DirtyDog 2013-06-28, 23:04
RedCloud skrev: Risken att utsättas för attacker är stor, självmordsbombare, våldsmän och annat slödder
Är det därför Donken avstår etablering på olagligt ockuperad mark tror du ?
Tänk, jag tror att argumentet snarare är att man inte vill vara del i terrorstatens olagliga politik mot Palestinierna.
Som Lazy redan påpekat så är ägaren av Donken i Israel även grundare till rörelsen "Peace now" som är emot ALLA bosättningar. Att vara med i den organisationen (dessutom grundare) och sen gå emot ALLT som hans rörelse står för vore inte bara häpnadsväckande utan snudd på omöjligt. Det är alltså inte McDonalds själva som fattat beslutet men det är knappast speciellt kontroversiellt inom koncernen att ägaren i Israel fattade detta beslut. Tvärtom så tror jag att de är ganska nöjda med tanke på att en etablering där troligtvis skulle skapa förluster i omvärlden (och då menar jag inte bara arabländer) som rimligtvis blir tusen gånger högre än alla eventuella intäkter som de ortodoxa skägg-bosättarna skulle kunna bidra med.
McDonald vill tjäna pengar, inte bedriva politik, och därför kommer de ALLTID att fatta sina beslut ur ekonomisk synvinkel (även om det ibland sammanfaller med vad många menar är moraliskt riktigt).
Det finns inte tillräckligt många hungriga bosättare för att NÅGONSIN kunna ändra på dessa fakta. Samma sak gäller nog de flesta företag som etablerar sig där och försöker skapa VINSTEN där. Ifall man PRODUCERAR något där däremot och säljer på en ANNAN marknad så blir inte förlusten lika stor men rimligtvis leder det till att man säljer mindre än vad man SKULLE ha kunnat göra.
Svenska Assa köpte t.ex ett Israeliskt företag med produktion på Västbanken. När Svenska kyrkan, Diakonia och Swedwatch började beklaga sig över detta så förstod Assa vad som skulle hända ifall de inte snarast flyttade företaget. Det är inte bara kunder utan även aktieägare och stora organisationer som har inflytande. Inget företag vill ha badwill i onödan.