Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+15
x-medborgare
Sniperace
fredrik rahm70
visuellt
Regndrottning
cleopatra
MartinLindgren
Vercingetorix
R.O.F.L
Corven
blueheaven
GustavAnder
ANNA2LINK
Redvictory
RedCloud
19 posters

    Majors avsked....

    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  MartinLindgren 2009-04-14, 13:52

    Kanske inte på sina egna barn i deras elitskolor, men mycket möjligt på andras ungdjävlar! No
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  R.O.F.L 2009-04-14, 13:56

    RedCloud skrev:"MP och V (eller S för den delen) har inget förtroende när det gäller skolan. Detta är något som man måste bygga upp under lång tid innan man med framgång kan börja slänga ur sig "kritik" hit och dit....."

    Och du menar då att majoren och de andra pajasarna i Alliansen lyckats bygga upp ett sådant förtroende under de 2 1/2 år de hunnit sitta i maktställning ?

    Knappast !

    Tom skolledningen på min skola är förtvivlad över alla stolleprov denne major hittar på.
    Det säger rätt mycket.

    ***********

    Anna: de nada

    Just som man trodde att i alla fall Socialdemokraterna hade sett ljuset när det gäller skolpolitiken, kommer nu samarbetspartierna i den rödgröna gröten och drar in dem i mörkret igen. Förr låg alltid sossarna jäms med vad folket i gemen tyckte och tänkte, men de har verkligen tappat den förmågan
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  blueheaven 2009-04-14, 13:58

    ANNA2LINK skrev:Finns säkert dom som ifrån högern som vill ha tillbaka råttingen och skamvrån med...

    Sluta med det där tramsandet Anna!
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  Corven 2009-04-14, 14:08

    R.O.F.L skrev:

    Inget kommer hända med ditt barn. Ditt barn går under LSS och det är lagstiftat. Vargen kommer inte heller denna gång...

    LSS har inte med skolan att göra. LSS är kommunernas stöd till personer med särskilda behov, men utanför skolan. Skolan har sina egna regler när det gäller barn med särskilda behov. Skilj gärna på det....

    Och sen när är våra lagar huggna i sten? Finns inga garantier för att LSS som det ser ut idag inte ändras, för att passa den regering som för tillfället har makten.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Vart?

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-14, 14:09

    Ja men Bh vart är vi på väg då med den svenska skolan?
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty skamvrå

    Inlägg  GustavAnder 2009-04-14, 14:10

    Jo men jag tycker vi ska återinföra skamvrån, sätt alla de flummare där som förstör våra barns framtid genom att förneka dem en bra utbildning.
    Svenska elever har i de sista perioderna av sosseriets flumstyre tappat gentemot övriga, en stor anledning är miljön på skolorna, vissa skolor är ju undermåliga och lärarna och personalen har 0 makt och kontroll.
    Björklund fattar läget bra ännu en gång, och svenska folket håller med honom, de inavlade politikerna på vänstersidan gör det inte.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Sant

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-14, 14:10

    Ja sant Corven...
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  RedCloud 2009-04-14, 14:11

    Corven, är det dessutom inte så att en del kommuner helt enkelt skiter medvetet i LSS, och blir dömda till vite om de inte uppfyller sina förpliktelser ?
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Gusav

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-14, 14:13

    Bull shit Gusav A
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  RedCloud 2009-04-14, 14:15

    "Jo men jag tycker vi ska återinföra skamvrån, sätt alla de flummare där som förstör våra barns framtid genom att förneka dem en bra utbildning"

    tror du hela Alliansen får rum i en skamvrå ?

    "Svenska elever har i de sista perioderna av sosseriets flumstyre tappat gentemot övriga, en stor anledning är miljön på skolorna, vissa skolor är ju undermåliga och lärarna och personalen har 0 makt och kontroll"

    mindre pengar = sämre skola, är det så svårt att begripa ?
    Det finns ingen människa i världen som kan övertyga mig om att skattesänkningar ger mer resurser till skolan. Det får de blåögda gärna tro.
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  R.O.F.L 2009-04-14, 14:17

    Corven skrev:
    R.O.F.L skrev:

    Inget kommer hända med ditt barn. Ditt barn går under LSS och det är lagstiftat. Vargen kommer inte heller denna gång...

    LSS har inte med skolan att göra. LSS är kommunernas stöd till personer med särskilda behov, men utanför skolan. Skolan har sina egna regler när det gäller barn med särskilda behov. Skilj gärna på det....

    Och sen när är våra lagar huggna i sten? Finns inga garantier för att LSS som det ser ut idag inte ändras, för att passa den regering som för tillfället har makten.

    Visst har lss med skola att göra.

    Ang Lss så kan du söka detta för barnet som har tex. aspergers el autism,lagen om särskit stöd kan innebära att han får assistans timmar i skolan och på fritiden.
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  cleopatra 2009-04-14, 14:19

    Jag har två söner med ADHD och Tourettes syndrom och ADD. Jag har kämpat (och vunnit!!)för deras rätt till adekvat utbildning under både sossarnas och alliansen regeringstid och jag kan meddela att det inte skiljer ett förb...nat dugg på vilka som sitter vid makten! Evil or Very Mad

    Däremot har jag tillbringat flera månader i sönernas skola och man kan bli mörkrädd för mindre!! När jag gick på högstadiet var min dröm att bli lärare. Jag kan säga att idag är jag otroligt lycklig att jag inte lyckades med det! Den respektlöshet en del ungar visar mot både lärare och andra elever är så fruktansvärd så jag hade nog hamnat i fängelse förr eller senare. Hade jag inte klippt till nån unge så hade jag definitivt bankat på dennes vårdnadshavare.
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  Corven 2009-04-14, 14:21

    Vercingetorix skrev:...måste de elever som har ambitionen att faktiskt studera, ha rätten att få sina behov av studiero tillgodosedda. Det är väldigt lätt att glömma bort dessa då fokus istället läggs på de elever som ideligen sätter käppar i hjulet för sina kamrater. De skötsamma eleverna är inte på något sätt behjälpta av att skolan tillåts vara en fristad för bråkstakar vilka, med lagstiftarnas goda minne, utan repressalier, kan göra saker som ingen annanstans i samhället är tillåtna.

    Dessutom är det naturligtvis inte så att detta avstängningsmedel kommer att tas till slentrianmässigt så fort en lärare fått en fis på tvären med en elev, utan när det rör sig om elever där varje till buds stående medel, för att få bukt med ett destruktivt beteende, dittills varit verkningslösa.

    Så tummen upp för majoren!



    JAg håller med om att de som är duktiga i skolan ska inte behöva stå tillbaka för bråkstakarna. Problemet är att många av bråkstakarna är bråkstakar just pga skolan.


    Jag har en nu 13 årig son, som jag har slagits för i åratal. Han har utvecklats till en bråkstake. Varför? Jo, för att skolan konsekvent har vägrat lyssna på oss föräldrar. Vi har sen han gick i trean försökt få ytterligare en vuxen i klassen. Min son har lätt för att lära sig, har inte damp, men har svårt för att koncentrera sig. Han behöver någon som puffar honom, för att han ska komma igång. Men i en klass på 30 elever, med 1 lärare, så finns det ingen som har den tiden. Vilket nu när han går i sjuan har lett fram till att han blivit en av alla dessa bråkstakar.

    Vad har skolan gjort under dessa år? Det enda dom har gjort är sagt: Skärp dig! När ska dom inse att det inte funkar? Min son har utvecklat självskadebeteende pga sitt ständiga misslyckande i skolan. Utanför skolan är han väldigt populär. Har många kompisar, vars föräldrar är väldigt förtjusta i min son också. Han ser bra ut, tjejerna hänger i klasar på honom, han är händig, löser problem vartefter dom uppstår, han ställer alltid upp och hjälper till där det behövs. Och ändå går han runt och känner sig misslyckad. Pga skolans oförmåga.

    Hade skolan satt in en vuxen till för fyra år sedan när vi började tjata om det, så hade åtminstone den skolan varit minst en, och troligen fler bråkstakar fattigare.....
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  RedCloud 2009-04-14, 14:21

    "Den respektlöshet en del ungar visar mot både lärare och andra elever är så fruktansvärd så jag hade nog hamnat i fängelse förr eller senare."

    Cleo, tror du majorens kadaverdiciplinspolitik skulle vara den rätta vägen att gå ?

    Eller fler lärare,fler assistentr, mindre klasser ?
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  Corven 2009-04-14, 14:22

    RedCloud skrev:Corven, är det dessutom inte så att en del kommuner helt enkelt skiter medvetet i LSS, och blir dömda till vite om de inte uppfyller sina förpliktelser ?

    Jo, det finns flera exempel på såna kommuner...

    Återkommer med specifika om en stund.
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  R.O.F.L 2009-04-14, 14:24

    Corven skrev:
    R.O.F.L skrev:

    Inget kommer hända med ditt barn. Ditt barn går under LSS och det är lagstiftat. Vargen kommer inte heller denna gång...

    LSS har inte med skolan att göra. LSS är kommunernas stöd till personer med särskilda behov, men utanför skolan. Skolan har sina egna regler när det gäller barn med särskilda behov. Skilj gärna på det....

    Och sen när är våra lagar huggna i sten? Finns inga garantier för att LSS som det ser ut idag inte ändras, för att passa den regering som för tillfället har makten.

    "Och sen när är våra lagar huggna i sten? Finns inga garantier för att LSS som det ser ut idag inte ändras, för att passa den regering som för tillfället har makten."

    Att tro att någon av våra etablerade partier skulle avskaffa en rättighetslag är det foliehattsvarning på. Nsf möjligtvis...
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  Corven 2009-04-14, 14:27

    cleopatra skrev:

    Den respektlöshet en del ungar visar mot både lärare och andra elever är så fruktansvärd så jag hade nog hamnat i fängelse förr eller senare. Hade jag inte klippt till nån unge så hade jag definitivt bankat på dennes vårdnadshavare.

    Denna respektlöshet bottnar i två saker. Dels i det faktum att hela samhällsklimatet har förändrats, och framförallt tonåringar brukar vara bra signaler på vart det barkar.

    Men mest beror det på skolans bristande resurser. Det finns inte pengar till att anställa tillräckligt med personal för att kunna stävja denna respektlöshet, för det kräver många vuxna.

    Det är ganska skrämmande, min 13åring har flera gånger önskat att han också hade haft ADHD eller Asperger som sina bröder, för deras skola har varit så mycket bättre än hans....


    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  Corven 2009-04-14, 14:28

    R.O.F.L skrev:

    Att tro att någon av våra etablerade partier skulle avskaffa en rättighetslag är det foliehattsvarning på. Nsf möjligtvis...

    Avskaffa? Det tror jag inte heller att dom gör, men anpassa den. Och observera att jag pekar varken på höger eller vänster i denna fråga, för båda sidor är lika goda kålsupare i den saken.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-14, 14:29

    Nåja...

    Jag kan inte se något fel med att lärarna får mer behörighet att upprätthålla disiplin i skolan.

    Även barn/ungdomar måste få lära sig att ens agerande får konsekvenser.

    Men jag förespråkar inte återgång till skolaga. Men en bättre ordning och disiplin behövs tyvärr på skolorna.


    queen
    visuellt
    visuellt


    Antal inlägg : 207
    Join date : 09-02-23
    Ort : Somewhere out there...

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  visuellt 2009-04-14, 14:30

    Jag ser det som sker i skolan som en tillbaka gång.

    Man började förändra skolan efter andra världskriget och efter Nünberg rättegången. Det som svar som var mest övervägande och som faktiskt var något återkommande handlade om "Jag följde bara order" eller "Så berättade läraren i skolan". Här handlade det om att många växte upp med disciplin och att det var ohövligt att ifrågasätta lärare eller någon som hade en högre position och en rädsla att säga ifrån.

    För att detta inte skulle upprepas igen så började man förändra undervisningen och hur skolan fungerade.

    Fast här är allt mera på väg tillbaka till det som har varit. Finns så många likheter mot läroverken i mycket som Majoren kommer med. Som straffsystemet, flitigheten och mycket mer... Mycket av detta system är och var det som låg till grund för att Hitler kunde ta makten...

    Andra likheter med Läroverken
    Det som är att en del av skolreformen handlar inte om att man ska söka vidare på sina slutbetyg utan de resultat man har fått via nationella proven. Så för att komma vidare från tre till fyra; från femman til sexan och från nian till gymnasiet och från gymnasiet till högskolan. Godkänd i samtliga nationella prov. Förr hade man munta och ett skriftlig exam för ta sig från en nivå till en annan. Ser likheter med nationella proven och studentexamen. Betyg i uppfördande fanns under läroverkstiden och även att man då hade en lite svart bok som läraren skrev upp sen ankomst, störande på lektionerna, när eleven inte "kunde läxan" till läraren belåtenhet...

    Det som är, kan man svensk skolhistoria ser vi att mycket av det som försvann kring 1950 talet är som sagt på väg tillbaka. Disciplin, inte ifrågasätta, vi ska fylla eleverna med kunskap, läraren är allsmäktig.... *Suck* Så på allt detta ska då eleverna bedömas för kunskapsmässigt och då i förhållande till flitighet och disciplin.

    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-04-14, 14:31

    Skola/lärare/rektor har idag inga möjligheter att tillrättavisa barn, utan att bli anmälda.

    Man får inte:
    * ta dem i armen, för att leda dem ut ur klassrummet.
    * inte ta ifrån dem mobilerna under lektionstid.
    Man får knappt höja rösten.

    Det är 2009 och elever har mer makt än lärare?!



    Någonstans på vägen gick det käpprätt åt helvete, om vi ska ska säga det utan krussiduller!

    Att man inte ska aga barn, är väl knappast någon som motsäger sig, men att ta någon i armen är inte aga!

    Kan man som 14-15 åring inte respektera sina lärare, behöver man komma ner på jorden.
    Man behöver inse att det finns gränser, regler och ramar som man ska respektera och hålla sig inom.


    Med risk för att kraftigt generalisera, måste jag säga att ungdomar idag är fruktansvärt bortskämda och "vuxna" (tror de!)

    Man är inte vuxen när man går på högstadiet, hur gärna man än vill tro det.

    Man vet inte alltid vad som är bäst för en själv.

    Man vet inte allt.

    ps "läraren" redcloud påsklovet var i hela sverige vecka 15.

    (fast du är ju väldigt "speciell, på många sätt och vis)

    ds
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  cleopatra 2009-04-14, 14:35

    RedCloud skrev:"Den respektlöshet en del ungar visar mot både lärare och andra elever är så fruktansvärd så jag hade nog hamnat i fängelse förr eller senare."

    Cleo, tror du majorens kadaverdiciplinspolitik skulle vara den rätta vägen att gå ?

    Eller fler lärare,fler assistentr, mindre klasser ?

    Nope, varken eller. Jag tror på föräldraansvar! Missköter sig eleven, obligatorisk närvarokrav för föräldrarna. Ungarna blir som förbytta....Twisted Evil Däremot behövs någon slags beredskap för de barnen som Corvens och min i den egna hemskolan. Min äldsta son har ju klarat låg och mellan med resursperson, medan den yngre gick i terapiskola för otroligt stora summor. DÄR behövs mindre klasser och högre lärartäthet.

    Corven: När mina söners skola först sa nej till resurs satte jag mig i klassrummet själv. Till slut insåg de att det enda sättet att bli av med mig var att göra mig till viljes. När de sedan fick sina diagnoser erkände de ju också att jag hade haft rätt hela tiden, men det är en annan story Wink
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Cleopatra

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-14, 14:48

    Har dina barn gått i vanliga skolan eller särskolan???
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  Corven 2009-04-14, 14:51

    cleopatra skrev:



    Corven: När mina söners skola först sa nej till resurs satte jag mig i klassrummet själv. Till slut insåg de att det enda sättet att bli av med mig var att göra mig till viljes. När de sedan fick sina diagnoser erkände de ju också att jag hade haft rätt hela tiden, men det är en annan story Wink

    Jag har också varit med i skolan, och det är därifrån jag vet det här med puffarna som behövs. Han fick mer gjort på de 3 dagar jag var där än han hade gjort på två månader innan. Problemet är att hans skola skulle ha accepterat att jag var där, dag ut och dag in. Det hade ju dom tjänat på. Tyvärr har jag inte råd att vara där.

    Föräldraansvar, visst. Men vi föräldrar ska inte behöva vara med i skolan varje dag, för att det ska kunna fungera. Det är ju just sånt vi betalar skatt för.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Jag

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-14, 14:57

    Jag tror på mindre klasser, mer vuxna och då både fler lärare och assistenter. Hur ska en lärare kunna hålla ordning på ca 30 barn i vanliga grundskolan???Denna miljö är ju som gjord för ett kaos...

    Sponsored content


    Majors avsked.... - Sida 2 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-15, 07:17