redalert skrev:marxisten skrev:redalert skrev:marxisten skrev:Secrist skrev:Ett sjukvårdssystem som kostar mest pengar per medborgare, ändå saknar 50 miljoner tillgång till den...
Kallar du det för effektivt?
Fast hur effektiv den är och hur många som står utan sjukvårdsförsäkringar (vilket det handlar om) är två skilda saker. Lustigt att forumvänstern alltid ska dra upp USA så fort det är något de inte gillar. Svensk sjukvård har ingenting med USA:s system att göra. Skillnaden är ljusår från varandra.
Effektiviteten visar sig tydligt. Närmre 20% av USA skattepengarna går till sjukvård, ändå saknar 50 miljoner tillgång till den och resten måste har en privat sjukförsäkring för att få tillgång till den. Är det effektivt?
Jaha men så konstigt då speciellt när man tar i beaktande att de inte betalar sjukvården via skattesedeln!
Hur kommer det sig då att 19,7% av skatten går till sjukvård, men de ska ändå betala extra med privat försäkring för att få en bra sjukvård?
Är detta effektivt menar du?
Vad jag kan se så säger detta inte mycket om effektiviteten!
För att strö salt i dina sår så kan jag säga dig att jag är för det system som vi har här med en allmän sjukvård för alla fast med utökat antal privata komplement och alternativ!
Det säger väl en hel del om hur pengaeffektivt privat sjukvård är när man kollar på nyliberala naivitetens land USA. Hur mycket pengar den kostar, och hur mycket den ger. Och i USA:s fall så kostar den fan så mycket mer än vad den ger jämfört med andra länder...