Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+13
Sniperace
Regndrottning
Corven
lazy
R.O.F.L
ANNA2LINK
RedMentalCase
Secrist
DMustaine
Infra
PE Dal
redalert
ericTheDog
17 posters

Jag är förkyld - Hur ska jag klara mig?

Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Jag är förkyld - Hur ska jag klara mig? - Sida 5 Empty Sv: Jag är förkyld - Hur ska jag klara mig?

Inlägg  Corven 2011-01-23, 01:09

Sniperace skrev:
    men tror du själv på att om ALLA hade vad de behövde utan att jobba, och att jobbet inte gav en enda krona extra skulle arbeta så att alla samhällsfunkktioner skulle fungera?

jag säger bara en sak, dröm vidare!!

så din syster arbetar då UTAN att få någon lön?

det jag säger är att inte många skulle arbeta om det INTE gav dem mer pengar än att bara gå hemma eller göra vad de vill.....

så får du ex 18.000 ihanden varje månad antingen du jobbar eller ej, så skulle inte mnånga välja att jobba....

dvs inte en extra krona för att de jobbar, det var ju det frågeställningen gick ut på

Herregud Sniper,
    måste du sälla dig till högerpackets oförmåga att läsa vad man skriver????

Hur många gånger måste jag skriva att man ska ha lön för sitt arbete? Jag har ingenstans påstått att nån jobbar gratis, och det gör så klart inte min syrra heller.

Men hon BEHÖVER inte de pengar hon tjänar. Dom har pengar så dom klarar sig ändå. Men hon jobbar för att hon vill. Hon vill känna sig delaktig, och behövd. Mot betalning, som alla andra lönearbetare.

Och jag har också påpekat att det finns dom som inte vill jobba. Fuskare finns det i alla läger, såna som skor sig på andra, och bara glider vidare. Men de är inte så många som alliansen försöker få folk att tro, vilket är det jag försöker få er att fatta.

Jag tror att en betydligt större del av befolkningen än ni verkar tro faktiskt skulle jobba ändå. Som sagt, efter sig själv dömer man andra, och ni ger ju en ganska tydlig bild av hur lata ni är. (Nej Sniper, just den passningen är inte riktad mot dig.)

Majoriteten av befolkningen vill jobba. Dom vill känna sig delaktiga och behövda. Att ha ett jobb är på många sätt en del av den man faktiskt är. Att det sen inte finns några jobb att få, det glömmer man behändigt i debatten när man påstår att folk inte vill jobba. Finns det inga jobb, så kan man inte få något jobb.

Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Jag är förkyld - Hur ska jag klara mig? - Sida 5 Empty Sv: Jag är förkyld - Hur ska jag klara mig?

Inlägg  Regndrottning 2011-01-23, 01:11

Sex-timmars arbetstid är inget förslag?

att satsa på människor inom det offentliga är inget förslag?

Att satsa på företsgen så att de kan anställa är inget förslag?

På vänstersida har vi, genom åren, kommit med många förslag.

Fast vi är vänster, alltså räknas inte våra förslag.

Vilka förslag har högern kommit med?
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-01-23, 01:13

ericTheDog skrev:
    Vad gäller de sjuka och arbetslösa så finns det de som är just sjuka och arbetslösa. Inom gruppen gömmer sig också en hel del lata och tärande parasiter. Det vet väl alla. Under mina år på dessa forum har jag aldrig någonsin sett ett enda förslag från vänstern hur man ska få dessa att göra rätt för sig.

ja, alla vet att dessa parasiter existerar. Och ingen försvara dom på något sätt.

Men jag har djävligt svårt att tro att man kommer åt dessa parasiter genom att jaga andra med blåslampa.

Det vore ju bättre om man la ner lite jobb på att identifiera just dessa parasiter, och angrep dom, istället för att som idag dra alla över en kam, och jaga dom som om dom alla vore fuskare.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-01-23, 01:14

lazy skrev:
    Och Lazy.... Du får vara 'ledsen' bäst du vill. Jag vet att jag skulle göra detta då JAG HAR GJORT DET! Helt frivilligt och utan tvång. Dock hos en privatperson och inte på något kommunalt.

Fas 3 eller hur var det?

Nej.
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2011-01-23, 01:21

Corven skrev:
    Sniperace skrev:
    men tror du själv på att om ALLA hade vad de behövde utan att jobba, och att jobbet inte gav en enda krona extra skulle arbeta så att alla samhällsfunkktioner skulle fungera?

jag säger bara en sak, dröm vidare!!

så din syster arbetar då UTAN att få någon lön?

det jag säger är att inte många skulle arbeta om det INTE gav dem mer pengar än att bara gå hemma eller göra vad de vill.....

så får du ex 18.000 ihanden varje månad antingen du jobbar eller ej, så skulle inte mnånga välja att jobba....

dvs inte en extra krona för att de jobbar, det var ju det frågeställningen gick ut på

Herregud Sniper,
    måste du sälla dig till högerpackets oförmåga att läsa vad man skriver????

Hur många gånger måste jag skriva att man ska ha lön för sitt arbete? Jag har ingenstans påstått att nån jobbar gratis, och det gör så klart inte min syrra heller.

Men hon BEHÖVER inte de pengar hon tjänar. Dom har pengar så dom klarar sig ändå. Men hon jobbar för att hon vill. Hon vill känna sig delaktig, och behövd. Mot betalning, som alla andra lönearbetare.

Och jag har också påpekat att det finns dom som inte vill jobba. Fuskare finns det i alla läger, såna som skor sig på andra, och bara glider vidare. Men de är inte så många som alliansen försöker få folk att tro, vilket är det jag försöker få er att fatta.

Jag tror att en betydligt större del av befolkningen än ni verkar tro faktiskt skulle jobba ändå. Som sagt, efter sig själv dömer man andra, och ni ger ju en ganska tydlig bild av hur lata ni är. (Nej Sniper, just den passningen är inte riktad mot dig.)

Majoriteten av befolkningen vill jobba. Dom vill känna sig delaktiga och behövda. Att ha ett jobb är på många sätt en del av den man faktiskt är. Att det sen inte finns några jobb att få, det glömmer man behändigt i debatten när man påstår att folk inte vill jobba. Finns det inga jobb, så kan man inte få något jobb.

Vem har påstått att just du skulle påstått nåt annat?

Jag har eg. ingen invändning mot det du skriver.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-01-23, 01:31

Regndrottning skrev:Sex-timmars arbetstid är inget förslag?

att satsa på människor inom det offentliga är inget förslag?

Att staten ska diktera exakt hur länge folk ska arbeta känns inte så seriöst.

Att satsa på företsgen så att de kan anställa är inget förslag?

Det är flum om du inte speciferar hur detta ska gå till.

På vänstersida har vi, genom åren, kommit med många förslag.Fast vi är vänster, alltså räknas inte våra förslag.

Fler bidrag och högre bidrag är väl det som förespråkats i denna tråd.

Vilka förslag har högern kommit med?

Du kan ju kolla vad Alliansen genomfört under sina 4 år vid maktren. Aldrig har så många arbetat som nu i Sverige.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-01-23, 01:35

Hahahahahahahaha!

Tack för ett gott skratt! Har du tänkt på att säga det till Reinfeldt?
    Very Happy
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-01-23, 01:37

Corven skrev:
    ericTheDog skrev:
    Vad gäller de sjuka och arbetslösa så finns det de som är just sjuka och arbetslösa. Inom gruppen gömmer sig också en hel del lata och tärande parasiter. Det vet väl alla. Under mina år på dessa forum har jag aldrig någonsin sett ett enda förslag från vänstern hur man ska få dessa att göra rätt för sig.

ja, alla vet att dessa parasiter existerar. Och ingen försvara dom på något sätt.

Men jag har djävligt svårt att tro att man kommer åt dessa parasiter genom att jaga andra med blåslampa.

Det vore ju bättre om man la ner lite jobb på att identifiera just dessa parasiter, och angrep dom, istället för att som idag dra alla över en kam, och jaga dom som om dom alla vore fuskare.

Håller delvis med om att en del verktyg Alliansen använt varit trubbiga. Dock anser jag att det varit bra att man tagit ifrån läkarna makten över bidragsutdelningen, men tyvärr har även detta slagit mot oskyldiga i för många fall.

Vet inte riktigt hur det skulle gå till att angripa problemet på individnivå. Men jag tror vi kommer få se det hända. Kanske redan under denna mandatperiod.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-01-23, 01:39

Regndrottning skrev:

Hahahahahahahaha!

Very Happy

Tror inte Reinfeldt lägger sig i folks arbetstider så länge de försörjer sig själva.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-01-23, 01:41

ericTheDog skrev:
    Regndrottning skrev:

Hahahahahahahaha!

Very Happy

Tror inte Reinfeldt lägger sig i folks arbetstider så länge de försörjer sig själva.

Läserdu aldrig tidningar?

Reinfeldt har sagt, offentligt, att alla skall jobba mera....

Om inte det är att lägga sig i folks arbetstider så vet inte jag vad som är det.....
    Very Happy
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Antal inlägg : 8085

Inlägg  R.O.F.L 2011-01-23, 01:44

Corven skrev:
    Sniperace skrev:

Men så kommer vi då till detta med just att verkligen trivas på sit jobb, men helt ärligt Corven, om du fick exakt samma lön UTAN att behöva resa till dig jobb, utan att få dina resekostnader, hade du då enbart för satt du trivs med jobbet fortsatt detta? Eller hade tanken spirat att det finns ju andra värden i livet än att arbeta med support och ha lång resväg och kostnader för dessa, kanske kunde du då kunna delta i föreningsliv där du odlar ett intresse som du gillar osv...

De som ÄR rika och jobbar fastän de inte behöver, gör med all säkerhet detta för att de trivs med detta ordentilgt, men jag tvivlar på att de är "pottömmare" på ett ädrebnoende, eller att de har ett arbete där de får slita hund.

Så jag har svårt att hålla med dig, de flesta skulle nog stanna hemma från sina arbeten OM de fick samma lön för att göra vad de ville, OCH att de samtidigt kunde få ett socialt liv så att detta inte bara innebar att sitta själva i ett tomt hem...

JAg påstår INTE att arbetslösa är lata och inte vill jobba, men jag påstår BESTÄMT att de allra flesta skulle välja att INTE jobba om de fick samma peng för att göra vad de vill hemma, eller annat, att slippa reskostnader, dagiskostnader osv osv.

så att arbeta MÅSTE väl ändå vara lönande mot att gå hemma om någon SKA arbeta eller hur?

Tja, min syrra är en av dom som jobbar fast hon inte behöver för inkomstens skull. Och hon jobbar inom vården. Idag som distriktsköterska, men tidigare just som pottömmare i äldrevården. Men rent ekonomiskt, så har hon inte behövt jobba de senaste 30 åren..... Hennes karl tjänar så det räcker och blir över, plus att dom har en massa pengar på banken, och i aktier...

En kortare tid, så är det skönt att bara gå och få pengar, utan att göra något. Men den tiden går fort över, och man blir uttråkad, och känner sig överflödig....

men varför denna kritik mot fas 3 då?
    Man har någonstans att gå, man får gemenskap, man känner sig behövd.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Jag är förkyld - Hur ska jag klara mig? - Sida 5 Empty Arbeit

Inlägg  Secrist 2011-01-23, 01:47

Reinfeldt har sagt, offentligt, att alla skall jobba mera....

Det är tvunget om vi ska behålla välfärden. Alla är inte utslitna vid 65.
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-01-23, 01:49

R.O.F.L skrev:
    men varför denna kritik mot fas 3 då?
    Man har någonstans att gå, man får gemenskap, man känner sig behövd.

Som jag har skrivit på flera ställen. Man ska ha lön för sitt arbete.

Jag har ingenstans förordat något annat. Fas3 är gratis arbetskraft till arbetsgivare, som dessutom får betalt för att dom tar in denna gratis arbetskraft. Där den som jobbar inte har några som helst rättigheter, inte får några förmåner, och inte får ta del av det som normalt förknippas med en anställning, som pension, semester och såna saker.

Jag tvivlar rätt starkt på att man känner sig behövd som Fas3:are, snarare känner man sig utnyttjad.
    Secrist
    Secrist

Jag är förkyld - Hur ska jag klara mig? - Sida 5 Empty Fas 3

Inlägg  Secrist 2011-01-23, 01:52

Jag tvivlar rätt starkt på att man känner sig behövd som Fas3:are, snarare känner man sig utnyttjad.

Alternativet är att man inte gör någonting vilket innebär att sannolikheten att man återgår till en anställning är lika med noll.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-01-23, 01:52

Secrist skrev:Reinfeldt har sagt, offentligt, att alla skall jobba mera....

Det är tvunget om vi ska behålla välfärden. Alla är inte utslitna vid 65.

Vore det inte bättre om det verkligen fanns jobb till alla? Så att alla kan bidra?

Eller är det så att det är en politisk maktbricka att ha hög arbetslöshet? Då kan man bolla med både människor och statestiken för att vinna politiska poäng.

För man hör ingen politiker erkänna att det inte finns jobb åt alla....

Men, det är trevligt att höra EN höger som erkänner att politikerna bestämmer hur mycket vi skall arbeta......
    Secrist
    Secrist

Jag är förkyld - Hur ska jag klara mig? - Sida 5 Empty Bestämma

Inlägg  Secrist 2011-01-23, 01:54

Men, det är trevligt att höra EN höger som erkänner att politikerna bestämmer hur mycket vi skall arbeta....

Fast det är väl inget nytt. Pensionsåldern vid 65 anger ju att det är så länge man har "arbetsplikt".

Vore det inte bättre om det verkligen fanns jobb till alla? Så att alla kan bidra?

Det är därför de har infört jobbskatteavdraget. Rätt eller fel så är i alla fall tanken att det ska vara jobbskapande.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-01-23, 01:58

Secrist skrev:Jag tvivlar rätt starkt på att man känner sig behövd som Fas3:are, snarare känner man sig utnyttjad.

Alternativet är att man inte gör någonting vilket innebär att sannolikheten att man återgår till en anställning är lika med noll.

Tror du att fas tre leder till anställningar? Då är du sorglig illa informerad. Fas tre har inte skapats för att leda folk till anställning. Det är ett sätt att dela ut betald arbetskraft till företagen. Fas treare får inte arbeta med riktiga jobb. Allt är påhitt.....

En fastreare är inte berättigad till någon coachning, inga stödanställningar, inga praktikplatser, inga starta-eget hjälp...ingenting!

En fas treare har inga rättigheter, bara skyldigheter. Det finns inga fackföreningar, arbetslagstiftningen gäller inte fas treare. Ingen semester, dock 20 lovdagar där vi INTE får göra som vi vill. Ingen jobbavdrag, trots vi arbetar och har samma kostnader som vanliga abetare.
    Secrist
    Secrist

Jag är förkyld - Hur ska jag klara mig? - Sida 5 Empty Fas

Inlägg  Secrist 2011-01-23, 02:01

Tror du att fas tre leder till anställningar? Då är du sorglig illa informerad. Fas tre har inte skapats för att leda folk till anställning. Det är ett sätt att dela ut betald arbetskraft till företagen. Fas treare får inte arbeta med riktiga jobb. Allt är påhitt.....

Och ditt förslag för att få långtidsarbetslösa i arbete är....?
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-01-23, 02:03

Secrist skrev:Men, det är trevligt att höra EN höger som erkänner att politikerna bestämmer hur mycket vi skall arbeta....

Fast det är väl inget nytt. Pensionsåldern vid 65 anger ju att det är så länge man har "arbetsplikt".

Det är därför de har infört jobbskatteavdraget. Rätt eller fel så är i alla fall tanken att det ska vara jobbskapande.

Snälla secrist.....Håll reda på ämnet. EtD påstog att politiker inte lägger sig i arbetstiden.Och att de inte skall göra det heller. Vilket jag håller som falskt!

Arbetstiden har lagstiftats och förändrats flera gånger genom politiska beslut.

Jobbskatteavdraget är inte till för att skapa nya jobb. Hur kan den vara det då det inte sänker arbetskostnaden fr företagen?

Nej, "jobbskatteavdraget är till för att Ica-kassörskan skall nöja sig med lägre lön" - Karin Pihlsäter (Fp)
    Secrist
    Secrist

Jag är förkyld - Hur ska jag klara mig? - Sida 5 Empty Arbeit

Inlägg  Secrist 2011-01-23, 02:08

Jobbskatteavdraget är inte till för att skapa nya jobb.

Jo, det är det. Tanken är att det ska stimulera folk att söka jobb som de kanske ratade tidigare. Och något rätt måste ju alliansen göra eftersom vi lovprisas av OECD.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-01-23, 02:09

[quote="Secrist"]Tror du att fas tre leder till anställningar? Då är du sorglig illa informerad. Fas tre har inte skapats för att leda folk till anställning. Det är ett sätt att dela ut betald arbetskraft till företagen. Fas treare får inte arbeta med riktiga jobb. Allt är påhitt.....

Och ditt förslag för att få långtidsarbetslösa i arbete är....? or=white]Kanske att fler jobb skapas i samhället? Kanske genom att avskaffa alla former av gratis arbete som fas tre och praktikplatser? Så länge det finns en myriad av olika subventionerade arbetskraft kommer inte riktiga arbeten att skapas.

Eller kanske en återgång till gamla tiders modell? Den fungerade...

ALLA lediga arbeten måste anmälas till arbetsförmedlingen. Handläggarna på arbetsförmedlingen matchar arbetsökanden till de befintliga lediga jobben. Borde inte vara så svårt med dagens datateknik.....
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-01-23, 02:11

Secrist skrev:Jobbskatteavdraget är inte till för att skapa nya jobb.

Jo, det är det. Tanken är att det ska stimulera folk att söka jobb som de kanske ratade tidigare. Och något rätt måste ju alliansen göra eftersom vi lovprisas av OECD.

Nej, Secrist...

Jobbskatteavdraget kan göra folk mer sugna på att jobba, men det skapar inte flera jobb......
    Secrist
    Secrist

Jag är förkyld - Hur ska jag klara mig? - Sida 5 Empty Jobbskatteavdraget

Inlägg  Secrist 2011-01-23, 02:13

Jobbskatteavdraget kan göra folk mer sugna på att jobba, men det skapar inte flera jobb......

Här är en forskingsrapport som hävdar något annat...

Professor Lennart Flood har på uppdrag av SNS utvärderat jobbskatteavdraget i rapporten ”En skattepolitik för både innan- och utanförskapet”.

Några slutsatser:

Jobbskatteavdraget höjer långsiktig sysselsättning med 72 000
    Eftersom avdraget gör det mer lönsamt att jobba och uppmuntrar till mer ansträngning leder det till högre skatteintäkter från fler arbetade timmar och högre timlöner, vilket i sin tur gör att reformen ur ett statsfinansiellt perspektiv är självfinansierad till 30 procent.
    Secrist
    Secrist

Jag är förkyld - Hur ska jag klara mig? - Sida 5 Empty Åter

Inlägg  Secrist 2011-01-23, 02:15

Eller kanske en återgång till gamla tiders modell? Den fungerade...

Att kasta drömmande blickar på flydda tider med motiveringen "det var bättre förr" brukar inte vara så effektivt.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2011-01-23, 02:15

Secrist skrev:Jobbskatteavdraget kan göra folk mer sugna på att jobba, men det skapar inte flera jobb......

Här är en forskingsrapport som hävdar något annat...

Professor Lennart Flood har på uppdrag av SNS utvärderat jobbskatteavdraget i rapporten ”En skattepolitik för både innan- och utanförskapet”.

Några slutsatser:

Jobbskatteavdraget höjer långsiktig sysselsättning med 72 000
    Eftersom avdraget gör det mer lönsamt att jobba och uppmuntrar till mer ansträngning leder det till högre skatteintäkter från fler arbetade timmar och högre timlöner, vilket i sin tur gör att reformen ur ett statsfinansiellt perspektiv är självfinansierad till 30 procent.

Och det står att HUR många NYA jobb som har skapats? Hmmmm?

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 04:08