Vercingetorix skrev:Är det på samma sätt diskriminering ifall en restaurangkedja inte serverar halal/kosher?
det är det säkert, och serverar de samtidigt fläskkött i samma servering är det diskriminering det med eftersom de då inte kan vara där....
Vercingetorix skrev:Är det på samma sätt diskriminering ifall en restaurangkedja inte serverar halal/kosher?
Sniperace skrev:Dao skrev:Sniperace skrev:Reghlerna för att starta bank är nog ganska lika i danmark och sverige, och kanske kan de låna i de danska då, för inte ska de väl kräva at våra vanliga banker anpassar sig till deras religiösa krav?
Folk har väl rätt att önska sig vad de vill, eller? Men det kanske inte gäller muslimer, eller vilka du just nu hatar..?
önska JA, men kräva hos FN för att de ser sig diskriminerade, stöder du det?
ok då har du alltså inte läst om det i media och läst kravbrevet där de ser sig som diskriminerade?Dao skrev:Sniperace skrev:Dao skrev:Sniperace skrev:Reghlerna för att starta bank är nog ganska lika i danmark och sverige, och kanske kan de låna i de danska då, för inte ska de väl kräva at våra vanliga banker anpassar sig till deras religiösa krav?
Folk har väl rätt att önska sig vad de vill, eller? Men det kanske inte gäller muslimer, eller vilka du just nu hatar..?
önska JA, men kräva hos FN för att de ser sig diskriminerade, stöder du det?
Är inte riktigt insatt där för att veta om det stämmer eller inte.
Svenska muslimer vänder sig till FN för möjlighet till upprättelse!
Den ökade osäkerheten för muslimer i Sverige har resulterat i att svenska muslimer nu vänder sig till FN med en rapport som för första gången kartlägger hur svenska muslimers mänskliga rättigheter kränks. FN rapporten lanseras på en presskonferens den 5 mars kl.10-11 på World Trade Center i Stockholm.
Nätverket Svenska Muslimer i Samarbete är ett nätverk som omfattar en stor majoritet av muslimska organisationer i Sverige. Nu vänder sig nätverket till FN:s rasdiskrimineringskommitté (ICERD) med en rapport som beskriver den hårda verklighet som svenska muslimer möter i form av brott mot mänskliga rättigheter.
ICERD rapporten har tagits fram för att användas som ett alternativ till den svenska statens senaste ICERD-rapport till FN(svar på 19e, 20e och 21a). Rapporten visar på en graverande utveckling. Vid en närmare granskning blir det alltmer tydligt att Sverige inte uppfyller rasdiskrimineringskonventionens krav om skydd från rasism och islamofobi.
UPPDATERAT: Läs rapporten
Nätverket Svenska Muslimer i Samarbete kräver följande förbättringar i och med denna granskning och tror på att dessa rekommendationer är en god bit på vägen för att åtgärda det underskott som råder för svenska muslimers rättigheter idag.
Forserum – Regeringen bör tillsätta en utredning för att ta reda på om och hur de lokala myndigheterna i Forserum misslyckats med att leva upp till sina skyldigheter gentemot den lokala somaliersvenska gruppen, särskilt med avseende på deras rätt till personlig säkerhet, utbildning, effektiva rättsmedel och rätten till religionsfrihet.
Konvertiters situation – Regeringen bör uppmärksamma den speciella utsattheten för konvertiter till islam. Medel bör avsättas för forskning på området och finansiering av initiativ från muslimska organisationer för att avhjälpa situationen för konvertiter som drabbats av negativa påtryckningar från sina familjer.
Sanningskommission om Kriget mot terrorismen – Svenska staten bör upprätta en oberoende sanningskommission för att utreda effekterna av den nya terrorismbrottslagen och av den ökade övervakning som är en del av Kriget mot terrorismen. Kommissionen bör också ha uppdraget att undersöka enskilda fall, tilldela ansvar och ge lämpliga rekommendationer till behöriga myndigheter.
Boendesegregation och ”Islamic banking” – Svenska myndigheter bör anta en handlingsplan för att ta itu med boendesegregationen. Denna plan bör vara ordentligt finansierad och omfatta konkreta åtgärder, såsom avlägsnande av rättsliga hinder för islamisk bankverksamhet som underlättar för muslimer att bli bostadsrätts- och villaägare.
Medias roll för islamofobin – Staten genom sina olika funktioner, såsom justitiekanslern, måste försäkra att medieorganisationer uppfyller sin skyldighet att vara rättvisa, noggranna, och balanserade och att rätten till yttrandefrihet balanseras av respekt för enskildas rättigheter och anseende. Särskild uppmärksamhet måste ägnas åt kommentarsfälten på Internetmedier. Staten bör också stödja ökad representation av människor med olika bakgrunder på olika positioner inom public service medier. För detta ändamål bör Sveriges television ta bort det diskriminerande förbudet mot huvudduk för nyhetsuppläsare.
Säkerhet för muslimska samfund – Regeringen bör anslå medel för muslimska samfunds säkerhet precis som den har gjort i syfte att främja judiska samfunds säkerhet. Regeringen bör ta notis om de muslimska samfundens önskningar och deras större storlek vid fastställandet av formerna och storleken på anslagen.
RedMentalCase skrev:Vercingetorix skrev:Är det på samma sätt diskriminering ifall en restaurangkedja inte serverar halal/kosher?
Vi är nog snart där, så skoja inte om det.
Svenska politikers skitnödighet och ångest inför rasistkortet är pinsam.
Dao skrev:Varför bry sig? Det hindrar inte någonting av era liv, där ni kan sitta och hata hela världen om ni vill...
Thetaxpayer skrev:Dao skrev:Varför bry sig? Det hindrar inte någonting av era liv, där ni kan sitta och hata hela världen om ni vill...
Vem hatar vad?
Dao skrev:Det finns räntefria banker idag, för de som inte vill betala ränta. Ingen förlorar, win-win!
Vercingetorix skrev:Thetaxpayer skrev:Dao skrev:Varför bry sig? Det hindrar inte någonting av era liv, där ni kan sitta och hata hela världen om ni vill...
Vem hatar vad?
Jag hatar dogmatisk religion, men det tror jag är allmänt känt på forat... :-)
Secrist skrev:Vercingetorix skrev:Thetaxpayer skrev:Dao skrev:Varför bry sig? Det hindrar inte någonting av era liv, där ni kan sitta och hata hela världen om ni vill...
Vem hatar vad?
Hatar du inte alla religioner? Eller är alla religioner dogmatiska?
Vercingetorix skrev:Secrist skrev:Vercingetorix skrev:Thetaxpayer skrev:Dao skrev:Varför bry sig? Det hindrar inte någonting av era liv, där ni kan sitta och hata hela världen om ni vill...
Vem hatar vad?
Har inga problem med andlighet. Dock har jag väldigt svårt att stillatigande se på när anhängare till flertusenåriga dogmer, framjollrade av ökeneremiter och självutnämnda profeter tillåts utgöra en maktfaktor i samhället.
Vercingetorix skrev:Secrist skrev:Vercingetorix skrev:Thetaxpayer skrev:Dao skrev:Varför bry sig? Det hindrar inte någonting av era liv, där ni kan sitta och hata hela världen om ni vill...
Vem hatar vad?
Har inga problem med andlighet. Dock har jag väldigt svårt att stillatigande se på när anhängare till flertusenåriga dogmer, framjollrade av ökeneremiter och självutnämnda profeter tillåts utgöra en maktfaktor i samhället.
Vercingetorix skrev:Thetaxpayer skrev:Dao skrev:Varför bry sig? Det hindrar inte någonting av era liv, där ni kan sitta och hata hela världen om ni vill...
Vem hatar vad?
Vercingetorix skrev:Har inga problem med andlighet. Dock har jag väldigt svårt att stillatigande se på när anhängare till flertusenåriga dogmer, framjollrade av ökeneremiter och självutnämnda profeter tillåts utgöra en maktfaktor i samhället.
Secrist skrev:Vercingetorix skrev:Secrist skrev:Vercingetorix skrev:Thetaxpayer skrev:Dao skrev:Varför bry sig? Det hindrar inte någonting av era liv, där ni kan sitta och hata hela världen om ni vill...
Vem hatar vad?
Jag kan hålla med om att religion och politik ska hållas åtskilt men det gäller ju knappast sverige.
Vercingetorix skrev:Skulle de svenska muslimer som kräver upprättelse pga sin inbillade diskriminering av svenska banker också få det gäller det även oss i Svitjod.
När utebliven positiv särbehandling av religiösa beskrivs som diskriminering är vi ute på jävligt tunn is.
Skulle de svenska muslimer som kräver upprättelse pga sin inbillade diskriminering av svenska banker också få det gäller det även oss i Svitjod.
När utebliven positiv särbehandling av religiösa beskrivs som diskriminering är vi ute på jävligt tunn is.
Dao skrev:Vercingetorix skrev:Har inga problem med andlighet. Dock har jag väldigt svårt att stillatigande se på när anhängare till flertusenåriga dogmer, framjollrade av ökeneremiter och självutnämnda profeter tillåts utgöra en maktfaktor i samhället.
Tur att det inte finns några sådana då, så du slipper hata...
Vercingetorix skrev:Secrist skrev:Vercingetorix skrev:Secrist skrev:Vercingetorix skrev:Thetaxpayer skrev:Dao skrev:Varför bry sig? Det hindrar inte någonting av era liv, där ni kan sitta och hata hela världen om ni vill...
Vem hatar vad?
Jag kan hålla med om att religion och politik ska hållas åtskilt men det gäller ju knappast sverige.
Skulle de svenska muslimer som kräver upprättelse pga sin inbillade diskriminering av svenska banker också få det gäller det även oss i Svitjod.
Vercingetorix skrev:Din blindhet kan jag inte göra något åt, men andra, mera alerta människor kan säkert förstå exempel som förbud emot aborter i katolska länder, förbud mot preventivmedel i samma länder, skattebefrielse av religiösa samfund i USA, sharialagar i muslimska länder, kreationism i amerikanska skolor etc etc - som områden där religiösa dogmer tillåts utgöra en maktfaktor i samhället.
Minsta tendens till detta måste motarbetas även här hemma.
Dao skrev:Vercingetorix skrev:Din blindhet kan jag inte göra något åt, men andra, mera alerta människor kan säkert förstå exempel som förbud emot aborter i katolska länder, förbud mot preventivmedel i samma länder, skattebefrielse av religiösa samfund i USA, sharialagar i muslimska länder, kreationism i amerikanska skolor etc etc - som områden där religiösa dogmer tillåts utgöra en maktfaktor i samhället.
Minsta tendens till detta måste motarbetas även här hemma.
Har inte sett några sådana "tendenser" i Sverige, direkt.
Bara folk som vill ha valbara alternativ som fungerar för dem!
Vercingetorix skrev:Secrist skrev:Vercingetorix skrev:Secrist skrev:Vercingetorix skrev:Thetaxpayer skrev:Dao skrev:Varför bry sig? Det hindrar inte någonting av era liv, där ni kan sitta och hata hela världen om ni vill...
Vem hatar vad?
Secrist skrev:Vercingetorix skrev:Secrist skrev:Vercingetorix skrev:Secrist skrev:Vercingetorix skrev:Thetaxpayer skrev:Dao skrev:Varför bry sig? Det hindrar inte någonting av era liv, där ni kan sitta och hata hela världen om ni vill...
Vem hatar vad?
Jag tänkte på svenska kyrkan.