Sniperace 2013-01-13, 23:11
formsvackan skrev: Sniperace skrev:Vaddå annorlunda, där gällde det INTE systemets tillförlitlighet utan istället insynen på systemet osv
Ett valsystem är inte bara teknik. Det är rutiner, procedurer, övervakning, kontroller, you name it.
Den samlade oppositionen var med och utarbetade det nya valsystemet för över sex år sedan och erkänner dess tillförlitlighet
bland andra OAS, Jimmy Carter, FNs valobservatörer som alla hyllar valsystemet som ett av världens mest vattentäta.Jag tror att vi med utgångspunkt från detta kan utgå från att valsystemet är bra. Vilken insyn som förvägrats har jag ingen aning om men om det rör något som kan tänkas påverka valresultatet på ett felaktigt sätt är det naturligtvis inte bra. Det finns dock inget som tyder på något sådant, mer än skrivningen i Sydsvenskan vill säga. Jag sätter större tilltro till FN:s valobservatörer.
Sniperace skrev:men nu säger ju du iallafall att detta är något en femteklassare skulle kunna tiota ihop
Det säger jag inte alls. Det är råttan som inbillar sig dessa vansinniga dumheter ! Backa i tråden så ser du hur illa det är ställt med hans "idéer" om valsystems lämpliga beskaffenhet. Undrar vad FN:s valobservatörer skulle tycka om hans "stega några räknare" ?
läs svaret härovan...
jag tror inte att det är ett oöverstigligt problem att göra ett röstningssystem med pekskärmar som skulle kunna funka, tror du detta är så mycket annorlunda?
jag bryr mig inte om att diuvidera hur det byggs, men man kommer med sitt röstkort, identifierar sig för valförrättarna precis som idag, man blir anvisad ett valbås, där valförrättarna aktiverar detta för just denne person, ex genom att stoppa röstkortet i el läsare som sedan hänvisar till ex röstbås 26.
Här väljes genom pekförfarande och konfirmeras genom en sista pekning.
bör inte vara några större svårigheter och kan inte göras av annan pga legitimeringen osv.
Annars är ju vårt pappersbaserade lika illa eller värre eftersom de drar linje äöver fel röstande osv som valförrättare, dvs en stor del fel kan undvikas