F.I.S.T 2012-12-21, 01:44
Detta är ett mycket intressant ämne....
När är våld acceptabelt ? .... jo vid självförsvar är det lätta och självklara svaret kan tyckas. Problemet med det svaret, är att då måste vi oxå definiera "självförsvar"
Det finns stater som dödat civila, inkl barn och kvinnor långt från sina länder och kallat det för "självförsvar".....
Att förvränga ord och sanning är en farlig sak, men knappast ny, har gjorts i alla tider och kommer fortsätta så med all tydlighet.
Man kan även diskutera våld i vardagssituationer. Om min närmaste familj blir brutalt mördade, har jag då "rätt" att mörda mördaren ?....
Jag kan inte svara för om jag skulle göra det eller inte, men jag hoppas att jag inte skulle göra det, eftersom våld ALLTID föder mera våld.
Ska man förlåta ?... näe inte nödvändigtvis .... vissa har dock funnit att de förlåtit förövaren inför sig själv....varit de enda sättet att gå vidare för att inte gå under i sitt hat, som då kan äta upp en fullständigt...
Rent juridiskt är det självklart att man inte har rätt att mörda nån ens som hämnd, så även om det kanske är lätt att förstå att vreden skulle kunna gå över hand..... så måste det rättsliga stå fritt från känslor och hämnd...
Det finns andra måtton och oskrivna regler vi lever efter oxå, de ridderliga idealen att man inte skall slå en kvinna... vilket oxå medför att det tycks vara mer accepterat för en man att slå en man ... och näst intill helt accepterat för en kvinna att slå en man ..
.... det ställer jag givetvis inte upp på. Jag har aldrig nånsin slagit en kvinna, och inte heller nån man...
Däremot hamnade man ju i regelrätta slagsmål som barn....
... ett stort ämne ... kör hårt !