Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+13
Thetaxpayer
R.O.F.L
formsvackan
redalert
ericTheDog
Dannehof
Sniperace
RedMentalCase
Dao
DMustaine
Regndrottning
Secrist
RedCloud
17 posters

Var "Alliansen" verkligen en bra idé ?

RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Var "Alliansen" verkligen en bra idé ? - Sida 20 Empty Sv: Var "Alliansen" verkligen en bra idé ?

Inlägg  RedCloud 2013-01-07, 20:01

Jodå. Men vi ser inget behov av att fjäska för varandra.

Vem fjäskar menar du ?
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Var "Alliansen" verkligen en bra idé ? - Sida 20 Empty Sv: Var "Alliansen" verkligen en bra idé ?

Inlägg  RedMentalCase 2013-01-07, 20:09

formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:
    Secrist skrev:
    RedMentalCase skrev:Du tror väl inte att dessa partier klarar en 2% spärr?

Det enda som idag MÖJLIGEN kan klara en 2% spärr är väl FI?

Man måste ha en spärr, vi har ett antal ledamöter som var och en måste ha ett antal röster, vi kan ju inte gärna ha lika månag ledamöter som röster, eller hur? Frågan är VAR spärren är "mest demokratisk", 4% är perverst högt och fel.

Vad händer i Sverige med alla politiska pösmunkar den dan vi får 4 partier på 3.9%???

Den dagen den sorgen.

Den dagen är det för sent, Sverige kan få en total politisk kris av aldrig skådat slag.
    Ska vi ta det som ett svar på trådens frågeställning ?

[Nu när jätten GlufsGlufs a.k.a det nya arbetarpartiet Moderaterna mer eller mindre utplånat sina alliansbröder (c) och (kd) kan man ju undra om det där med "allians" var en bra ide för de borgerliga. Svårt att få majoritet med ett (eller ännu hellre två) partier under 4% spärren.

vad tycker högerblocket ?

Frågan handlar inte om blocken, det handlar om vår representiva demokrati, jag trodde foliet nyss var emot 2 block???
    Vad det gäller dåren roffes frågeställning kanske det är foliet som tolkar den bäst?, debatten har väl tagit en helt annan vändning än kackerlackans "frågeställning".

Och secrist har helt rätt, vi har inget behov av fjäskeri, det står tokavänstern för, fjäskeri mot staten och diverse diktaturer.
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2013-01-07, 20:16

RedMentalCase skrev:Frågan handlar inte om blocken, det handlar om vår representiva demokrati, jag trodde foliet nyss var emot 2 block???
    Helt rätt. Jag ogillar ett system där det i praktiken endast finns två näraliggande "block" att rösta på. Det omöjliggör en förändring av styrelseskicket via valsedeln. Du brukar med fog ondgöra dig över system som utvecklat detta ytterligare ett steg.
    RedMentalCase skrev:Vad det gäller dåren roffes frågeställning kanske det är foliet som tolkar den bäst?, debatten har väl tagit en helt annan vändning än kackerlackans "frågeställning".
    Aj fan då, du kom på att du svarade fel, trots att du egentligen tycker att det var rätt. Very Happy
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2013-01-07, 20:22

formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:
    Valsedeln skulle kunna se ut som som följer:

Alternativ A:
    Alternativ B:

Blev det för svårt?
    Ja, det blev svårt. Det är inte alltid som de "enkla" lösningarna är de bästa, eller ens de enklaste. Men vi kan börja där.

Ska det finnas färdiga valsedlar för alla tänkbara kombinationer eller ska var och en tvingas att själv fylla i alternativen med penna? Jag ser en hel del problem redan här. När du rett ut detta kan vi ta itu med personvalen på valsedeln, för att därefter fördjupa oss ytterligare i valproceduren om du så önskar. Vi behöver förmodligen hålla på länge så det är bäst att du börjar så fort som möjligt.

btw: tänk på att DD föreslog tre alternativ vilket trasslar till det i och med din "förenklade" valsedel.

Av den anledningen så skulle ett valsystem där alla placerar sin röst på 3 partier som första, andra resp tredje alternativ vara det mest demokratiska. Om någons första val inte kommer in i riksdagen så hamnar dennes röst på deras andra eller tredje val.

Man kan ha flera alternativ. Antingen producerar man sin egen valsedel på lämpligt vis, eller så använder man en dator för röstning i vallokalen. Datorer är jättebra på att klara fler alternativ än 7 samt kombinationer av dessa.

Problemet löst. Tyckte du det tog lång tid?

Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Inlägg  Secrist 2013-01-07, 20:23

RedCloud skrev:
    Jodå. Men vi ser inget behov av att fjäska för varandra.

Vem fjäskar menar du ?

Gissa två gånger. Rolling Eyes
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2013-01-07, 20:42

RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Varför ska DD krångla till det? ,slopa 4% spärren istället.
    Radikalt och enkelt, men leder det verkligen till det som DD efterfrågar ?

Det leder till en rättvisare representation men man måste ju en spärr, kanske 1%.
    Och det skiljer sig väl inte så mycket från vad jag skrev tidigare?
    DirtyDog skrev:Att inte ha någon spärr alls fungerar ju inte (om inte hela befolkningen skall sitta i riksdagen?). Men den kan givetvis sättas lägre än 4% (vilket betyder 14 representanter). Det skulle säkert även fungera med 2% (7 riksdagsledamöter) men ibland leder dock mångfald även till enfald. Wink

Fördelen med flera alternativ på valsedeln gör att ALLA medborgare GARANTERAT får möjlighet att påverka valutgången även om deras 1:a alternativ bara får en promille av rösterna. Det är DET som jag kallar demokratiskt.
    Det blir lite som om man skall rösta i skolan om vad man skall äta till lunch. Om det finns 100 alternativa rätter så riskerar en rätt som bara fått 2% av rösterna att vinna om alla andra rätter bara fick 1% av rösterna och en rätt fått 0%.
    Då kan en rätt som fått 100% av rösterna som 2:a alternativ förlora mot rotmos som inte fått en enda 2:a-röst utan bara sina 2% som första alternativ. Twisted Evil
    Svårt att förstå? Ja, tydligen för somliga? Rolling Eyes

Valsedeln kan vara utformat såhär:

1.
    2.
    3.
    4.
    5.
    6.
    7.
    8.
    9.
    10.

Nu kan väljare placera hur många partibeteckningar de önskar på listan men endast den första efter varje siffra räknas (om nån idiot skriver flera partibeteckningar efter siffran.

Klarar man inte av att fylla i en sådan valsedel så har man helt enkelt förverkat sin rösträtt. Låter väl inte orimligt? Twisted Evil

formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-01-07, 20:46

ericTheDog skrev:Man kan ha flera alternativ.
    Naturligtvis, men de ska samtliga vara utformade på ett sätt som är enkelt att hantera, både för den som röstar och för röstsammanräkningen.
    ericTheDog skrev:Antingen producerar man sin egen valsedel på lämpligt vis
    Lämpligt vis ? Så lämpligt då, ett svar som inte är i närheten av att vara ett svar men som du tror tar dig ur knipan. Att samtliga röstberättigade skulle kuna sitta och plita ihop sina egna "lämpliga" valsedlar kan du nog glömma. Du måste ta hänsyn till vilka krav som kan tänkas ställas för att "valsedeln" ska kunnas betraktas som godkänd, samt även till en automatiserad röstsammanräkning.
    ericTheDog skrev: eller så använder man en dator för röstning i vallokalen. Datorer är jättebra på att klara fler alternativ än 7 samt kombinationer av dessa.
    Lysande idé. Först måste du utbilda hela folket inklusive faster Agda på ålderdomshemmet i hantering av både datorer och denna specifika "röstapplikation". Med tanke på valhemligheten kan inte assistans erbjudas på plats. Hur förbaskat långa köer vill du skapa ? Datorer är underbara hjälpmedel, men problemen som kan skapas av tomtarna bakom tangentborden kan inte överskattas. Tro mig, jag har en viss erfarenhet då jag i 40 år försörjt mig genom att lösa sådana.

Ska ambassaderna också utrustas med röstdatorer lär utbildningsbehovet sträcka sig långt utanför landets gränser. Naturligtvis kan man tänka sig att även utlandssvenskarna tvingas poströsta med hjälp av egenhändigt komponerade valsedlar.
    ericTheDog skrev:Problemet löst.

Inte alls, du har enbart skapat en stor mängd nya problem som du garanterat inte kan lösa.
    ericTheDog skrev:Tyckte du det tog lång tid?
    Som vanligt, fort men fel.

Gör ett försök till innan vi tar itu med personvalen.

Senast ändrad av formsvackan den 2013-01-07, 20:47, ändrad totalt 1 gång
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2013-01-07, 20:46

Svar till DD

Skillnaden kanske inte är enorm, men jag tycker inte man ska kunna välja mer än ett parti .

Men jag förkastar det inte helt, man måste kunna tänka nytt.

Vad menar du är nackdelen med att sänka spärren?

( foliet är som vanligt ute och sneseglar, han verkar inte veta att du redan idag kan göra din egen valsedel....)

Senast ändrad av RedMentalCase den 2013-01-07, 20:47, ändrad totalt 1 gång
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2013-01-07, 20:47

ericTheDog skrev:Man kan ha flera alternativ. Antingen producerar man sin egen valsedel på lämpligt vis, eller så använder man en dator för röstning i vallokalen. Datorer är jättebra på att klara fler alternativ än 7 samt kombinationer av dessa.

Argh!
    Varför tänkte inte jag på det alternativet?
    En iPad-liknande röstskiva i varje bås är det perfekta alternativet. Gör man fel kan man få upp ett stort meddelande som förlöjligar klantskallen och till slut gör nog alla rätt och röstningen blir färdigräknad i samma stund som den siste medborgaren har röstat. Laughing

Krångligt?
    Ja, om man kallar sig Formsvackan. Cool
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-01-07, 20:49

DirtyDog skrev:
    ericTheDog skrev:Man kan ha flera alternativ. Antingen producerar man sin egen valsedel på lämpligt vis, eller så använder man en dator för röstning i vallokalen. Datorer är jättebra på att klara fler alternativ än 7 samt kombinationer av dessa.

Argh!
    En iPad-liknande röstskiva i varje bås är det perfekta alternativet. Gör man fel kan man få upp ett stort meddelande som förlöjligar klantskallen och till slut gör nog alla rätt och röstningen blir färdigräknad i samma stund som den siste medborgaren har röstat. Laughing

Krångligt?
    Eftersom jag tar detta som ett skämt utgår jag temporärt och ägnar mig åt att se på hockey en stund.
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2013-01-07, 20:52

RedMentalCase skrev:Svar till DD

Skillnaden kanske inte är enorm, men jag tycker inte man ska kunna välja mer än ett parti .

Läste du inte det jag citerade från ett tidigare inlägg? Jag föreslog en sänkning och motiverade VARFÖR det måste finnas någon sorts spärr.

Mitt förslag innebär inte att du kan välja mer än ett parti?
    Förslaget går ju ut på att om ditt första val blir diskvalificerat så blir kanske ditt andra alternativ det "Enda parti" som får din FAKTISKA röst.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2013-01-07, 20:58

DirtyDog skrev:
    RedMentalCase skrev:Svar till DD

Läste du inte det jag citerade från ett tidigare inlägg? Jag föreslog en sänkning och motiverade VARFÖR det måste finnas någon sorts spärr.

Mitt förslag innebär inte att du kan välja mer än ett parti?
    Förslaget går ju ut på att om ditt första val blir diskvalificerat så blir kanske ditt andra alternativ det "Enda parti" som får din FAKTISKA röst.

Jag missade din åsikt om spärren.

När jag tänker igenom ditt förslag igen så blir jag mer positiv, det skule kunna säkra en borgerlig majoritet i fler val...hehe.Smile
    Du kan vara en bra ide på spåret.
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2013-01-07, 21:01

formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:

Argh!

Krångligt?
    Eftersom jag tar detta som ett skämt utgår jag temporärt och ägnar mig åt att se på hockey en stund.
    Nej, det är inget skämt.
    Klarar man inte av att på en pekskärm välja sitt första alternativ genom att klicka på partisymbolen (med partinamnet angivet under för säkerhets skull) så borde man inte ha rösträtt alls. Sen när man blivit gratulerad för den stora bedriften att välja sitt första alternativ så erbjuds man att klicka på en partisymbol som blir första reserv. Nu har dock det alternativ man klickade på som första alternativ fått en stor 1:a över sig och nedtonat för att visa att den inte går att välja igen. Sen erbjuds man att fortsätta klicka på reserver eller klicka på knappen med texten "Nej, nu får det fan räcka!".

Jämför inte detta med att lära folk att hantera Windows eller Office PLEASE!
    Den generation som inte klarar av datorer är ändå snart utdöd och även idag får vissa rösthjälp genom att välvilliga sossar fyller kuvertet åt dem och ber dem lägga det i lådan.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2013-01-07, 21:03

DirtyDog skrev:
    formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:

Argh!

Krångligt?
    Nej, det är inget skämt.
    Klarar man inte av att på en pekskärm välja sitt första alternativ genom att klicka på partisymbolen (med partinamnet angivet under för säkerhets skull) så borde man inte ha rösträtt alls. Sen när man blivit gratulerad för den stora bedriften att välja sitt första alternativ så erbjuds man att klicka på en partisymbol som blir första reserv. Nu har dock det alternativ man klickade på som första alternativ fått en stor 1:a över sig och nedtonat för att visa att den inte går att välja igen. Sen erbjuds man att fortsätta klicka på reserver eller klicka på knappen med texten "Nej, nu får det fan räcka!".

Jämför inte detta med att lära folk att hantera Windows eller Office PLEASE!
    Den generation som inte klarar av datorer är ändå snart utdöd och även idag får vissa rösthjälp genom att välvilliga sossar fyller kuvertet åt dem och ber dem lägga det i lådan.
    det låter ju riktigt bra, och bättre än direktdemokrati där man hemfrån skulle vara med och rösta om varhje beslut, antingn man förstod vad man röstade om eller ej....
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2013-01-07, 21:10

DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2013-01-07, 21:15

Fördelen är ju att man slipper alla drivor med meningslösa röstsedlar och skulle snart spara in pengarna för den tekniska utrustningen som skulle kunna användas år efter år och till vilken jävla sorts omröstning som helst. Man kan även använda utrustningen till annat under resten av tiden de 4 år som går mellan valen. Det finns inga gränser för vad dessa pekskärmar skulle kunna användas till.

När man besiktigar bilen så tvingas man ju knappa in sitt bilnummer på en pekskärm. Det är ju MYCKET besvärligare då det inte ens finns en bild med bilen på? Wink

Man kan t.o.m. ha skärmar innan själva röstbåset där folk kan klicka fram partiernas viktigaste argument för de som fortfarande känner sig osäkra inför omröstningen. Smile
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2013-01-07, 21:18

DirtyDog skrev:Fördelen är ju att man slipper alla drivor med meningslösa röstsedlar och skulle snart spara in pengarna för den tekniska utrustningen som skulle kunna användas år efter år och till vilken jävla sorts omröstning som helst. Man kan även använda utrustningen till annat under resten av tiden de 4 år som går mellan valen. Det finns inga gränser för vad dessa pekskärmar skulle kunna användas till.

När man besiktigar bilen så tvingas man ju knappa in sitt bilnummer på en pekskärm. Det är ju MYCKET besvärligare då det inte ens finns en bild med bilen på? Wink

Man kan t.o.m. ha skärmar innan själva röstbåset där folk kan klicka fram partiernas viktigaste argument för de som fortfarande känner sig osäkra inför omröstningen. Smile

VA??? måste man knappa in regnr på en pekskärm?, men då måste vi ju skicka hela befolkningen på en statsunderstödd sossekurs i minst 3 månader!!!
    Det kan ju folk aldrig klara av.... vore det inte bättre om vi gick tillbaka till de trygga runstenarna?
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2013-01-07, 21:25

All rösträkning kan manipuleras och alla resultat matas redan idag in i datorer av människor (som kan göra fel).
    Här minskar dock denna risk och kontroll av utrustning bör givetvis utföras av representanter från alla partier.

Idag sker rösträkningen i form av papperslappar och det är inga problem för fuskare att byta ut innehållet i lådorna eller helt enkelt redovisa dem felaktigt i datorerna (valmaskinerna).
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-01-07, 22:43

DirtyDog skrev:Nej, det är inget skämt.
    I så fall har vi bägge underskattat dumheten.
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2013-01-08, 00:17

formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Nej, det är inget skämt.
    I så fall har vi bägge underskattat dumheten.
    Nej, jag hade inte underskattat din dumhet och ditt innehållslösa inlägg verifierade det jag länge misstänkt.
    Kan du inte ens FÖRSÖKA med att förklara hur en pekskärm kan vara för komplicerad för någon som förväntas kunna placera rätt papperslappar i rätt kuvert och sen lyckas placera dessa i en valurna?

Det ENDA som var ett skämt i mitt inlägg var faktiskt meddelanden som hånade de som gjorde något fel. Fast såna självklarheter behöver man faktiskt inte ens förklara då alla med IQ högre än en fiskmås nog förstod det ändå. Om sen några på vänstersidan ändå inte förstår så kunde jag knappast bry mig mindre. Enigma & Martin finns ju inte ens kvar här?

ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-01-08, 00:56

DirtyDog skrev:

Argh!

Krångligt?

Jag lovar dig att tant Agda från Ålderdomshemmet får betydligt större chans att få sin röst godkänd med denna metod.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-01-08, 01:00

DirtyDog skrev:Fördelen är ju att man slipper alla drivor med meningslösa röstsedlar och skulle snart spara in pengarna för den tekniska utrustningen som skulle kunna användas år efter år och till vilken jävla sorts omröstning som helst. Man kan även använda utrustningen till annat under resten av tiden de 4 år som går mellan valen. Det finns inga gränser för vad dessa pekskärmar skulle kunna användas till.

Dessutom slipper man fåntrattarna som står och prackar på folk valsedlar.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-01-08, 01:01

RedMentalCase skrev:

VA??? måste man knappa in regnr på en pekskärm?, men då måste vi ju skicka hela befolkningen på en statsunderstödd sossekurs i minst 3 månader!!!
    Det kan ju folk aldrig klara av.... vore det inte bättre om vi gick tillbaka till de trygga runstenarna?

Glöm inte att akta dig för foliets polare Agda när hon tar bilen till och från utbildningen.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2013-01-08, 02:10

ericTheDog skrev:
    RedMentalCase skrev:

Glöm inte att akta dig för foliets polare Agda när hon tar bilen till och från utbildningen.

Motoriserade hästkärror?, det kan aldrig gå! Folk kommer aldrig att klara av att framföra slika fordon, på min ära!
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-01-08, 08:07

DirtyDog skrev:Nej, jag hade inte underskattat din dumhet och ditt innehållslösa inlägg verifierade det jag länge misstänkt.

Kan du inte ens FÖRSÖKA med att förklara hur en pekskärm kan vara för komplicerad för någon som förväntas kunna placera rätt papperslappar i rätt kuvert och sen lyckas placera dessa i en valurna?

Det ENDA som var ett skämt i mitt inlägg var faktiskt meddelanden som hånade de som gjorde något fel. Fast såna självklarheter behöver man faktiskt inte ens förklara då alla med IQ högre än en fiskmås nog förstod det ändå. Om sen några på vänstersidan ändå inte förstår så kunde jag knappast bry mig mindre. Enigma & Martin finns ju inte ens kvar här?

Herre du min skapare. Jag kan inte bestämma mig för om jag ska betrakta dig som idiot eller enbart okunnig.

Pekskärm, hur j*vla offside kan man bli ?

Vi kan väl komma ihåg ditt ursprungliga förslag, även om det inte har minsta betydelse.
    [Av den anledningen så skulle ett valsystem där alla placerar sin röst på 3 partier som första, andra resp tredje alternativ vara det mest demokratiska. Om någons första val inte kommer in i riksdagen så hamnar dennes röst på deras andra eller tredje val.
    .
    Själv anser jag dock att mitt förslag med tre (eller valfritt antal) alternativ vore det mest demokratiska alternativet då detta skulle gynna uppstickare som piratpartiet
    .
    Ditt svammel om gynnande av de mindre aktörerna i sammanhanget dödar du själv redan här, men det blir värre.
    Klarar man inte av att fylla i en sådan valsedel så har man helt enkelt förverkat sin rösträtt. Låter väl inte orimligt?

Klarar man inte av att på en pekskärm välja sitt första alternativ genom att klicka på partisymbolen (med partinamnet angivet under för säkerhets skull) så borde man inte ha rösträtt alls.
    En demokratisyn som verkligen missgynnar "mindre begåvade", troligtvis främst de äldre. Hur var det nu du uttryckte dig initialt ?
    På detta sätt blir aldrig NÅGONS röst värdelös och vi får ett verkligt rättvist system.
    Hmmmm.... är du säker på att dina olika åsikter i frågan verkligen är kompatibla ?

Du och de andra kvalificerade dumskallarna sitter nu och fantiserar om datoriserade vallokaler, tydligen utan minsta begrepp om hur den tekniken skulle kunna användas i sammanhanget. Vi struntar i pappersvarianten och fokuserar enbart på ert svammel om datorer. Just det, svammel och inte ens kvalificerat sådant !
    Ni surrar om pekskärmar som ena förbannade fjortisar som inbillar sig att databehandling inte är mer än att spela World of Warcraft på en PC, eller ännu tokigare på en iPad.

Låt oss se hur långt din j*vla pekskärm räcker.

Vi behöver först identifiera dig för att kunna uppdatera röstlängden. Detta innebär uppvisande av röstkort och vid behov legitimation. Hur f*n fixar du det med pekplattan ?

START OF TRANSACTION
    Om du löser identifikationsproblemet startar du i detta läge en transaktion och allt som görs börjar skrivas till både before-image-loggen och after-image-loggen. Checkpoint kallas det i vissa databaser.
    Transaktionen har till uppgift att se till att allt du gör lagras i databasen om det görs rätt, alternativt backas allt ur då ofullständiga uppdateringar inte får godkännas. Du vill väl inte bli avprickad i röstlängden med mindre än att du lagt din röst.

Efter att du identifierat dig och blivit godkänd är det dags för själva valet.
    Sen när man blivit gratulerad för den stora bedriften att välja sitt första alternativ så erbjuds man att klicka på en partisymbol som blir första reserv. Nu har dock det alternativ man klickade på som första alternativ fått en stor 1:a över sig och nedtonat för att visa att den inte går att välja igen. Sen erbjuds man att fortsätta klicka på reserver eller klicka på knappen med texten "Nej, nu får det fan räcka!".
    Det är tydligen nu dags att klicka på den första partisymbolen. Eftersom du ömmade för småpartierna måste väl ALLA tänkbara partier finnas representerade i form av en egen symbol, eller ikon om du så vill. Allt annat missgynnar småpartierna. Du kan naturligtvis invända att samtliga partiers valsedlar inte finns i alla lokaler, men varje parti har trots allt möjlighet att finnas på plats och dela ut sådana om de så önskar. Ditt förslag gick väl dessutom ut på att förbättra möjligheterna för alla tänkbara KalleAnka-partier, eller hur ?

OK, du har nu lyckats klicka på första partisymbolen och ska då övergå till personvalet. Alltså bör du få upp en eller flera listor med olika "turordning" med personer tillhörande ditt valda parti. Av dessa ska du kunna välja en och dessutom kryssa för den eller de personer du vurmar mest för. Har du andra preferenser ska du själv kunna skriva dit dem.

Självklart ska du kunna ta blanka "sedlar" och komponera din egen variant, avseende både parti och personer.

Detta ska nu repeteras för varje reservparti du önskar rösta på.

*

Detta ska göras TRE gånger, riksdagsval, landstingsval och kommunalval. Vad beträffar kommunalvalet är det idag vanligt förkommande att diverse bygdepartier står vid ingången och delar ut sina valsedlar. Dessa partier måste absolut finnas i systemet i form av symboler/ikoner om du inte ska missgynna de småpartier du ömmar för. Frågan blir då om dessa ska läggas upp i en centraliserad eller i en decentraliserad miljö, men det återkommer vi till.

Tryckte du inte på ångraknappen och började om, ända från identifierigen kan du nu tänkas vara klar, men fort gick det inte och kön bakom dig är lååååååång.
    END OF TRANSACTION:

Inte ens du kan vara så förbaskat dum så du tror att detta kan hanteras av en sketans pekplatta. Plattan kan endast användas som ett grafiskt interface mot en serverlösning i bakgrunden, eller hur ?

Denna serverlösning kan då bestå av redundanta centrala servrar(stordatorer) för hela landet eller lokala servrar för varje distrikt, eller kanske t.o.m. varje kontor.

En central lösning ställer stora krav på kapacitet, processorkapacitet, lagringslösning, kommunikationslösning, bredbandsanslutning etc.

En lokal lösning ställer mindre krav på serverkapacitet, men dock på säkerhet i form av redundanta replikerade servrar i olika lokaler med x avstånd emellan, helst sammankopplade med fiberbaserad höghastighetslina. Naturligtvis går det att använda lägre linjekapacitet om man satsar på två avancerade SAN med replikeringsfunktion. Sådana är dock allt annat än gratis.

Utöver den fysiska datasäkerheten på plats är det också nödvändigt att se över databasen avseende valhemligheten. En lämplig relationsdatabas låter som ett vettigt alternativ, under förutsättning att inga relationer tillåts mellan röstlängd och gjorda val.

Detta är inget problem att fixa under förutsättning att man är försiktig med bl.a. time-stamps i databasen, d.v.s. att det inte ska vara möjligt att para ihop person och val utifrån tidpunkten för registrering av posterna. Det är värre med after-image-loggarna eftersom i dessa finns just person och val lagrade i form av en TRANSACTION. Säkerhetskopiering av databaser brukar innebära kopiering av databasen och loggarna vilket i detta fallet inte låter sig göras pga av valhemligheten. Alternativen som återstår är att pruta på datasäkerheten eller skriva applikationen annorlunda (krångligare).

Du måste i applikationen ta hänsyn till alla tänkbara feltryckningar och annat tok som faster Agda och andra kan ställa till med. Dessutom måste Agda enkelt ta sig ur uppkommna felsituationer på egen hand då valhemligheten inte tillåter assistans på plats. Tekniken är inte bättre än de människor som använder den !

Hur du ska lyckas utbilda ALLA röstberättigade avseende denna röstapplikation får du själv försöka fundera ut och förklara. Underskatta bara inte dumheten, och då är det inte din egen jag menar. Att de som inte klarar detta inte ska anses vara röstberättigade är en besynnerlig syn på demokrati, i synnerhet som du påstod dig ivra för de små.
    DirtyDog skrev:Fördelen är ju att man slipper alla drivor med meningslösa röstsedlar och skulle snart spara in pengarna för den tekniska utrustningen som skulle kunna användas år efter år och till vilken jävla sorts omröstning som helst.
    Då jag är pinsamt medveten om hårdvaruleverantörernas debiteringar för förlängd garantiservice utöver tre år, vet jag att du har helfel. Förmodligen blir det billigast att köpa nytt inför varje val om man väljer en lokal lösning.

Vad service och support beträffar rör detta sig om en ytterst affärskritisk händelse och servicen måste anpassas därefter. Här pratar vi inte NBD, Next Business Day, Best Effort i mån av tillgång på reservdelar. Inget 8 timmar SLA(Service Level Agreement) är acceptabelt. Vi snackar 8 minuter med både personal och reservdelar på plats. Detta gäller servrar, kommunikationsutrustning(brandväggar, routrar etc.) och linjer. Strejkande plattor är det bara att kasta och koppla upp nya.

En central lösning är nog att föredra.

Jag önskar jag kunde skriva: Var det nåt mer du ville, men det gör jag inte då tröttheten börjar bli besvärande och jag bara har gett dig ett litet exempel på komplexiteten.

Pekplatta, fniss Very Happy

till slut gör nog alla rätt och röstningen blir färdigräknad i samma stund som den siste medborgaren har röstat.
    Njaeee... i vanlig ordning lär du nog invänta poströsterna innan du kan börja dribbla med reservrösterna i databasen. Poströster ... javisst ja det återstår att få till pappersvarianten också men det överlåter jag åt dig och BH. Ni tycks ju ha full koll på sådant.

Nedanstående dumheter lämnar jag utan kommentar då ingen sådan förtjänas.
    ericTheDog skrev:Jag lovar dig att tant Agda från Ålderdomshemmet får betydligt större chans att få sin röst godkänd med denna metod.

Dessutom slipper man fåntrattarna som står och prackar på folk valsedlar.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 20:10