DirtyDog skrev:Sorry, my bad!
Av 10 Imamer (spridda över landet) var det visst 2 (TVÅ! = 20%) som uppmanade kvinnorna att anmäla misshandeln till polisen och 6 av dem (60%) menade att deras män hade rätt att ha sex med dem MOT deras vilja. Procentuellt sett ganska många av de högsta företrädarna för religionen i Sverige. Är dessa Imamer drabbatde av ett "utanförskap"? På vilket sätt då? De är ju närmast gudar för sina anhängare.
Jag har inte hävdat detta. Sen förstår jag inte vad jag skulle få panik av?
Är det "av panik" som du påstår att jag "försökt" hävda detta? Jag använde mig av närmast identisk formulering som dig även om orden var annorlunda.
Ahhh.. Du menar DESSA 90%, alltså 6st!!!
Trodde du menade av alla muslimer!!! Därvid mitt svar...
Ja, imamerna är också många gånger en del av utanförskapet, vilket gör att de ofta agerar inte som en del av samhället utan utanför detta. Detta kan också, vilket har visat sig, leda till att man inte alltid har ståndpunkter som är relaterade till det samhälle de lever i.
Nej, de är bara "gudar" för de som väljer att följa deras råd. Många av dem som är imamer i Europa, är självutnämnda sådana - då de valt detta för att komma ut med ståndpunkter som är ganska märkliga. Detta för att deras ståndpunkter just inte är accepterade nog av muslimerna så att de skulle kunna få ut ståndpunkterna på ett normalt sätt. Speciellt har detta uppmärksammats i England. Jag är osäker på hur det är i Sverige.
Muslimer är dock inte förpliktade att följa en imam, överhuvudtaget. "Vi" icke-muslimer har en tendens att likställa islams organisation med den kristnma lutherska organisationen, där prästen kom att bli maktens kontrollant och megafon. Inom islam har den typ av utveckling bara kommit att ske den senaste tiden, men då som ytterligare en konsekvens av mötet med europeisk kultur.
Identiska formuleringar som mig fast orden är annorlunda???
Men då är ju inte dina formuleringar identiska!?!?