skulle det motsäga det jag skrev?
inte på något vis, och som sagt, en stor del av Libanon skulle nog känna lätnqad om Hizbollah blev av med sitt stöd från Iran
http://sv.wikipedia.org/wiki/HizbollahSniperace skrev:
inte på något vis, och som sagt, en stor del av Libanon skulle nog känna lätnqad om Hizbollah blev av med sitt stöd från Iran
Sniperace skrev:R.O.F.L skrev:Sniperace skrev:R.O.F.L skrev:Sniperace skrev:formsvackan skrev:Det vet jag inget om, men jag tror dock inte att en miljard muslimer kommer att reagera på samma sätt.Sniperace skrev:jag vidhåller att mycket långt ifrån i miljard MUSLIMER kommer att reagera
nej, många av de som kallas muslimer kommer kanske applådera att Irans förtryck av sina medborgare kanske försvinner, många i Libanon kommer bli glada om Irans stöd till Hizbolla försvinner osv...
Vem blir glad om Hizbollah blir svagare i Libanon enligt dig?
Väldigt många Libaneser, hizbolla är ju inte en libanesisk rörelse utan en palestinsk sådan som befinner sig i libanon, jag misstänker att allaq som finns i libanon och INTE är muslimer skulle bli väldigt glada, libanons regering skulle trolgen ockswå uppskatta det
Du och många andra debattörer härinne gör ett grovt fel när du pratar om muslimer i allmänhet. I Libanon finns grenarna sunni, shia, alawiter och druser.
Stabilitet råder sedan den kristna Suleiman tillträdde 2008.
Maktfördelningsprincipen ser ut som följande: presidenten ska vara kristen, premiärministern sunnimuslim och talmannen i parlamentet shiamuslim.
Denna maktfördelningsprincip etablerades efter att Libanon 1943 blivit självständigt.
Hizbollah som organisation är terrorstämplad av usa såklart, men inte av EU eller FN. Organisationen sköter allt från skolor och sjukhus till radio.
Rubbas denna maktbalans vilket den kommer göra om/när Bashar al assad får lämna kommer Libanon att återigen brinna.
Bashar måste sitta kvar och reformera vilket gynnar alla minoriteter i regionen.
Alternativet är att mer islamistiska grenar tar över.
MEN Hizbolla är INTE Libaneser, de är palestinier som befinner sig i libanesiska flyktingområden
MEN Hizbolla är INTE Libaneser, de är palestinier som befinner sig i libanesiska flyktingområden / Snipern
Sniperace skrev:
Den artikel jag länkade till är skriven av en av mina barndomsvänner. Han har rört sig i området till och från under många år. Enligt honom är Hizbollah väl sedda av dem som lever i flyktinglägren. All hjälp man kan få är välkommen ....R.O.F.L skrev:Sniperace skrev:
Återigen något som du hittar på då Hizbollah är ett öppet parti för dem som delar deras åsikter vilket kristna och druser gör för tillfället i den nuvarande regeringsbildningen i Libanon.
Varför då och varför skulle de överhuvudtaget försvinna ?Sniperace skrev:och ändå kommer troligen en väldigt stor del av libanon dra en lättnadens suck om de försvinner....
formsvackan skrev:Varför då och varför skulle de överhuvudtaget försvinna ?Sniperace skrev:och ändå kommer troligen en väldigt stor del av libanon dra en lättnadens suck om de försvinner....
Hizbollah har sagt sig vara beredda att lägga ner sin militära gren om Israel återlämnar Sheebaområdet, släpper alla libanesiska fångar samt överlämnar kartor över de minfält som man lade ut i södra Libanon 1983-2000Sniperace skrev:formsvackan skrev:Varför då och varför skulle de överhuvudtaget försvinna ?Sniperace skrev:och ändå kommer troligen en väldigt stor del av libanon dra en lättnadens suck om de försvinner....
om stödet från Iran försvinner för dem får de det svårt eller vad tror du, inga mer vapen från dem, inga mer pengar osv osv..
formsvackan skrev:Hizbollah har sagt sig vara beredda att lägga ner sin militära gren om Israel återlämnar Sheebaområdet, släpper alla libanesiska fångar samt överlämnar kartor över de minfält som man lade ut i södra Libanon 1983-2000Sniperace skrev:formsvackan skrev:Varför då och varför skulle de överhuvudtaget försvinna ?Sniperace skrev:och ändå kommer troligen en väldigt stor del av libanon dra en lättnadens suck om de försvinner....
om stödet från Iran försvinner för dem får de det svårt eller vad tror du, inga mer vapen från dem, inga mer pengar osv osv..
Om nu Israel vägrar gå dem tillmötes, vilka är det då som motsätter sig fred ?
Inbillar du dig att Hizbollah får alla pengar från Iran ? Betalar Iran sjukhus, skolor, barnhem etc ?
formsvackan skrev:Hizbollah har sagt sig vara beredda att lägga ner sin militära gren om Israel återlämnar Sheebaområdet, släpper alla libanesiska fångar samt överlämnar kartor över de minfält som man lade ut i södra Libanon 1983-2000Sniperace skrev:formsvackan skrev:Varför då och varför skulle de överhuvudtaget försvinna ?Sniperace skrev:och ändå kommer troligen en väldigt stor del av libanon dra en lättnadens suck om de försvinner....
Inbillar du dig att Hizbollah får alla pengar från Iran ? Betalar Iran sjukhus, skolor, barnhem etc ?
Sniperace skrev:formsvackan skrev:Hizbollah har sagt sig vara beredda att lägga ner sin militära gren om Israel återlämnar Sheebaområdet, släpper alla libanesiska fångar samt överlämnar kartor över de minfält som man lade ut i södra Libanon 1983-2000Sniperace skrev:formsvackan skrev:Varför då och varför skulle de överhuvudtaget försvinna ?Sniperace skrev:och ändå kommer troligen en väldigt stor del av libanon dra en lättnadens suck om de försvinner....
och vad får Israel förutom att göra eftergifter?
Sniperace skrev:och ändå kommer troligen en väldigt stor del av libanon dra en lättnadens suck om de försvinner....
på grund av sin militanta islamism.... alla som med vapen påtvingar andra religion ser jag som sådana som bör försvinnaR.O.F.L skrev:Sniperace skrev:och ändå kommer troligen en väldigt stor del av libanon dra en lättnadens suck om de försvinner....
Varför ska dem försvinna?
formsvackan skrev:Den artikel jag länkade till är skriven av en av mina barndomsvänner. Han har rört sig i området till och från under många år. Enligt honom är Hizbollah väl sedda av dem som lever i flyktinglägren. All hjälp man kan få är välkommen ....R.O.F.L skrev:Sniperace skrev:
Återigen något som du hittar på då Hizbollah är ett öppet parti för dem som delar deras åsikter vilket kristna och druser gör för tillfället i den nuvarande regeringsbildningen i Libanon.
Sniperace skrev:på grund av sin militanta islamism.... alla som med vapen påtvingar andra religion ser jag som sådana som bör försvinnaR.O.F.L skrev:Sniperace skrev:och ändå kommer troligen en väldigt stor del av libanon dra en lättnadens suck om de försvinner....
En av mina tidigare anställda fick under ett FN-uppdrag benen avskjutna av falangisterna. Han är inte sur på vare sig dem eller andra. FN-styrkans uppgift var enligt honom att bevaka ett vattendrag mot israeliska "vattentjuvar"R.O.F.L skrev:formsvackan skrev:Den artikel jag länkade till är skriven av en av mina barndomsvänner. Han har rört sig i området till och från under många år. Enligt honom är Hizbollah väl sedda av dem som lever i flyktinglägren. All hjälp man kan få är välkommen ....R.O.F.L skrev:Sniperace skrev:
Har min svärfar som för tillfället bor i Libanon samt ett par svågrar som deltog i kriget i Libanon på 80 talet. Hizbollah är väl ansedda av dem och inte någon terrororganisation utan en del av regeringsunderlaget.
Bör tillägga att dem slogs för Al kowat, falangisterna.
Sniperace skrev:formsvackan skrev:Varför då och varför skulle de överhuvudtaget försvinna ?Sniperace skrev:och ändå kommer troligen en väldigt stor del av libanon dra en lättnadens suck om de försvinner....
sedn r de ju också nära bundsförvanter till SYRIEN och dess makthavare som vi idag ser dagligen i media, i klart negativa ordalag
R.O.F.L skrev:Sniperace skrev:formsvackan skrev:Varför då och varför skulle de överhuvudtaget försvinna ?Sniperace skrev:och ändå kommer troligen en väldigt stor del av libanon dra en lättnadens suck om de försvinner....
sedn r de ju också nära bundsförvanter till SYRIEN och dess makthavare som vi idag ser dagligen i media, i klart negativa ordalag
Och vad är islamistkopplingen till Bashar i Syrien som är typ sekulärast i mellanöstern?
formsvackan skrev:Sniperace skrev:på grund av sin militanta islamism.... alla som med vapen påtvingar andra religion ser jag som sådana som bör försvinnaR.O.F.L skrev:Sniperace skrev:och ändå kommer troligen en väldigt stor del av libanon dra en lättnadens suck om de försvinner....
Hizbollah hade ursprungligen som målsättning att omforma Libanon till en islamisk stat, men detta mål har senare övergivits. Nasrallah har citerats med orden "Vi anser att villkoret för en islamisk stat är att ha en överväldigande folklig önskan, och vi menar inte femtio procent plus en, utan en stor majoritet. Och detta är inte tillgängligt i Libanon och blir troligen aldrig det." Tvivel kvarstår dock. Sedan den tidpunkten har Hizbollah omformats från en revolutionär rörelser till en samhällspolitisk rörelse av libanesiska shiiter och har accepterat den multikulturella situationen i Libanon. Denna transformering kallas "libanonisering". Hizbollah är dock inte nöjda med de kvoter för olika konfessionella grupper som fastslås i Taifavtalet, på grund av att shiiternas ställning i staten är lägre än deras andel av befolkningen. Hizbollah förespråkar ett system med en person-en röst, men avser inte att tvinga det på de andra grupperna
Återigen har ditt islamhat lurat dig.
och enbart för at de säger det så är det i sin ordning och mankan vara säker på det?
kom ihåg att sovjetunionen sade sig vara kommunistiskt osv, men vad var det ?
RedCloud skrev:och enbart för at de säger det så är det i sin ordning och mankan vara säker på det?
kom ihåg att sovjetunionen sade sig vara kommunistiskt osv, men vad var det ?
Israel påstår sig vara regionens enda demokrati.
Men kan man vara säker på det ?
du anser att man inte kan det
Sniperace skrev:
du anser att man inte kan det, och i konsekvensens namn bör jag då ha rätten att anse att man inte kan lita på Hizbollahs ord....