Sniperace 2011-01-22, 14:32
Corven skrev: Sniperace skrev:utan att vara elak, så hur många skulle dagligen arbeta på golvet på hem för senildementa med just städning, underhåll och skötsel av patienterna om de fick samma inkomst utan att behöva gå till jobbet? (och kanske dessutom slapp relativt stora resekostnader, dagiskostnader osv osv.
hur många snabbköpskasörskor skulle sitta i kassan dag ut och dag in om de fick samma ersättning för att stanna hemma och göra VAD DE VILL.
hur många kundmottagare i ex datorföretags kundsupport skulle vilja sitta på sin plats minst 8 timmar per dygn om de fick samma ersättning utan krav där de sedan kunde göra precis vad de ville? ex stanna hemma sköta om sina djur eller renovera huset.
Visst, det skulle vara några som älskade sitt jobb som skulle gå, men långt ifrån alla.
Och frågan är varför skulle de som anser att ingen ska tjäna pengar på andras jobb då skulle birda till detta om de ändå fick samma lön....
Men snälla, jag har väl aldrig påstått att alla människor jobbar för att dom vill, inte för att dom måste? Men det är många som inte måste jobba, som gör det ändå. Det jag protesterar emot är högerns kategoriska påståenden om att alla arbetslösa är lata, och inte vill jobba. Ni har fel.
Självklart finns det folk som inte vill jobba, men de allra flesta arbetslösa vill inget hellre än att få jobb.
Jag har varit långtidsarbetslös, på 90-talet, då det var enkelt att fylla arbetsvillkoren, och man kunde vara arbetslös hur länge som helst. Jag hatade det. Inte första månaderna, då var det rätt skönt, men sen blev det urtråkigt. Pengar hade jag, för a-kassan minskade ju inte då som den gör nu, men jag hatade att inte ha ett jobb. Jag åkte runt bland polare, som också var arbetslösa, så sysselsättning hade jag, men saknade ändå känslan av att vara behövd. Jag hoppade in överallt där jag kunde. Även om det bara var en dag här och där. Fast jag inte behövde göra det så som kraven var då.
Jag fick jobb i just datasupport, hade 9 mil att köra enkel resa, och mådde så djävla bra över att äntligen få ett jobb. Jag sitter även idag i support, och har 77 km enkel resa. Eftersom jag har fogden efter mig, sen jag var långtidsarbetslös, så skulle jag kunna gå ner i tid, så att jag bara tjänar existensminimum. Men det gör jag inte. För jag trivs djävligt bra på mitt jobb.
Men så kommer vi då till detta med just att verkligen trivas på sit jobb, men helt ärligt Corven, om du fick exakt samma lön UTAN att behöva resa till dig jobb, utan att få dina resekostnader, hade du då enbart för satt du trivs med jobbet fortsatt detta? Eller hade tanken spirat att det finns ju andra värden i livet än att arbeta med support och ha lång resväg och kostnader för dessa, kanske kunde du då kunna delta i föreningsliv där du odlar ett intresse som du gillar osv...
De som ÄR rika och jobbar fastän de inte behöver, gör med all säkerhet detta för att de trivs med detta ordentilgt, men jag tvivlar på att de är "pottömmare" på ett ädrebnoende, eller att de har ett arbete där de får slita hund.
Så jag har svårt att hålla med dig, de flesta skulle nog stanna hemma från sina arbeten OM de fick samma lön för att göra vad de ville, OCH att de samtidigt kunde få ett socialt liv så att detta inte bara innebar att sitta själva i ett tomt hem...
JAg påstår INTE att arbetslösa är lata och inte vill jobba, men jag påstår BESTÄMT att de allra flesta skulle välja att INTE jobba om de fick samma peng för att göra vad de vill hemma, eller annat, att slippa reskostnader, dagiskostnader osv osv.
så att arbeta MÅSTE väl ändå vara lönande mot att gå hemma om någon SKA arbeta eller hur?
Senast ändrad av Sniperace den 2011-01-22, 14:35, ändrad totalt 1 gång