vänstern bara fantiserar om besparingar.
+15
SiP
DMustaine
PE Dal
redalert
ericTheDog
lazy
Secrist
formsvackan
Thetaxpayer
RedclownIII
RedMentalCase
Vercingetorix
ANNA2LINK
Redvictory
F.I.S.T
19 posters
konsekvenser av skattesänkningar
RedMentalCase- Antal inlägg : 12415
- Inlägg 26
Sv: konsekvenser av skattesänkningar
Landstingsskatten har mig veterligen inte sänkts över tid, så pengarna finns,
- Inlägg 27
Jo det är precis så Thetaxpayer. Jag är utbildad undersköterska som inte vill sätta min fot i vården idag pga dessa effektiviseringar ( Anna)
Hur du kan ynka dig när man undrar varför du inte bidrar är sanslöst, du vill inte jobba för du tycker det är för jobbigt???
Arbetslinjen måste bara fortsätta tills vissa individer inser att de faktiskt måste bidra till samhället om de vill ha alla förmånerna.
formsvackan- Antal inlägg : 14778
- Inlägg 28
Omfattar detta även de som skattefuskar ?RedMentalCase skrev:Arbetslinjen måste bara fortsätta tills vissa individer inser att de faktiskt måste bidra till samhället om de vill ha alla förmånerna.
- Inlägg 29
formsvackan skrev:Omfattar detta även de som skattefuskar ?RedMentalCase skrev:Arbetslinjen måste bara fortsätta tills vissa individer inser att de faktiskt måste bidra till samhället om de vill ha alla förmånerna.
??
Om nån inte betalar skatt alls på grund av fusk ska denne inte få tillgång till förmåner, betalar man 10000 tals kronor i skatt och anser att det får vara nån måtta med statens girighet och behåller lite själv, så är det inget problem moraliskt,
om man inte har en stalinistisk moral vill säga, som du?
Menar form att det är ok i ett samhälle att resonera som Anna gör,
vill inte jobba för det verkar vara för jobbigt?
formsvackan- Antal inlägg : 14778
- Inlägg 30
Aha, man får alltså själv bestämma hur mycket skatt man ska betala.RedMentalCase skrev:formsvackan skrev:Omfattar detta även de som skattefuskar ?RedMentalCase skrev:Arbetslinjen måste bara fortsätta tills vissa individer inser att de faktiskt måste bidra till samhället om de vill ha alla förmånerna.
??
Om nån inte betalar skatt alls på grund av fusk ska denne inte få tillgång till förmåner, betalar man 10000 tals kronor i skatt och anser att det får vara nån måtta med statens girighet och behåller lite själv, så är det inget problem moraliskt,
Ständigt denne Stalin. Kan du inte försöka variera dig en aning ?RedMentalCase skrev:om man inte har en stalinistisk moral vill säga, som du?
Jag tycker inte att man ska få strunta i varken jobb eller skatt. Vi tycks ha litet olika åsikter i den fråganRedMentalCase skrev:Menar form att det är ok i ett samhälle att resonera som Anna gör,
- Inlägg 31
Jag förväntar mig ett svar från Anna angående hennes åsikt att hon inte anser sig behöva jobba för att det verkar för..jobbigt?
Formsvackans psykodravel och stalking är helt ointressant.
RedclownIII- Antal inlägg : 2772
- Inlägg 32
RedMentalCase skrev:Jag förväntar mig ett svar från Anna angående hennes åsikt att hon inte anser sig behöva jobba för att det verkar för..jobbigt?
Ja Anna vi väntar.......med spänning.......
- Inlägg 33
Jag är utbildad undersköterska som inte vill sätta min fot i vården idag pga dessa effektiviseringar,pga många sliter ut sig i förtid i vården idag. (Anna)
Ja det här var nog ett av de mer anmärkningsvärda uttalanden på detta forum, någonsin,
menar Anna att man inte behöver jobba om man tycker det är för jobbigt?
Jag misstänker att arbetslinjen får en rad nya anhängare om mer av dessa åsikter kommer ut i offentligheten.
Inte förväntar sig Anna att man ska köra sjukvården som man gjorde 1812?
Effektiviseringar är förbjudna?
Man SKA använda gåspenna och papyrus vid journalanteckningar...? lol
Ja det här var nog ett av de mer anmärkningsvärda uttalanden på detta forum, någonsin,
Jag misstänker att arbetslinjen får en rad nya anhängare om mer av dessa åsikter kommer ut i offentligheten.
Secrist- Antal inlägg : 32216
- Inlägg 34
Larm
Öh, och kopplingen till jobbskatteavdraget att larmoperatören inte kan följa en rutin är....?
Hela inlägget andas desperation efter två förlorade val på raken och i dagsläget inga ljuspunkter skymtar. Vänstern står och stampar på samma siffror.
Hela inlägget andas desperation efter två förlorade val på raken och i dagsläget inga ljuspunkter skymtar. Vänstern står och stampar på samma siffror.
ANNA2LINK- Antal inlägg : 10893
- Inlägg 35
RedclownIII skrev:ANNA2LINK skrev:Thetaxpayer skrev:ANNA2LINK skrev:Thetaxpayer skrev:ANNA2LINK skrev:Thetaxpayer skrev:ANNA2LINK skrev:Thetaxpayer skrev:F.I.S.T skrev:Vercingetorix skrev:Sedan när har skattesänkningar med inkompetent larmpersonal att göra?
Ja när man inte förstår att ambulanser och vårdpersonal betalas med skattepengar, så kanske det är svårt att förstå.... Sparkrav, minskade resurser och krav på "effektivisering" skapar sådana här situationer
Hur kan krav på effektivisering vara något negativt? Du är verkligen insnöad i ditt tänkande.
Som du också kan se av länken så har skatteintäkterna ökatsenare år.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Snabba-fakta/Skatteintakter/
Jo Thetaxpayer i vården är det patienterna som drabbas mest av effektiviseringar. När politiker enbart tänker i vinstsyfte så går pengarna före människan och så har det blivit för mycket i Sverige nu.
Vården är inte som vilket "företag" som helst här handlar det om att rädda liv. Liv kan ju inte räddas om inte tillräckligt med personal finns. Ju fler miljoner som sparas i vården, destå färre människoliv krasst sätt klarar vården rädda.
Så alla som ber om pengar inom vården borde få det då? Utan någon som helst kontroll eller effektivitetskrav? Rättvist och bra förstås. Kollade du på länken överhuvudtaget?
Det har jag inte sagt men vården hanlar om att rädda liv i första hand.
Effektivitet och kvalite är inga motsatser. Man måste ju alltid sträva efter att bli bättre. Det kan juinte vara målet att pumpa in pengar bara för pumpandets skull.
Vården har inte blivit bättre av effektiviseringar. Personalen i vården går på knäna ofta, patienterna får sämre vård, fortfarande köer i vården etc etc
Många kvinnor som jobbar i vården sjuksskrivs för onda ryggar, axlar mm, vad tror du det bror på? Till 110% så har detta med effektiviseringar att göra. Hur dyrt är det inte att ha folk sjukskrivna, men sänka arbetslösheten kan man ju göra förstås ...
Du Thetaxpayer det kostar mer pengar för samhället när man effektiviserar så att effektivisera till varje pris har sina konsekvenser det med.
Du skall inte inbilla mig att kvinnor inte sjukskrevs för onda ryggar förut också och vårdköer har alltid funnits. Vården fungerar säkert inte perfekt men den är knappast så illa däran som du vill påvisa. Allt går att göra bättre.
Jo det är precis så Thetaxpayer. Jag är utbildad undersköterska som inte vill sätta min fot i vården idag pga dessa effektiviseringar,pga många sliter ut sig i förtid i vården idag. Sparande i vården som har pågått så länge som jag minns. Idag har du som undersköterska inte bara vårdbiten du ska klara allt runtomkring med, disk, tvätt, städ o dyligt ska man hinna med ofta med. Jag kommer inte sätta min fot i vården förrän jag har hört att det har blivit bättre och jag jag vet många av mina klasskamrater och de man känner som tänker likadant om vården.
Jag ska tala om för dig att dessa effektiviseringar förstör för vården. Vården som sagt inte vilket "företag" som helst.
Men vilka är det då som skall jobba i vården när inte pengarna styr du själv vill ju inte jobba där eller menar du att du vill jobba där när du inte får pengar?
? Nu förstår jag inte vad du menar. De som blir kvar i vården är de som klarar all stress bäst. Jag gör det inte.
- Inlägg 36
RedMentalCase skrev:
Jo det är precis så Thetaxpayer. Jag är utbildad undersköterska som inte vill sätta min fot i vården idag pga dessa effektiviseringar ( Anna)
Hur du kan ynka dig när man undrar varför du inte bidrar är sanslöst, du vill inte jobba för du tycker det är för jobbigt???
Arbetslinjen måste bara fortsätta tills vissa individer inser att de faktiskt måste bidra till samhället om de vill ha alla förmånerna.
Jag vill bidra till samhället som alla andra RMC men är på väg att sadla om ifrån vården pga att jag inte klarar pressen att jobba varken fysiskt eller fysiskt. Det är så som det är. Jag har inte lust att bli sjuk lätt igen, derför är inte vården något som passar mig. Om du inte förstår detta så struntyar jag i det men så är det i alla fall.
- Inlägg 37
formsvackan skrev:Aha, man får alltså själv bestämma hur mycket skatt man ska betala.RedMentalCase skrev:formsvackan skrev:Omfattar detta även de som skattefuskar ?RedMentalCase skrev:Arbetslinjen måste bara fortsätta tills vissa individer inser att de faktiskt måste bidra till samhället om de vill ha alla förmånerna.
??
Om nån inte betalar skatt alls på grund av fusk ska denne inte få tillgång till förmåner, betalar man 10000 tals kronor i skatt och anser att det får vara nån måtta med statens girighet och behåller lite själv, så är det inget problem moraliskt,Ständigt denne Stalin. Kan du inte försöka variera dig en aning ?RedMentalCase skrev:om man inte har en stalinistisk moral vill säga, som du?Jag tycker inte att man ska få strunta i varken jobb eller skatt. Vi tycks ha litet olika åsikter i den fråganRedMentalCase skrev:Menar form att det är ok i ett samhälle att resonera som Anna gör,
Vissa jobb klarar man och vissa inte så är det. I människor handlar det om att årda och idag har man inte tid för det. I och med att jag är känslig för stress så är det så som det är. Det har inget att göra med att jag inte vill jobba eller tänker jobba i framtiden!
- Inlägg 38
RedMentalCase skrev:Jag är utbildad undersköterska som inte vill sätta min fot i vården idag pga dessa effektiviseringar,pga många sliter ut sig i förtid i vården idag. (Anna)
Jag hänvisar mitt inlägg till vad jag skrivit tidigare och ni får tycka vad ni vill om detta men det har att göra med att jag inte vill bli sjuk igen. Jag blir sjuk lättare vid alltför mycket psykisk ansträngning, men ni förstår nog inte vad jag menar med det heller. Skit samma! De som förstår de begriper det i alla fall. Men om du RMC och ditt gäng inte förstår mig det skiter jag fullständigt i för då förstår ni ingenting!
RedclownIII- Antal inlägg : 2772
- Inlägg 39
ANNA2LINK skrev:RedMentalCase skrev:Jag är utbildad undersköterska som inte vill sätta min fot i vården idag pga dessa effektiviseringar,pga många sliter ut sig i förtid i vården idag. (Anna)
Jag hänvisar mitt inlägg till vad jag skrivit tidigare och ni får tycka vad ni vill om detta men det har att göra med att jag inte vill bli sjuk igen. Jag blir sjuk lättare vid alltför mycket psykisk ansträngning, men ni förstår nog inte vad jag menar med det heller. Skit samma! De som förstår de begriper det i alla fall. Men om du RMC och ditt gäng inte förstår mig det skiter jag fullständigt i för då förstår ni ingenting!
Och de som inte begriper begriper inte.
- Inlägg 40
RedclownIII skrev:ANNA2LINK skrev:RedMentalCase skrev:Jag är utbildad undersköterska som inte vill sätta min fot i vården idag pga dessa effektiviseringar,pga många sliter ut sig i förtid i vården idag. (Anna)
Och de som inte begriper begriper inte.
Ok så du förstår inte det?
lazy- Antal inlägg : 12772
- Inlägg 41
Jo det är precis så Thetaxpayer. Jag är utbildad undersköterska som inte vill sätta min fot i vården idag pga dessa effektiviseringar,pga många sliter ut sig i förtid i vården idag. Sparande i vården som har pågått så länge som jag minns. Idag har du som undersköterska inte bara vårdbiten du ska klara allt runtomkring med, disk, tvätt, städ o dyligt ska man hinna med ofta med. Jag kommer inte sätta min fot i vården förrän jag har hört att det har blivit bättre och jag jag vet många av mina klasskamrater och de man känner som tänker likadant om vården.
Jag ska tala om för dig att dessa effektiviseringar förstör för vården. Vården som sagt inte vilket "företag" som helst.
Det är ca:10 år sedan jag slutade inom vården så då bör det vara ännu längre sedan du gjorde det?
- Inlägg 42
lazy skrev:Jo det är precis så Thetaxpayer. Jag är utbildad undersköterska som inte vill sätta min fot i vården idag pga dessa effektiviseringar,pga många sliter ut sig i förtid i vården idag. Sparande i vården som har pågått så länge som jag minns. Idag har du som undersköterska inte bara vårdbiten du ska klara allt runtomkring med, disk, tvätt, städ o dyligt ska man hinna med ofta med. Jag kommer inte sätta min fot i vården förrän jag har hört att det har blivit bättre och jag jag vet många av mina klasskamrater och de man känner som tänker likadant om vården.
Det är ca:10 år sedan jag slutade inom vården så då bör det vara ännu längre sedan du gjorde det?
Ca 10 år för mig med och jag vet att det inte har blivit bättre idag!
lazy- Antal inlägg : 12772
- Inlägg 43
Ca 10 år för mig med och jag vet att det inte har blivit bättre idag!
Tror att det handlar mycket om var man jobbar någonstans, jag har bekanta som aldrig skulle byta, jobbar som nattsyrror.I vilket fall så är det svårt att uttala sig när man inte längre jobbar kvar.
- Inlägg 44
lazy skrev:Ca 10 år för mig med och jag vet att det inte har blivit bättre idag!
Tror att det handlar mycket om var man jobbar någonstans, jag har bekanta som aldrig skulle byta, jobbar som nattsyrror.I vilket fall så är det svårt att uttala sig när man inte längre jobbar kvar.
Nej det tycker inte jag. Jag hör samma sak hel tiden när jag pratar med vårdfolk idag och som ja tv och tidningar talar också ofta om hur det står till i vården... Äldrevården,ambulans,sos, vårdköer mm mm. Här i Linköping hörde jag på radio nyss att vårdförbundet kräver att de ska blir fler barnmorskor på sjukhuset men politiker säger givitvis nej trotts att det föds mer barn....
ericTheDog- Antal inlägg : 15117
- Inlägg 45
F.I.S.T skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13579442.ab
Vädjade i 15 minuter
”HJÄLP, JAG KAN INTE ANDAS” Jill Söderberg, 22, ringde i panik efter hjälp. Hon hade svår andnöd, men nekades ambulans med motiveringen att hon fortfarande var verbal. En vecka senare började familjen bli orolig. Jills bror och pappa tog sig in i lägenheten, där de hittade henne död.
[img] [/img]
22-åriga Jill ringde SOS Alarm tre gånger Vägrades vård – dog bara timmar senare
Jill Söderberg, 22, ringde i panik till SOS Alarm:
– Hjälp, hjälp! Jag kan inte andas!
Men operatören vägrade skicka ambulans.
Timmar senare var Jill död.
Jill Söderberg från Timrå hade varit sjuk i drygt en vecka. Först i maginfluensa. Sedan feber, frossa, domningar i händerna och svårigheter att andas.
”Helt fruktansvärt”
Vid tvåtiden på natten den 20 januari ringde hon SOS för sista gången. Samtalet pågick i femton minuter.
Hennes mamma Annika har fått det uppläst för sig.
– Jill ringde sammanlagt tre gånger och förklarade att hon varit sjuk länge och hade svårt att andas. Hon ropade efter hjälp och ambulans flera gånger, berättar hon.
Men SOS-operatören vägrade, och Jill avled samma dag.
– Jag fick intrycket att de som tog emot samtalen bara tyckte att hon var irriterande, säger Annika.
En vecka senare började familjen blir orolig. Hennes bror och pappa tog sig in i lägenheten där de hittade Jill liggande i soffan, död.
– Jag har egentligen inga ord ... Det känns naturligtvis helt fruktansvärt. Hon var 22 år, hade hela livet framför sig, säger Annika.
Mamman har anmält
Dödsorsaken var en kombination av två läkemedel, som i kombination kan ge andningsstillestånd.
Vid ett möte med SOS Alarm och personal från landstinget i Västernorrland skulle Annika få en förklaring till varför Jill nekats ambulans.
– Men det enda svaret jag fick var att hon var verbal och därför inte behövde ambulans eller akutvård. Jag ifrågasatte det, för man kan ju inte ringa om man inte kan prata.
Annika har nu anmält händelsen till Socialstyrelsen.
”Djupt tragiskt”
När Aftonbladet kontaktar SOS Alarm slår pressansvarige Anders Klarström i från sig ansvaret och hänvisar till Västernorrlands landsting.
– I januari, när den härhändelsen inträffade, hade vi ett avtal där SOS-operatörerna kopplade in högre medicinsk kompetens från landstinget (sjukvårdsrådgivningen, reds anm) när de behövde hjälp i sina prioriteringar, säger han.
Lennart Moberg, primärvårdsdirektör i Västernorrlands landsting, påpekar att det fortfarande är SOS Alarms uppgift att dirigera ambulanserna, men hänvisar vidare till Socialstyrelsens utredning.
– Vi ska bistå Socialstyrelsen och vända på varenda sten för att få fram vad som brustit i det här fallet. Det är en djupt tragisk händelse, säger han.
För Jill Söderbergs anhöriga är orden en klen tröst.
– Jag får ju inte min dotter tillbaka, men jag vill inte att någon annan ska råka ut för det här. Jag har alltid trott att när man ringer 112 och begär ambulans så kommer den. Det har varit min tro jämt. Men inte längre, säger mamma Annika.
Och koppplingen till skattesänkningar är?
Vercingetorix- Antal inlägg : 4633
- Inlägg 46
Jadu, Eric... Den kopplingen söker jag också efter, för man kan väl aldrig anta att någon försöker behäfta regeringen med en skuld de inte är orsaken till?
redalert- Antal inlägg : 13973
- Inlägg 47
Vercingetorix skrev:Jadu, Eric... Den kopplingen söker jag också efter, för man kan väl aldrig anta att någon försöker behäfta regeringen med en skuld de inte är orsaken till?
Det kan du ge dig fan på att någon försöker göra.
Secrist- Antal inlägg : 32216
- Inlägg 48
Kadaver
ericTheDog skrev:F.I.S.T skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13579442.ab
Vädjade i 15 minuter
”HJÄLP, JAG KAN INTE ANDAS” Jill Söderberg, 22, ringde i panik efter hjälp. Hon hade svår andnöd, men nekades ambulans med motiveringen att hon fortfarande var verbal. En vecka senare började familjen bli orolig. Jills bror och pappa tog sig in i lägenheten, där de hittade henne död.
[img] [/img]
22-åriga Jill ringde SOS Alarm tre gånger Vägrades vård – dog bara timmar senare
Jill Söderberg från Timrå hade varit sjuk i drygt en vecka. Först i maginfluensa. Sedan feber, frossa, domningar i händerna och svårigheter att andas.
”Helt fruktansvärt”
Vid tvåtiden på natten den 20 januari ringde hon SOS för sista gången. Samtalet pågick i femton minuter.
– Jill ringde sammanlagt tre gånger och förklarade att hon varit sjuk länge och hade svårt att andas. Hon ropade efter hjälp och ambulans flera gånger, berättar hon.
– Jag fick intrycket att de som tog emot samtalen bara tyckte att hon var irriterande, säger Annika.
En vecka senare började familjen blir orolig. Hennes bror och pappa tog sig in i lägenheten där de hittade Jill liggande i soffan, död.
– Jag har egentligen inga ord ... Det känns naturligtvis helt fruktansvärt. Hon var 22 år, hade hela livet framför sig, säger Annika.
Mamman har anmält
Dödsorsaken var en kombination av två läkemedel, som i kombination kan ge andningsstillestånd.
Vid ett möte med SOS Alarm och personal från landstinget i Västernorrland skulle Annika få en förklaring till varför Jill nekats ambulans.
– Men det enda svaret jag fick var att hon var verbal och därför inte behövde ambulans eller akutvård. Jag ifrågasatte det, för man kan ju inte ringa om man inte kan prata.
”Djupt tragiskt”
När Aftonbladet kontaktar SOS Alarm slår pressansvarige Anders Klarström i från sig ansvaret och hänvisar till Västernorrlands landsting.
– I januari, när den härhändelsen inträffade, hade vi ett avtal där SOS-operatörerna kopplade in högre medicinsk kompetens från landstinget (sjukvårdsrådgivningen, reds anm) när de behövde hjälp i sina prioriteringar, säger han.
Lennart Moberg, primärvårdsdirektör i Västernorrlands landsting, påpekar att det fortfarande är SOS Alarms uppgift att dirigera ambulanserna, men hänvisar vidare till Socialstyrelsens utredning.
– Vi ska bistå Socialstyrelsen och vända på varenda sten för att få fram vad som brustit i det här fallet. Det är en djupt tragisk händelse, säger han.
– Jag får ju inte min dotter tillbaka, men jag vill inte att någon annan ska råka ut för det här. Jag har alltid trott att när man ringer 112 och begär ambulans så kommer den. Det har varit min tro jämt. Men inte längre, säger mamma Annika.
Det är det många som undrar. Värstingvänstern bangar inte för att profitera på de döda om man kan hacka på alliansen. Oavsett hur långsökt det är.
- Inlägg 49
ANNA2LINK skrev:RedMentalCase skrev:
Jag vill bidra till samhället som alla andra RMC men är på väg att sadla om ifrån vården pga att jag inte klarar pressen att jobba varken fysiskt eller fysiskt. Det är så som det är. Jag har inte lust att bli sjuk lätt igen, derför är inte vården något som passar mig. Om du inte förstår detta så struntyar jag i det men så är det i alla fall.
Ok. men du kan väl ändå inte förvänta dig att nån större skara stödjer dig i ditt snack om solidaritet och högre skatter och mer bidrag när du själv inte verkar prioritera din egen insats.
- Inlägg 50
Secrist skrev:ericTheDog skrev:F.I.S.T skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13579442.ab
Vädjade i 15 minuter
[img] [/img]
”Helt fruktansvärt”
Mamman har anmält
”Djupt tragiskt”
Det är det många som undrar. Värstingvänstern bangar inte för att profitera på de döda om man kan hacka på alliansen. Oavsett hur långsökt det är.
När misstag och sådant sker i vården så är det ofta tidspress pga att man är för lite personal och här är det kommun och landstingspolitikerna de som bestämmer och vilka är det som bestämmer över dem? Jo Riksdagen. Så politiker är mycket den stora boven i vården idag pga för lite resurser. Jag anser många gånger att politiker prioriterar fel. Vad det beror på det vet jag inte... Fel man på fel plats ibland.
Det är jätteviktigt att politiker tar rätt beslut för ex vården så att vården kan fungera. Sen är det också viktigt att cheferna i vården är bra. En bra chef har god kontakt med både patienter och personal och de cheferna växer inte på träd...
Så det är många faktorer som ska göra att vården fungerar bra, men politikerna har det största ansvaret för pengarna... Där måste de bli bättre än idag.