Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


5 posters

    Facismens frammarch i Israel....

    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  Susz X 2009-06-02, 06:28

    Obama försöker allt vad han kan för att få den israeliske extremisten att erkänna
    Palestina som ett eget land. Det går han inte med på- inte än..Men han vill bestämma att
    ingen i Israel vare sig ska få vara muslim , kristen eller något annat än att ha religionen
    judendom:


    Saxat:

    "Resultatet av det israeliska valresultatets högergir framträder nu tydligt. Premiärminister Benjamin Netanyahu vill inte prata om en lösning med två stater eller beröra problemet med bosättningarna och expansionen av dem som ett hinder för fred i Mellanöstern. Utrikesminister Avigdor Lieberman från högerextrema Yisrael Beiteinu gick till val på etnonationalistisk agitation och hans parti gör nu allvar av planerna att införa ett så kallad lojalitetskrav för israeliskt medborgarskap.

    Kravet lyder: "Jag svär trohet till staten Israel som judisk, sionistisk och demokratisk stat, till dess symboler och värderingar, och jag förbinder mig att tjäna staten på det sätt som krävs av mig enligt lag." Förutom att skriva under på denna deklaration ska Israels arabiska medborgare förbjudas att högtidlighålla sorgedagen Nakba, då staten Israel bildades och hundratusentals palestinier flydde eller deporterades. Det blir dessutom förbjudet att förneka Israels existens som en judisk stat. Det handlar alltså inte om att förneka Israels existens, utan om att det ska bli brottsligt att uttrycka åsikter om Israel som en stat där flera religioner kan rymmas."


    http://www.dagensarena.se/text/2009/05/israels-farliga-gir

    Ja- det är ju verkligen en DEMOKRATISK handling- att förbjuda yttrande och religionsfrihet...
    Borde USA gå in och låsa in psykopaten och förtryckaren? Eller ta till vapen?
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  blueheaven 2009-06-02, 09:22

    Demokrati är givetvis när man tvingar någon att erkänna Palestina mot sin vilja?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  Dao 2009-06-02, 11:17

    Vems vilja pratar du om, Blueheaven?
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  lazy 2009-06-02, 11:22

    Jag är så nyfiken när det gäller alla Israels grannländer, hur
    var det nu, är inte alla muslimska stater? Är det verkligen
    demokratiskt? Wink
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  Dao 2009-06-02, 11:33

    Lazy

    "Jag är så nyfiken när det gäller alla Israels grannländer, hur
    var det nu, är inte alla muslimska stater? Är det verkligen
    demokratiskt?"


    Du får gärna förklara vad det har med saken att göra!

    Av Israels grannländer är alla muslimska rent socialt, men ingen har islam i styrelseform. Alla, utom möjligen Syrien, är mer eller mindre västerländska diktaturer - med aktivt stöd från väst, MOT sin egen muslimska befolkning.

    Det enda demokratiska val som hållits i regionen, var den som skedde i Gaza för tre år sedan. Då var det väst och Israel som förvägrade dessa människor demokrati!
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  lazy 2009-06-02, 12:02

    Alla är muslimer och har rätt att vara det men i Israel har
    man alltså inte rätt att vara judisk om jag ska tolka det
    rätt? Sedan så ser nyheten om lagförslaget lite annorlunda
    ut om man flyttar blicken till Israel istället.


    Det har presenterats ett lagförslag i Israel som kräver att palestinierna som är israeliska medborgare visar sin lojalitet mot staten via en deklaration om lojalitet. Lagförslaget kommer med största sannolikhet inte att drivas igenom i den israeliska riksdagen.©️ 2009 Richard Haas.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  Dao 2009-06-02, 12:22

    Lazy

    "Alla är muslimer och har rätt att vara det men i Israel har
    man alltså inte rätt att vara judisk om jag ska tolka det
    rätt?"


    Hur i hela friden kunde du får till det till det???

    Det som tog upp var att alla måste acceptera att Israel är en judisk stat, inte att det är en stat som accepterar alla religioner!

    Detta gör Israel till den andra staten som har ett samhälle baserat på en extremistisk tolkning av en religion. Den andra är Iran.


    "Det har presenterats ett lagförslag i Israel som kräver att palestinierna som är israeliska medborgare visar sin lojalitet mot staten via en deklaration om lojalitet."

    Om de israeliska palestinierna slutar förtryckas, så kommer givetvis lojaliteten öka från den gruppen. En svårighet är ju också hur Israel väljer att behandla deras släktinga i de ockuperade områdena.

    Så denna form av deklaration är bara en av raden som visar att Israel inte vill vara en demokrati i praktiken, bara i teorin...


    "Lagförslaget kommer med största sannolikhet inte att drivas igenom i den israeliska riksdagen."

    Hoppas jag verkligen inte. Det räcker väl med det förtryck som redan sker...
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  lazy 2009-06-02, 12:45

    Ska vi tala om förtryck så är det bäst att sluta förneka det
    förtryck som Hamas står för vilka i sin tur sponsras av det
    "trevliga" landet Iran. Jag fick ett mail igår där det stod
    att: Nu är det inte bara vi som bör oroa oss längre. Personen
    hade skickat med en länk som jag lägger ut här.

    http://www.mesi.org.uk/DangersMap.aspx
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  Dao 2009-06-02, 12:59

    Vem har förnekat Hamas förtryck???

    Och vem anser att Iran är ett trevligt land???

    Inser du att din länk är gränsfall till paranoia?? Iran må vara en fruktansvärd diktatur, men till skillnad från den andra nukleära makten i regionen, Israel, har Iran vare sig hotat andra, eller angripit andra makter!

    Så om du skall oroa dig, är nog Israel en ännu störra fara för fred och säkerhet i regionen...
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  lazy 2009-06-02, 13:17

    Paranoia? Antar att du missat vad som har skapat den?


    Jerusalem, söndagen 3 maj 2009, kl 23:43

    Israels premiärminister Benjamin Netanjahu kommer att ha en hel del att tala om med president Barack Obama när de bägge ledarna möts i Washington i mitten av maj.

    Netanjahu förmodas ta upp faktum att Irans nuvarande ÖB, generalen Atallah Salehi, öppet förklarat att Iran har planer på att utplåna Israel "på elva dagar eller mindre", som framgick av en nyhetssnutt i israelisk TV på söndagskvällen. Aldrig förr har en iransk ledare på ett så konkret och ohöljt sätt beskrivit vilka planer Iran har visavi Israel, kommenterade Oded Granot, en av de främsta Mellanösternkorrarna i israelisk TV. Irans statschef Mahmoud Ahmadinejad var mera inlindad i sitt tal på lördagen. Han sade att precis som Israel en gång byggdes upp, skulle man också kunna demontera staten. ©️ 2009 Richard Haas.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  Susz X 2009-06-02, 14:20

    blueheaven skrev:Demokrati är givetvis när man tvingar någon att erkänna Palestina mot sin vilja?
    Skriver du samma sak när kristna boende i Israel börjar deporteras eller tvingas byta religion till judendom?
    Såå du kallar det demokrati du?
    Sorgligt- är det pga av diktatorers okunskap vi får sådana länder i år- år 2009..
    Förtryckarstater med ren facism- inget annat.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  lazy 2009-06-02, 14:59

    Läs innan du skriver Susz X.




    lazy Today at 11:02 am



    Det har presenterats ett lagförslag i Israel som kräver att palestinierna som är israeliska medborgare visar sin lojalitet mot staten via en deklaration om lojalitet. Lagförslaget kommer med största sannolikhet inte att drivas igenom i den israeliska riksdagen.©️ 2009 Richard Haas.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  Susz X 2009-06-02, 15:05

    Så du anser att det är okej med deportering och förföljelse av alla i ett land som inte antagit judendomen som religion?
    Du är verkligen ett .. av stora mått ! Vore det inte bättre att du flyttade från Sverige ? Här vill vi ha demokrati, mänskliga rättigheter , religionsfrihet etc..
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  Dao 2009-06-02, 15:15

    Lazy

    Håller du också koll på hur ofta Israel hotat angripa Iran?

    Iran har uttalat sig på ett sätt som KAN tolkas som ett hot - medans Israel hotar öppet, och med omvärldens goda minne!

    Det är Israel som är hotet i regionen just nu!

    Självklart är det massor som vill utplåna Israel, jag är en av dem - men då syftar jag inte på utplåning genom våld, utan att staten Israel skall ersättas med en stat för alla invånare inom dess gränser. Den kan då givetvis inte heta Israel!
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  lazy 2009-06-02, 15:19

    Har du lässvårigheter? Förslaget kommer med största sannolikhet
    INTE röstas igenom. Israel ÄR nämligen en demokrati och det ÄR
    just därför som Avigdor Lieberman sitter som utrikesminister nu
    även om jag personligen tycker att de kunde valt en bättre post
    för honom.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  Dao 2009-06-02, 15:29

    Lazy

    "Har du lässvårigheter? Förslaget kommer med största sannolikhet
    INTE röstas igenom."


    Och jag kommenterade detta, vilket innebär att jag visade att jag kunde läsa, och du att du inte kunde...

    Problemet är att förslaget ens kom upp! Men givetvis är det bra om det inte går igenom, men liknande saker har tidigare gått igenom Knesset...


    "Israel ÄR nämligen en demokrati och det ÄR
    just därför som Avigdor Lieberman sitter som utrikesminister nu
    även om jag personligen tycker att de kunde valt en bättre post
    för honom."


    En demokrati som inte ger demokratiska rättigheter till alla sina invånare, och som har en mycket fungerande censur och propagandaapparat...

    Allvarligt... Det finns diktaturer som är mer demokratiska än Israel!

    Du vet väl att demokrati är mer än bara möjlighet att kunna lägga en lapp i en låda med jämna mellanrum? Även i Iran lägger folk en lapp i en låda med jämna mellanrum...
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  lazy 2009-06-02, 15:30

    Dao on tis jun 02, 2009 2:15 pm

    Självklart är det massor som vill utplåna Israel, jag är en av dem - men då syftar jag inte på utplåning genom våld, utan att staten Israel skall ersättas med en stat för alla invånare inom dess gränser. Den kan då givetvis inte heta Israel!

    Men där har du ju grundproblemet, de flesta av Israels grannar
    vill inte ha några judar där och de har inga betänkligheter
    när det gäller att ta till våld. Något som är värt att notera
    är att det finns ett nätverk där både judar och palestinier ingår
    som tillsammans vill ha en fredlig lösning, behöver jag ens nämna
    att det samarbetet har försvårats avsevärt efter att Hamas vann?
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  lazy 2009-06-02, 15:34

    Dao Today at 2:29 pm
    Lazy

    "Har du lässvårigheter? Förslaget kommer med största sannolikhet
    INTE röstas igenom."

    Och jag kommenterade detta, vilket innebär att jag visade att jag kunde läsa, och du att du inte kunde...

    Sorry Dao, det var till Susz X, glömde trycka på quote. Embarassed
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  Dao 2009-06-02, 15:36

    Nej, det är inte grundproblemet. De flesta av Israels grannar har inget emot att ha judar, vare sig i Palestina eller inom sina egna gränser. Däremot vill de inte ha ett hotfullt och krigiskt Israel som grannar, ett land som startat en hel del krig under sin existens!

    Dom undviker våld betydligt mer än vad Israel gör, landet som med våld har ockuperat delar av Palestina sedan 1948, och andra delar sedan 1967! Ingen av grannarna har använt så mycket våld som Israel!

    Det nätverk du nämner har under många år fungerat, i många olika organisatoriska former, och har alltid haft enorma problem med främst israeliska staten och de folk som gått på denna stats propaganda om muslimer och palestinier.

    Först på senare tid, efter att Israel körde över det demokratiska valet i Gaza, har Hamas skapat svårigheter också!

    Försök att se konflikten ur båda synvinklarna nån gång, Lazy! Köp inte allt som Israeliska propagandan kommer med!!!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  Dao 2009-06-02, 15:37

    Förlåter dig Lazy. Liknande händer mig ibland också...
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  lazy 2009-06-02, 15:53

    Daoon tis jun 02, 2009 2:36 pm

    Däremot vill de inte ha ett hotfullt och krigiskt Israel som grannar, ett land som startat en hel del krig under sin existens!

    Visst under Suezkrisen var det Israel som anföll, har du ngt annat
    exempel där det inte har varit anfall från arabländer?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  Dao 2009-06-02, 16:01

    Enda gången som Israel inte kan anklagas för att ha startat krigen, är Yom Kippurkriget 1973, då Egypten anföll landet.

    I övriga fall är det den Israel-amerikanska propagandan som fått föra historiens talan... Historiker börjar allt mer komma ikapp propagandan numera, och idag erkänner även israeliska historiker att det var Israel som startade kriget 1948, till exempel...
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Facismens frammarch i Israel.... Empty lång lång lång väg.

    Inlägg  GustavAnder 2009-06-02, 16:12

    Israel har en ofantligt lång väg till den fascism och religiösa dårskap som finns i deras grannländer, de ligger i lä med en faktor 1 till 100.

    Att då gagga om Israels eventuella tillkortakommanden känns helfel, och det görs bara utifrån ett hat mot demokrati väst och USA, eller hur.

    Israels tillkortakommanden är dessutom till största delen ett resultat av att vara omgivna av ett antal rabiata grannländer vars enda agenda tycks vara förintelsen av Israel.
    Det enda araber tycks vara kapabla till är uppenbarligen att hata ??, varför kan de inte göra nåt konstruktivt i sina egna länder, de kan ju börja med att införa ett minimum av humnism och demokrati.
    VEM hindrar dem , ingen .
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  blueheaven 2009-06-02, 16:19

    Susz X skrev:Så du anser att det är okej med deportering och förföljelse av alla i ett land som inte antagit judendomen som religion?
    Du är verkligen ett .. av stora mått ! Vore det inte bättre att du flyttade från Sverige ? Här vill vi ha demokrati, mänskliga rättigheter , religionsfrihet etc..

    Ja och därför skriker vänstern efter mer förmynderi och avskaffande av demokrati?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  Dao 2009-06-02, 16:24

    Delvis har du rätt, GustavAnder! Israel har en grund som är bra, de har en någorlunda fungerande demokrati och en infrastruktur som och företagsvärld som är ganska god. Problemet är dock den grova diskrimineringen av palestinier i landet, liksom den enormt starka popagandamaskinen. Just i de fallen är de inte bättre än grannländerna...

    Din lista med 1 till 100 är löjlig, dock! Möjligen 50 till 100, men i vissa fall 100 av 100... Märk väl att grannländerna inte ockuperar något land alls...


    Att skylla på att de är omgivna av fientliga länder är helt enkelt falsk! Grannländerna har gjort många eftergifter och initiativ till en fredlig samexistens än vad Israel gjort.

    Så detta med hatandet får nog mer gälla dig. Håll koll på historien lite mer, och sluta hata allt som har med araber och muslimer att göra!


    "VEM hindrar dem , ingen."

    I mångt och mycket är det Israel som hindrar dem, men mest är det utomstående makter som stödjer och backar upp ländernas diktaturer. I Egyptens fall är det först och främst USA, vilket lett till att deras andra skyddsling i regionen, Israel, har en gemensam behandling av gränsen till Gaza - som exempel. Detsamma gäller istort Jordanien. Irak skall vi inte ens tala om. Libanon är ett land skapat utifrån västmnakternas egna små behov, och har därmed en mycket dålig förutsättning att bygga upp ett hållbart samhälle. De dras dessutom med flyktingproblem från Israels övergrepp mot palestinierna, och de ständiga anfallen från Israelisk sida...

    Kanske dags att läsa på lite, eller?

    Sponsored content


    Facismens frammarch i Israel.... Empty Sv: Facismens frammarch i Israel....

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-15, 01:02