Och varför skulle det vara några problem. Så länge det är rätt utfört, vilket är ditt eget ansvar så är det inga konstigheter.
+16
R.O.F.L
berralarzon
Thetaxpayer
ericTheDog
redalert
Regndrottning
x-medborgare
Redvictory
F.I.S.T
Vercingetorix
Secrist
Demona Stahlin
formsvackan
RedMentalCase
MartinLindgren
Kakmonstret
20 posters
Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag
Secrist- Antal inlägg : 32216
- Inlägg 101
Våt
Försök att försäkra ditt våtutrymme om det är byggt av en icke auktoriserad....
Och varför skulle det vara några problem. Så länge det är rätt utfört, vilket är ditt eget ansvar så är det inga konstigheter.
Thetaxpayer- Antal inlägg : 7997
- Inlägg 102
Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag
Regndrottning skrev:
Det är dock en STOR skillnad mellan RUT och ROT.
Rut består av okvalificerade arbeten som vem som helst klarar av... diska, städa, handla, rasta voffe, etc.
Rot består av kvalificerade arbeten som INTE får utföras av vem som helst.
Och jag ser inget fel att alla får ta del av dyr, kvalificerade arbetskraft. Men, billig okvalificerad arbetskraft? Lägg av.... *fnys*
Okvalificerat? Jag har en tonåring hemma som varken kan diska eller städa eller handla. Någon hund har vi inte. Så så enkelt kan det omöjligen vara.
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 103
Secrist skrev:Försök att försäkra ditt våtutrymme om det är byggt av en icke auktoriserad....
Yepp, jag vet fall där försäkringsbolag nekat ersättning för fuktskada där ett auktoriserat bolag gjort jobbet, med hänvisning till att det varit fel utfört, och deras egna undersökningar visat att sådana som gjort det själva OFTA gjort det BÄTTRE och noggrannare än en fackman, de har helt enkelt lagt MER tid och gjort MER än vad som krävs för att vara säkra på att det skulle bli bra.
Så, nej, så länge deras skadeundersökning visar att det INTE är gjort på fel sätt så betalas det ut för skadan....
Regndrottning- Antal inlägg : 6691
- Inlägg 104
Thetaxpayer skrev:Regndrottning skrev:
Rut består av okvalificerade arbeten som vem som helst klarar av... diska, städa, handla, rasta voffe, etc.
Och jag ser inget fel att alla får ta del av dyr, kvalificerade arbetskraft. Men, billig okvalificerad arbetskraft? Lägg av.... *fnys*
Okvalificerat? Jag har en tonåring hemma som varken kan diska eller städa eller handla. Någon hund har vi inte. Så så enkelt kan det omöjligen vara.
Då har du inte gjort ditt jobb som förälder och lämnat dina bartn 'handikappade' och okunniga inför vuxenlivet.
- Inlägg 105
Regndrottning skrev:
Så älder människor som har svårt att orka med städningen ska INTE kunna få denna hjälp, pga att det är okvalificerat arbete?
de ska hellre utnyttja SVART arbetskraft?
Sjuka, som behöver denna hjälp?
Eller vanliga Svenssons, som behöver en avlastning där det ger en arbetslös en chans till jobb, ÄR det bättre dessa INTE har jobb?
Dyr kvalificerad arbetskraft, hur många har egentligen råd med dessa även MED avdrag?
inte jag, inte de flesta äldre osv...
Thetaxpayer- Antal inlägg : 7997
- Inlägg 106
Regndrottning skrev:Thetaxpayer skrev:Regndrottning skrev:
Då har du inte gjort ditt jobb som förälder och lämnat dina bartn 'handikappade' och okunniga inför vuxenlivet.
De får väl skaffa städhjälp
- Inlägg 107
Bygg
Yepp, jag vet fall där försäkringsbolag nekat ersättning för fuktskada där ett auktoriserat bolag gjort jobbet, med hänvisning till att det varit fel utfört, och deras egna undersökningar visat att sådana som gjort det själva OFTA gjort det BÄTTRE och noggrannare än en fackman, de har helt enkelt lagt MER tid och gjort MER än vad som krävs för att vara säkra på att det skulle bli bra.
Så, nej, så länge deras skadeundersökning visar att det INTE är gjort på fel sätt så betalas det ut för skadan....
Man kanske granskas hårdare men att man inte skulle få göra det själv är en seglivad myt. Något regnis sprider vidare av någon anledning.
Man kanske granskas hårdare men att man inte skulle få göra det själv är en seglivad myt. Något regnis sprider vidare av någon anledning.
- Inlägg 108
Secrist skrev:Yepp, jag vet fall där försäkringsbolag nekat ersättning för fuktskada där ett auktoriserat bolag gjort jobbet, med hänvisning till att det varit fel utfört, och deras egna undersökningar visat att sådana som gjort det själva OFTA gjort det BÄTTRE och noggrannare än en fackman, de har helt enkelt lagt MER tid och gjort MER än vad som krävs för att vara säkra på att det skulle bli bra.
Njeaaa, nu var det väl inte regnis, utan istället RC, som påstod något det inte finns täckning för!
Men som sagt, är ett arbete fackmannamässigt utfört, så godkänns skadeutbetalning utan vidare.
Men förvisso har även rd lite fel, för nästan allt inom rotavdrag är sådant som man faktiskt får göra själv, förutom ELARBETEN, allt inom snickeri är helt ok att göra själv, liksom inom vvs osv...
formsvackan- Antal inlägg : 14778
- Inlägg 109
Reglerna har faktiskt varit så. Det har funnits krav på att ytbeläggningar i våtrum skulle vara utförda av auktoriserade hantverkare. Jag vill minnas att man ändrade detta till "fackmannamässigt utfört".Secrist skrev:att man inte skulle få göra det själv är en seglivad myt. Något regnis sprider vidare av någon anledning.
RedMentalCase- Antal inlägg : 12415
- Inlägg 110
formsvackan skrev:Efter 1/7 2009 dras RUT/ROT av direkt på fakturan. Jag har själv utnyttjat detta, men något brev från skattemyndigheten i ärendet har jag inte fått.RedMentalCase skrev:x-medborgare skrev:Trotts att jag bara är en liten grönsak.. Så tror jag han menar att skatteverket frågade honom tydligen per brev om han skulle ha tjänsten han köpt. som RUT avdrag
Och i detta fall ett litet kryss i en rut(a)
Men vad vet jag..
Du fattar mer än RD och foliet.
Schyman har alltså aktivt gjort ett val, hon har tackat ja till RUTavdraget.
Då sitter du här och ljuger.
- Inlägg 111
formsvackan skrev:Reglerna har faktiskt varit så. Det har funnits krav på att ytbeläggningar i våtrum skulle vara utförda av auktoriserade hantverkare. Jag vill minnas att man ändrade detta till "fackmannamässigt utfört".Secrist skrev:att man inte skulle få göra det själv är en seglivad myt. Något regnis sprider vidare av någon anledning.
Nu ljuger du igen, eller du är väl bara den vanliga svammelpellen av okunnighet som inbillar sig att han vet nåt.
Kravet gällde inte ytbeläggningen, det gällde underarbetet, ytbeläggningen fick man göra själv.
- Inlägg 112
Nej, jag utnyttjade detta till en mindre reparation på fastigheten i höstas. På fakturan var halva arbetskostnaden avdragen. Något annat papper i frågan fick jag inte. Vem av oss två som har bäst kännedom om min korrespondans med skattemyndigheten torde inte vara svårt att begripa.RedMentalCase skrev:formsvackan skrev:Efter 1/7 2009 dras RUT/ROT av direkt på fakturan. Jag har själv utnyttjat detta, men något brev från skattemyndigheten i ärendet har jag inte fått.RedMentalCase skrev:x-medborgare skrev:Trotts att jag bara är en liten grönsak.. Så tror jag han menar att skatteverket frågade honom tydligen per brev om han skulle ha tjänsten han köpt. som RUT avdrag
Men vad vet jag..
- Inlägg 113
formsvackan skrev:Nej, jag utnyttjade detta till en mindre reparation på fastigheten i höstas. På fakturan var halva arbetskostnaden avdragen. Något annat papper i frågan fick jag inte. Vem av oss två som har bäst kännedom om min korrespondans med skattemyndigheten torde inte vara svårt att begripa.RedMentalCase skrev:formsvackan skrev:Efter 1/7 2009 dras RUT/ROT av direkt på fakturan. Jag har själv utnyttjat detta, men något brev från skattemyndigheten i ärendet har jag inte fått.RedMentalCase skrev:x-medborgare skrev:Trotts att jag bara är en liten grönsak.. Så tror jag han menar att skatteverket frågade honom tydligen per brev om han skulle ha tjänsten han köpt. som RUT avdrag
Men vad vet jag..
5. Du får ett brev av Skatteverket med en preliminär skattereduktio....
Utdrag ur skatteverkets regler om RUTavdrag, fakturamodellen.
Men självklart har skatteverket gjort ett undantag i ditt fall.
Finns inget på denna jord som tvingar Schyman eller nån annan röding att utnyttja rutavdraget.
theward- Antal inlägg : 6709
- Inlägg 114
RedMentalCase skrev:formsvackan skrev:Nej, jag utnyttjade detta till en mindre reparation på fastigheten i höstas. På fakturan var halva arbetskostnaden avdragen. Något annat papper i frågan fick jag inte. Vem av oss två som har bäst kännedom om min korrespondans med skattemyndigheten torde inte vara svårt att begripa.RedMentalCase skrev:formsvackan skrev:Efter 1/7 2009 dras RUT/ROT av direkt på fakturan. Jag har själv utnyttjat detta, men något brev från skattemyndigheten i ärendet har jag inte fått.RedMentalCase skrev:x-medborgare skrev:Trotts att jag bara är en liten grönsak.. Så tror jag han menar att skatteverket frågade honom tydligen per brev om han skulle ha tjänsten han köpt. som RUT avdrag
Men vad vet jag..
Finns inget på denna jord som tvingar Schyman eller nån annan röding att utnyttja rutavdraget.
Fs gjorde väl ett ROT-avdrag eller hur?...ändå tjatar du om RUT
Rotavdrag kan man få direkt på fakturan utan ansökningspapper så det så
Senast ändrad av theward den 2010-08-12, 12:00, ändrad totalt 1 gång
redalert- Antal inlägg : 13973
- Inlägg 115
RedMentalCase skrev:
Nej är man motståndare till RUT-avdrag så gör man ju givetvis klokast i att ge fan i att använda sig av det!
Någon trovärdighet måste väl även Schyman eftersträva?
- Inlägg 116
redalert skrev:RedMentalCase skrev:
Nej är man motståndare till RUT-avdrag så gör man ju givetvis klokast i att ge fan i att använda sig av det!
Någon trovärdighet måste väl även Schyman eftersträva?
Ni är ju motståndare mot höga skatter...
Då borde ni ju avstå delar av välfärden om ni ska vara konsekventa
F.I.S.T- Antal inlägg : 17511
- Inlägg 117
ericTheDog skrev:Gudrun är ju både rik och gör rot-avdrag. Hon får förmodligen fist att gå i taket.
Varför tror du det ??
- Inlägg 118
F.I.S.T skrev:ericTheDog skrev:Gudrun är ju både rik och gör rot-avdrag. Hon får förmodligen fist att gå i taket.
Varför tror du det ??
Var det inte RUT-avdrag hon gjort?...
Eller var det både och?
Ni blandar ju ihop begreppen så det slår spön i backen
F.I.S.T- Antal inlägg : 17511
- Inlägg 119
R.O.F.L skrev:Regndrottning skrev:
RUT underlättar för lågutbildade och invandrare, som alltid kommer att finnas oavsett konjunktur, att snabbare komma in o få ett första jobb o därmed en första referens som de sedan kan använda när de söker andra jobb...
Att du fnyser åt folk som vill göra rätt för sig är ingen nyhet, lika lite som du fnyser åt städyrket.
Om du/ni nu tycker städyrket är så ädelt och hög status på,
varför inte städa själva ????
.... det är ingen som går på din falska omvända vurmande för städerskorna/städarna
- Inlägg 120
Jaha ? Och detta skulle jag då enligt dig dessutom ha besvarat, varför då ?RedMentalCase skrev:5. Du får ett brev av Skatteverket med en preliminär skattereduktio....
"OM det skulle ske automatiskt" ? Det var redan gjort !RedMentalCase skrev:Jag fick i alla fall en förfrågan från Skatteverket OM det skulle ske automatiskt,uppenbarligen har Schyman svarat JA till skatteverket på den frågan.....
I och för sig fanns uppgifterna förmodligen på den förtryckta deklarationsblanketten, men det kan knappast vara denna du menar med ovanstående.
- Inlägg 121
Myt
Reglerna har faktiskt varit så. Det har funnits krav på att ytbeläggningar i våtrum skulle vara utförda av auktoriserade hantverkare. Jag vill minnas att man ändrade detta till "fackmannamässigt utfört".
Vilket betyder att du är i din fulla rätt att göra det själv. Inget konstigt med det.
Vilket betyder att du är i din fulla rätt att göra det själv. Inget konstigt med det.
- Inlägg 122
Myt
Njeaaa, nu var det väl inte regnis, utan istället RC, som påstod något det inte finns täckning för!
Nje, inte riktig. Det började med att regnis hävdade att skillnaden på RUT och ROT är att för ROT så handlar det om att man inte får göra något själv.
Nje, inte riktig. Det började med att regnis hävdade att skillnaden på RUT och ROT är att för ROT så handlar det om att man inte får göra något själv.
- Inlägg 123
Secrist skrev:Njeaaa, nu var det väl inte regnis, utan istället RC, som påstod något det inte finns täckning för!
Javisst! Helt rätt! T.ex el får man inte dra själv. Om man inte är KVALIFICERAD elektriker.
Ionom bygg finns massvis med förhållningsregler och lagar som skall efterföljas.
Jag har ännu inte sett till någon lag som säger hur jag skall diska, inte regler, (förutom koppel), som säger hur jag skal rasta en hund.
ROT kväver kunskap, kompetens och lärdom. Rut kräver enbart en varm kropp utan alltförmånga hjärnceller.
- Inlägg 124
ROT
Javisst! Helt rätt! T.ex el får man inte dra själv. Om man inte är KVALIFICERAD elektriker.
Vilket jag också sade. Men det är också den enda byggnadsdetalj som du inte får göra utan behörighet. Detta var dock inte något som du antydde utan snarare att det är bara hantverkare som får snickra. Vilket givetvis är nonsens.
Jag har ännu inte sett till någon lag som säger hur jag skall diska, inte regler, (förutom koppel), som säger hur jag skal rasta en hund.
Och jag har aldrig sett ett krav på hur en tapetsering ska se ut. Eller att du måste måla väggen på ett visst sätt.
ROT kväver kunskap, kompetens och lärdom. Rut kräver enbart en varm kropp utan alltförmånga hjärnceller.
Häpnadväckande förakt för personer som jobbar inom sektorn för hushållsnära tjänster blir vi också vittne till.
Vilket jag också sade. Men det är också den enda byggnadsdetalj som du inte får göra utan behörighet. Detta var dock inte något som du antydde utan snarare att det är bara hantverkare som får snickra. Vilket givetvis är nonsens.
Och jag har aldrig sett ett krav på hur en tapetsering ska se ut. Eller att du måste måla väggen på ett visst sätt.
Häpnadväckande förakt för personer som jobbar inom sektorn för hushållsnära tjänster blir vi också vittne till.
- Inlägg 125
Secrist skrev:Javisst! Helt rätt! T.ex el får man inte dra själv. Om man inte är KVALIFICERAD elektriker.
Förakt? Nej.
Bara ett enkelt konstanterande tt det inte krävs många hjärnceller för att diska och rasta hunden. Jag tror t.o.m. blåfjant skulle klara av det.... Eller tror du det krävs akademisk examen för att utföra hushållsnära tjänster?