Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


5 posters

    Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till?

    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till? Empty Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till?

    Inlägg  ericTheDog 2011-01-24, 23:26

    Vänstern klagar på att bidragen inte räcker. Miniminivån idag är väl 3500 över i soc.bidrag efter att boende, tv och annat som ingår i normen är betalt.

    Nu undrar jag vilken nivå ANNA2LINK, rd m.fl anser rimlig.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till? Empty Sv: Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till?

    Inlägg  Sniperace 2011-01-24, 23:37

    ericTheDog skrev:Vänstern klagar på att bidragen inte räcker. Miniminivån idag är väl 3500 över i soc.bidrag efter att boende, tv och annat som ingår i normen är betalt.

    Nu undrar jag vilken nivå ANNA2LINK, rd m.fl anser rimlig.

    En svår fråga där det finns olika saker att ta hänsyn till, men det SKA lönaq sig att arbeta, det ska inte vara ett lättsamt liv att välja att bli försörjd av soc...

    Jag ser det ite som en rättighet att få extrapengar för att köpa tobak, eller brännvin, eller annat för förlustelse.

    med baskostnaderna som hyra, el, tv och en grunsumma för telefon, ska det räcka med 3500:- till levnadskosnader som mat och kläder, vill man ha mer
    ska detta motiveras och visas VARFÖR, ex betalas läkarbesök och mediciner utanför denna summa av soc....
    akut tandläkarvård betalas ochså....
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till? Empty Levnad

    Inlägg  Secrist 2011-01-25, 08:43

    Dräglig men inte överflödig är väl en bra beskrivning kanske?
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till? Empty Sv: Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till?

    Inlägg  Corven 2011-01-25, 09:01

    Sniperace skrev:

    men det SKA lönaq sig att arbeta, det ska inte vara ett lättsamt liv att välja att bli försörjd av soc...


    Ännu en högermyt.

    Det har alltid lönat sig att arbeta jämfört med att leva på soc/a-kassa.

    Visst, om du har jobbat som ingenjör, så lönar det sig inte att ta jobb på McDonalds istället för att stämpla, men det beror ju på de stora löneskillnaderna mellan branscherna. Men ser man inom den bransch man jobbat inom, så är det alltid mer lönsamt att jobba än att gå hemma.


    En dräglig standard är väl att man har tak över huvudet, kan betala sin elräkning, sin telefon, och har till det viktigaste. Dvs mat, hygien och kläder. Och då menar jag inte att man ska köpa sina kläder i nån fashionabel boutique, utan att man helt enkelt har hela kläder att sätta på sig.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till? Empty Sv: Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till?

    Inlägg  redalert 2011-01-25, 09:16

    Corven skrev:
    Sniperace skrev:

    men det SKA lönaq sig att arbeta, det ska inte vara ett lättsamt liv att välja att bli försörjd av soc...


    Ännu en högermyt.

    Det har alltid lönat sig att arbeta jämfört med att leva på soc/a-kassa.


    Ännu en livslögn och förnekande från vänstern alla går och jobbar oavsett vilken belöning man får för att inte jobba, struts mentaliteten sticka i huvudet i sanden och låtsas att det har ingen betydelse hur höga de arbetsfria inkomsterna är för folk går och jobbar ändå för de älskar att vara arbetare och låta vänsterpolitiker föra deras talan och om de skulle ha fräckheten att bli tjänsteman och ha större visioner så kallas de klassförädare för att inte tala om de som startar företag och anställer folk, djefla utsugare! affraid cyclops
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till? Empty Sv: Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till?

    Inlägg  Sniperace 2011-01-25, 09:43

    Corven skrev:
    Sniperace skrev:

    men det SKA lönaq sig att arbeta, det ska inte vara ett lättsamt liv att välja att bli försörjd av soc...


    Ännu en högermyt.

    Det har alltid lönat sig att arbeta jämfört med att leva på soc/a-kassa.

    Visst, om du har jobbat som ingenjör, så lönar det sig inte att ta jobb på McDonalds istället för att stämpla, men det beror ju på de stora löneskillnaderna mellan branscherna. Men ser man inom den bransch man jobbat inom, så är det alltid mer lönsamt att jobba än att gå hemma.


    En dräglig standard är väl att man har tak över huvudet, kan betala sin elräkning, sin telefon, och har till det viktigaste. Dvs mat, hygien och kläder. Och då menar jag inte att man ska köpa sina kläder i nån fashionabel boutique, utan att man helt enkelt har hela kläder att sätta på sig.

    är du helt säker på att det alltid lönar sig?
    att välja mellan timanställning någonstans, med resekostnader, dagiskostnader osv, tänk då att denne sedan alla kostnader är borta att det bara finns 3500:- kvar att leva för, så kanske denne funderar på om det verkligen lönar sig, försörjd av soc slipper denne jobba, denne får sina 3500:- sedan baskostnaderna är betalda, och får dessutom mer kontakt med sina barn, och har då även dagisplats betald för barnens skull.

    alla har inte jobbat som ingenjörer, eller andra höglöneyrken, många har kanske bara 50%inom vårdyrke, eller städjobb, diskare på restaurang osv osv...

    andra har en månadslön på kanske 12.000, ska de klara sig och få 3500:- kvar till mat och klädewr så får det inte vara någon dyr hyra, kanske är då soc ett alternativ att inte behöva slita ch snåla på samma sätt.
    och att sedan kunna dryga ut genom lite svartarbete....
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till? Empty Sv: Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till?

    Inlägg  Corven 2011-01-25, 13:03

    redalert skrev:

    Ännu en livslögn och förnekande från vänstern alla går och jobbar oavsett vilken belöning man får för att inte jobba, struts mentaliteten sticka i huvudet i sanden och låtsas att det har ingen betydelse hur höga de arbetsfria inkomsterna är för folk går och jobbar ändå för de älskar att vara arbetare och låta vänsterpolitiker föra deras talan och om de skulle ha fräckheten att bli tjänsteman och ha större visioner så kallas de klassförädare för att inte tala om de som startar företag och anställer folk, djefla utsugare! affraid cyclops

    Och var fan har någon påstått det? Utom i ditt snurriga huvud då.

    Om man fick 25 000 i månaden utan att jobba, så skulle nog många stanna hemma.
    Men nu pratar vi om existensminimum, och det är det inte många som vill leva på.
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till? Empty Sv: Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till?

    Inlägg  Corven 2011-01-25, 13:05

    Sniperace skrev:
    Corven skrev:
    Sniperace skrev:

    men det SKA lönaq sig att arbeta, det ska inte vara ett lättsamt liv att välja att bli försörjd av soc...


    Ännu en högermyt.

    Det har alltid lönat sig att arbeta jämfört med att leva på soc/a-kassa.

    Visst, om du har jobbat som ingenjör, så lönar det sig inte att ta jobb på McDonalds istället för att stämpla, men det beror ju på de stora löneskillnaderna mellan branscherna. Men ser man inom den bransch man jobbat inom, så är det alltid mer lönsamt att jobba än att gå hemma.


    En dräglig standard är väl att man har tak över huvudet, kan betala sin elräkning, sin telefon, och har till det viktigaste. Dvs mat, hygien och kläder. Och då menar jag inte att man ska köpa sina kläder i nån fashionabel boutique, utan att man helt enkelt har hela kläder att sätta på sig.

    är du helt säker på att det alltid lönar sig?
    att välja mellan timanställning någonstans, med resekostnader, dagiskostnader osv, tänk då att denne sedan alla kostnader är borta att det bara finns 3500:- kvar att leva för, så kanske denne funderar på om det verkligen lönar sig, försörjd av soc slipper denne jobba, denne får sina 3500:- sedan baskostnaderna är betalda, och får dessutom mer kontakt med sina barn, och har då även dagisplats betald för barnens skull.

    alla har inte jobbat som ingenjörer, eller andra höglöneyrken, många har kanske bara 50%inom vårdyrke, eller städjobb, diskare på restaurang osv osv...

    andra har en månadslön på kanske 12.000, ska de klara sig och få 3500:- kvar till mat och klädewr så får det inte vara någon dyr hyra, kanske är då soc ett alternativ att inte behöva slita ch snåla på samma sätt.
    och att sedan kunna dryga ut genom lite svartarbete....


    Det finns ju alltid extrema exempel åt alla håll.

    Jag skulle inte heller gå och jobba om jag fick 100000 i handen varje månad. Men det är fan inte det vi pratar om här heller.

    Det är svårt att debattera när folk hela tiden ska fokusförskjuta, och dra till extremfall.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till? Empty Sv: Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till?

    Inlägg  Sniperace 2011-01-25, 14:03

    Corven skrev:
    Sniperace skrev:
    Corven skrev:
    Sniperace skrev:

    men det SKA lönaq sig att arbeta, det ska inte vara ett lättsamt liv att välja att bli försörjd av soc...


    Ännu en högermyt.

    Det har alltid lönat sig att arbeta jämfört med att leva på soc/a-kassa.

    Visst, om du har jobbat som ingenjör, så lönar det sig inte att ta jobb på McDonalds istället för att stämpla, men det beror ju på de stora löneskillnaderna mellan branscherna. Men ser man inom den bransch man jobbat inom, så är det alltid mer lönsamt att jobba än att gå hemma.


    En dräglig standard är väl att man har tak över huvudet, kan betala sin elräkning, sin telefon, och har till det viktigaste. Dvs mat, hygien och kläder. Och då menar jag inte att man ska köpa sina kläder i nån fashionabel boutique, utan att man helt enkelt har hela kläder att sätta på sig.

    är du helt säker på att det alltid lönar sig?
    att välja mellan timanställning någonstans, med resekostnader, dagiskostnader osv, tänk då att denne sedan alla kostnader är borta att det bara finns 3500:- kvar att leva för, så kanske denne funderar på om det verkligen lönar sig, försörjd av soc slipper denne jobba, denne får sina 3500:- sedan baskostnaderna är betalda, och får dessutom mer kontakt med sina barn, och har då även dagisplats betald för barnens skull.

    alla har inte jobbat som ingenjörer, eller andra höglöneyrken, många har kanske bara 50%inom vårdyrke, eller städjobb, diskare på restaurang osv osv...

    andra har en månadslön på kanske 12.000, ska de klara sig och få 3500:- kvar till mat och klädewr så får det inte vara någon dyr hyra, kanske är då soc ett alternativ att inte behöva slita ch snåla på samma sätt.
    och att sedan kunna dryga ut genom lite svartarbete....


    Det finns ju alltid extrema exempel åt alla håll.

    Jag skulle inte heller gå och jobba om jag fick 100000 i handen varje månad. Men det är fan inte det vi pratar om här heller.

    Det är svårt att debattera när folk hela tiden ska fokusförskjuta, och dra till extremfall.

    Nej, jag fokusförskjuter INTE, frågan är ju "Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till"

    Frågan är helt enkelt vid vilken nivå ska man GARANTERAS hamna på om man får problem.....
    detta är idg en norm att när bostadskostnaden och andra vitala delar är betalda, ska man ha 3500:- kvar att leva på.

    Det klarar man OM man nu inte ex prioriterar rökbegär, alkoholbegär eller festande och sådant.

    Är det vettigt att ge en lika hög levnadsstandard till de som inte jobbar av olika anledningar så tar man ju bort incitatmentet att göra detta.

    men var ska man lägga gränsen?
    räcker inte mat för dagen, tak över huvudet, tv, telefon....
    eller ska det vara så man kan resa till thailand var tredje år, att kunna röka utan att det påverkar ekonomin alltför illa osv osv.

    själv har jag UNDER 10.000 ut i månaden, jag röker inte, jag reser inte på semestrar, MEN jag behöver aldrig gå hungrig, jag bor bra osv.

    BORDE jag högljut sälla krav på MER än så?
    det gjorde jag aldrig unders sossetiden då den var ännu lägre, och jag gör det inte nu hellerm sedan alliansen ökat min sjukersättning mer än vad sossarna gjorde under 18 år....och det har jag ju många gånger redan rtedogjort för.

    den nivå soc ger är inte en nivå att klara sig med ett nödrop, med rätt skött ekonomi så medger den till och med SPARANDE, vilket straffar sg, för spar den som får socunderstöd på sitt konto, så minskas nästa understöd med samma summa. Det innebär att är man så duktig så ska de sparas i byrålådan och inte redovisas.

    frågan är VARFÖR ska man ha så höga krav, varför aldrig vara nöjd med att man får så man klarar sig utan att svälta.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till? Empty Spara?

    Inlägg  Secrist 2011-01-25, 14:44

    den nivå soc ger är inte en nivå att klara sig med ett nödrop, med rätt skött ekonomi så medger den till och med SPARANDE

    Möjligen om man gillar barkbröd.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till? Empty Sv: Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till?

    Inlägg  Sniperace 2011-01-25, 14:51

    Secrist skrev:den nivå soc ger är inte en nivå att klara sig med ett nödrop, med rätt skött ekonomi så medger den till och med SPARANDE

    Möjligen om man gillar barkbröd.

    Nej, men man måste välja att göra all mat från grunden själv, inte köpa halvfabrikat eller färdigmat...

    visst, röker man så spräcker man kalkylen, ett paket om dagen är mycket pengar per månad ca 1200:-

    men fortfarande så är 3500:- per månad till mat fullt tillräckligt, och då är ju boendet och lite annat redan betalt, behöver man gå till läkare betalar soc detta osv...
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till? Empty Sv: Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till?

    Inlägg  redalert 2011-01-25, 15:44

    Corven skrev:
    redalert skrev:

    Ännu en livslögn och förnekande från vänstern alla går och jobbar oavsett vilken belöning man får för att inte jobba, struts mentaliteten sticka i huvudet i sanden och låtsas att det har ingen betydelse hur höga de arbetsfria inkomsterna är för folk går och jobbar ändå för de älskar att vara arbetare och låta vänsterpolitiker föra deras talan och om de skulle ha fräckheten att bli tjänsteman och ha större visioner så kallas de klassförädare för att inte tala om de som startar företag och anställer folk, djefla utsugare! affraid cyclops

    Och var fan har någon påstått det? Utom i ditt snurriga huvud då.

    Om man fick 25 000 i månaden utan att jobba, så skulle nog många stanna hemma.
    Men nu pratar vi om existensminimum, och det är det inte många som vill leva på.

    Hold your horses madame.......var det inte du som kastade ur dig att det var en högermyt att folk inte jobbar om de får samma pengar på att inte jobba?

    Varför vara så hätsk?

    Tänk först skriv sedan! affraid

    Vilka vänstergnällspikar typ Anna nöjer sig med existensminimum, kan bidraget bli högt nog?
    Vilka vänstergnällspikar nöjer sig med 60%-ga skatter om det går att höja mer, kan skattenivån bli hög nog?
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till? Empty Sv: Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till?

    Inlägg  Corven 2011-01-25, 21:21

    redalert skrev:

    Hold your horses madame.......var det inte du som kastade ur dig att det var en högermyt att folk inte jobbar om de får samma pengar på att inte jobba?

    Varför vara så hätsk?

    Tänk först skriv sedan! affraid

    Vilka vänstergnällspikar typ Anna nöjer sig med existensminimum, kan bidraget bli högt nog?
    Vilka vänstergnällspikar nöjer sig med 60%-ga skatter om det går att höja mer, kan skattenivån bli hög nog?

    Jag har aldrig påstått att man går och jobbar om man får samma pengar för att gå hemma.

    Jag påstår att det alltid har lönat sig att arbeta jämfört med att vara arbetslös.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till? Empty Sv: Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till?

    Inlägg  redalert 2011-01-25, 22:20

    Corven skrev:
    redalert skrev:

    Hold your horses madame.......var det inte du som kastade ur dig att det var en högermyt att folk inte jobbar om de får samma pengar på att inte jobba?

    Varför vara så hätsk?

    Tänk först skriv sedan! affraid

    Vilka vänstergnällspikar typ Anna nöjer sig med existensminimum, kan bidraget bli högt nog?
    Vilka vänstergnällspikar nöjer sig med 60%-ga skatter om det går att höja mer, kan skattenivån bli hög nog?

    Jag har aldrig påstått att man går och jobbar om man får samma pengar för att gå hemma.

    Jag påstår att det alltid har lönat sig att arbeta jämfört med att vara arbetslös.

    Då lägger jag till att jag vill ha fred och rättvisa så är vi överens? Rolling Eyes
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till? Empty Sv: Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till?

    Inlägg  ericTheDog 2011-01-26, 00:26

    Corven skrev:
    redalert skrev:

    Hold your horses madame.......var det inte du som kastade ur dig att det var en högermyt att folk inte jobbar om de får samma pengar på att inte jobba?

    Varför vara så hätsk?

    Tänk först skriv sedan! affraid

    Vilka vänstergnällspikar typ Anna nöjer sig med existensminimum, kan bidraget bli högt nog?
    Vilka vänstergnällspikar nöjer sig med 60%-ga skatter om det går att höja mer, kan skattenivån bli hög nog?

    Jag har aldrig påstått att man går och jobbar om man får samma pengar för att gå hemma.

    Jag påstår att det alltid har lönat sig att arbeta jämfört med att vara arbetslös.


    Det beror ju på hur man värderar sin egen tid.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till? Empty Food

    Inlägg  Secrist 2011-01-26, 09:06

    men fortfarande så är 3500:- per månad till mat fullt tillräckligt, och då är ju boendet och lite annat redan betalt, behöver man gå till läkare betalar soc detta osv...

    Ingår inte allt vad gäller hygienartiklar, hårklippning, kläder etc i dessa 3500:-?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till? Empty Sv: Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till?

    Inlägg  Sniperace 2011-01-26, 09:21

    Corven skrev:
    redalert skrev:

    Hold your horses madame.......var det inte du som kastade ur dig att det var en högermyt att folk inte jobbar om de får samma pengar på att inte jobba?

    Varför vara så hätsk?

    Tänk först skriv sedan! affraid

    Vilka vänstergnällspikar typ Anna nöjer sig med existensminimum, kan bidraget bli högt nog?
    Vilka vänstergnällspikar nöjer sig med 60%-ga skatter om det går att höja mer, kan skattenivån bli hög nog?

    Jag har aldrig påstått att man går och jobbar om man får samma pengar för att gå hemma.

    Jag påstår att det alltid har lönat sig att arbeta jämfört med att vara arbetslös.

    Men då är det väl som det ska vara, för du menar väl att det SKA vara så, och inte bara att det alltid varit så?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till? Empty Sv: Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till?

    Inlägg  Sniperace 2011-01-26, 09:29

    Secrist skrev:men fortfarande så är 3500:- per månad till mat fullt tillräckligt, och då är ju boendet och lite annat redan betalt, behöver man gå till läkare betalar soc detta osv...

    Ingår inte allt vad gäller hygienartiklar, hårklippning, kläder etc i dessa 3500:-?

    man kan alltid få extras om man lägger fram och påvisar behov...
    klippa sig kan man fixa själv, jag har inte varit hos frisör på de sista trettio åren, och det är samma sak med resten av familjen, det är en sak som är lyx att göra för det sådant kostar så mycket. Förr gick folk till och med till frisören för att bli rakade.....

    Men som sagt, man KLARAR sig på den normen, men man måste hushålla med pengarna och inte på något sätt slösa.

    Som jag sa, röker man ett paket om dagen så är det kört.
    och man kan glömma biobesök osv, men man behöver inte svälta under det.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till? Empty Klara

    Inlägg  Secrist 2011-01-26, 11:16

    Men som sagt, man KLARAR sig på den normen, men man måste hushålla med pengarna och inte på något sätt slösa.

    Fast nu är det väl ingen som hävdat att man svälter ihjäl om man lever på sociala. Men det är ingen dans på rosor (detta sagt utan att själv suttit i den sitsen, tack och lov). Däremot har jag pluggat på universitet som nybliven förälder. Inget man blir rik på kan jag intyga.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till? Empty Sv: Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till?

    Inlägg  Sniperace 2011-01-26, 15:53

    Secrist skrev:Men som sagt, man KLARAR sig på den normen, men man måste hushålla med pengarna och inte på något sätt slösa.

    Fast nu är det väl ingen som hävdat att man svälter ihjäl om man lever på sociala. Men det är ingen dans på rosor (detta sagt utan att själv suttit i den sitsen, tack och lov). Däremot har jag pluggat på universitet som nybliven förälder. Inget man blir rik på kan jag intyga.

    Nej, men ingen har väl sagt att det ska vara en dans på rosor eller att man ska kunna bli RIK på det, men som jag skrev, visar man sig duktig och sparar 100:- per månad för att ha till något särskilt, och har dessa på bankkontot, då röknare de dessa som del i personens ekonomi och ger lika mycket mindre som man har sparat....

    Samma sak om en förälder lånar ut ett par hundra som de sätter in på kontot så räknar soc det som inkomst och drar av den summan i bidraget... så att hjälpa den gör man då inte genom att sätta in dem på deras bankkonto, det får isåfall ges i handen...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till? Empty Spara

    Inlägg  Secrist 2011-01-26, 16:43

    Nej, men ingen har väl sagt att det ska vara en dans på rosor eller att man ska kunna bli RIK på det, men som jag skrev, visar man sig duktig och sparar 100:- per månad för att ha till något särskilt, och har dessa på bankkontot, då röknare de dessa som del i personens ekonomi och ger lika mycket mindre som man har sparat....

    Kan hålla med om att det är konstigt att straffa de skötsamma men det är väl en kvarleva från sossetiden. Det är bara de som inte sköter sig som ska omhuldas. Ungefär som att straffa alla som pluggar och jobbar extra. Man belönar de som inte lyfter ett finger utanför studierna.

    Sponsored content


    Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till? Empty Sv: Vilken levnadsstandard bör alla ha rätt till?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-19, 15:38