marxisten 2009-10-25, 17:01
Nu är hans förvirring total.
GustavAnder skrev: marxisten skrev: GustavAnder skrev:Om du kommer med argument som "vietnamns bönder..." i en diskussion om talibaner så måste man antingen skratta eller gråta, inte menar du väl att man ska komma med motargument ?
Frågan är om man ska skratta eller gråta åt dig ditt pucko. Det var jag, inte Dao som skrev det. och det jag menade är att utan folkets stöd kan man inte slå en fiende som är beredd att dö för sin sak. Vietnam som nu, ingen skillnad. De slåss för olika saker, men kärnan i det som gör de nästintill omöjliga att vinna mot är samma. Oräddheten i fienden och att man saknar folkets stöd. I Vietnam slogs man mot hela folket, i Afghanistan hatar folket USA, även om nu inte talibanerna har ett stöd på 80% som Minh hade. Men motståndet mot USA är precis lika starkt i Afghanistan som i Vietnam. Man måste få över Afghanerna på sin sida först om man någonsin ska kunna vinna kampen mot talibanerna. Den kampen kan inte vinnas med kanoner och krut, precis lika lite som man vann med napalm i Vietnam, för varje civil Afghan som dör stärks snarare motståndet i takt med att Afghanernas hat mot USA ökar. Om man ska kunna vinna så är det folket som är det effektivaste vapnet, inte teknologin.
Man undrar på fullt allvar om du/ni nredan har utvecklat fullt foliesyndrom ???
Ska vi checka inlägget/inläggen som du påstår Dao skrivet?
"DAO: S" PÅSTÅDDA INLÄGG marxisten skrev:Inget stöd till talibanerna, är bara realistisk. Utan folkets stöd så kommer det bara fler talibaner. De är beredda att dö, och då funkar inte bomber och kanoner. Det funkar lite lite nu mot talibaner som är beredda att dö, som mot Vietnams bönder som också slogs och var utan tvekan beredda att dö mot USA:s ockupation. Folkets stöd är ett måste för att vinna detta krig. Och det vinner man inte på att bomba bröllopståg och byar!
Andra inlägget i ämnet. Han tycks glömma checka nick på båda.
marxisten skrev: GustavAnder skrev:"Vietnams bönder..." vad nu det är för grupp..
Det är vad jag kallar alla de Nord Vietnameser som slogs i ett blodigt gerilla krig mot USA och slutligen vann under ledning av kamrat Ho Shi Minh.
Och vet ni, ett tredje i samma ämne, men han lyckas missa vems nick det är här också.
marxisten skrev:Anledningen till att vi hamnar i dessa diskussioner är för att vi har olika åsikter gällande kriget i afghainstans var eller icke vara. Så enkelt är det.
Jämförelsen med Vietnam kan verka långsökt, men jag ska berätta för dig. Vietnam invaderades också av USA, men det är inte det som jag vill poängtera med att dra upp Vietnam. Själva poängen med att ta upp Vietnam var att det utvecklades som Afghanistan och liknande misstag gjordes, då som nu. USA hade kunnat vinna Vietnam, och de hade fått folkets stöd. Nu fick de inte det, utan 80% av Vietnamesiska under kriget stödde Ho Shi Minh, och det var omöjligt för USA att vinna Vietnamkriget. Dessutom var vietnameserna precis som talibanerna, orädda att dö. Vietnameserna var beredda att dö för sitt lands frihet, talibanerna för de blir martyrer och jihad etc. men de var båda orädda fiender som slogs till sista blodsdroppen. Det är sambandet.
Om USA inte ska göra ytterligare ett Vietnam, så måste de få folket med sig. Nu påstår jag inte att talibanerna har 80% av folket i ryggen som Ho Shi Minh, men de har en hel del, samtidigt som afghanernas hat mot Amerika är väldigt starkt. Känns det igen?
Vems NICK står det på inlägget/inläggen som du påstår Dao skrev?
Ger du dig nu, eller är vi fortfarande haverister i dina ögon?
Erkänn du hade fel istället, det är ganska uppenbart för alla läskunniga vem som har rätt här. Om du fortsätter gör du bara bort dig mer än vanligt.
Senast ändrad av marxisten den 2009-10-25, 17:28, ändrad totalt 9 gånger