Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+16
R.O.F.L
berralarzon
Thetaxpayer
ericTheDog
redalert
Regndrottning
x-medborgare
Redvictory
F.I.S.T
Vercingetorix
Secrist
Demona Stahlin
formsvackan
RedMentalCase
MartinLindgren
Kakmonstret
20 posters

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  F.I.S.T 2010-08-11, 11:23

    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Secrist skrev:Avundsjuka, att välbärgade höginkomstagare tillgodogör sig skattefinansierad städhjälp, trots att dom utan problem kunde ha det ändå?

    Du menar som Gudrun Schyman och en hög med andra på vänstersidan?

    Japp ... men du glömde nämna alla högerpolitiker och alliansröstare

    Varför skulle han nämna dessa?

    Är det inte alliansen som infört och stödjer RUT-avdraget och vänsterpolitikerna som är motståndare till det? affraid

    Därför att de i huvudsak är de som tar del av detta, och gör det på skattebetalarnas bekostnad... däribland skattebetalare som inte själva har råd ..... fast dessa välbeställda har råd utan RUT.... vad är det som är så svårt att först för dig ???
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  redalert 2010-08-11, 11:26

    F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Secrist skrev:Avundsjuka, att välbärgade höginkomstagare tillgodogör sig skattefinansierad städhjälp, trots att dom utan problem kunde ha det ändå?

    Du menar som Gudrun Schyman och en hög med andra på vänstersidan?

    Japp ... men du glömde nämna alla högerpolitiker och alliansröstare

    Varför skulle han nämna dessa?

    Är det inte alliansen som infört och stödjer RUT-avdraget och vänsterpolitikerna som är motståndare till det? affraid

    Därför att de i huvudsak är de som tar del av detta, och gör det på skattebetalarnas bekostnad... däribland skattebetalare som inte själva har råd ..... fast dessa välbeställda har råd utan RUT.... vad är det som är så svårt att först för dig ???

    Inte ett dugg svårt för mig men totalt omöjligt för dig att begripa ser det ut som! Basketball
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  F.I.S.T 2010-08-11, 11:27

    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Secrist skrev:Avundsjuka, att välbärgade höginkomstagare tillgodogör sig skattefinansierad städhjälp, trots att dom utan problem kunde ha det ändå?

    Du menar som Gudrun Schyman och en hög med andra på vänstersidan?

    Japp ... men du glömde nämna alla högerpolitiker och alliansröstare

    Varför skulle han nämna dessa?

    Är det inte alliansen som infört och stödjer RUT-avdraget och vänsterpolitikerna som är motståndare till det? affraid

    Därför att de i huvudsak är de som tar del av detta, och gör det på skattebetalarnas bekostnad... däribland skattebetalare som inte själva har råd ..... fast dessa välbeställda har råd utan RUT.... vad är det som är så svårt att först för dig ???

    Inte ett dugg svårt för mig men totalt omöjligt för dig att begripa ser det ut som! Basketball

    Och ändå kan du inte besvara det jag skrev ??? Shocked
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty ROT

    Inlägg  Secrist 2010-08-11, 11:47

    fast dessa välbeställda har råd utan RUT.... vad är det som är så svårt att först för dig ???

    Hur ser inkomsterna ut för dem som utnyttjar ROT-avdraget?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  formsvackan 2010-08-11, 23:16

    RedMentalCase skrev:
    x-medborgare skrev:Trotts att jag bara är en liten grönsak.. Så tror jag han menar att skatteverket frågade honom tydligen per brev om han skulle ha tjänsten han köpt. som RUT avdrag
    Och i detta fall ett litet kryss i en rut(a)

    Men vad vet jag.. Cool

    Du fattar mer än RD och foliet.

    Schyman har alltså aktivt gjort ett val, hon har tackat ja till RUTavdraget.
    Efter 1/7 2009 dras RUT/ROT av direkt på fakturan. Jag har själv utnyttjat detta, men något brev från skattemyndigheten i ärendet har jag inte fått.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  formsvackan 2010-08-11, 23:19

    Secrist skrev:fast dessa välbeställda har råd utan RUT.... vad är det som är så svårt att först för dig ???

    Hur ser inkomsterna ut för dem som utnyttjar ROT-avdraget?

    Vi har statistik för perioden från 1 juli 2009 när fakturamodellen infördes. Totalt under andra halvåret 2009 utbetalades ca 4 mdr i RUT- och ROT-avdrag. För hela året kan man alltså räkna med ungefär det dubbla.

    Drygt 119 000 personer har köpt hushållsarbete och drygt 291 000 personer har köpt ROT-arbete (under andra halvåret 2009). Statistik från Almega/SCB visar att flertalet är normala inkomsttagare:

    Inkomst under 200 000 om året 22 338 pers. 24,2 %
    Inkomst mellan 200 000 – 499 000 om året 43 134 pers. 46,6 %
    Inkomst över 499 000 om året 26 993 pers. 29,2 %

    ROT större än RUT. Av de totala utbetalningarna under andra halvåret 2009 avser ca 90 % ROT-tjänster. Det genomsnittliga avdraget uppgår på ROT-sidan till ca 13 000 kr och för RUT till knappt 3 000 kr – den totala arbetskostnaden inklusive moms är dubbelt så stor eftersom skatterabatten är 50 %.



    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty RUT

    Inlägg  Secrist 2010-08-11, 23:25

    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:fast dessa välbeställda har råd utan RUT.... vad är det som är så svårt att först för dig ???

    Hur ser inkomsterna ut för dem som utnyttjar ROT-avdraget?

    Vi har statistik för perioden från 1 juli 2009 när fakturamodellen infördes. Totalt under andra halvåret 2009 utbetalades ca 4 mdr i RUT- och ROT-avdrag. För hela året kan man alltså räkna med ungefär det dubbla.

    Drygt 119 000 personer har köpt hushållsarbete och drygt 291 000 personer har köpt ROT-arbete (under andra halvåret 2009). Statistik från Almega/SCB visar att flertalet är normala inkomsttagare:

    Inkomst under 200 000 om året 22 338 pers. 24,2 %
    Inkomst mellan 200 000 – 499 000 om året 43 134 pers. 46,6 %
    Inkomst över 499 000 om året 26 993 pers. 29,2 %

    ROT större än RUT. Av de totala utbetalningarna under andra halvåret 2009 avser ca 90 % ROT-tjänster. Det genomsnittliga avdraget uppgår på ROT-sidan till ca 13 000 kr och för RUT till knappt 3 000 kr – den totala arbetskostnaden inklusive moms är dubbelt så stor eftersom skatterabatten är 50 %.




    Denna listan tar väl med både RUT och ROT om jag förstår det rätt.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  Regndrottning 2010-08-11, 23:39


    Det är dock en STOR skillnad mellan RUT och ROT.

    Rut består av okvalificerade arbeten som vem som helst klarar av... diska, städa, handla, rasta voffe, etc.

    Rot består av kvalificerade arbeten som INTE får utföras av vem som helst.

    Och jag ser inget fel att alla får ta del av dyr, kvalificerade arbetskraft. Men, billig okvalificerad arbetskraft? Lägg av.... *fnys*
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  formsvackan 2010-08-11, 23:47

    Regndrottning skrev:Men, billig okvalificerad arbetskraft? Lägg av.... *fnys*
    Vill jag ha städhjälp hemma skickar företaget en tjej med mopp och trasa en timme. Företaget skickar mig en faktura på 300:- vilket är billigt. Ännu billigare blir det när staten står för halva kostnaden, 150:-.

    Tjejens lön är 100:- per timme, alltså är företagets lönekostnad ca: 133:- vilket innebär att staten betalar hela lönekostnaden !

    Undrar om jag inte ska starta ett RUT-företag Very Happy
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Är

    Inlägg  berralarzon 2010-08-11, 23:47

    det olika regelverk för vilket parti man röstar på.
    Hmm.. skumma (o)svar från högern..
    //berra
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  x-medborgare 2010-08-11, 23:50

    RedMentalCase skrev:
    x-medborgare skrev:Trotts att jag bara är en liten grönsak.. Så tror jag han menar att skatteverket frågade honom tydligen per brev om han skulle ha tjänsten han köpt. som RUT avdrag
    Och i detta fall ett litet kryss i en rut(a)

    Men vad vet jag.. Cool

    Du fattar mer än RD och foliet.

    Schyman har alltså aktivt gjort ett val, hon har tackat ja till RUTavdraget.

    RUT är inte bara för miljonärer, det är en typisk vulgär propaganda från rännstensvänster.

    Jag är en ovanligt listig liten grönsak.. Very Happy
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  R.O.F.L 2010-08-11, 23:55

    Regndrottning skrev:
    Det är dock en STOR skillnad mellan RUT och ROT.

    Rut består av okvalificerade arbeten som vem som helst klarar av... diska, städa, handla, rasta voffe, etc.

    Rot består av kvalificerade arbeten som INTE får utföras av vem som helst.

    Och jag ser inget fel att alla får ta del av dyr, kvalificerade arbetskraft. Men, billig okvalificerad arbetskraft? Lägg av.... *fnys*

    RUT underlättar för lågutbildade och invandrare, som alltid kommer att finnas oavsett konjunktur, att snabbare komma in o få ett första jobb o därmed en första referens som de sedan kan använda när de söker andra jobb...
    Att du fnyser åt folk som vill göra rätt för sig är ingen nyhet, lika lite som du fnyser åt städyrket.
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  berralarzon 2010-08-11, 23:55

    x-medborgare skrev:
    RedMentalCase skrev:
    x-medborgare skrev:Trotts att jag bara är en liten grönsak.. Så tror jag han menar att skatteverket frågade honom tydligen per brev om han skulle ha tjänsten han köpt. som RUT avdrag
    Och i detta fall ett litet kryss i en rut(a)

    Men vad vet jag.. Cool

    Du fattar mer än RD och foliet.

    Schyman har alltså aktivt gjort ett val, hon har tackat ja till RUTavdraget.

    RUT är inte bara för miljonärer, det är en typisk vulgär propaganda från rännstensvänster.

    Jag är en ovanligt listig liten grönsak.. Very Happy

    Måhända en rädisa?
    //berra
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  ericTheDog 2010-08-11, 23:56

    Gudrun är ju både rik och gör rot-avdrag. Hon får förmodligen fist att gå i taket.
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  berralarzon 2010-08-11, 23:59

    ericTheDog skrev:Gudrun är ju både rik och gör rot-avdrag. Hon får förmodligen fist att gå i taket.

    Jag är rik och inte gjort ett enda rut/rot avdrag det är för fattiga högerväljare att välja.
    //berra
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  ericTheDog 2010-08-12, 00:03

    berralarzon skrev:
    ericTheDog skrev:Gudrun är ju både rik och gör rot-avdrag. Hon får förmodligen fist att gå i taket.

    Jag är rik och inte gjort ett enda rut/rot avdrag det är för fattiga högerväljare att välja.
    //berra


    Du kanske gör som Gudrun och anlitar svart arbetskraft istället.

    Jag är inte rik och har inte heller gjort rut/rot-avdrag.

    Men det är intressant att så pass många vänsterextremister själva är rika. De vill väl hindra att andra blir rika.
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  berralarzon 2010-08-12, 00:07

    ericTheDog skrev:
    berralarzon skrev:
    ericTheDog skrev:Gudrun är ju både rik och gör rot-avdrag. Hon får förmodligen fist att gå i taket.

    Jag är rik och inte gjort ett enda rut/rot avdrag det är för fattiga högerväljare att välja.
    //berra


    Du kanske gör som Gudrun och anlitar svart arbetskraft istället.

    Jag är inte rik och har inte heller gjort rut/rot-avdrag.

    Men det är intressant att så pass många vänsterextremister själva är rika. De vill väl hindra att andra blir rika.

    Anlitar ingen, är allkonstnr själv.
    Kom igen nu eTd gör bort dig mer! vi måste roa forumet med ditt nonsens.
    //berra
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  ericTheDog 2010-08-12, 00:09

    Jag håller absolut med. Hur ska jag då kunna göra bort mig så pass att det överträffar den genomsnittligt blåste vänstermuppen. Ingen har lyckats hittills.
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  berralarzon 2010-08-12, 00:15

    ericTheDog skrev:Jag håller absolut med. Hur ska jag då kunna göra bort mig så pass att det överträffar den genomsnittligt blåste vänstermuppen. Ingen har lyckats hittills.

    Vänd på stegen så ser du det.
    Men nu lille eric nu är det sängen som gäller för oss som har lite ansvar nu har roat dig färdigt för några dagar.
    Natti på dig gossen "klapp klapp på huvudet nu"
    Smile
    //berra
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  Vercingetorix 2010-08-12, 00:19

    För att ytterligare stimulera arbetsmarknaden kanske man kunde både legalisera och subventionera prostitution? Ett s.k. SPRUT-avdrag...
    Det var kanske det Littorin i själva verket undersökte förutsättningarna för, lite hands-on...
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  redalert 2010-08-12, 00:21

    R.O.F.L skrev:
    Regndrottning skrev:
    Det är dock en STOR skillnad mellan RUT och ROT.

    Rut består av okvalificerade arbeten som vem som helst klarar av... diska, städa, handla, rasta voffe, etc.

    Rot består av kvalificerade arbeten som INTE får utföras av vem som helst.

    Och jag ser inget fel att alla får ta del av dyr, kvalificerade arbetskraft. Men, billig okvalificerad arbetskraft? Lägg av.... *fnys*

    RUT underlättar för lågutbildade och invandrare, som alltid kommer att finnas oavsett konjunktur, att snabbare komma in o få ett första jobb o därmed en första referens som de sedan kan använda när de söker andra jobb...
    Att du fnyser åt folk som vill göra rätt för sig är ingen nyhet, lika lite som du fnyser åt städyrket.

    Ja det är en läbbig lebba den där rd! affraid
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  ericTheDog 2010-08-12, 00:26

    Det finns många okvalificerade arbeten, det är sant. Men att påstå att vem som helst skulle klara av dem är nog att ta. Den genomsnittlige forumvänstermuppen skulle skriva 100-sidiga snyftvalser om varför just de borde få lyfta bidrag istället.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  Infra 2010-08-12, 05:50

    Kakmonstret skrev:http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rut-motstandare-gjorde-rut-avdrag_5112795.svd

    En undersökning visar att 18 riksdagskandidater vars parti vill avskaffa RUT-avdraget också själva gjort RUT-avdrag.

    Usch vilket dåligt avdrag, det är så dåligt att deras häftigaste kritiker inte kan låta bli att använda det.

    Undrar om Gudrun anser att hon "förnedrade" personen som utförde tjänsten åt henne?


    Kakans länk kan jämföras med sensationen skattemotståndare betalade skatt.
    Hu så hemskt.
    Very Happy
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Får?

    Inlägg  Secrist 2010-08-12, 07:54

    Rot består av kvalificerade arbeten som INTE får utföras av vem som helst.

    Nonsens. Det enda du eventuellt inte får göra är det elektriska. Resten står dig helt fritt att göra.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  RedCloud 2010-08-12, 07:58

    Resten står dig helt fritt att göra.

    Försök att försäkra ditt våtutrymme om det är byggt av en icke auktoriserad....

    Sponsored content


    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 4 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-21, 15:46