Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+15
x-medborgare
Sniperace
fredrik rahm70
visuellt
Regndrottning
cleopatra
MartinLindgren
Vercingetorix
R.O.F.L
Corven
blueheaven
GustavAnder
ANNA2LINK
Redvictory
RedCloud
19 posters

    Majors avsked....

    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  Corven 2009-04-14, 15:00

    Regndrottning skrev:Nåja...

    Jag kan inte se något fel med att lärarna får mer behörighet att upprätthålla disiplin i skolan.

    Även barn/ungdomar måste få lära sig att ens agerande får konsekvenser.

    Men jag förespråkar inte återgång till skolaga. Men en bättre ordning och disiplin behövs tyvärr på skolorna.


    queen

    Självklart ska lärare ha rätt att upprätthålla disciplin. Men hur? Detta dilemma har många lärare slagits med i många år. Vissa lyckas, andra inte.

    Vad ska konsekvenserna vara? Att stänga av en bråkstake från skolan är ju att belöna det dåliga beteendet.

    Är det kanske dags att försöka tänka utanför ramarna?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty RC...

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-14, 15:01

    Varför inte båda delar? På skolan jag arbetar på finns klasser med färre än 20 elever. Trots detta finns där elever som är grymt stökiga och respektlösa. (Bland det stora flertalet skötsamma, naturligtvis) Både mot sig själva, klasskamraterna och de vuxna. Barn behöver disciplin, liksom vi vuxna. På en del elever fungerar tyvärr inte silkesvantarna.

    Så gärna mindre klasser, men även disciplinära åtgärder för elever som trots idoga insatser fortsätter trakassera sin omgivning.

    Tyvärr finns det bland föräldrar till dessa elever, de som inte vill se sitt eget ansvar i sin uppfostran, utan skyller alla problem eleven har, på skolan. Problemen är mångbottnade, så ytterligare ett instrument för att bringa ordning är bara av godo. Kadaverdisciplin är det alls ingen, förutom du, RC, som har sagt något om.
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  Corven 2009-04-14, 15:04

    ANNA2LINK skrev:Jag tror på mindre klasser, mer vuxna och då både fler lärare och assistenter. Hur ska en lärare kunna hålla ordning på ca 30 barn i vanliga grundskolan???Denna miljö är ju som gjord för ett kaos...

    På lågstadiet så har eleverna fortfarande sin respekt för vuxna, men denna tunnas ut ju äldre dom blir, och ju mer dom märker att lärarna inte kan/orkar/får göra något. Ju fler barn per vuxen, ju fortare går detta. För finns det många vuxna, så har dom tid för barnen, bilket gör att respekten uppehålls. För finns det många vuxna, känner sig barnen sedda, och inte som idag, förbisedda....
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  Corven 2009-04-14, 15:07

    Vercingetorix skrev: På en del elever fungerar tyvärr inte silkesvantarna.


    Nej, har man kommit upp i högstadiet, så är det inte silkesvantar som behövs. Tyvärr är det ofta redan försent då.... Silkesvantarna hade behövts mycket mycket tidigare.
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  cleopatra 2009-04-14, 15:12

    Corven skrev:
    Jag har också varit med i skolan, och det är därifrån jag vet det här med puffarna som behövs. Han fick mer gjort på de 3 dagar jag var där än han hade gjort på två månader innan. Problemet är att hans skola skulle ha accepterat att jag var där, dag ut och dag in. Det hade ju dom tjänat på. Tyvärr har jag inte råd att vara där.

    Föräldraansvar, visst. Men vi föräldrar ska inte behöva vara med i skolan varje dag, för att det ska kunna fungera. Det är ju just sånt vi betalar skatt för.


    Hmm, nej då hjälper det ju inte om skolan vill ha dig där och utnyttjar dig som oavlönad resurs åt din son tongue Jag sa till skolan att jag helst ville arbeta kvar på förlossningen, men om de vägrade anställa en annan resurs så fick de anställa mig, trots att det inte var det optimala. Till slut gav de med sig, de såg ju hur bra min son fungerade när jag var där.

    Dessutom måste jag säga att det är ruskigt konstigt att skolan inte kan se att din son har en del av problematiken om han har syskon med NPF. Min dotter har starka ADHD-drag, tillräckligt för att ställa till problem, men inte nog för att diagnosticeras. Ja, i princip hela familjen är dysfunktionell måste jag nog erkänna, hehe.

    Nej, nej Corven. De föräldrar som ska vara tvungna att vara i skolan är de som brustit så i sin uppfostran att barnen inte kan uppföra sig. Inte de med diagnosbarn alltså, utan de med barn som brister i respekt pgra dålig uppfostran. Sådana som aldrig kommer på föräldramöten och utvecklingssamtal och slänger på luren när lärarna ringer hem. Det ska vara obekvämt och dyrt att inte ta ansvar för sina barn.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty Sen

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-14, 15:12

    Sen finns det väldigt dåliga föräldrar,som inte är bra mot sina barn. Dagens skola hänger mycket på barnen/ungdomarnas föräldrar också samt på skolans persona och givetvis barnen/ungdomarna själva.
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  Corven 2009-04-14, 15:16

    RedCloud skrev:Corven, är det dessutom inte så att en del kommuner helt enkelt skiter medvetet i LSS, och blir dömda till vite om de inte uppfyller sina förpliktelser ?
    Linköpings kommun 2006
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty Sant

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-14, 15:17

    På lågstadiet så har eleverna fortfarande sin respekt för vuxna, men denna tunnas ut ju äldre dom blir, och ju mer dom märker att lärarna inte kan/orkar/får göra något. Ju fler barn per vuxen, ju fortare går detta. För finns det många vuxna, så har dom tid för barnen, bilket gör att respekten uppehålls. För finns det många vuxna, känner sig barnen sedda, och inte som idag, förbisedda....
    Corven


    Sant Corven
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty ide som är gratis ?

    Inlägg  GustavAnder 2009-04-14, 15:19

    ANNA2LINK skrev:Jag tror på mindre klasser, mer vuxna och då både fler lärare och assistenter. Hur ska en lärare kunna hålla ordning på ca 30 barn i vanliga grundskolan???Denna miljö är ju som gjord för ett kaos...

    Jag tror på att obehöriga lärare som påstår sig arbeta, ska arbeta istället för att sitta på forum dagarna i ända och skriva tusentals inlägg, vad tror ni om det, skulle skolan bli bättre om de som arbetade där verklien arbetade ?
    Vad hjälper det att anställa fler om de inte gör nåt ?
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  Corven 2009-04-14, 15:23

    GA

    vad tycker du om själva ämnet för denna tråd då?

    Skolan? Lärartäthet osv?

    Att du inte gillar RC vet vi ju redan sen tidigare, så det kan vi väl lämna därhän?
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty Ja verkligen

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-14, 15:25

    Ja verkligen handlar denna tråd om RC?
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  MartinLindgren 2009-04-14, 15:34

    Mindre klasser, verkar vara rätt väg?

    Mindre klasser, ju högre upp man kommer i stadierna,
    Mindre klasser bra för eleverna!
    Mindre klasser bra för lärarna!
    Fler lärare bra både för elever och lärare!
    Mindre klasser som är bra för både lärare och elever,
    ger mer lugn och och ro under lektionerna Wink
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty Ja visst

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-04-14, 15:38

    Javisst är det så Martin skolan kommer aldrik komma i ordning med sina problem om det inte finns tillräckligt med vuxna. Så har det ju varit i alla år.
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  Corven 2009-04-14, 15:47

    Det fina i kråksången, om man skulle satsa de pengar som behövs för att öka lärar och vuxentätheten i skolan, är att om några år så skulle man minska andra kostnader i samhället. Kostnader orsakade av ungdomar som kommit snett pga skolans misslyckande....

    Men det ser man inte. Man har inte det konsekvenstänk som måste till för att kunna se längre än den senaste budgeten. Det finns ingen långsiktighet....
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty ämne

    Inlägg  GustavAnder 2009-04-14, 15:53

    Corven skrev:GA

    vad tycker du om själva ämnet för denna tråd då?

    Skolan? Lärartäthet osv?

    Att du inte gillar RC vet vi ju redan sen tidigare, så det kan vi väl lämna därhän?

    Så att den som startar tråden själv är , enligt egen utsagao, lärare, och sitter här dagarna i ända i stället för att arbeta, spelar ingen roll ?
    Hur skulle skolan vara om alla lärare jobbade lika "mycket" som rc ?
    Vad hjälper pengar om folk inte tar ansvar .

    Att alltid bara skrika efter mer resurser är ingen universal lösning.
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  cleopatra 2009-04-14, 15:55

    Corven skrev:Det fina i kråksången, om man skulle satsa de pengar som behövs för att öka lärar och vuxentätheten i skolan, är att om några år så skulle man minska andra kostnader i samhället. Kostnader orsakade av ungdomar som kommit snett pga skolans misslyckande....

    Men det ser man inte. Man har inte det konsekvenstänk som måste till för att kunna se längre än den senaste budgeten. Det finns ingen långsiktighet....


    SÅÅÅÅ sant Corven!! Problemet ligger i att det är olika kassor och ingen vill lägga ett öre mer än de absolut behöver.
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  blueheaven 2009-04-14, 15:56

    ANNA2LINK skrev:Ja men Bh vart är vi på väg då med den svenska skolan?

    Vaknade du nu Anna?

    Skolan har varit på väg utför åtskilliga år och det är först nu som någon försöker hugga tag i problemen!

    Om det är bra eller dåligt det som nu görs får tiden utvisa!
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  Corven 2009-04-14, 15:58

    GustavAnder skrev:

    Så att den som startar tråden själv är , enligt egen utsagao, lärare, och sitter här dagarna i ända i stället för att arbeta, spelar ingen roll ?
    Hur skulle skolan vara om alla lärare jobbade lika "mycket" som rc ?
    Vad hjälper pengar om folk inte tar ansvar .

    Att alltid bara skrika efter mer resurser är ingen universal lösning.


    Alla lärare ( alla andra också för den delen) som har ledigt har väl rätt att förfoga över sin fritid som dom vill? Just nu har RC påsklov. Får han då inte sitta här och skriva?

    Du gillar inte RC, det vet vi alla, och dina inlägg i hans trådar färgas extremt mycket av din åsikt om honom som person, inte om ämnet. Och detta är totalt oitressant för oss andra. Ni kan gärna träta, men gör det sinsemellan, så kan vi diskutera ämnena i debatterna istället.

    Och därför frågar jag dig vad du tycker i själva ämnet. Har du några ideer? Skolan är en hjärtefråga för mig, och jag vill gärna se någon förändring.
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  cleopatra 2009-04-14, 16:03

    Så att den som startar tråden själv är , enligt egen utsagao, lärare, och sitter här dagarna i ända i stället för att arbeta, spelar ingen roll ?
    Hur skulle skolan vara om alla lärare jobbade lika "mycket" som rc ?
    Vad hjälper pengar om folk inte tar ansvar .

    Att alltid bara skrika efter mer resurser är ingen universal lösning.

    Ursäkta GA, men varför är det viktigt VARFÖR någon sitter här? Jag har sett flera debattörer ondgöra sig över att somliga skriver fler inlägg än andra och blir anklagade för att leva sitt liv på forum. Sanningen är att vi har alla olika skäl till varför vi är här, och hur mycket vi är här. Hur var och ens livssituation ser ut har ingen annan med att göra, det är en helt privat sak.
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  blueheaven 2009-04-14, 16:06

    Men påsklovet har ju precis slutat eller?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty fakta

    Inlägg  Sniperace 2009-04-14, 16:07

    ps "läraren" redcloud påsklovet var i hela sverige vecka 15.

    (fast du är ju väldigt "speciell, på många sätt och vis)

    ds

    Nu är du nog ute och flyger i de blå....

    Min dotter har PÅSKLOVET DENNA VECKA, liksom hennes pojkvän från BODEN, och hon går i Hässleholm.

    Skolorna i Sverige ha i stort sett ALLTID försökt dela upp så att inte alla skolor har samma vecka, pga ex logistikproblem och annat ex fullbeläggning på olika turistanläggningar mm

    annars till problemet, mindre klasser och fler lärare gör nytta, men ändå måste det finnas sätt att ta itu med elever som totalt skiter i sina klasskamrater och lärare, på vår byskola ha vi sett elever i småskolan som ber sina lärare hålla truten "annars ska de hämta en kniv o sticka i hennes mage" elever som rent ut säger att du är inte min mamma eller pappa så jag skiter i vad du säger...

    och det HEMSKA, deras FÖRÄLDRAR håller med dem och okvädar läraren när denne klagar på barnets uppförande.

    Så MIN frgaär om skolan ska prioritera de stökiga eleverna och dra ner de skötsamma till dena nivå, ingen får ju bli bättre än någon annan..
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  x-medborgare 2009-04-14, 16:42

    Har ni hört senaste förslaget från FP hörde det på radion i morse när jag lata vänster muppen åkte hem från mitt natt jobb. Very Happy

    Väldigt stökiga elever skall kunna bli avstängda från skolan upptill 2 veckor per läs år från grundskolan uppåt.

    Är inte detta en signal att stöka på så får vi ledigt???
    Eller hur tror ni det kommer att fungera om det går igenom ???


    Oj då såg att det fanns en tråd i ämnet hade inte hunit igen om alla ännu. Jag hoppar dit Very Happy
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-04-14, 16:48

    Lite att läsa om dagens skola..


    Hot och våld mot lärare ökar stort

    Publicerad: 22 april 2006, 01.44. Senast ändrad: 11 oktober 2007, 04.07

    Det är inte bara elever som drabbas av trakasserier
    i skolan. Var fjärde grundskollärare har utsatts för hot eller våld det senaste året. Och det är inte ovanligt att föräldrar ligger bakom hotelserna.

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_312198.svd


    Skolan en vanlig plats för brott

    Publicerad: 20 april 2006, 19.56. Senast ändrad: 11 oktober 2007, 04.05

    Hot, misshandel och trakasserier. Det är vardagen för många elever på svenska skolor. Skolornas strategier för att komma åt problematiken varierar. Vissa lägger locket på, andra kräver nolltolerans.

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_311758.svd


    Lärare får spö

    Dödshot, bett, slag och sparkar som orsakar långa sjukskrivningar. Antalet anmälda arbetsskador på grund av hot eller våld i skolan fördubblades på fyra år. Det finns inga exakta siffror på hur illa det är just nu, men för dem som drabbas kan konsekvenserna bli stora. En del lärare vågar inte längre undervisa.

    http://www.lr.se/lrweb/home.nsf/indexfrmset?readform&Url=http://www.lr.se/lrweb/home.nsf/bykey/PKAEL-65HG3S?OpenDocument


    som exempel var det 3 - 4 13-14 åringar som styrde hela den ungdomsgården jag jobbade på förut.

    kasta ut dom gick ej , då blev det våld utanför stenar i fönster och hot samt repande av bilar och pajjande av cyklar

    Dessa 3-4 av över 300 ungar som gick där ofta.

    2 av dom åkte dessutom fast till slut för en ganska brutal våldtäkt på en toa på samma ungdomsgård.

    föräldraanda körde "strutsmentaliteten" och fattade till sist allvaret när POLIS kom hem till dom.

    Då var det redan försent.
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  blueheaven 2009-04-14, 17:05

    Undrar vad vänsterns recept på att lösa detta är?

    Mer av samma som skapade det?

    I brist på annat kan man ju alltid höja skatten så blir det ett självspelande piano!
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Majors avsked.... - Sida 3 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  cleopatra 2009-04-14, 17:17

    Vems ansvar är barnen? Är det samhällets? Eller ska barnen ta ansvar för sig själva? Nä, ansvaret är FÖRÄLDRARNAS!!

    Ibland beror barnets problem på en underliggande diagnos men ibland beror den på att föräldern/föräldrarna brister i sin fostrarroll och inte klarar/orkar ge barnen rätt värderingar. De som verkligen vill komma till rätta med problemet, vilken grundorsaken än är, bör få all hjälp som finns tillgänglig. De som är för bekväma, håller barnen bakom ryggen i missriktad lojalitet, bryr sig mera om sin karriär eller bara leker struts genom att hoppas att allt går över om de bara ignorerar problemet, måste med alla medel förmås att ta sitt föräldraansvar. Har man satt barn till världen får man fan i mej ta hand om dem. Det är dags att de lär sig att det är en livsuppgift och ett privilegium att ha barn, inte en rättighet, och att det heller inte finns någon ångervecka Twisted Evil

    FP har nog inte tänkt till ordentligt eftersom det enda de kommer uppnå är att ett gäng ungdomar kommer att hamna snett redan från början och döms till en kriminell framtid. Det politikerna måste fatta är att det inte är BARNENS fel, det finns inget barn som föds i det skicket. Allt ansvar ligger på FÖRÄLDRARNA, det är dem man ska straffa inte barnen. Det måste finnas andra sätt att uppnå arbetsro i klasserna.


    Sponsored content


    Majors avsked.... - Sida 3 Empty Sv: Majors avsked....

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-15, 14:38