Vädjade i 15 minuter
”HJÄLP, JAG KAN INTE ANDAS” Jill Söderberg, 22, ringde i panik efter hjälp. Hon hade svår andnöd, men nekades ambulans med motiveringen att hon fortfarande var verbal. En vecka senare började familjen bli orolig. Jills bror och pappa tog sig in i lägenheten, där de hittade henne död.
[img] [/img]
22-åriga Jill ringde SOS Alarm tre gånger Vägrades vård – dog bara timmar senare
Jill Söderberg, 22, ringde i panik till SOS Alarm:
– Hjälp, hjälp! Jag kan inte andas!
Men operatören vägrade skicka ambulans.
Timmar senare var Jill död.
Jill Söderberg från Timrå hade varit sjuk i drygt en vecka. Först i maginfluensa. Sedan feber, frossa, domningar i händerna och svårigheter att andas.
”Helt fruktansvärt”
Vid tvåtiden på natten den 20 januari ringde hon SOS för sista gången. Samtalet pågick i femton minuter.
Hennes mamma Annika har fått det uppläst för sig.
– Jill ringde sammanlagt tre gånger och förklarade att hon varit sjuk länge och hade svårt att andas. Hon ropade efter hjälp och ambulans flera gånger, berättar hon.
Men SOS-operatören vägrade, och Jill avled samma dag.
– Jag fick intrycket att de som tog emot samtalen bara tyckte att hon var irriterande, säger Annika.
En vecka senare började familjen blir orolig. Hennes bror och pappa tog sig in i lägenheten där de hittade Jill liggande i soffan, död.
– Jag har egentligen inga ord ... Det känns naturligtvis helt fruktansvärt. Hon var 22 år, hade hela livet framför sig, säger Annika.
Mamman har anmält
Dödsorsaken var en kombination av två läkemedel, som i kombination kan ge andningsstillestånd.
Vid ett möte med SOS Alarm och personal från landstinget i Västernorrland skulle Annika få en förklaring till varför Jill nekats ambulans.
– Men det enda svaret jag fick var att hon var verbal och därför inte behövde ambulans eller akutvård. Jag ifrågasatte det, för man kan ju inte ringa om man inte kan prata.
Annika har nu anmält händelsen till Socialstyrelsen.
”Djupt tragiskt”
När Aftonbladet kontaktar SOS Alarm slår pressansvarige Anders Klarström i från sig ansvaret och hänvisar till Västernorrlands landsting.
– I januari, när den härhändelsen inträffade, hade vi ett avtal där SOS-operatörerna kopplade in högre medicinsk kompetens från landstinget (sjukvårdsrådgivningen, reds anm) när de behövde hjälp i sina prioriteringar, säger han.
Lennart Moberg, primärvårdsdirektör i Västernorrlands landsting, påpekar att det fortfarande är SOS Alarms uppgift att dirigera ambulanserna, men hänvisar vidare till Socialstyrelsens utredning.
– Vi ska bistå Socialstyrelsen och vända på varenda sten för att få fram vad som brustit i det här fallet. Det är en djupt tragisk händelse, säger han.
För Jill Söderbergs anhöriga är orden en klen tröst.
– Jag får ju inte min dotter tillbaka, men jag vill inte att någon annan ska råka ut för det här. Jag har alltid trott att när man ringer 112 och begär ambulans så kommer den. Det har varit min tro jämt. Men inte längre, säger mamma Annika.