Sniperace 2012-12-25, 11:13
Dao skrev: Sniperace skrev: Dao skrev: Sniperace skrev:så när folket väljer företrädare för två stora partier begränsar DE demokratin menar du, ska inte denna folkvilja respekteras, eller är det bara demokrati när de röstar som DU vill.
Men som jag skrev, jag skulle gärna se ett PARTILÖST valsystem där man kunde rösta enbart på kandidater som är helt obundna, där man röstar efter hur man känner dennes åsikter osv.
men det är säkert inte demokrati det heller antaqr jag att du anser
Folkert har ju hela tiden rätten att rösta på vilka de vill, men röstar de inte som DU vbill så begränsar de demokratin, du är i sanning patetisk daoren
Det du frågar efter finns redan i ett land: Kuba! Det brukar inte du gilla...
NIX ddär finns bara ett parti, och visserligen påstår du mankan rösta på vem man vill,,men se det kan man ju inte, de måste godkännas av byrådet, och detta är starkt politisdkt bundet av just kommunistpartiet och statens normer
skulle du godkänna samma sak i sverige styrt av moderater, där dessa betsämde vilkaq du får rösta på, jotack, du 'r allt en väldig antidemokrat långt ut i fingerspetsarna, demokrati så länge det går som DU VILL....
VALET på Kuba har inget med kommunistpartiet att göra, dummer!!!
Det är bara vad du hittat på!
I övrigt är Kuba givetvis en diktatur, men valet är så som du beskrev att du ville ha det.
Jag tycker den typ av total personval inte är bra direkt, men så länge det sköts på ett bra sätt är det nog bra. Kuba har valt ett bra sätt med byråden, där diktaturen inte har den koll som du fantiserar om, och det är ett bra system. Men det fungerar nog bara i smånationer.
Själv är jag mer för småskalig direktdemokrati, där företagen styrs av de anställda, och liknande.
Den utveckling som brukar vara naturlig i alla uppror, tills en ny diktator förstör den.
Ahaaaa, där företagen styrs av de anställda, du menar att det privata ägandet är borta, just dettaändrar ju kuba på nu och börjar tillåta egenföretagare osv.....
och fortfarande NE#J, byråden är i högsta grad styrad av staten/regimen
men vi vet att du älskar den kubanska diktaturen och dess valsystem, men som sagt den är ina alls som jag skrev, jag anser inte att byråd ska få bestämma vem som ska få ställa upp i val, däremot ska folket genom sina röster bestämma vilka av kandidataerna som ska bli valda.