Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+16
R.O.F.L
berralarzon
Thetaxpayer
ericTheDog
redalert
Regndrottning
x-medborgare
Redvictory
F.I.S.T
Vercingetorix
Secrist
Demona Stahlin
formsvackan
RedMentalCase
MartinLindgren
Kakmonstret
20 posters

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 6 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  formsvackan 2010-08-12, 20:27

    RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:att man inte skulle göra det själv är en seglivad myt. Något regnis sprider vidare av någon anledning.
    Reglerna har faktiskt varit så. Det har funnits krav på att ytbeläggningar i våtrum skulle vara utförda av auktoriserade hantverkare. Jag vill minnas att man ändrade detta till "fackmannamässigt utfört".

    Nu ljuger du igen, eller du är väl bara den vanliga svammelpellen av okunnighet som inbillar sig att han vet nåt.

    Kravet gällde inte ytbeläggningen, det gällde underarbetet, ytbeläggningen fick man göra själv.
    Jaha, så om du fick en fuktskada pga att du inte lyckats svetsa våtrumsmattan, ersatte försäkringsbolaget dig om spacklingen gjorts av en auktoriserad hantverkare ? TOMTE !

    Jag har själv tejpat och rollat på åtskilliga liter Arkität på badrumsväggar Very Happy
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 6 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  Redvictory 2010-08-12, 20:39

    Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:Njeaaa, nu var det väl inte regnis, utan istället RC, som påstod något det inte finns täckning för!

    Nje, inte riktig. Det började med att regnis hävdade att skillnaden på RUT och ROT är att för ROT så handlar det om att man inte får göra något själv.

    Rot består av kvalificerade arbeten som INTE får utföras av vem som helst.

    Javisst! Helt rätt! T.ex el får man inte dra själv. Om man inte är KVALIFICERAD elektriker.

    Ionom bygg finns massvis med förhållningsregler och lagar som skall efterföljas.

    Jag har ännu inte sett till någon lag som säger hur jag skall diska, inte regler, (förutom koppel), som säger hur jag skal rasta en hund.

    ROT kväver kunskap, kompetens och lärdom. Rut kräver enbart en varm kropp utan alltförmånga hjärnceller.

    Lugn RD! jag vet att det finns flera obehöriga oseriösa hantverkare som utför ROT-arbeten Sådana vill man ju inte anlita eller hur? Jag är övertygad om att din hustomte fixar det mesta inkl underhållet av dig men då är det inte Rot-Avdrag Very Happy
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 6 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  Regndrottning 2010-08-12, 21:09

    Redvictory skrev:
    Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:Njeaaa, nu var det väl inte regnis, utan istället RC, som påstod något det inte finns täckning för!

    Nje, inte riktig. Det började med att regnis hävdade att skillnaden på RUT och ROT är att för ROT så handlar det om att man inte får göra något själv.

    Rot består av kvalificerade arbeten som INTE får utföras av vem som helst.

    Javisst! Helt rätt! T.ex el får man inte dra själv. Om man inte är KVALIFICERAD elektriker.

    Ionom bygg finns massvis med förhållningsregler och lagar som skall efterföljas.

    Jag har ännu inte sett till någon lag som säger hur jag skall diska, inte regler, (förutom koppel), som säger hur jag skal rasta en hund.

    ROT kväver kunskap, kompetens och lärdom. Rut kräver enbart en varm kropp utan alltförmånga hjärnceller.

    Lugn RD! jag vet att det finns flera obehöriga oseriösa hantverkare som utför ROT-arbeten Sådana vill man ju inte anlita eller hur? Jag är övertygad om att din hustomte fixar det mesta inkl underhållet av dig men då är det inte Rot-Avdrag Very Happy

    Jag vet detta också. Men, att det finns oseriösa hantverkare förtar inte att det behövs kunskap för att utföra dessa arbeten. Det finns bestämmelser för hur man skall lägga rör, för att kakla, för att bygga altan, t.ex. De finns säkerhetsregler och lagar för att bygga.....

    Vilket det in finns för att diska, städa och rasta vovven...

    Och du har rätt angående Hustomten. Men, han har byggt hus, alldeles själv och besitter redan den nödvändiga kunskapen. Very Happy
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 6 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  Sniperace 2010-08-12, 23:00

    Jag vet detta också. Men, att det finns oseriösa hantverkare förtar inte att det behövs kunskap för att utföra dessa arbeten. Det finns bestämmelser för hur man skall lägga rör, för att kakla, för att bygga altan, t.ex. De finns säkerhetsregler och lagar för att bygga.....

    Javisst, men det finns INGA bestämmelser om att man måste ha viss utbildning, eller licens för att göra något av detta, allt detta får man göra själv UTAN några hinder, med ett litet undantag, gör du en större byggnation ska du ha en ansvarig byggherre, men det kan man i de flesta fall sätta sig SJÄLV som när det gäller det egna hemmet.

    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 6 Empty Akademisk

    Inlägg  Secrist 2010-08-12, 23:24

    Eller tror du det krävs akademisk examen för att utföra hushållsnära tjänster?

    Det tror jag inte men man kan ändå respektera människor som utför den typen av arbete.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 6 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  Regndrottning 2010-08-13, 07:21

    Secrist skrev:Eller tror du det krävs akademisk examen för att utföra hushållsnära tjänster?

    Det tror jag inte men man kan ändå respektera människor som utför den typen av arbete.

    Och med dettavill du påstå att jag inte gör det? DEt är då märkligt att högern ALLTID skall läsa in annat än det som skrivs i ett inlägg.... FY fan!! Mad
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 52
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 6 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  theward 2010-08-13, 10:34

    Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:Eller tror du det krävs akademisk examen för att utföra hushållsnära tjänster?

    Det tror jag inte men man kan ändå respektera människor som utför den typen av arbete.

    Och med dettavill du påstå att jag inte gör det? DEt är då märkligt att högern ALLTID skall läsa in annat än det som skrivs i ett inlägg.... FY fan!! Mad

    Det kallas procisera....eller hur fan det stavas tongue
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 6 Empty Klart

    Inlägg  Secrist 2010-08-13, 11:03

    Och med dettavill du påstå att jag inte gör det? DEt är då märkligt att högern ALLTID skall läsa in annat än det som skrivs i ett inlägg.... FY fan!!

    Är det svårt att missförstå när du skriver att deras arbete klarar man även som hjärndöd?
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 6 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  F.I.S.T 2010-08-13, 15:16

    Secrist skrev:Eller tror du det krävs akademisk examen för att utföra hushållsnära tjänster?

    Det tror jag inte men man kan ändå respektera människor som utför den typen av arbete.

    Om du och högern har sådan respekt för städyrkena, kan ni ju börja med att strida för 30% löneökning för dessa, ... och respekten för städning måste ju dessutom resultera i att ni tycker så mycket om städning, att du och de välbeställda städar åt sig själva ...

    Du lurar ingen med din falska "respekt" Secrist !!
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 6 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  Regndrottning 2010-08-13, 16:03

    Secrist skrev:Och med dettavill du påstå att jag inte gör det? DEt är då märkligt att högern ALLTID skall läsa in annat än det som skrivs i ett inlägg.... FY fan!!

    Är det svårt att missförstå när du skriver att deras arbete klarar man även som hjärndöd?

    Kan du komma med en citat där jag säger så? Alltså, hela sammanhanget, inte ett urvalt stycke....
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 6 Empty 30?

    Inlägg  Secrist 2010-08-13, 18:17

    Om du och högern har sådan respekt för städyrkena, kan ni ju börja med att strida för 30% löneökning för dessa, ... och respekten för städning måste ju dessutom resultera i att ni tycker så mycket om städning, att du och de välbeställda städar åt sig själva ...

    Du lurar ingen med din falska "respekt" Secrist !!


    Varför just 30%? Var fick du den siffran ifrån? scratch

    Dessutom städar jag alltid själv. Jag till och med knäskurade delar av golvet häromdagen. Jag hade köpt en rotborste jag ville testa. cheers
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 6 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  RedMentalCase 2010-08-13, 20:58

    De företag som är i branchen har nu blivit tvungna att ha beredskapen att Rödgrönsopröra vinner valet, man tror att ca 5500 jobb försvinner om RUTavdraget försvinner.

    Rödgrön röras första grej de är riktigt överens om kommer att kosta 5500 jobb på studs.
    Var det nån som sa bidragslinjen ?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 6 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  formsvackan 2010-08-13, 23:32

    RedMentalCase skrev:De företag som är i branchen har nu blivit tvungna att ha beredskapen att Rödgrönsopröra vinner valet, man tror att ca 5500 jobb försvinner om RUTavdraget försvinner.

    Rödgrön röras första grej de är riktigt överens om kommer att kosta 5500 jobb på studs.
    Var det nån som sa bidragslinjen ?
    Jobb som fullt ut betalas med skattepengar. Bidragslinje ?

    Sponsored content


    Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag - Sida 6 Empty Sv: Gudrun Schyman har gjort RUT-avdrag

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-21, 15:54