Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+20
Leena-66
RedCloud
Stefan
kanaljen
Susz X
Corven
formsvackan
råttan.
theward
Regndrottning
x-medborgare
fredrik rahm70
KickTheRasist
MartinLindgren
Thetaxpayer
palmevara
MammaGuevara
lazy
blueheaven
ANNA2LINK
24 posters

Rättvisa i Världen

ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Rättvisa i Världen - Sida 10 Empty Just det

Inlägg  ANNA2LINK 2009-03-23, 22:38

]color=orange]Ja just det BH behandla alla lika...(inte att alla ska få ut lika mycket i lön/försäkring)...

Allså med detta menar jag att självklart ska dom som jobbar tjäna mer än dom som inte jobbar, det där tror jag att dom flesta är överens om. Men detta jobbskatteavdrag skulle alla få del av om detta skulle vara en rättvis reform, men då skulle det heta något annat...
    [/color]

Senast ändrad av ANNA2LINK den 2009-03-23, 23:33, ändrad totalt 3 gånger
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Rättvisa i Världen - Sida 10 Empty Sv: Rättvisa i Världen

Inlägg  formsvackan 2009-03-23, 22:44

1. Ersättningarna är inte alls proportionella mot inkomsten. De har ett tak utöver vilket inte ett öre betalas ut.

Korrekt. Av denna anledning borde t.ex. taket i a-kassan höjts till en nivå som motsvarat intäktena från arbetsmarknadsavgiften.

2. Din privata försäkring är fullständigt frivillig. Gillar du inte att den är proportionell mot inkomsten kan du försöka hitta en annan försäkring som passa dig bättre. Arbetsgivaravgiften är inte direkt frivillig. Man försöker t.o.m dölja den för arbetaren. Så nej, din valfria privata försäkring är verkligen ingen skatt.

Då kan vi också bortse från argumentet att arbetsgivaravgiften är en skatt beroende på att den är proportionell mot inkomsten.

3. Vad gäller den el du köper av vattenfall till överpris så kan den del av priset som leder till otillbörliga marginaler för statliga Vattenfall helt klart ses som en skatt.

Detta "överpris" som då skulle kunna betraktas som en skatt, styr till viss del också elpriset från andra leverantörer. De som har Forum som elleverantör betalar då kanske skatt i Finland utan att veta om det.
    .
    blueheaven

Antal inlägg : 5228

Inlägg  blueheaven 2009-03-23, 22:44

ANNA2LINK skrev:Ja just det BH behandla alla lika...(inte att alla ska få ut lika mycket i lön/försäkring)...

Så pengarna skall styra trots allt?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-03-23, 22:51

ANNA2LINK skrev:Jag tycker att det är mycket dåligt och fel sätt att handla med våra gemensamma skattepengar. Som sagt dom som jobbade innan 2006 tjänade redan då betydligt mer än dom som var arbetslösa/sjuka. Borgarna vill ha ett klassamhälle det är bara så...

Att högern vill ha ett klassamhälle har ingenting med sjuka att göra, inte speciellt mycket med arbetslösa heller. Högern är endast intresserade av att få tillgång till billigast möjliga arbetskraft. En "lagom" arbetslöshet är då i deras intresse, men förmodligen inte sjuka eftersom sådana är enbart en kostnad.

Oavsett detta är det inte i någons intresse med ett samhälle där de som arbetar inte har betydligt mer i plånboken jämfört med dem som inte gör det. Det som är intressant är dock att sjuka och arbetslösa inte ska betraktas som enbart tärande och därför behandlas dåligt. Alla ska ha rätt till en skälig levnadsstandard, som ska bekostas av oss alla solidariskt.
    ANNA2LINK

Rättvisa i Världen - Sida 10 Empty Sant

Inlägg  ANNA2LINK 2009-03-23, 23:27

Ja sant Formsvackan det är det som det handlar om...
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-03-23, 23:36

ANNA2LINK skrev:Ja sant Formsvackan det är det som det handlar om...

Men se så säg det då!
    ANNA2LINK

Rättvisa i Världen - Sida 10 Empty Tydlig

Inlägg  ANNA2LINK 2009-03-23, 23:41

Jag tycker att jag är ganska tydlig med att säga det Blueheaven. Letar du fel?
    råttan.

Antal inlägg : 4318

Inlägg  råttan. 2009-03-24, 00:14

1. Alternativt sätter man även ett tak för inbetalningar av sociala avgifter.

2. Arbetsgivaravgiften är i likhet med inkomstskatten propotionell mot inkomsten och ett tvång. Alltså en skatt på inkomst, precis som inkomstskatten. Frivilliga inbetalningar till valfri förening/bolag/privatperson är inte en skatt då pengarna inte ens tillfaller staten.

3. Ja, det är möjligt att man via elinköpen göder också den finska staten.
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-03-24, 00:18

Men snälla formsvackan varför skulle någon vilja att folk är sjuka?

Jag ser inget fel med att den som anstränger sig kan ha det lite bättre än andra ekonomiskt. Jag anser att det ska löna sig att göra ett bra jobb. Vänstern kallar detta klassamhälle. De tycker i princip att de som gör ett riktigt bra jobb ska ha lika dåligt betalt som de som gör ett uselt jobb. De tycker inte att utbildning ska löna sig.
    ANNA2LINK

Rättvisa i Världen - Sida 10 Empty Snälla Råttan

Inlägg  ANNA2LINK 2009-03-24, 01:01

Snälla Råttan dom som jobbar har alltid tjänat mer än dom som inte jobbar, varför ska dessa previligieras ytterligare med just detta jobbavdrag???
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-03-24, 01:25

Ja tänk så priviligierat det är att ägna 45 år av sitt liv till heltidsarbete.
    ANNA2LINK

Rättvisa i Världen - Sida 10 Empty Ja

Inlägg  ANNA2LINK 2009-03-24, 03:10

Ja det kan man se som en förmån att få jobba så många år utan arbetslöshet och sjukdom....
    råttan.

Inlägg  råttan. 2009-03-24, 09:26

Förr kunde man kanske lura i folk att de hade förmånen att arbeta åt andra hela livet. Det går inte längre.
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-03-24, 10:13

ANNA2LINK skrev:Jag tycker att jag är ganska tydlig med att säga det Blueheaven. Letar du fel?

Nja det är nog du som letar fel Anna, problemet är bara att felet inte finns där du tror att det finns! confused
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-03-24, 10:18

ANNA2LINK skrev:Snälla Råttan dom som jobbar har alltid tjänat mer än dom som inte jobbar, varför ska dessa previligieras ytterligare med just detta jobbavdrag???

Men för helvete Anna hur många gånger skall det påtalas innan du fattar?

Hur lockar man folk till att ta jobb om alternativet att få pengar utan arbetsinsats ger lika mycket i plånboken??????? clown
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2009-03-24, 10:21

Det som är intressant är dock att sjuka och arbetslösa inte ska betraktas som enbart tärande och därför behandlas dåligt. Alla ska ha rätt till en skälig levnadsstandard, som ska bekostas av oss alla solidariskt.

Formsvackan

Detta var det som jag syftade till i går BH.
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-03-24, 10:33

ANNA2LINK skrev: Det som är intressant är dock att sjuka och arbetslösa inte ska betraktas som enbart tärande och därför behandlas dåligt. Alla ska ha rätt till en skälig levnadsstandard, som ska bekostas av oss alla solidariskt.

Formsvackan

Detta var det som jag syftade till i går BH.

Varför säger du inte det då?
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2009-03-24, 10:39

blueheaven skrev:

Hur lockar man folk till att ta jobb om alternativet att få pengar utan arbetsinsats ger lika mycket i plånboken??????? clown

Nu får man inte lika mycket i plånboken om man är arbetslös. Jag antar att du aldrig varit arbetslös? Den konklusionen drar jag dels av dina kategoriska uttalanden om att man får mer som arbetslös, och dels dina åsikter att arbetslösa inte vill jobba.

Om man nu inte råkar ha haft ett synnerligen välbetalt arbete, och det enda tillgängliga är låglönearbeten. Då får man mer som arbetslös. Annars inte. Och så har det varit i väldigt många år.

Man behöver inte ens locka de allra flesta.

Även om högerfolk inbillar sig att folk är arbetslösa av ren lathet, och inte vill jobba, så är verkligheten att majoriteten av den svenska befolkningen vill försörja sig själv. Det är en väldigt liten del av de arbetslösa som är det frivilligt.

Inte bara för att förtjäna sitt uppehälle. Att ha ett arbete att gå till är så mycket mer än att bara tjäna pengar. Det är din sociala identitet, och gör dig delaktig i samhället. Vi är flockdjur, och vill tillhöra flocken.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-03-24, 10:57

Men snälla formsvackan varför skulle någon vilja att folk är sjuka?

Kan inte se att jag antytt något sådant.

Jag ser inget fel med att den som anstränger sig kan ha det lite bättre än andra ekonomiskt. Jag anser att det ska löna sig att göra ett bra jobb.

Vi är helt överens om detta. Jag tycker t.o.m. att du kan stryka ordet "lite".

Vänstern kallar detta klassamhälle.

Fel

De tycker i princip att de som gör ett riktigt bra jobb ska ha lika dåligt betalt som de som gör ett uselt jobb.

Fel

De tycker inte att utbildning ska löna sig.

Fel

Tre fel av tre möjliga.

Klassamhället har mycket litet med lönenivåer att göra, detta är dock en vanlig missuppfattning. Vad det egentligen handlar om är att slå sönder "klassamhället" genom att arbeta för att alla ska få så lika förutsättningar som möjligt. Vad var och en sedan gör utifrån dessa, förhoppningsvis någorlunda lika förutsättningar, är var och ens eget ansvar.

I detta sammanhang är "det sociala arvet" förmodligen det som är svårast att hantera. Oavsett hur fina ord politikerna hittar på, är det fasiken stor skillnad på att växa upp i Rosengård eller i Djursholm.

En av de absolut viktigaste saker vi har att ta tag i är vårt undervisningssystem. På något sätt måste vi motivera "arbetarungarna" till intagande av värdefull utbildning, istället för som idag kunskapslös inbillning förmedlad av underhållningsindustrin.

Demokrati kan endast föras vidare till kommande generationer genom jämställdhet beträffande utbildningsmöjligheter.
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-03-24, 10:59

Corven skrev:
    blueheaven skrev:

Nu får man inte lika mycket i plånboken om man är arbetslös. Jag antar att du aldrig varit arbetslös? Den konklusionen drar jag dels av dina kategoriska uttalanden om att man får mer som arbetslös, och dels dina åsikter att arbetslösa inte vill jobba.

Om man nu inte råkar ha haft ett synnerligen välbetalt arbete, och det enda tillgängliga är låglönearbeten. Då får man mer som arbetslös. Annars inte. Och så har det varit i väldigt många år.

Man behöver inte ens locka de allra flesta.

Även om högerfolk inbillar sig att folk är arbetslösa av ren lathet, och inte vill jobba, så är verkligheten att majoriteten av den svenska befolkningen vill försörja sig själv. Det är en väldigt liten del av de arbetslösa som är det frivilligt.

Inte bara för att förtjäna sitt uppehälle. Att ha ett arbete att gå till är så mycket mer än att bara tjäna pengar. Det är din sociala identitet, och gör dig delaktig i samhället. Vi är flockdjur, och vill tillhöra flocken.

Nu tror jag inte att folk är lata jag heller men bekväma och vad jag talar om är folk i marginalen som får strömningarna att gå åt endera hållet, statsfinansiellt är det mycket viktigt att man får denna rörelse åt ett håll som är ekonomiskt försvarbart.

Själv skulle jag gärna avstått att jobba om jag fick samma betalt för att fritt disponera min egen tid och då kan jag lova dig att jag inte hade legat i hängmattan!

Jag hade gärna avstått att sälja mitt liv även för 90% eller 80% av min lön!

Är arbetslös just nu och får ingenting i a-kassa!

Och du har aldrig skött finanserna i ett företag va?
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2009-03-24, 11:13

blueheaven skrev:

Och du har aldrig skött finanserna i ett företag va?

Nej, det har jag inte. Men vad har det att göra med om folk är arbetslösa frivilligt?

Jag har provat på att vara långtidsarbetslös. Närmare 9 år.... Var korkad nog att göra mig osams med min arbetsgivare, som hade en ledande position inom den branshen, ungefär samtidigt som förra lågkonjunkturen slog till. Jag tog alla ströjobb jag kunde få, och fick två barn under tiden. Jag fick bråka mig till utbildning. Utbildningar som dom tvingade in andra på fick jag tjata mig till, genom att varje måndag morgon ringa min arbetsförmedlare och fråga när jag fick börja.....Till slut gav hon upp, och skrev in mig där.... Vilket ledde till en annan utbildning, som ledde till jobb.

Detta trots att jag genom mina ströjobb kunde fylla upp min a-kassa om och om igen. Och jag valde ändå att fortsätta jaga jobb, trots att jag fick pengar ändå....
    ANNA2LINK

Rättvisa i Världen - Sida 10 Empty BH

Inlägg  ANNA2LINK 2009-03-24, 11:22

Men se så säg det då!

Blueheaven.

Läs igen vad jag svarade på BH.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-03-24, 12:27

blueheaven skrev:Nu ljuger du allt igen formsvackan man skall inte lura stackars lättlurade Anna på det fula viset! Embarassed
    Tänk vad ful man kan vara urformsvackan?

Om du räknar igenom alliansens illdåd med arbetsmarknadsavgiften, sjukförsäkringsavgiften och den allmänna löneavgiften, kan du se att Svackan inte alls luras.

Alliansen (jag tror det var Borg) sade själva att överskottet från A-kassan skulle användas till jobbavdraget. Vill du påstå att de då ljög ?

Samma sak gjordes med sjukförsäkringsavgiften. Läs och försök förstå.

http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arbetsgivareinfotxt/socialavgifter.4.18e1b10334ebe8bc80005862.html
    blueheaven

Inlägg  blueheaven 2009-03-24, 14:23

formsvackan skrev:
    blueheaven skrev:Nu ljuger du allt igen formsvackan man skall inte lura stackars lättlurade Anna på det fula viset! Embarassed
    Tänk vad ful man kan vara urformsvackan?

Om du räknar igenom alliansens illdåd med arbetsmarknadsavgiften, sjukförsäkringsavgiften och den allmänna löneavgiften, kan du se att Svackan inte alls luras.

Alliansen (jag tror det var Borg) sade själva att överskottet från A-kassan skulle användas till jobbavdraget. Vill du påstå att de då ljög ?

Samma sak gjordes med sjukförsäkringsavgiften. Läs och försök förstå.

http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arbetsgivareinfotxt/socialavgifter.4.18e1b10334ebe8bc80005862.html

Men nu var det ju inte skyfflandet mellan olika poster vi talade om utan ditt påstående att bidragstagarna är de som betalar jobbskatteavdraget no way man det är de som är nettoskattebetalare som betalar allt inklusive partistöd till kommunisterna!!

Varför använder inte vpk sina partistöd och delar ut till arbetslösa så hade man ju även i handling kunnat visa sin "solidaritet"?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2009-03-24, 15:54

blueheaven skrev:Men nu var det ju inte skyfflandet mellan olika poster vi talade om utan ditt påstående att bidragstagarna är de som betalar jobbskatteavdraget no way man det är de som är nettoskattebetalare som betalar allt inklusive partistöd till kommunisterna!!

Varför använder inte vpk sina partistöd och delar ut till arbetslösa så hade man ju även i handling kunnat visa sin "solidaritet"?

Nu var det ju så att just detta "skyfflande mellan olika poster" var det som innebar att sjuka och arbetslösa fick delfinansiera jobbavdraget.

Att "nettoskattebetalarna", vad det nu är för några, står för partistödet till kommunisterna var en ny vinkling. Vilka står då för stödet till moderaterna, frälsningsarmén ?
    .

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 00:18