formsvackan skrev: DirtyDog skrev:Förklara gärna så att även JAG förstår hur du menar.
Hur fan skulle det gå till ? Jag har fullt upp med att själv försöka begripa vad SD menar.
Men ändå så utgår du ifrån vad pressen skriver?
formsvackan skrev:Samer, kurder och judar kan få leva i Sverige – men de är inte svenskar, enligt SD:s partisekreterare Björn Söder.
Frågan du borde ställa dig är huruvida Björn Söder dels har sagt att
Samer, kurder och judar kan få leva i Sverige (Vilket vore anmärkningsvärt) eller om han sagt
men de är inte svenskar.
Det är ju precis denna formulering som gjort folk så upprörda. Frågan är isåfall ifall han
HAR uttryckt sig såhär eller om pressen
MEDVETET försöker förvränga hans uttalanden i syfte att skapa hat mot just honom. Detta vore isåfall skandal, eller hur?
formsvackan skrev:– Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem. Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige. Samer och judar har levt i Sverige under lång tid.
Ja, något anmärkningsvärt med detta är det väl knappast?
En nation är ett kollektiv av människor som förenas av gemensamma faktorer såsom språk, religion, etnicitet, härstamning, historia, kultur, traditioner, gemensam styrelseform och sociala normer.Svårt att begripa? Knappast?
formsvackan skrev:Ur SD:s principprogram
"Som assimilerad till den svenska nationen räknar vi den med icke-svensk bakgrund som talar flytande svenska, uppfattar sig själv som svensk, lever i enlighet med den svenska kulturen, ser den svenska historien som sin egen och känner större lojalitet med den svenska nationen än med någon annan nation."
Helt överensstämmande med Wikipedias definition av "Nation" alltså? Svårt att begripa?
formsvackan skrev:Judar kan alltså vara medborgare i staten Sverige, men för att få tillhöra den svenska nationen måste de lämna sin judiska identitet och assimileras så att de "ser den svenska historien som sin egen".
Det här gäller väl knappast bara judar utan även invandrare från Spanien, Tyskland och Jugoslavien kan man förmoda?
Det är väl upp till individen (och även dennes omgivning) huruvida han/hon bör anses ha tagit till sig språket, kulturen, traditioner och sociala normer?
Fortsätter man att leva efter de normer som gäller i något ANNAT land så har man knappast försökt att assimilera sig och bör isåfall bara definieras som svensk gällande medborgarskap. Ingen etnisk svensk åker nog till Syrien för att mörda i IS namn?
Samerna som vill fortsätter att leva efter sina traditioner och odlar SIN kultur och talar inte bara sitt egna språk utan har dessutom inte nån "gemensam styrelseform" utan har istället sitt "Sameting".
Som svenska
MEDBORGARE så tvingas de dock att följa svenska lagar så hedersvåld kan aldrig bli "lagligt" för nån att utöva
OAVSETT etniskt ursprung. Det märkliga är dock att media ibland framställer det som att etniskt ursprung skulle vara nån URSÄKT till att man inte följer svensk lag. Huruvida svenskt rättsväsendet gör samma märkliga slutsats vill jag dock låta vara osagt.
formsvackan skrev:Jag erkänner att jag har jävligt svårt att skilja på medborgarna i staten respektive nationen Sverige.
Det är noterat!
formsvackan skrev:Vilken historia det är som särskiljer vissa individer i vårt land begriper jag definitivt inte. Finns det någon svensk historia där ingen född utom riket är inblandad ?
Självklart!
Det finns exempel på hur många invandrare som helst som har anpassat sig till svenska traditioner och blivit kända historiskt. Nu syftar jag inte bara på kungar och drottningar utan
VANLIGA medborgare.
Senast häromdagen visade man en dokumentär om den svenska skiddrottningen Toini Gustafsson som kom hit som flykting under kriget.
När det gäller judar så tror jag att den allmänna uppfattningen är att de uppfattas som helt vanliga svenskar om de klär ut sig endast till högtider och inte ständigt klär ut sig som tomtarna vid klagomuren i Lazy's filmsnutt. INGEN skulle se dem som etniska svenskar ifall de ständigt gick klädda så och då spelar det heller ingen roll ifall man är FÖDD i en vanlig svensk kristen familj och sen KONVERTERAT till judendomen. Då har man LÄMNAT det som definieras som etnisk svensk bakom sig och valt en NY etnicitet.
Fortfarande svårt att begripa?