http://www.gregpalast.com/globalisten-som-kom-in-fran-kylan/
"Den har dömt människor till döden", berättade världsbankens förre apparatchik för mig. Det var som en scen från Le Carre. Den mästerlige gamle agenten kommer in från kylan, hoppar över till vår sida, och under några timmars debriefing berättar han om sina minnen av illdåd begågna för en politisk ideologi han nu inser blivit rutten.
.
.
.
Stiglitz fick sparken från Världsbanken 1999. Han fick inte någon tyst pension - USA:s biträdande finansminister Larry Summers krävde enligt vad jag erfarit en offentlig bannlysning efter att Stiglitz uttryckt sitt första milda ogillande av en globalisering på Världsbankens vis.
Här i Washington avslutade vi den sista av flera exklusiva intervjuer för The Observer och BBC:s Newsnight om de verkliga, ofta fördolda mekanismerna hos IMF, Världsbanken och dess 51%-iga ägare, USA:s finansministerium.
.
.
.
Ett mönster blir synligt. Det finns många förlorare i det här systemet men en klar vinnare: De västerländska bankerna och USA:s finansministerium, som tjänar stora pengar på denna nya, vansinniga, internationella kapitalsnurra.
.
.
.
Världsbanken och IMF hade beordrat Etiopien att lägga undan biståndspengar på sitt reservkonto hos USA:s finansministerium, vilket ger en ynklig ränta på 4%, samtidigt som landet lånade USA-dollar till en ränta på 12% för att mätta sin befolkning. Den nye presidenten bönföll Stiglitz att låta honom använda biståndspengarna för att återuppbygga landet. Men nej, slantarna gick rakt in i bankvalvet hos USA:s inrikesministerium i Washington.
.
.
.
Något jag fick med mig från mina samtal med professorn var att lösningen till världsfattigdom och kriser är enkel: Ta bort blodsugarna.