När Patrik Sjöberg var elva år träffade han mannen som blev hans tränare och styvpappa.
Nu berättar han hur Viljo Nousiainen drogade och förgrep sig på honom under flera år.
– Nu får det vara nog. Jag tänker inte försvara den jävla grisen längre, säger Patrik Sjöberg.
Nått kultstatus
Efter sin död har Viljo Nousiainen nått kultstatus. Han tränade inte bara världens näst bäste höjdhoppare genom tiderna, han la även grunden till Yannick Tregaros framgångar som friidrottstränare.
Patrik Sjöberg, 46, har inte avslöjat den sanna historien om Viljo. Han har ställt upp på hyllningarna och förträngt minnena av sexövergreppen.
Tills nu.
– När Viljo dog hoppades jag att det här skulle dö med honom. Jag ville inte att någon skulle få reda på det.
”Han har ljugit om allt”
Nu har Patrik Sjöberg förstått att han fortsatte förgripa sig på andra pojkar.
– När man ser på tv har man den här bilden av pedofiler att de åker runt med solglasögon och stripigt hår. En sådan som Viljo söker sig till idrotten för sitt intresse för småpojkar. Han har ljugit om allting. Det är det som är så hemskt, att han kunde utnyttja sin ställning på det sättet.
Källa: AB
Detta är Patriks historia, men tyvärr så är det fler inblandade och har blivit utsatta av Viljo.Hur många vet vi inte än. Man kan ju undra hur vanligt det är med pedofiler inom idrotten och man kan ju hoppas att de barn som är utsatta av sina tränare av just pedofiler berättar för omgivningen när de utsätts för pedofiler utan att känna skuld och skam för det är ju pedofilen som ska känna det som de gör mot barnen och framför allt sluta ge sig på barn!
Tyvärr så hör man ju att även på nätet söker sig pedofiler till och letar efter sina offer...
Hur ska samhället agera mot detta och hur kommer det sig att en del människor blir just pedofiler?