Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+15
x-medborgare
Sniperace
fredrik rahm70
visuellt
Regndrottning
cleopatra
MartinLindgren
Vercingetorix
R.O.F.L
Corven
blueheaven
GustavAnder
ANNA2LINK
Redvictory
RedCloud
19 posters

    Majors avsked....

    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Majors avsked.... Empty Majors avsked....

    Inlägg  RedCloud 2009-04-14, 12:01

    Ett av alliansens större misstag var att sätta en f.d. militär som högsta hönset för utbildningsväsendet, sällan har en människa ställt till så mycket oreda på så kort tid för så många.

    Han vill nu skrota IV-programmet, och vill med den nya skolplanen införa straff för elever som inte passar in.

    Jag tror han misstar svenska elever för rekryter, han är en stor fara för det här landet med sin kadaverdiciplin-politik.

    En sak som slog mig när jag återupptog jobbet som lärare var att sååååååå många av våra ungdomar redan har ryggsäcken full av elände och misär. Ryggsäckar så tunga att jag har svårt att se att många vuxna skulle kunna bära dom.
    Dessa elever passar inte in i major Björklunds elitvärld, de ska straffas.

    Är det verkligen en sådan skola vi vill ha ?

    DN artikel 1

    DN artikel 2

    Majors avsked.... Hets_s
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Majors avsked.... Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  RedCloud 2009-04-14, 12:03

    PS: den första som skriver flumskola har förlorat.

    Mer att läsa:

    Nu föreslår regeringen nya disciplinära regler i Sveriges grundskolor.
    Stökiga elever ska kunna tilldelas en skriftlig varning eller stängas av från skolan.
    Förslaget välkomnas av Lärarnas Riksförbund.
    – Det ska råda ordning och reda i skolan. Reglerna i dag är dels för luddiga, dels för slappa. Sverige har en märklig skollag som berövat lärare och rektorer nästan alla befogenheter för att upprätthålla ordningen, säger utbildningsminister Jan Björklund (FP) till SvD.



    Artikel i AB
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Majors avsked.... Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  Redvictory 2009-04-14, 12:42

    Bra att du tar upp detta ämne RedCloud!

    Våra ungdomar är ju vår framtid och alla ska ha samma möjlighet/förutsättning
    att placera vissa i ett underläge genom stämpling får tragiska konsekvenser inte bara för den enskilde utan för hela samhället! jag bryr mig inte om från vilket parti detta förslag kommer! det är precis lika dumt rött som blått!
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Majors avsked.... Empty Rädd för...

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-14, 12:52

    Jag har berättat tidigare att jag har en son som har Autism. Jag är rädd för i denna lågkonjunktur och med alliansen vid rodret att även barn med särskilda behov kommer att få minskade resurser, mindre antal assistenter. Dessa elever är inte högprioriterade hos alliansen. Dessa barn,ungdomar tillhör ju inte "eliten", vad kommer att hända med dom?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Majors avsked.... Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  RedCloud 2009-04-14, 12:57

    ANNA2LINK skrev:Jag har berättat tidigare att jag har en son som har Autism. Jag är rädd för i denna lågkonjunktur och med alliansen vid rodret att även barn med särskilda behov kommer att få minskade resurser, mindre antal assistenter. Dessa elever är inte högprioriterade hos alliansen. Dessa barn,ungdomar tillhör ju inte "eliten", vad kommer att hända med dom?

    Tyvärr Anna så ser framtiden inte så ljus ut för din son.
    Kommuner över hela landet sparkar lärare och assistenter i 1000-tals just nu.
    Till en liten del beror det på kraftigt minskade barnkullar, men till största delen beror det på att kommunerna har fått ett mycket mycket sämre skatteunderlag sedan Alliansen köpte röster med den berömda "1000 kr mer i plånboken". Lägg där till skenande kostnader för socialbidrag pga av den förda jobbpolitiken.

    Och ja, du har rätt, din son anses som "tärande" i högerns värld, och ska därför inte ha tillräckliga resurser till sitt förfogande.

    "vad kommer att hända med dom?"

    Det kanske vi ska fråga Allianskramarna.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Majors avsked.... Empty Jag

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-14, 13:02

    Jag hoppas du har fel, men förvåna mig skulle det inte... Om det drabbar dessa barn hårt så kommer jag kämpa hårt med näbbar och klor för att det inte ska bli så. Dessa barn har rätt att få den hjälpen som dom behöver, men jag vet Red att dom inte är högt prioriterade... Ja vi kan ju ställa forumhögern frågan här då vad dom tror kommer att hända dessa redan nu utsatta barn/ungdomar?
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Majors avsked.... Empty patetiska tomtar.

    Inlägg  GustavAnder 2009-04-14, 13:07

    Man skulle kanske ställa sig frågan :
    Varför sitter en obehörig lärare här på nätet dagarna i ända och skriver hundratals inlägg istället för att sköta sitt jobb ( som han påstår sig ha )
    och hjälpa eleverna, DET är frågan som du borde ställa om du hade haft nåt vett i huvet Anna.
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Majors avsked.... Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  blueheaven 2009-04-14, 13:09

    Tycker inte ni skall sitta här och klappa er för mycket över bröstet jag säger bara hur såg barnhemmen ut i Rumänien eller Sovjetunionen?
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Majors avsked.... Empty Alla

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-14, 13:12

    Jag ställer inte frågan till Red utan till er alla på forumet men mest åt högern... Skyll ifrån er bara gör det...
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Majors avsked.... Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  blueheaven 2009-04-14, 13:19

    Att bli minister är ungefär det samma som att ha vunnit storvinsten på lotto helt plötsligt har man fått mängder av nya vänner som vill hjälpa en att fördela de obegränsade pengarna men när sedan ansvar skall utkrävas är vännerna plötsligt puts väck!
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Majors avsked.... Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  RedCloud 2009-04-14, 13:23

    "Man skulle kanske ställa sig frågan :
    Varför sitter en obehörig lärare här på nätet dagarna i ända och skriver hundratals inlägg istället för att sköta sitt jobb ( som han påstår sig ha )"


    Det skulle man ju naturligtvis kunna göra, om man är på detta forum för att fokusförskjuta, trakassera och sprida dålig stämning.
    Kuggfråga: hört talas om påsklov ?

    "och hjälpa eleverna"

    dom har också påsklov

    " DET är frågan som du borde ställa om du hade haft nåt vett i huvet Anna."

    Anna har nog mer vett i huvudet än den samlade schakalhögern tillsammans,
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Majors avsked.... Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  Corven 2009-04-14, 13:24

    blueheaven skrev:Tycker inte ni skall sitta här och klappa er för mycket över bröstet jag säger bara hur såg barnhemmen ut i Rumänien eller Sovjetunionen?

    Och vad har det med dagens svenska skola att göra?


    GA, hört talas om påsklov nån gång?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Majors avsked.... Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  RedCloud 2009-04-14, 13:25

    "Tycker inte ni skall sitta här och klappa er för mycket över bröstet jag säger bara hur såg barnhemmen ut i Rumänien eller Sovjetunionen?"

    Och exakt vad har det med major Björklunds elittänk att göra Blue ?
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Majors avsked.... Empty hmm

    Inlägg  R.O.F.L 2009-04-14, 13:28

    ANNA2LINK skrev:Jag har berättat tidigare att jag har en son som har Autism. Jag är rädd för i denna lågkonjunktur och med alliansen vid rodret att även barn med särskilda behov kommer att få minskade resurser, mindre antal assistenter. Dessa elever är inte högprioriterade hos alliansen. Dessa barn,ungdomar tillhör ju inte "eliten", vad kommer att hända med dom?

    Inget kommer hända med ditt barn. Ditt barn går under LSS och det är lagstiftat. Vargen kommer inte heller denna gång...
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Majors avsked.... Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  blueheaven 2009-04-14, 13:29

    Corven skrev:
    blueheaven skrev:Tycker inte ni skall sitta här och klappa er för mycket över bröstet jag säger bara hur såg barnhemmen ut i Rumänien eller Sovjetunionen?

    Och vad har det med dagens svenska skola att göra?


    GA, hört talas om påsklov nån gång?

    Tja det hade något med Annas och redclouds föregående inlägg att göra antar jag?
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Majors avsked.... Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  blueheaven 2009-04-14, 13:31

    RedCloud skrev:"Tycker inte ni skall sitta här och klappa er för mycket över bröstet jag säger bara hur såg barnhemmen ut i Rumänien eller Sovjetunionen?"

    Och exakt vad har det med major Björklunds elittänk att göra Blue ?

    Var det inte det ni drömde om när ni satt och raljerade om hur det skulle bli i alliansens Sverige?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Majors avsked.... Empty Till att börja med...

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-14, 13:32

    ...måste de elever som har ambitionen att faktiskt studera, ha rätten att få sina behov av studiero tillgodosedda. Det är väldigt lätt att glömma bort dessa då fokus istället läggs på de elever som ideligen sätter käppar i hjulet för sina kamrater. De skötsamma eleverna är inte på något sätt behjälpta av att skolan tillåts vara en fristad för bråkstakar vilka, med lagstiftarnas goda minne, utan repressalier, kan göra saker som ingen annanstans i samhället är tillåtna.

    Dessutom är det naturligtvis inte så att detta avstängningsmedel kommer att tas till slentrianmässigt så fort en lärare fått en fis på tvären med en elev, utan när det rör sig om elever där varje till buds stående medel, för att få bukt med ett destruktivt beteende, dittills varit verkningslösa.

    Så tummen upp för majoren!
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Majors avsked.... Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  RedCloud 2009-04-14, 13:33

    "Var det inte det ni drömde om när ni satt och raljerade om hur det skulle bli i alliansens Sverige?"

    Mardrömmar kan vem som helst få.
    Du kanske inte är så uppdaterad vad det gäller standarden på svensk skola, vi närmar oss med stormsteg en katastrof.

    Den här berömda tusenlappen som man köpte röster med 2006 har ett pris som allt färre är beredda att betala när sanningen om dess konsekvenser uppenbaras tror jag.
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Majors avsked.... Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  blueheaven 2009-04-14, 13:38

    RedCloud skrev:"Var det inte det ni drömde om när ni satt och raljerade om hur det skulle bli i alliansens Sverige?"

    Mardrömmar kan vem som helst få.
    Du kanske inte är så uppdaterad vad det gäller standarden på svensk skola, vi närmar oss med stormsteg en katastrof.

    Den här berömda tusenlappen som man köpte röster med 2006 har ett pris som allt färre är beredda att betala när sanningen om dess konsekvenser uppenbaras tror jag.

    Om du inte visste det förut så kan jag upplysa om att dina åsikter går stick i stäv med åtminstone 95% av svenskarnas åsikter!

    Men för all del fortsätt köra huvudet i sanden bara!
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Majors avsked.... Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  RedCloud 2009-04-14, 13:41

    Verc, lösningen på de problemen du tar upp heter inte kadaverdiciplin och straff.

    Lösningen är högre lärartäthet, mindre klasser.
    Men sådant kostar naturligtvis pengar.
    Pengar som inte finns för att regeringen i sin rigida formulärpolitik tror att de ska kunna betala samhällets kostnader med skattesänkningar.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Majors avsked.... Empty Tack!

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-14, 13:42

    Tack Red!!!
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Majors avsked.... Empty hmmm

    Inlägg  R.O.F.L 2009-04-14, 13:44

    MP och V (eller S för den delen) har inget förtroende när det gäller skolan. Detta är något som man måste bygga upp under lång tid innan man med framgång kan börja slänga ur sig "kritik" hit och dit.....
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Majors avsked.... Empty Finns

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-14, 13:46

    Finns säkert dom som ifrån högern som vill ha tillbaka råttingen och skamvrån med...
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Majors avsked.... Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  RedCloud 2009-04-14, 13:48

    "MP och V (eller S för den delen) har inget förtroende när det gäller skolan. Detta är något som man måste bygga upp under lång tid innan man med framgång kan börja slänga ur sig "kritik" hit och dit....."

    Och du menar då att majoren och de andra pajasarna i Alliansen lyckats bygga upp ett sådant förtroende under de 2 1/2 år de hunnit sitta i maktställning ?

    Knappast !

    Tom skolledningen på min skola är förtvivlad över alla stolleprov denne major hittar på.
    Det säger rätt mycket.

    ***********

    Anna: de nada
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Majors avsked.... Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  RedCloud 2009-04-14, 13:49

    "Finns säkert dom som ifrån högern som vill ha tillbaka råttingen och skamvrån med.."

    Det är dit major Björklunds förslag syftar, även om han skriver det rent ut.

    Sponsored content


    Majors avsked.... Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-04-29, 13:00