ANNA2LINK skrev:Ja denna fråga har jag funderat på ett tag. Varför kan inte samhället anpassa sig efter oss määnniskor? När det gäller ex arbeten, varför måste alla söka jobb 100% och gärna mer? Det är faktiskt inte så undra på att vi stressar sönder oss när vi inte har tid för annat än arbete. De som har arbete jobbar ofta för mycket och de som inte har arbete de jobbar för lite. Det gäller ju för oss att hitta en balans med i detta och den balansen har vi inte idag.
att jobba 100% gör man för att tjäna tillräckligt för att leva bra, skulle man ha 100% lön för ex 80% arbete, så måste då produkten bli dessa 20% dyrare.
det går inte att trolla fram ex maten, arbetet för att framställa denna måste ju betalas eller hur? så kostar den en mantimme att framnställa bör man betala denna med en mantimme (UTAN att ge sig in på kringkostnaderna)
för du vill väl inte jobba två timmar för att få en sak av din säljare som denne bara jobbat en timma för?
Arbetsplatsers prio nummer ett måste ju vara arbetsmiljön, för utan en bra arbetsmiljö så får man en arbetsplats med problem, folk sjukskriver sig mer och mår dåligt på sina jobb.
En arbetsplats där personalen mår bra måste ju gå bättre än en arbetsplats där människor vantrivs.
så gör många företag idag, och många har gjort så i många år eftersom de märker att personalen arbetar bättre, det blir mer gjort osv, men så måste vi vara uppmärksamma på att alla inte gilla samma saker, en sak som passar den ene kan vara skit för den andre
När det finns mycket stress i samhället så måste vi ha hög prioritet för att få bukt på det, använda oss av den kunskap som vi människor har för att skapa det bäste samhället för alla. För kunskap finns om det mesta idag.
ofta skapar man stressen själv, men fortfarande måste man väl ändå förstå att arbetar jag en timma för en sak så bör motparten arbeta en timma för att få denna, nu har vi penningvärdet som ska på ett sätt harmoniera med detta, problemet är värderingen av tiden eller hur?
Ska vi komma åt detta med stress och sjukdomar som följer med det så måste få få ett lugnare tempo. Vi kan inte "bota" samhället som vi gör idag genom att öka stressen.
som sagt, ofta skapar men stressen själv, och väldigt ofta är stressen högre efter arbetstid eller under fritiden för att hinna med så mycket som möjligt, det är inte bra det heller.
Stresströskeln hos oss människor är olika hög, en del tål den mer och en del tål den mindre. Varför måste alla jobba heltid för i ett samhälle? Varför ska vi sträva efter det för när inte alla klarar att jobba 100%?
så stress är en anledning att inte göra sitt bästa? jobbar man inte 100% får man väl acceptera att leva lite under 100% lön? för fortfarande vill du väl inte ge mer arbete än du får tillbaka?
Varför inte acceptera att vissa bara kan jobba ex 50%, en del 75%, somliga 85% och en del 100%? Varför kan vi inte acceptera att inte alla klarar att jobba 100%?.
det gör vi ju, men det medför att man inte får 100% lön, och det är rättvist, det är inte rättvist att någon ska jobba 200% för att du ska ha 100%
Nu tror vissa ifrån det blå hållet att jag pratar om mig själv, men läkare jag pratat med tror att jag kan komma upp i 100%. Men det kan ju samtidigt också bli att jag inte orkar mer än 75, det vet jag inte än...
vi får väl hoppas du lyckas, men lyckas du inte är det väl ändå rättvisa att du inte får lika mycket som den som arbetar mer? det måste väl ändå lönma sig att arbeta eller?
Det bästa vore att människor jobbar så mycket de orkar än att alla ska tvingas att jobba 100%. Då får vi ett friskare samhälle. Vi blir inte friskre av det samhället som vi har idag!
är det rättvist mot dem som jobbar 100% att andra får lika mycket för att arbeta 50%?
blir de som jobbar 100% friskare av att de betalar lika mycket till dem som jobbar 50%?
borde då inte allaq istället få jobba 50% och att varorna då blir 50% dyrare?