Tycker du?ericTheDog skrev:Tyvärr blir jag inte ens förvånad över att din bankchef har så usel koll. Borde få sparken på fläcken.Sniperace skrev:nix det är inte språket, utan min hörsel....formsvackan skrev:Det var alltså språket.Sniperace skrev:nej det är ignorans, jag skiter i din film, ge istället skrivna fakta om det.formsvackan skrev:https://www.youtube.com/watch?v=wDHSUgA29LsSniperace skrev:bara en viss roll?formsvackan skrev:Lyckoslantsromantik och rent nonsens. Var det engelskan i klippet du inte fixade ?Sniperace skrev: inlåningen måste alltid vara större än utlåningen annars spricker det för dem
Att insättningarna spelar en viss roll är korrekt, men det är inte därifrån som utlåningarna kommer. Fundera litet över hur valutamängden i samhället skulle kunna expandera om det vore som du tror.
Ibland känns det som om du och några andra argumenterar mot mina åsikter utifrån att ni tror att det redan är som jag vill att det ska vara
så du menar att bankerna skulle kunna låna ut pengar utan att ha någon inlåning, tyvärr tror jag banklagarna sätter stopp för detta, det är ju så att en bank ska ha medel för lånen, det går inte att en bank har noll i kapital, inlånat eller eget för at kunna låna ut, eller tror du de kan det?
Är det språket som förhindrar förståelsen ?Hade du sett och förstått klippet hade du också sett att en inlånad hundralapp möjliggjort för banken att hitta på och låna ut 9.900 kr. (Siffrorna gäller naturligtvis där och då.)Sniperace skrev:Men du svarar inte på frågan, varför behöver en bank inlåning om de INTE använder dessa pengar?Dessa regler må du vara nästan ensam om att känna till. Det förhåller sig precis tvärtom !!!Sniperace skrev:varför finns regler om att det ska finnas ett visst kapital i inlåning som är större än utlåningen?
Bankers utlåning av hittepåpengar styrs av Baselreglerna. Finanskrisen 2008 påvisade att det befintliga Basel 2 inte var tillfredsställande så därför har regelverket skärpts upp en aning och just nu införs Basel 3.
http://www.riksbank.se/sv/Finansiell-stabilitet/Aktuella-regleringsforandringar/Den-nya-bankregleringen-Basel-III/
men då påstår du alltså att ingen bank har behov av inlåning eller eget kapital bak sig, de bara ltsas att de har pengarna? *asg*
jag pratade med bankchefen där jag har mitt konto, han påstår att inlåningen alltid måste vara högre än utlåningen, annars funkar det INTE
då borde ju bankerna INTE ha någon inlåning eftersom de bara kostar banken pengar, dvs ränta och arbete, och INTE ger dem någon inkomst eftersom de bara betalar för at förvara dessa pengar om så i form av ettor och nollor.
frågan är då VARFÖR VILL bankerna ha sparare? Varför går banker omkull om alla spararna tar ut sina pengar?