RedCloud skrev:Nu var du där igen och dillade om gratis, skärpning!
ja, gratis är ju en styggelse bland neo-cons...
att vandra i naturen och andas är ännu gratis... om inte nån kapitalist tar sig rättigheterna att göra pengar på detta oxå snart
RedCloud skrev:Nu var du där igen och dillade om gratis, skärpning!
F.I.S.T skrev:RedCloud skrev:Nu var du där igen och dillade om gratis, skärpning!
att vandra i naturen och andas är ännu gratis... om inte nån kapitalist tar sig rättigheterna att göra pengar på detta oxå snart
Sniperace skrev:F.I.S.T skrev:RedCloud skrev:Nu var du där igen och dillade om gratis, skärpning!
är det?
ofta är det att vandra på friluftsmark där någon betalar för att du ska kunna detta genom att anlägga stigar osv, och markägare som avstår från att använda just de delarna...
F.I.S.T skrev:Sniperace skrev:F.I.S.T skrev:RedCloud skrev:Nu var du där igen och dillade om gratis, skärpning!
är det?
ofta är det att vandra på friluftsmark där någon betalar för att du ska kunna detta genom att anlägga stigar osv, och markägare som avstår från att använda just de delarna...
nu hoppas jag att du skämtar ??
Sniperace skrev:F.I.S.T skrev:Sniperace skrev:F.I.S.T skrev:RedCloud skrev:Nu var du där igen och dillade om gratis, skärpning!
är det?
VArför skulle jag skämta?
det är väl nästan alltid NÅGON som byggt friluftslederna, det är ju inte gratis.
det är någon som är ägare till marken, han skattar för sitt ägande osv...
ta ex SKÅNELEDEN som går från kust till kust, massor av markägare röjer och bygger spångar broar, vindskydd och lägger dit ved, för DIG är det gratis att gå den, men andra betalar detta istället för att du får göra det.
så, ÄR det gratis?
F.I.S.T skrev:Sniperace skrev:F.I.S.T skrev:Sniperace skrev:F.I.S.T skrev:RedCloud skrev:Nu var du där igen och dillade om gratis, skärpning!
är det?
VArför skulle jag skämta?
det är väl nästan alltid NÅGON som byggt friluftslederna, det är ju inte gratis.
det är någon som är ägare till marken, han skattar för sitt ägande osv...
ta ex SKÅNELEDEN som går från kust till kust, massor av markägare röjer och bygger spångar broar, vindskydd och lägger dit ved, för DIG är det gratis att gå den, men andra betalar detta istället för att du får göra det.
så, ÄR det gratis?
Jag var rädd för detta.... du menade alltså allvar ....
NATUREN är gratis....
Tänker på ett citat ur filmen Crocodile Dundee som är rätt bra... om aboriginer syn på att äga land....
Dom ansåg att dom tillhörde landet och inte tvärtom...
Att bråka om vem som äger jorden de bor på är som att två loppor bråkar om vem som äger hunden de bor på.
Sen finns ju allemansrätten Snipe .. missat den ??
redalert skrev:Dao skrev:Secrist skrev:På vissa punkter bör vi nog studera Kuba helt klart. Se bortom ideologi nu, tänk på siffrorna:
Detta lilla land som har:
Bland världens lägsta barnadödlighet.
Hög medellivslängd.
Flest läkare av alla i tredje världen och högst läkartäthet...
Och vad de inte har (några exempel):
Pengar (är en av världens fattigaste länder)
Yttrandefrihet
Demokrati
Mänskliga rättigheter
Fast de har gott om samvetsfångar.
De har lägre sametsfångar än vad USA haft på Kuba de senaste åren!
Känner du till sanktionerna och det direkta hotet mot Kuba?
TROTS detta har de skapat gratis bra sjukvård, skola och omsorg, de har inga uteliggare, inga analfabeter och lägre spädbarndödlighet än de flesta i-länder!
Tänk vad de skulle kunna åstadkomma utan hotet utifrån, då de skulle kunna skaffa sig en demokrati?
Nu var du där igen och dillade om gratis, skärpning!
redalert skrev:Dao skrev:Secrist skrev:På vissa punkter bör vi nog studera Kuba helt klart. Se bortom ideologi nu, tänk på siffrorna:
Detta lilla land som har:
Bland världens lägsta barnadödlighet.
Hög medellivslängd.
Flest läkare av alla i tredje världen och högst läkartäthet...
Och vad de inte har (några exempel):
Pengar (är en av världens fattigaste länder)
Yttrandefrihet
Demokrati
Mänskliga rättigheter
Fast de har gott om samvetsfångar.
De har lägre sametsfångar än vad USA haft på Kuba de senaste åren!
Känner du till sanktionerna och det direkta hotet mot Kuba?
TROTS detta har de skapat gratis bra sjukvård, skola och omsorg, de har inga uteliggare, inga analfabeter och lägre spädbarndödlighet än de flesta i-länder!
Tänk vad de skulle kunna åstadkomma utan hotet utifrån, då de skulle kunna skaffa sig en demokrati?
Nu var du där igen och dillade om gratis, skärpning!
marxisten skrev:Det är ju gratis!
F.I.S.T skrev:Släpp skylten och aktivera din hjärna .... du kan ju alltid väcka till Jesus el nån, hört att han kunde återuppliva det som var dött. Skeptisk i detta fall
... och förövrigt står det inget om Kuba i trådstarten, men jag vet BH:n ... du gillar att tjafsa ... och det får du väl... snart har du skramlat ihop till samma bemötande och status på detta forum som Thors
redalert skrev:marxisten skrev:Det är ju gratis!
Så lärare och sjukvårdspersonal har med andra ord ingen lön?
captaincodd skrev:det handlar om att de sjuka ska betala sin vård utan subventioner(skattehjälp) från staten,ungefär som i USA.Och vilka har det bra där då undrar man.Jo,de som kan betala såklart,,,,Det är Reinfeldts modell av välfärd,och det gjorde han klart redan 1993 i sin bok "det sovande folket",och det innebär 0% välfärd i princip...
theward skrev:Hur får man fullbelagda operationsalar att bli effektiviserade, ska läkarna operera snabbare?
Hur får man tx magnetröntgen att effktiviseras och gåsnabbare, genom att köra programen snabbar alá turbo?
Någonstans måste man ju fatta att det är för få opererande läkare och tex för få magnetkameror.
Fler av båda kostar mera pengar, vart ska dessa tas i från???
Befolkningen ökar ständigt i de flesta länder, då blir också vårdbehovet större, då kan man inte gå motströms och börja skära i utgifterna.
Då måste det till mer resurser istället.
Det betyder antingen mera pengar eller att sjukvårdsutrustning och personal blir billigare.
Vi ska väl ine sänka lönerna och ta in sämre grejor, så då återstår mera pengar till vården
F.I.S.T skrev:Secrist skrev:Haha, knappast du. Den står USA och deras privata skit för. Trots högst kostnader per medborgare saknar 50 miljoner tillgång till den....
Fast det har ju inget med effektiviteten att göra.
Jag blir upprikt6igt förundrad , om det är så att faktiskt inte begriper bättre... eller om du spelar dum, för att hävda dina borgerliga rättigheter att söndra och härska, samt rättigheten att bli rik på andras bekostnad...
Sjukvården är inget vinstdrivande företag secrist !!! svårt att förstå ???
Samhället i sin helhet tjänar på att människor är friskare ... både ekonomiskt och humant... och på alla möjliga och omöjliga sätt!!...
F.I.S.T skrev:Secrist skrev:bra, nu visade du dig från din allra löjligaste och mest barnsliga sida.
Jag har i princip aldrig nämnt Kuba öht och jag har absolut aldrig lovordat eller beundrat Kuba.
Och var har jag hyllat amerikansk inrikespolitik och dess sjukvårdssystem eftersom du håller på att tjata om USA hela tiden?
Självklart går den svenska välfärden och vården åt USA-håll, det måste man var blind för att inte se
Trams, det är bara rabiata vänsteranhängare med USA-skräck som ser någon liknelse med USA. Skillnaden är astronomisk.
Skillnaden är stor JA ... men det är RIKTNINGEN vi pratar om .... ÅT DET HÅLLET, under alliansstyrt Sverige ... och då ser man upp till USA !!
Dao skrev:EGENTLIGEN är det du skriver om gratis, Sniper. Men i marknadens värld finns det inget som är gratis, som en praxis!
Men i grunden är de gratis för alla!
Sniperace skrev:Dao skrev:EGENTLIGEN är det du skriver om gratis, Sniper. Men i marknadens värld finns det inget som är gratis, som en praxis!
Men i grunden är de gratis för alla!
det vill jag inte hålla med om, kanske att besöka och röra sig i obanad mark osv.
men att lita till ideella krafter för att fritt få ströva i ett strövområde som någon håller i ordning är egentligen INTE gratis, för det kostar NÅGON att hålla detta eller hur?
både i pengar och arbete, och på många sätt bidra vi alla att betala detta med våra skatter, så gratis är det inte det om man ska hårddra det eller hur?
Sniperace skrev:det behöver INTE vara pengar, det kan lika gärna vara ARBETE...
dvs allt kostar något, som ex kan det vara ansträngning av någon annan för att en annan ska kunna göra en sak "gratis"
är det så svårt att förstå?
man går "gratis" på gångvägen, som någon har lagt ner tid och arbete på, så denne någon har detta kostat för, det kan du väl inte säga emot?
Dao skrev:Sniperace skrev:det behöver INTE vara pengar, det kan lika gärna vara ARBETE...
dvs allt kostar något, som ex kan det vara ansträngning av någon annan för att en annan ska kunna göra en sak "gratis"
man går "gratis" på gångvägen, som någon har lagt ner tid och arbete på, så denne någon har detta kostat för, det kan du väl inte säga emot?
Jag har vandrat många gånger i skogen utan att någon skapat en väg för mig!
Dao skrev:Sniperace skrev:det behöver INTE vara pengar, det kan lika gärna vara ARBETE...
Jag har vandrat många gånger i skogen utan att någon skapat en väg för mig!
ANNA2LINK skrev:F.I.S.T skrev:Secrist skrev:bra, nu visade du dig från din allra löjligaste och mest barnsliga sida.
Jag har i princip aldrig nämnt Kuba öht och jag har absolut aldrig lovordat eller beundrat Kuba.
Och var har jag hyllat amerikansk inrikespolitik och dess sjukvårdssystem eftersom du håller på att tjata om USA hela tiden?
Självklart går den svenska välfärden och vården åt USA-håll, det måste man var blind för att inte se
Trams, det är bara rabiata vänsteranhängare med USA-skräck som ser någon liknelse med USA. Skillnaden är astronomisk.
Skillnaden är stor JA ... men det är RIKTNINGEN vi pratar om .... ÅT DET HÅLLET, under alliansstyrt Sverige ... och då ser man upp till USA !!
Ja tyvärr...
redalert skrev:marxisten skrev:Det är ju gratis!
Så lärare och sjukvårdspersonal har med andra ord ingen lön?