My Ass skrev: jag citerade wiki, då duger plötsligt inte wiki längre, utan det är jag som gömmer mig..
Jag har inte klagat på wiki utan bara påpekat din okunskap och dina logiska kullerbyttor.
My Ass skrev: Tokstolle !!
Säger den som kallar IMF för en gangsterorganisation
Stiglitz fick sparken från Världsbanken 1999. Han fick inte någon tyst pension - USA:s biträdande finansminister Larry Summers krävde enligt vad jag erfarit en offentlig bannlysning efter att Stiglitz uttryckt sitt första milda ogillande av en globalisering på Världsbankens vis. My Ass skrev: jag konstaterar att han är en globaliseringsförespråkare.
Förvånar inte ett dugg
My Ass skrev:Jag anser inte att IMF är en gangsterorganisation.
Det har heller ingen annan på forumet uttryckt.
My Ass skrev: Jag är förbluffad att du är så infekterad av USA hat att du går diverse sviniga diktaturers ärenden.
Nej, det är just det som IMF gör, på uppdrag av i första hand USA.
My Ass skrev: kallar en FN organistion som hjälper fattiga länder för en "gangsterorganistion" :.)
Återigen, det har bara du gjort. Dessutom, IMF är ingen FN-organisation.
My Ass skrev: Nej , du sa gangsterfasoner, IMF, FN organisationen , kallar foliet en organisation som utövar gangsterfasoner.
En gång till. IMF är ingen FN-organisation. Att du här försöker idiotförklara mig för att jag kritiserar vad du tror är en FN-organisation, är dessutom obegripligt dumt.
My Ass skrev: Bevis direkt, daoren vet inte att IMF är ett organ underställt FN,han är så dum att man skäms..
IMF är inte underställt FN.
My Ass skrev:Du försöker få det till som att jag måste bevisa hur IMF styrs?? av FN......
Påstår man att IMF är underställt FN bör man kunna redogöra för hur FN utövar kontroll av den underställda.
My Ass skrev: Eftersom ni fortfarande inte begripit att IMF är ett FN organ är det väl meningslöst att fortsätta diskussionen där, eller hur ...
Eftersom IMF inte är ett FN-organ så är det väl meningslöst att fortsätta, åtminstone för dig
Nu lägger vi av med surret om FN och börjar om från början.
Varje lands ekonomi analyseras individuellt, och därefter, säger Stiglitz, ger Världsbanken varje minister samma identiska fyrstegsprogram.
* 1
Steg ett är privatisering - vilket Stiglitz säger snarare borde kallas korruptifiering.
Det som smärtar Stiglitz mest är att de USA-stödda oligarkerna länsade Rysslands industriella tillgångar, med resultatet att korruptionsaffärerna nästan halverade den nationella produktionen med depression och svält som följd.
* 2
Efter korruptifiering kommer steg två av IMF:s/Världsbankens överallt lika gångbara plan för att rädda din ekonomi: Avreglering av kapitalmarknaderna.
"Resultatet var förutsägbart", sade Stiglitz om tidvattenvågorna av "heta pengar" i Asien och Latinamerika. Högre räntor fördärvade egendomars värde, ödelade industriproduktion och tömde länders kassakistor.
* 3
Vid denna punkt driver IMF den flämtande nationen till steg tre: Marknadsbaserad prissättning, ett fint uttryck för att höja priserna på mat, vatten och hushållsgas. Detta leder förutsägbart nog till steg tre-och-ett-halvt: Det som Stiglitz kallar IMF-upploppen.
IMF-upploppen är plågsamt förutsägbara. När ett land är "nere för räkning, drar [IMF] nytta av situationen och pressar ut den sista blodsdroppen ur dem. De skruvar upp värmen tills, slutligen, hela grytan exploderar,"
* 4
Nu kommer vi till steg fyra i vad Världsbanken kallar sin "strategi för fattigdomsbekämpning": Frihandel. Detta är frihandel enligt WTO:s och Världsbankens regler, och Stiglitz liknar frihandel på WTO-vis med opiumkrigen.
Under opiumkrigen använde Väst militära blockader för att tvångsöppna marknader för sin obalanserade handel. Idag kan Världsbanken beordra en finansiell blockad som kan vara lika effektiv - och ibland lika dödlig.
Produktiviteten i det svarta Afrika under överinseende av IMF:s strukturella "bistånd" har gått käpprätt åt helvete. Lyckades något land undvika detta öde? Ja, sade Stiglitz, och pekade på Botswana. Hur då? "De bad IMF att packa sina väskor."Anser du att detta är ett godtagbart agerande av IMF ?