Corven skrev:Problemet som jag ser det är att han äter sig till döds.
Att röka och snusa KAN vara farligt, men långt ifrån alla rökare/snusare blir sjuka av det. Att väga 370 kg gör alla sjuka.
Och visst är det hans eget val, om han själv kan göra inköpen. Men det kan han inte. Och vad jag förstår på artikeln, så är det de engelska sociala myndigheterna som står för hans kostnader.
Att köpa det han begär, trots hans stora problem, är med eller mindre medhjälp till självmord....
Det är ju inte svårare än att assistenterna köper det dom borde köpa, och inte det han begär. Dom har knappast någon skyldighet att köpa allt han begär- Vill han ha något annat, ja då får han masa sig ur sängen och köpa det själv.
Hans sängliggande skulle ju inte vara nödvändigt om han går ner i vikt. Och jag om någon vet hur svårt det är att gå ner i vikt. Men jag har åtminstone inte låtit andra köpa det jag inte borde ha köpt....
Men som jag skrev, hans överkonsumtion skulle INTE betalas av myndigheterna, och har inte alla människor om de är psykist klara rätten att själva välja vad de vill och inte vill, ännu har jag aldrig ex set at en människa med kol FÖRBJUDS att dra bloss på sin cigarett, tvärtom så säh
gs det att det är hans eget val, människor med diabetes förbjuds INTE röka fastän detta gör att de tvingas amputera, och när de sedan säger att nu har vi inte mer att amputera så om du vill leva måste du sluta röka, men inte förbjuder de honom detta pga det.
vill han äta ihjäl sig är det enbart hans egen problem, så länge han får betala maten själv.
samma sak gäller rökandet eller supandet som ex väldigt sällan skulle ge tvångsvård.
men du svarade inte på frågan VEM som ska bestämma vad en sängbunden får och inte får inom lagens armar, vore det rätt att ex tvinga en psykiskt frisk människa att bli vegeterian för att ´den anörige anser at det vore bra för denne, eller ska det vara DOMSTOLSBESLUT i varje fall när man förvägrar någon en egen önskan?
är det ett sådant förmyndarland vi vill ha, där de som INTE själva kan skaffa inte ska få detta om någon anser att han inte ska det?
nej, vill någon äta, röka eler supa ihjäl sig bör detta i rimlighetens namn vara var och ens egna val och inget som andra ska bestämma över så länge de själva bekostar detta.
men kanske skulle man börja med tvångsbanting av alla överviktiga i skolor, och följer de inbte deta så bör kanske omhändertagande ske om de har för högt bmi och sedan ser staten till att de genom hård diet och träning går ner i vikt, samma sa med "ohälsosam" mat förbjud denna osv osv....