Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+12
DirtyDog
berralarzon
RedclownIII
Thetaxpayer
Dao
redalert
RedCloud
formsvackan
Secrist
ericTheDog
Sniperace
Infra
16 posters

    Vad sa jag om broöppningen?

    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  ericTheDog 2013-12-08, 19:43

    formsvackan skrev:Forumhögern tycks i vanlig ordning helt ha missat vad det handlar om.

    Polisen åtalas för broöppningen
    Det polisbefäl som beordrade en öppning av Hjulstabron – vilket ledde till två unga människors död – åtalas nu för tjänstefel.
    Åtgärden har inte varit försvarlig av flera olika skäl, framhåller chefsåklagare Håkan Roswall i stämningsansökan som nu getts in till Uppsala tingsrätt.


    Det är alltså polisens agerande som ska avhandlas i rätten, inte ungdomarnas.

    Inte visste jag att broöppning var ett brott. Märklig rubrik. Men i texten står det ju trots allt att herr Roswall hittat på ett tjänstefel.

    Efter piratebaymålet är nog Roswall att betrakta som mindre trovärdig.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  Infra 2013-12-08, 20:38

    Secrist skrev:
    Infra skrev:
    Sossar ee lata skrev:
    Infra skrev:



    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 We5








    Bommarna är nere, en bil står och väntar, det blinkar rött...... Pundarungarna fortsätter i full fart, forcerar bommen.....jo det är nog polisens fel
    Jag förstår att du vore nöjd om du kunde säga att grabbarna öppnade bron själva.
    Men nu kan du inte det. Förargligt, va?    
    Och jag förstår att du vore nöjd om du kunde säga att polisen knuffade deras bil över kanten. Men nu kan du inte det. Förargligt va?
    Tok heller, Svutto. Det gjorde dom naturligtvis själva.


    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  Infra 2013-12-08, 20:40

    ericTheDog skrev:Punkt 1 på bilden säger väl eg. det som behöver sägas.
    Skulle du som flyende räkna med att polisen gillrat
    en dödsfälla nåt 100-tal meter framför?
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  Infra 2013-12-08, 20:42

    redalert skrev:
    ericTheDog skrev:Punkt 1 på bilden säger väl eg. det som behöver sägas.
    Inte ens det begriper dödskallen infra! Shocked affraid 
    Snattran, BH. Han har redan fått svar på tal.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  DirtyDog 2013-12-08, 21:04

    Infra skrev:
    ericTheDog skrev:Punkt 1 på bilden säger väl eg. det som behöver sägas.
    Skulle du som flyende  räkna med att polisen gillrat en dödsfälla nåt 100-tal meter framför?
    Nej, man skulle rimligtvis räknat med att nån båt passerar varför bron öppnas. Hur jävla dum får man vara?
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  Infra 2013-12-08, 21:57

    DirtyDog skrev:
    Infra skrev:
    ericTheDog skrev:Punkt 1 på bilden säger väl eg. det som behöver sägas.
    Skulle du som flyende  räkna med att polisen gillrat en dödsfälla nåt 100-tal meter framför?
    Nej, man skulle rimligtvis räknat med att nån båt passerar varför bron öppnas.  Hur jävla dum får man vara?
    Riktigt så enkelt är det inte. Mej veterligt har man fri sikt från brofästet at
    båda hållen över fjärden vilket innebär att man även i höga farter med lätt-
    het kan uppfatta om det kommer båt eller inte.

    Säg mig är dödsfällor i trafiken kutym då det gäller att polisen stoppar bilar
    eller är det snarare spikmattor?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  formsvackan 2013-12-08, 23:19

    DirtyDog skrev:Och du tycks ha missat vad folk skriver i tråden?
    Inte alls, jag bara konstaterar ännu en gång att ni är på sidan om spåret. Fakta är att åklagaren valt att åtala ansvariga poliser för tjänstefel utifrån det som verkligen hände. Detta struntar ni i för att istället fara ut i eviga egenhändigt ihopfantiserade alternativa scenarion om vad som skulle kunna ha hänt. Besynnerligt.
    DirtyDog skrev:Hade ungdomarna bara släppt lite på gasen efter att de hade brakat igenom bommarna så hade de överlevt.  Nu valde de inte att göra detta och detta antyder att denna jakt troligen inte hade kunnat sluta utan dödsoffer oavsett om det hade existerat någon bro eller ej.
    Som sagt. Detta vet du naturligtvis inte ett enda dugg om och det gör ingen annan heller.
    DirtyDog skrev:Vi anser att det var försvarligt att spärra vägen (antingen med stridsvagnar, bussar eller en broöppning). Givetvis under förutsättning att varning placeras på sådan avstånd att de hinner stanna.
    Åklagaren delar som du ser inte er uppfattning.
    DirtyDog skrev:Sen spelar det inte minsta roll ifall de hade stulit ett tuggummi eller mördat 1000 studenter i Uppsala.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Proportionalitetsprincipen

    Proportionalitetsprincipen är en rättssäkerhetsprincip, som innebär att det skall råda balans mellan mål och medel.

    DirtyDog skrev:Av denna anledning så anser vi det troligast att poliserna frias helt.
    Jag hoppas på det motsatta, men låt oss invänta domen.  
    DirtyDog skrev:Någon dom mot pojkarna lär heller inte bli aktuell.
    Nej. Det är som bekant polisen som stämts, inte ungdomarna.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  DirtyDog 2013-12-09, 00:03

    Infra skrev:
    DirtyDog skrev:
    Infra skrev:
    ericTheDog skrev:Punkt 1 på bilden säger väl eg. det som behöver sägas.
    Skulle du som flyende  räkna med att polisen gillrat en dödsfälla nåt 100-tal meter framför?
    Nej, man skulle rimligtvis räknat med att nån båt passerar varför bron öppnas.  Hur jävla dum får man vara?
    Riktigt så enkelt är det inte. Mej veterligt har man fri sikt från brofästet at båda hållen över fjärden vilket innebär att man även i höga farter med lätthet kan uppfatta om det kommer båt eller inte.
    Om sikten nu var så jävla bra mitt i natten så är del väl ännu märkligare att man inte såg en stor jävla tvärställd bro som dessutom är högre än vilken jävla båt som helst?
    Det fanns knappast nån anledning för ungdomarna att misstänka att rödljusen var nåt påhitt av polisen och då ingen polisbil fanns inom synhåll så fanns heller ingen orsak för dem att ÖKA farten istället för minska ifall.....
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  Infra 2013-12-09, 00:42

    DirtyDog skrev:
    Infra skrev:
    DirtyDog skrev:
    Infra skrev:
    ericTheDog skrev:Punkt 1 på bilden säger väl eg. det som behöver sägas.
    Skulle du som flyende  räkna med att polisen gillrat en dödsfälla nåt 100-tal meter framför?
    Nej, man skulle rimligtvis räknat med att nån båt passerar varför bron öppnas.  Hur jävla dum får man vara?
    Riktigt så enkelt är det inte. Mej veterligt har man fri sikt från brofästet at båda hållen över fjärden vilket innebär att man även i höga farter med lätthet kan uppfatta om det kommer båt eller inte.
    Om sikten nu var så jävla bra mitt i natten så är del väl ännu märkligare att man inte såg en stor jävla tvärställd bro som dessutom är högre än vilken jävla båt som helst?
    Det fanns knappast nån anledning för ungdomarna att misstänka att rödljusen var nåt påhitt av polisen och då ingen polisbil fanns inom synhåll så fanns heller ingen orsak för dem att ÖKA farten istället för minska ifall.....
    Om bron var hög eller låg kan kvitta lika ty ungdomarna befann sig ju på exakt
    samma höjd som bron. Däremot inte på nivå med vattenytan som de alltså hade
    fri sikt över.

    Vattnet på båda sidor bron är belyst genom bebyggelsen som ligger på ömse sidor
    om brofästet medan bron som sådan ligger i skugga till följd av avsaknad av liknande
    bebyggelse.

    Om nu kringbelysningen skulle vara orsak till att gillra en dödsfälla för de flyende
    småtjuvarna eller inte. Kan inte se att det hänger ihop alls. Gillrade polisen en
    dödsfälla eller gillrade polisen icke en dödsfälla genom att ställa upp bron?
    Ja eller Nej?! Jag fodrar ett svar heklt enkelt.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  ericTheDog 2013-12-09, 01:11

    Infra skrev:
    ericTheDog skrev:Punkt 1 på bilden säger väl eg. det som behöver sägas.
    Skulle du som flyende  räkna med att polisen gillrat
    en dödsfälla nåt 100-tal meter framför?
    Är bron öppen skulle jag naturligtvis stanna. Hur j-a blåst kan man eg. bli.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  ericTheDog 2013-12-09, 01:12

    DirtyDog skrev:
    Infra skrev:
    ericTheDog skrev:Punkt 1 på bilden säger väl eg. det som behöver sägas.
    Skulle du som flyende  räkna med att polisen gillrat en dödsfälla nåt 100-tal meter framför?
    Nej, man skulle rimligtvis räknat med att nån båt passerar varför bron öppnas.  Hur jävla dum får man vara?
    Hoppsan, råkade visst svara väldigt lika. I rest my case...
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  ericTheDog 2013-12-09, 01:18

    Foliet fortsätter gagga om det uppenbara, men har lite svårt att skilja ett åtal från stämning.

    Alla vet att Roswall åtalar en polisman. Oskyldig är polismannen tills motsatsen är bevisad. Därför debatterar vi skuldfrågan och inte åtalsfrågan. Foliet är så korkad att man skrattar.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  Infra 2013-12-09, 04:11

    ericTheDog skrev:Foliet fortsätter gagga om det uppenbara, men har lite svårt att skilja ett åtal från stämning.

    Alla vet att Roswall åtalar en polisman. Oskyldig är polismannen tills motsatsen är bevisad. Därför debatterar vi skuldfrågan och inte åtalsfrågan. Foliet är så korkad att man skrattar.
    Skratta på, du bara! Skrattar bäst som skkrattar sist. Laughing cheers 
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  Infra 2013-12-09, 16:20



    Det är alltså inte att gillra dödsfällan för två ungdomar som är brottet, enligt högern
    Brottet består i att kliva in i och förintas av dödsfällan.

    Är inte detta högern i sin prydo: att skuldbelägga offret - som alltid.
    RedclownIII
    RedclownIII


    Antal inlägg : 2772
    Join date : 11-02-20

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  RedclownIII 2013-12-09, 19:13

    Infra skrev:

    Det är alltså inte att gillra dödsfällan för två ungdomar som är brottet, enligt högern
    Brottet består i att kliva in i och förintas av dödsfällan.

    Är inte detta högern i sin prydo: att skuldbelägga offret - som alltid.
     

    Sök hjälp pajas!  affraid 
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  ericTheDog 2013-12-09, 20:28

    Infra skrev:

    Det är alltså inte att gillra dödsfällan för två ungdomar som är brottet, enligt högern
    Brottet består i att kliva in i och förintas av dödsfällan.

    Är inte detta högern i sin prydo: att skuldbelägga offret - som alltid.
     


    Broar öppnas varje dag utan att någon dör, så mycket för "dödsfälla".

    Är det ett brott att forcera nedfällda bommar? Ja, självklart.

    Vore bra om fler lågpannor kunde stoppas innan de skadar vanligt folk.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  Infra 2013-12-09, 22:12

    Lillerik skrev:Broar öppnas varje dag utan att någon dör, så mycket för "dödsfälla".

    Så hädanefter ska vi förutsatta att motivet till att öppna en bro trots avsaknad
    av båtar bara är ett skämt från brovakten?

    Vi tar det igen: brottet består inte av att kliva in i en dödsfälla utan att, i syfte  att
    döda, förinta två ungdomars framtida liv genom att gillra dödsfällan.

    Vad, enligt dig, hade de gjort för att förtjäna dödsstraff? 
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  Dao 2013-12-09, 22:26

    Forumhögern börjar låta som ett gammalt skämt:

    "Jag är oskyldig! Det var min man som själv gick in i kniven! 19 gånger!!!" Very Happy
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  Secrist 2013-12-09, 22:46

    Dao skrev:Forumhögern börjar låta som ett gammalt skämt:

    "Jag är oskyldig! Det var min man som själv gick in i kniven! 19 gånger!!!" Very Happy

    Och ni är som åklagaren som stämmer villaägaren för att tjuven skar sig på glaset när han krossade rutan.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  Dao 2013-12-09, 23:12

    Secrist skrev:
    Dao skrev:Forumhögern börjar låta som ett gammalt skämt:

    "Jag är oskyldig! Det var min man som själv gick in i kniven! 19 gånger!!!" Very Happy

    Och ni är som åklagaren som stämmer villaägaren för att tjuven skar sig på glaset när han krossade rutan.

    Nej, men för att tjuven halkar utanför huset han gjorde inbrott i! Då blir både tjuven och villaägaren dömd.

    Det kallas för lag!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  Secrist 2013-12-09, 23:14

    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:Forumhögern börjar låta som ett gammalt skämt:

    "Jag är oskyldig! Det var min man som själv gick in i kniven! 19 gånger!!!" Very Happy

    Och ni är som åklagaren som stämmer villaägaren för att tjuven skar sig på glaset när han krossade rutan.

    Nej, men för att tjuven halkar utanför huset han gjorde inbrott i! Då blir både tjuven och villaägaren dömd.

    Det kallas för lag!

    Huruvida lagen finns kvar vet jag inte men den är i så fall en grotesk kvarleva från det illröda 70-talet.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  ericTheDog 2013-12-09, 23:28

    Infra skrev:
    Lillerik skrev:Broar öppnas varje dag utan att någon dör, så mycket för "dödsfälla".

    Så hädanefter ska vi förutsatta att motivet till att öppna en bro trots avsaknad
    av båtar bara är ett skämt från brovakten?

    Vi tar det igen: brottet består inte av att kliva in i en dödsfälla utan att, i syfte  att
    döda, förinta två ungdomars framtida liv genom att gillra dödsfällan.

    Vad, enligt dig, hade de gjort för att förtjäna dödsstraff? 


    Syftet var inte att döda. Tanken var att tjuvarna skulle stanna bilen. Tyvärr tillhörde tjuvarna de 0,04% mest korkade på jorden. Inte lätt för polisen att veta.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  Dao 2013-12-09, 23:29

    Secrist skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:Forumhögern börjar låta som ett gammalt skämt:

    "Jag är oskyldig! Det var min man som själv gick in i kniven! 19 gånger!!!" Very Happy

    Och ni är som åklagaren som stämmer villaägaren för att tjuven skar sig på glaset när han krossade rutan.

    Nej, men för att tjuven halkar utanför huset han gjorde inbrott i! Då blir både tjuven och villaägaren dömd.

    Det kallas för lag!

    Huruvida lagen finns kvar vet jag inte men den är i så fall en grotesk kvarleva från det illröda 70-talet.

    Nej! Den är en ganska naturlig del i ett civiliserat samhälle! Den som inte sköter det som de enligt lag skall sköta, skall de också ha det straff lagen tillskriver dem. Oavsett vem som drabbas.

    Det är ganska självklart, om du nu vill att alla människor skall vara lika inför lagen!

    Även om de som körde bilen var dumma, så är det möjligt att även polisen var detta. Detta trots att det finns andra tillfällen som det sker broöppningar. Nu var det dock inget annat tillfälle, utan en beordrad broöppning för att en framrusande bil som polisen just då inte visste om föraren var i sina sinnens fulla bruk!

    Det vore orimligt om polisen inte ens får en tillsägelse, men det vore inget konstigt om de frias helt. Poliser blir nästan aldrig fällda i Sverige om de gör fel! OM de nu gjorde fel eller inte...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  Secrist 2013-12-09, 23:30

    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:Forumhögern börjar låta som ett gammalt skämt:

    "Jag är oskyldig! Det var min man som själv gick in i kniven! 19 gånger!!!" Very Happy

    Och ni är som åklagaren som stämmer villaägaren för att tjuven skar sig på glaset när han krossade rutan.

    Nej, men för att tjuven halkar utanför huset han gjorde inbrott i! Då blir både tjuven och villaägaren dömd.

    Det kallas för lag!

    Huruvida lagen finns kvar vet jag inte men den är i så fall en grotesk kvarleva från det illröda 70-talet.

    Nej! Den är en ganska naturlig del i ett civiliserat samhälle! Den som inte sköter det som de enligt lag skall sköta, skall de också ha det straff lagen tillskriver dem. Oavsett vem som drabbas.

    Det är ganska självklart, om du nu vill att alla människor skall vara lika inför lagen!

    Även om de som körde bilen var dumma, så är det möjligt att även polisen var detta. Detta trots att det finns andra tillfällen som det sker broöppningar. Nu var det dock inget annat tillfälle, utan en beordrad broöppning för att en framrusande bil som polisen just då inte visste om föraren var i sina sinnens fulla bruk!

    Det vore orimligt om polisen inte ens får en tillsägelse, men det vore inget konstigt om de frias helt. Poliser blir nästan aldrig fällda i Sverige om de gör fel! OM de nu gjorde fel eller inte...

    Jag pratade inte om polisen utan om den idiotiska lagen som dömer offret om förövaren skadar sig.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  Dao 2013-12-09, 23:39

    Secrist skrev:Jag pratade inte om polisen utan om den idiotiska lagen som dömer offret om förövaren skadar sig.

    Någon sådan lag finns inte, så den kan du fördöma hur mycket du vill. Det finna bara lagar som gäller alla, även om det skulle vara en tjuv som drabbas!

    Sponsored content


    Vad sa jag om broöppningen? - Sida 12 Empty Sv: Vad sa jag om broöppningen?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 16:34