid, tar man tidgare blir pensionen lägre, tar man den senare blir den högre.
    Nu anser de att pga pensonskostnadera som inte klaras av bör man inte få full sådan förrän 67, och alla partier lär vara överens om att denna kan hamn uppe på 70 eller mer i framtiden OM vi ska klara att ge pension alls i framtiden.

så, det som talas om i detta är helt eneklt åldern dä man får full ålderspension, men at man kan börja tidigare till lägre månadspeng, eller senare och få en högre

Retoriska frågor är förlorade på dig... Sniper. Rolling Eyes

Men, det är bra att du har förklarat pensionsålder så utförligt att även dxen förnekande högern kan förstå...
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-01-23, 16:10

Bra, då är vi överens om att pensionåldern är flytande. Lixom arbetstiden.

Det enda som återstår att få vänstern begripa är att det skulle bli svårt att få folk städa trapphus om de inte fick betalt för det.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-01-23, 16:16

ericTheDog skrev:Bra, då är vi överens om att pensionåldern är flytande. Lixom arbetstiden.

Det enda som återstår att få vänstern begripa är att det skulle bli svårt att få folk städa trapphus om de inte fick betalt för det.

Är du idiot på riktigt eller har du övat dig till det?

Vi är inte överens om någonting då du kontinuerligt förnekar fakta.

Jag förstår att DU inte skulle städa din trappa från din egen skit om du inte fick betalt för det. Du är en lat person som skulle ringa in någon billig piga för att torka upp efter dig.

Jag tycker det är otroligt att du inte kan läsa och ta åt dig av vad andra skriver utan att vinkla det till din egen förmån.
    Rolling Eyes
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-01-23, 16:26

Regndrottning skrev:
    ericTheDog skrev:Bra, då är vi överens om att pensionåldern är flytande. Lixom arbetstiden.

Jag förstår att DU inte skulle städa din trappa från din egen skit om du inte fick betalt för det. Du är en lat person som skulle ringa in någon billig piga för att torka upp efter dig.

Jag tycker det är otroligt att du inte kan läsa och ta åt dig av vad andra skriver utan att vinkla det till din egen förmån.
    Rolling Eyes

Kan inte låta bli att skratta. Faktum är att jag städade min egen trappa så sent som igår då min städhjälp inte kunde komma denna vecka. Men nästa vecka betalar jag återigen för städhjälpen. Kvinnan som utför detta arbete är en trevlig person som min fulla respekt. Du har din fulla rätt att uttrycka din respektlösa avsky mot henne, men det säger mer om dig än om den du kallar "billig piga".

Jag har i övrigt viss förståelse för att vämstern tappar konceptet när deras irrlära avslöjas med byxorna långt nere. Hur ni ens kunde komma på idén att folk utför rena rama skitjobben för att de tycker det är så kul, gav mig sannerligen ett gott skratt.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-01-23, 16:31

ericTheDog skrev:
    Regndrottning skrev:

Rolling Eyes

Kan inte låta bli att skratta. Faktum är att jag städade min egen trappa så sent som igår då min städhjälp inte kunde komma denna vecka. Men nästa vecka betalar jag återigen för städhjälpen. Kvinnan som utför detta arbete är en trevlig person som min fulla respekt. Du har din fulla rätt att uttrycka din respektlösa avsky mot henne, men det säger mer om dig än om den du kallar "billig piga".

Jag har i övrigt viss förståelse för att vämstern tappar konceptet när deras irrlära avslöjas med byxorna långt nere. Hur ni ens kunde komma på idén att folk utför rena rama skitjobben för att de tycker det är så kul, gav mig sannerligen ett gott skratt.

Jävla idiot!

Hade jag arbetat som piga så hade jag också kallat mig för det. Så Jag har den största respekten för alla billiga pigor som finns. Jag har däremot ingen som helst respekt för snåla idioter som uttnyttjar dessa för att de är för lata själva.

Vänstern anklagas för att vara lata. Men vem är det som köper pigtjänsterna? Vem är det som själva sger att de inte skulle göra något om de inte skulle få betalt, jo det är högern.

Vem är det sm i det längsta att det finnsw lagstiftning kring arbetstid? Återigen är det högern som förnekar poltisk styrning av arbetstiden. Detta trots att de vet bättre.
    DMustaine
    DMustaine

Antal inlägg : 3914

Inlägg  DMustaine 2011-01-23, 16:39

Tagga ned lite nu ditt eländiga stolpskott!! Very Happy
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-01-23, 21:04

Regndrottning skrev:
    ericTheDog skrev:
    Regndrottning skrev:

Rolling Eyes

Jävla idiot!

Hade jag arbetat som piga så hade jag också kallat mig för det. Så Jag har den största respekten för alla billiga pigor som finns. Jag har däremot ingen som helst respekt för snåla idioter som uttnyttjar dessa för att de är för lata själva.

Vänstern anklagas för att vara lata. Men vem är det som köper pigtjänsterna? Vem är det som själva sger att de inte skulle göra något om de inte skulle få betalt, jo det är högern.

Vem är det sm i det längsta att det finnsw lagstiftning kring arbetstid? Återigen är det högern som förnekar poltisk styrning av arbetstiden. Detta trots att de vet bättre.

Du påstår att jag är en snål j-a idiot som utnyttjar andra p.g.a min egen lathet. Nu ser jag bara fram emot att du presenterar belägg för dessa sanslösa anklagelser.

Annars är det sant att jag bara skulle städa grannens toa om jag fick väldigt bra betalt för det. Tror dock inte det är detta som skiljer höger från vänster.

Nej, det finns ingen tvingande lagstiftning avseende "normal" arbetstid. Det är upp till arbetsmarknadens parter.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-01-23, 21:50

Nej, det finns ingen tvingande lagstiftning avseende "normal" arbetstid. Det är upp till arbetsmarknadens parter.

Den lagstadgade längsta ordinarie arbetstiden i Sverige är 40 timmar per vecka. Den faktiska ordinarie arbetstiden för arbetare är också för de allra flesta 40 timmar i veckan. Dock så skiljer sig arbetstiden från detta för stora grupper tjänstemän. Arbetstiden har varit ungefär lika de senaste tio åren.

Arbetstidslag (1982:673) http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820673.htm

Det finns lagstadgad arbetidslag...... som du kan länka till. Så, du har fel, EtD.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-01-23, 22:03

Regndrottning skrev:

Den lagstadgade längsta ordinarie arbetstiden i Sverige är 40 timmar per vecka. Den faktiska ordinarie arbetstiden för arbetare är också för de allra flesta 40 timmar i veckan. Dock så skiljer sig arbetstiden från detta för stora grupper tjänstemän. Arbetstiden har varit ungefär lika de senaste tio åren.

Arbetstidslag (1982:673) http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820673.htm

Det finns lagstadgad arbetidslag...... som du kan länka till. Så, du har fel, EtD.

Och på vilket sätt står detta i motsättning till någonting jag skrivit?

Du erkänner ju själv att arbetstiden varierar.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 10:54