Corven skrev:Sniperace skrev:
VAr/är han oförmögen att själv bestämma?
har andra rätten att bestämma åt honom?
får en människa inte själv så länge denna följer lagar och förordningar själv bestämma.även om detta leder till döden och man är som sagt psykist frisk och vet vad detta leder till?
man har ju ovillkorlig rätt att sluta äta och dricka om man vill, man har ovillkorlig rätt att vägra behandling av läkare
Visst, men assistenterna har ju också rätten att göra som dom vill, och kan vägra att köpa det han vill ha.
NEJ, det har de INTE, de ska tillgodose den vårdades önskningaqr i detta, det är så att alla ska ha rätten att leva som de vill så länge det inte bryter mot lsag, ex så har vi personliga assistenter, skulle de vägra köpa ex kött till en de vårdar pga att de är veganer, skulle de inte få fortsätta, så nej lagar styr att handikappade ska få den hjälp de behöver att leva ett normalt liv, och där ingår just detta att ingen kan vägra detta så länge det inte bryter mot lagar.
här har jag ett rätts
fall som stöder mig, det var en handikappad man som varje kväll drack ett glas whisky, så var det en vårdare som av "religiösa" skäl vägrade att ge honom detta, han blev sparkad, och fick inte något stöd av rättenSniperace skrev:
att röka marijuana KAN som sagt vara farligt, men bara för att det KAN vara farligt så borde det vara upp till var och en
I vissa länder, så är det upp till var och en, där det är lagligt. I Sverige är det inte lagligt, alltså är det inte upp till var och en här.Sniperace skrev:
men det finns INGEN lag som säger att man har rätten att utan domstolsbeslut vägra mannen att få den mat han vill ha....
så du vill alltså MOT lagen förvägra denne sin önskan på subjektiva åsikter?
alltså vill du ta ifrån människor deras rätt at bestämma över sina liväven om de är fullt mentalt friska?
Nej, men i det här fallet så anser jag att han själv får köpa det som förstör hans liv. Inte tvinga andra att hjälpa honom begå självmord. Självmordshjälp är inte tillåtet i Storbritannien så vitt jag vet. Det är inget permanent handikapp han lider av. Det är möjligt att göra något åt det.
och det ska göras mot en mentalt frisk man som inte vill ändra på detta, och du vill alltså at andra ska besluta att förvägra UTAN domstolsorder?
vilka kriterier ska gälla för att vem som helst ska få bestämma även den som inte klarar av att handla själv?Sniperace skrev:
så som sagt, ska läkare ha denna makt, eller ska maen enbart utövas av domstol som i varje fall avgör vad som är rätt, eller ska den ligga hon de som sköter denna människa?
Tja, är det nödvändigt, så visst kan ett domstolsbeslut vara ok. Men jag skulle aldrig köpa det han begärde, om jag vore assistent. Jag skulle helt sonika upplysa honom om att han själv fick gå ut och handla om han nu ville ha skräpmaten som dödar honom.
och då skulle din anställning som ex personlig assistent vara slut eftersom du då bryter mot gällande lagar.....
jag tycker det är en fruktansväd inställning att vara förmyndare till en mentalt frisk person och bestämma vad denne får och inte får enbart för att denne inte kan handla själv, skulle du kunna lägga andra bedömningar med och ex vägra köpa israelodlade grapes tiull honom för att han inte kan själv osv?
Nej, sådan förmndarmentalitet är något jag absolut säger nej till, vill någon mentalt frisk person äta ihjäl sig och BETALAR själv, är det upp till denne.
samma sak, vill en fullt mentalt frisk sluta äta och dricka är detta helt upp till denne.