Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
F.I.S.T
Infra
redalert
My Ass
Dao
RedCloud
captaincodd
formsvackan
12 posters

Globalisten Som Kom in Från Kylan

formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Globalisten Som Kom in Från Kylan Empty Globalisten Som Kom in Från Kylan

Inlägg  formsvackan 2010-02-20, 14:56

En bra beskrivning av IMF´s gangsterverksamhet. Läs och begrunda

http://www.gregpalast.com/globalisten-som-kom-in-fran-kylan/

"Den har dömt människor till döden", berättade världsbankens förre apparatchik för mig. Det var som en scen från Le Carre. Den mästerlige gamle agenten kommer in från kylan, hoppar över till vår sida, och under några timmars debriefing berättar han om sina minnen av illdåd begågna för en politisk ideologi han nu inser blivit rutten.
    .
    .
    .
    Stiglitz fick sparken från Världsbanken 1999. Han fick inte någon tyst pension - USA:s biträdande finansminister Larry Summers krävde enligt vad jag erfarit en offentlig bannlysning efter att Stiglitz uttryckt sitt första milda ogillande av en globalisering på Världsbankens vis.

Här i Washington avslutade vi den sista av flera exklusiva intervjuer för The Observer och BBC:s Newsnight om de verkliga, ofta fördolda mekanismerna hos IMF, Världsbanken och dess 51%-iga ägare, USA:s finansministerium.
    .
    .
    .
    Ett mönster blir synligt. Det finns många förlorare i det här systemet men en klar vinnare: De västerländska bankerna och USA:s finansministerium, som tjänar stora pengar på denna nya, vansinniga, internationella kapitalsnurra.
    .
    .
    .
    Världsbanken och IMF hade beordrat Etiopien att lägga undan biståndspengar på sitt reservkonto hos USA:s finansministerium, vilket ger en ynklig ränta på 4%, samtidigt som landet lånade USA-dollar till en ränta på 12% för att mätta sin befolkning. Den nye presidenten bönföll Stiglitz att låta honom använda biståndspengarna för att återuppbygga landet. Men nej, slantarna gick rakt in i bankvalvet hos USA:s inrikesministerium i Washington.
    .
    .
    .
    Något jag fick med mig från mina samtal med professorn var att lösningen till världsfattigdom och kriser är enkel: Ta bort blodsugarna.
    captaincodd
    captaincodd

Antal inlägg : 904

Globalisten Som Kom in Från Kylan Empty

Inlägg  captaincodd 2010-02-20, 15:00

får du nu hela högerhögen på dej,för enligt dom är det vi andra som ska bort,vi tärande som producerar och håller konsumtionen igång,,,
    formsvackan
    formsvackan

Globalisten Som Kom in Från Kylan Empty Sv: Globalisten Som Kom in Från Kylan

Inlägg  formsvackan 2010-02-20, 15:20

Varje lands ekonomi analyseras individuellt, och därefter, säger Stiglitz, ger Världsbanken varje minister samma identiska fyrstegsprogram.
    * 1
    Steg ett är privatisering - vilket Stiglitz säger snarare borde kallas korruptifiering.
    Det som smärtar Stiglitz mest är att de USA-stödda oligarkerna länsade Rysslands industriella tillgångar, med resultatet att korruptionsaffärerna nästan halverade den nationella produktionen med depression och svält som följd.
    * 2
    Efter korruptifiering kommer steg två av IMF:s/Världsbankens överallt lika gångbara plan för att rädda din ekonomi: Avreglering av kapitalmarknaderna.
    "Resultatet var förutsägbart", sade Stiglitz om tidvattenvågorna av "heta pengar" i Asien och Latinamerika. Högre räntor fördärvade egendomars värde, ödelade industriproduktion och tömde länders kassakistor.
    * 3
    Vid denna punkt driver IMF den flämtande nationen till steg tre: Marknadsbaserad prissättning, ett fint uttryck för att höja priserna på mat, vatten och hushållsgas. Detta leder förutsägbart nog till steg tre-och-ett-halvt: Det som Stiglitz kallar IMF-upploppen.
    IMF-upploppen är plågsamt förutsägbara. När ett land är "nere för räkning, drar [IMF] nytta av situationen och pressar ut den sista blodsdroppen ur dem. De skruvar upp värmen tills, slutligen, hela grytan exploderar,"
    * 4
    Nu kommer vi till steg fyra i vad Världsbanken kallar sin "strategi för fattigdomsbekämpning": Frihandel. Detta är frihandel enligt WTO:s och Världsbankens regler, och Stiglitz liknar frihandel på WTO-vis med opiumkrigen.
    Under opiumkrigen använde Väst militära blockader för att tvångsöppna marknader för sin obalanserade handel. Idag kan Världsbanken beordra en finansiell blockad som kan vara lika effektiv - och ibland lika dödlig.
    Produktiviteten i det svarta Afrika under överinseende av IMF:s strukturella "bistånd" har gått käpprätt åt helvete. Lyckades något land undvika detta öde? Ja, sade Stiglitz, och pekade på Botswana. Hur då? "De bad IMF att packa sina väskor."
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2010-02-20, 15:43

"Snart kommer tredje världens drängar
    och bränner våra papperspengar"

(peps Persson, Onådens år)
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-02-21, 12:48

RedCloud skrev:"Snart kommer tredje världens drängar
    och bränner våra papperspengar"

(peps Persson, Onådens år)
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2010-02-21, 12:50

Greg Palast är ytterligare en av de som har så rätt i det de skriver att de blir bojkottade av högern!

En i raden för högerns bokbål!
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-02-22, 12:21

En av forumets och i förlängningen vår tids viktigaste topic....
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-02-22, 12:23

RedCloud skrev:En av forumets och i förlängningen vår tids viktigaste topic....
    Tyvärr lär denna tråd inte locka högersympatisörer Crying or Very sad
    My Ass
    My Ass

Antal inlägg : 654

Inlägg  My Ass 2010-02-22, 12:36

Bokbål, det är ju nåt som ni röda fascister , och de svarta fascisterna ägnar sig åt.Wink

Var istället glada för att ni lever i en demokrati och kan uttrycka era tråkiga åsikter.

Förresten, Stiglitz, han är kritisk till globaliseringen, men är samtidigt fullt övertygad om att den är bra i grunden. Märkligt att globaliseringsmotståndare protektionister och nationalister som ni tar upp honom.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-02-22, 12:58

My Ass skrev:Bokbål, det är ju nåt som ni röda fascister , och de svarta fascisterna ägnar sig åt.
    Källa tack.
    My Ass skrev:Var istället glada för att ni lever i en demokrati och kan uttrycka era tråkiga åsikter.
    Offren för IMF's gangstermetoder kanske också ska vara glada för denna "demokrati" ?
    My Ass skrev:Förresten, Stiglitz, han är kritisk till globaliseringen, men är samtidigt fullt övertygad om att den är bra i grunden.
    Källa tack.
    My Ass skrev:Märkligt att globaliseringsmotståndare protektionister och nationalister som ni tar upp honom.
    Varför det ?
    Han är väl en av de människor som har den allra bästa inblicken i "skiten", så det är mera förvånande att du vill "luta dig" mot honom Very Happy
    My Ass
    My Ass

Inlägg  My Ass 2010-02-22, 13:49

[quote="formsvackan"]
    My Ass skrev:

My Ass skrev:Märkligt att globaliseringsmotståndare protektionister och nationalister som ni tar upp honom.
    Varför det ?
    Han är väl en av de människor som har den allra bästa inblicken i "skiten", så det är mera förvånande att du vill "luta dig" mot honom Very Happy

Jag lutar mig inte mot honom, det är faktiskt du som refererar, har du redan glömt det ???
    men jag konstaterar att han är en globaliseringsförespråkare, du missade det uppenbarligen.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-02-22, 14:46

My Ass skrev:men jag konstaterar att han är en globaliseringsförespråkare, du missade det uppenbarligen.
    Du har uppenbarligen missat ett och annat du också, bl.a. rubriken Globalisten Som Kom in Från Kylan Very Happy

Stiglitz fick sparken från Världsbanken 1999. Han fick inte någon tyst pension - USA:s biträdande finansminister Larry Summers krävde enligt vad jag erfarit en offentlig bannlysning efter att Stiglitz uttryckt sitt första milda ogillande av en globalisering på Världsbankens vis.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-02-22, 14:59

My Ass skrev:Bokbål, det är ju nåt som ni röda fascister , och de svarta fascisterna ägnar sig åt.Wink

Var istället glada för att ni lever i en demokrati och kan uttrycka era tråkiga åsikter.

Förresten, Stiglitz, han är kritisk till globaliseringen, men är samtidigt fullt övertygad om att den är bra i grunden. Märkligt att globaliseringsmotståndare protektionister och nationalister som ni tar upp honom.

Varför gläds då inte du över demokratin, MA?
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-02-22, 15:02

[quote="My Ass"]
    formsvackan skrev:
    My Ass skrev:

Varför det ?

Jag lutar mig inte mot honom, det är faktiskt du som refererar, har du redan glömt det ???
    men jag konstaterar att han är en globaliseringsförespråkare, du missade det uppenbarligen.

Hur kan någon vara globaliseringsförespråkare samtidigt som man ogillar globaliseringen?

Kan du vara snäll att snurra upp dig lite i dina intrasslingar, så att vi andra begriper vad du menar?
    My Ass
    My Ass

Inlägg  My Ass 2010-02-22, 16:49

formsvackan skrev:
    My Ass skrev:men jag konstaterar att han är en globaliseringsförespråkare, du missade det uppenbarligen.
    Du har uppenbarligen missat ett och annat du också, bl.a. rubriken Globalisten Som Kom in Från Kylan Very Happy

Har inte missat nåt,
    sluta förskjut dina egna enorma tillkortakommande på andra, för en enda gång, pls...

Stiglitz är FÖR globalisering, tomte.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-02-22, 19:02

My Ass skrev:Stiglitz är FÖR globalisering, tomte.
    Att han fick sparken för att han kritiserade globaliseringen på Världsbankens vis, betyder alltså inte ett enda dugg. Påstår din fantasigenerator något så är det så, och därmed basta Very Happy

Återigen fokuserar du på vem som framfört något, inte på vad som framfördes. Du håller stilen Very Happy

btw: Jag konstaterar att jag numera har avancerat från kommunist till protektionist och nationalist för att passa in i din begränsade repertoar Very Happy
    My Ass
    My Ass

Inlägg  My Ass 2010-02-22, 19:50

formsvackan skrev:
    My Ass skrev:Stiglitz är FÖR globalisering, tomte.
    Att han fick sparken för att han kritiserade globaliseringen på Världsbankens vis, betyder alltså inte ett enda dugg. Påstår din fantasigenerator något så är det så, och därmed basta Very Happy

Återigen fokuserar du på vem som framfört något, inte på vad som framfördes. Du håller stilen Very Happy

btw: Jag konstaterar att jag numera har avancerat från kommunist till protektionist och nationalist för att passa in i din begränsade repertoar Very Happy

Återigen så bara svammlar du på i tomgång , med dina infantila förolämpningar.
    Kallar du det fantasi att denne man är för globalisering ?, dubbeltomte.

Inga ideer förslag eller egna åsikter har du ,bara ryggradslöst dravel och citerande.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-02-22, 20:05

My Ass skrev: Kallar du det fantasi att denne man är för globalisering ?, dubbeltomte.
    Jag har inte med ett enda ord påstått vare sig det ena eller det andra beträffande hans preferenser idag. Jag vet inget om detta och det gör inte du heller Very Happy
    My Ass skrev: Inga ideer förslag eller egna åsikter har du ,bara ryggradslöst dravel och citerande.
    Eftersom tråden avser IMF's gangsterfasoner, kan jag väl framföra åsikten att USA's intressen måste minskas högst betydligt i det sammanhanget.

Har du någon åsikt i frågan, eller räcker det för dig att som vanligt fantisera om vem som sagt vad ?

Vad anser du om IMF's agerande ?
    My Ass
    My Ass

Inlägg  My Ass 2010-02-22, 20:12

Jag anser inte att IMF är en gangsterorganisation.
    Du får väl haverera och fantisera vidare där om du vill.

Det är väl enkelt för diverse RIKTIGA gangsterstater att skylla sina egna tillkortakommanden på IMF eller vad som nu finns till hands.
    På det sättet är de exakt likadana som du.

Jag är förbluffad att du är så infekterad av USA hat att du går diverse sviniga diktaturers ärenden.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-02-22, 20:20

My Ass skrev:Jag anser inte att IMF är en gangsterorganisation.
    Du får väl haverera och fantisera vidare där om du vill.
    Nu var det väl Joseph Stiglitz, 2001 års ekonomipristagare som stod bakom "angreppet" på IMF. Du vet han som du envist hävdar att är globaliseringskramare, trots att du inte har den minsta aning om saken Very Happy
    My Ass skrev:Det är väl enkelt för diverse RIKTIGA gangsterstater att skylla sina egna tillkortakommanden på IMF eller vad som nu finns till hands.
    Vilka då ? Källa ?
    My Ass skrev:Jag är förbluffad att du är så infekterad av USA hat att du går diverse sviniga diktaturers ärenden.
    Uj uj uj, nu går fantasigeneratorn på fullvarv Very Happy
    My Ass
    My Ass

Inlägg  My Ass 2010-02-22, 20:37

Knäppgök.

Varför skriver du på ett forum när du inte kan vill vågar , har ryggrad till, eller ens har förstånd till att stå för dina egna åsikter och tokiga ideer.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2010-02-22, 21:43

My Ass skrev:Knäppgök.

Varför skriver du på ett forum när du inte kan vill vågar , har ryggrad till, eller ens har förstånd till att stå för dina egna åsikter och tokiga ideer.
    Vilka åsikter och idéer är det nu du hittat på och vill att jag ska stå för ?

Åsikten att IMF's verksamhet ofta är rena gangsterfasonerna står jag för. Allt annat har du hittat på själv Very Happy
    My Ass
    My Ass

Inlägg  My Ass 2010-02-23, 17:42

formsvackan skrev:
    My Ass skrev:Knäppgök.

Vilka åsikter och idéer är det nu du hittat på och vill att jag ska stå för ?

Åsikten att IMF's verksamhet ofta är rena gangsterfasonerna står jag för. Allt annat har du hittat på själv Very Happy

Men det var ju just "gangsterfasoner" jag avsåg, knäppis.
    Så här skrev du nämligen i förra inlägget när jag tog upp just ditt snack om gangster. :

Nu var det väl Joseph Stiglitz, 2001 års ekonomipristagare som stod bakom "angreppet" på IMF. ( foliet)

Men nu ändrar du dig och står för det, ok. Det går tydligen att lära även dig att stå för vem du är fast det tar flera år.

Du får en eloge för att du står för dina ord, tog en j-vla tid men ändå.
    Knäppis får du dock kallas även i fortsättningen för att du just står för ditt ord och kallar en FN organistion som hjälper fattiga länder för en "gangsterorganistion" :.)
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-02-23, 17:50

Knäppis får du dock kallas även i fortsättningen för att du just står för ditt ord och kallar en FN organistion som hjälper fattiga länder för en "gangsterorganistion

a.k.a. jag Gustav "tjuven" Ander fattar ingenting
    My Ass
    My Ass

Inlägg  My Ass 2010-02-23, 17:54

Sportlov den här veckan för den obehörige "läraren " ?Smile

Nu kan du sitta här och röka holk och vara den totala idiot du alltid är ,
    och låtsas som om du har gott samvete. lol

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-26, 21:12