Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+13
ericTheDog
R.O.F.L
Infra
F.I.S.T
DMustaine
SiP
formsvackan
RedclownIII
Secrist
Thetaxpayer
Regndrottning
Sniperace
RedCloud
17 posters

Pax Americana part XXVI

Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Pax Americana part XXVI - Sida 7 Empty Sv: Pax Americana part XXVI

Inlägg  Sniperace 2012-01-17, 17:42

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:
    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:Förarna fick en speciell träklubba att banka in växlarna med när de skulle köra T-34:an. Very Happy
    Det ska vara rakskurna drev och kraftiga karlar i en rallybil. Synkringar är dessutom till för sissys Very Happy

1942 fick T34:an en ny växellåda. T34 var på intet sätt bättre än tyskarnas maskiner, tvärtom. De var dock fan så många fler vilket avgjorde till ryssarnas fördel.

Korrekt. T34:an räknas ju som historiens bästa stridsvagn, inte för dess eldkraft eller tekniska förmågor utan för att den var extremt pålitlig, billig att tillverka och tog sig fram på ställen där tyskarna körde fast.
    Med detta i åtanke kanske RC´s påstående, "Röda Armén, maj 1945 var förmodligen världens mest vältränade och välutrustade armen på jorden för tillfället", inte är helt fel.
    välutrustad vältränad osv bästa?
    j

enbart pga en stridsvagnsmodell?
    njaeee det var ju inte riktigt det frågan gällde.
    det gällde HELA ARMÈN
    Vilken armé tror du att i maj 1945 var större, var mera välutrustad, hade större erfarenhet etc.

ag tror inte det var ryssen, som ofta talkades om som trashankarmen.

fortfarande så har inget övertyga mig om att det skulle vara sovjet som befriade europa, men att de lade oket på halva europa det vet vi ju.

Utan usa england och de andra skulle inte sovjet klarat det, och utan sovjet skulle de nog inte heller klarat det, och tänk att det gick åt he för hitler beror enbart på att han svek vänskapsavtalet med sovjet, utan det skulle det troligen gått helt annorlunda, så vi ska väl vara tacksamma att Hitler gjorde detta misstag, för det kunde ju annars varit så idag att världen var uppdelad mellan sovjet och hitlertyskland....
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2012-01-17, 17:44

men att påstå att Röda Armen var den bästa är väl att skarva ordentligt

maj -45 var det de, förmodligen var de störst också, artilleriet VAR världens mest omfattande osv

vill ni högertomtar tycka ngt annat så får ni.....det förändrar just inget
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2012-01-17, 17:48

Sniperace skrev:ag tror inte det var ryssen, som ofta talkades om som trashankarmen.
    Hade det inte varit för Hiroshima och Nagasaki, hade ryssarna kanske inte stannat upp förrän de nått atlantkusten.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-01-17, 17:51

Sniperace skrev:fortfarande så har inget övertyga mig om att det skulle vara sovjet som befriade europa
    Begreppet "befriade" kan kanske diskuteras, men spöade upp nazisterna gjorde de lik förbaskat.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-01-17, 17:53

Nu skulle man ju kunna tro att mina lovord över röda armén härrör sig från min politiska ståndpunkt, men nej så är det inte.

Jag är helt enkelt påläst och har alltid varit fascinerad av wwII och då särskilt kriget på östfronten.

Tyvärr är forumhögerns argument i saken ofta myter och alldeles för färgade av politiska ståndpunkter.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-01-17, 17:55

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:fortfarande så har inget övertyga mig om att det skulle vara sovjet som befriade europa
    Begreppet "befriade" kan kanske diskuteras, men spöade upp nazisterna gjorde de lik förbaskat.

DET är jag med på, men det är just detta att RC verkar vilja ge sovjeterna hela äran och att de andra bara var en bagatell i det hela...
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-01-17, 17:55

RedCloud skrev:Jag är helt enkelt påläst och har alltid varit fascinerad av wwII och då särskilt kriget på östfronten.
    Ja jäklar, har du också läst Döden på larvfötter ?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-01-17, 17:57

Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:

DET är jag med på, men det är just detta att RC verkar vilja ge sovjeterna hela äran och att de andra bara var en bagatell i det hela...
    Ära är något som helt saknas i krig. Att ryssarna fick göra grovjobbet åt de allierade är dock inget som kan betvivlas.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-01-17, 17:57

formsvackan skrev:
    RedCloud skrev:Jag är helt enkelt påläst och har alltid varit fascinerad av wwII och då särskilt kriget på östfronten.

vaaa, den har jag inte läst....
    men jag har läst en del hassel-böcker, om den där polisen... Very Happy Svedelids
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-01-17, 18:04

Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:

men jag har läst en del hassel-böcker, om den där polisen... Very Happy Svedelids
    Njaee... inte riktigt samma Hassel, men det förklarar kanske dina bristande kunskaper Very Happy
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-01-17, 18:21

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:

Njaee... inte riktigt samma Hassel, men det förklarar kanske dina bristande kunskaper Very Happy

å andra sidan känner jag till Sven Hassels böcker som inte har allt med verkligheten att göra eller hur?
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-01-17, 18:57

formsvackan skrev:

lite tyngre verk än så....men dock har jag läst Hassels alla böcker, och tagit dom för vad de är : skönlitteratur....
    SiP
    SiP

Antal inlägg : 4427

Inlägg  SiP 2012-01-17, 19:35

RedCloud skrev:Nu skulle man ju kunna tro att mina lovord över röda armén härrör sig från min politiska ståndpunkt, men nej så är det inte.

Jag är helt enkelt påläst och har alltid varit fascinerad av wwII och då särskilt kriget på östfronten.

Tyvärr är forumhögerns argument i saken ofta myter och alldeles för färgade av politiska ståndpunkter.

Och fortfarande har du undvikit att svara varför Japan inte anföll Sovjett som Hitler ville utan gav sig på USA istället...

Och inga svar på att dina hjältar bar sig åt som svin mot dom som de skulle befria..

Och sen är det ju skarpare hjärnor än dig som anser att om tysken varit vinterutrustad så hade Sovjett fått pisk, men de hade vädret på sin sida, de bara väntade på att höst och vinter skulle komma, när hösten kom så kom också leran på vägarna, tysken hade räknat med att lägga tre mil om dagen, när vägarna blev lera så la de tre kilometer som max om dagen, därför blev deras tidsplan slagit om intet och det blev ett vinterkrig, ett vinterkrig som den tyska armen inte var utrustad för, sjukdomar och speciellt dysenteri skördade fler offer än ryssens kulor..

Denna information kan man få på the history channel som visade ett flertal program om operation barbarossa..
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-01-17, 19:44

Och inga svar på att dina hjältar bar sig åt som svin mot dom som de skulle befria..

Om du hade varit lite mer påläst hade du vetat att vid fronten fanns uppdelningen a,b och c på förbanden. Kategori a-förband var diciplinerade frontsvin som kanske varit med från början, kategori c-förband, löst sammansatta, sämre rustade o utbildade.

Man skickade fram kategori c förband som kanonmat, dessa odiciplinerade styrkor våldtog och rånade, ja.

Och sen är det ju skarpare hjärnor än dig som anser att om tysken varit vinterutrustad så hade Sovjett fått pisk

hypotetisk kackel....

Två saker talar mot detta:

Underhållslinjerna var för långa för att kunna förse frontlinjen med vad de behövde.
    Ryssland ÄR stort.....lägg sedan till "brända jordens taktik" från ryssarnas sida.

Tyska järnvägen prioriterade jude-transporter till utrotningslägren istf material till fronten. Lok och vagnbrist som följd.
    SiP
    SiP

Antal inlägg : 4427

Inlägg  SiP 2012-01-17, 20:18

RedCloud skrev:

Om du hade varit lite mer påläst hade du vetat att vid fronten fanns uppdelningen a,b och c på förbanden. Kategori a-förband var diciplinerade frontsvin som kanske varit med från början, kategori c-förband, löst sammansatta, sämre rustade o utbildade.

Man skickade fram kategori c förband som kanonmat, dessa odiciplinerade styrkor våldtog och rånade, ja.

Och sen är det ju skarpare hjärnor än dig som anser att om tysken varit vinterutrustad så hade Sovjett fått pisk

hypotetisk kackel....

Två saker talar mot detta:

Underhållslinjerna var för långa för att kunna förse frontlinjen med vad de behövde.
    Ryssland ÄR stort.....lägg sedan till "brända jordens taktik" från ryssarnas sida.

Tyska järnvägen prioriterade jude-transporter till utrotningslägren istf material till fronten. Lok och vagnbrist som följd.

Aha, så då var inte A, B och C samma arme, de var inte "den" fantastiska röda armen som du avser..

Och vilken kategori av A, B och C var det som tog 600000 ungrare som krigsfångar när de "befriade" Ungern, och vilka var det som tillfångatog Raoul Wallenberg??

Och det faktum att den tyska armen stod i utkanten av Moskva, att de stod där bussen hade ändhållplats innan de 40 divisionerna som blivit lediga p.g.a. att Japan inte ville anfalla Sovjet (något som du som är så påläst inte kan redogöra för)kunde slå tillbaka framryckningen, så jag litar nog hellre på reportrar och författare som säger att det var så än en "lärare" som säger att röda armen i princip på egen hand räddade europa från tysken...
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-01-17, 20:48

Aha, så då var inte A, B och C samma arme, de var inte "den" fantastiska röda armen som du avser..

De tillhörde samma armé: röda armén, som i sin tur var uppdelade i tex vitryska armén osv

Och vilken kategori av A, B och C var det som tog 600000 ungrare som krigsfångar när de "befriade" Ungern, och vilka var det som tillfångatog Raoul Wallenberg??

Det har jag ingen som helst aning om.
    När det gäller R.W. var det med all sannolikhet KGB.

Du glömmer liksom att nämna att Ungern bidrog med trupp åt Tyskland, bla vid Stalingrad..
    Alltså behandlade man de nämnda ungrarna som krigsfångar.

Och det faktum att den tyska armen stod i utkanten av Moskva, att de stod där bussen hade ändhållplats innan de 40 divisionerna som blivit lediga p.g.a. att Japan inte ville anfalla Sovjet (något som du som är så påläst inte kan redogöra för)kunde slå tillbaka framryckningen, så jag litar nog hellre på reportrar och författare som säger att det var så än en "lärare" som säger att röda armen i princip på egen hand räddade europa från tysken...

Du är fullständigt fri att tro på vad som helst SIP, det förändrar just inget alls.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Pax Americana part XXVI - Sida 7 Empty Bäst?

Inlägg  Secrist 2012-01-17, 20:52

formsvackan skrev:
    Secrist skrev:
    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:Förarna fick en speciell träklubba att banka in växlarna med när de skulle köra T-34:an. Very Happy
    Det ska vara rakskurna drev och kraftiga karlar i en rallybil. Synkringar är dessutom till för sissys Very Happy

1942 fick T34:an en ny växellåda. T34 var på intet sätt bättre än tyskarnas maskiner, tvärtom. De var dock fan så många fler vilket avgjorde till ryssarnas fördel.

Korrekt. T34:an räknas ju som historiens bästa stridsvagn, inte för dess eldkraft eller tekniska förmågor utan för att den var extremt pålitlig, billig att tillverka och tog sig fram på ställen där tyskarna körde fast.
    Med detta i åtanke kanske RC´s påstående, "Röda Armén, maj 1945 var förmodligen världens mest vältränade och välutrustade armen på jorden för tillfället", inte är helt fel.

Nja, tyskarna hade ju sina Tigervagnar som både ryssar och amerikanare hade ett h-e med och deras berömda 88-kanon som blåst bort många flyplan och stridsvagnar. Dock så räcker inte det om man inte har folk. Ryssarna hade massvis med soldater men många var hoprafsade från sovjets alla hörn med nästintill noll i militär utbildning.
    Secrist
    Secrist

Pax Americana part XXVI - Sida 7 Empty Fakta

Inlägg  Secrist 2012-01-17, 20:55

RedCloud skrev:Nu skulle man ju kunna tro att mina lovord över röda armén härrör sig från min politiska ståndpunkt, men nej så är det inte.

Jag har också läst mycket om kriget på östfronten bland annat för att kriget saknar motstycke men dina glorifieringar av Röda Arméns kvaliteter är "lätt" vinklade.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-01-17, 20:58

men dina glorifieringar av Röda Arméns kvaliteter är "lätt" vinklade.

Du menar den följer inte den anglo-amerikanska historiebeskrivningen ?
    Du vet, det finns olika sätt att se på saker....
    Secrist
    Secrist

Pax Americana part XXVI - Sida 7 Empty Bäst?

Inlägg  Secrist 2012-01-17, 21:04

RedCloud skrev:
    men dina glorifieringar av Röda Arméns kvaliteter är "lätt" vinklade.

Du menar den följer inte den anglo-amerikanska historiebeskrivningen ?
    Du vet, det finns olika sätt att se på saker....

Nä, mina åsikter bygger på fakta. Inte Pravda.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-01-17, 21:08

tyskarna hade ju sina Tigervagnar
    De första Tigerstridsvagnarna var redo i augusti 1942 och från juli 1942 till augusti 1944 byggdes endast 1355 Tigrar. Anledningen till att det inte blev fler var skyhöga produktionskostnader och komplicerad konstruktion.
    [wiki]
    Att jämföra med mellan 60 och 85 000 T34......

Nä, mina åsikter bygger på fakta. Inte Pravda.

Tänk vad konstigt, det gör mina med....
    Secrist
    Secrist

Pax Americana part XXVI - Sida 7 Empty Bäst

Inlägg  Secrist 2012-01-17, 21:13

De första Tigerstridsvagnarna var redo i augusti 1942 och från juli 1942 till augusti 1944 byggdes endast 1355 Tigrar. Anledningen till att det inte blev fler var skyhöga produktionskostnader och komplicerad konstruktion.
    [wiki]
    Att jämföra med mellan 60 och 85 000 T34......

Vilket stämmer exakt med vad jag skrev.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-01-17, 21:16

Secrist skrev:Nja, tyskarna hade ju sina Tigervagnar som både ryssar och amerikanare hade ett h-e med och deras berömda 88-kanon som blåst bort många flyplan och stridsvagnar. Dock så räcker inte det om man inte har folk. Ryssarna hade massvis med soldater men många var hoprafsade från sovjets alla hörn med nästintill noll i militär utbildning.
    Problemen med Tigern var inte att det saknades folk, utan att konstruktionen var för komplicerad och sårbar. Litet småkonstigt då det egentligen rörde sig om en någorlunda mobil järnklump som man monterat en luftvärnskanon på. Visst hade både ryssar och amerikanare ett h-e med dessa, när de råkade ut för dem. Det fanns inte speciellt många Tigrar och de som inte "stod på verkstaden" hade svårt att ta sig fram pga vikten. Egentligen en av de sämre stridsvagnar som konstruerats med tanke på dess begränsade användningsområde.
    Secrist
    Secrist

Pax Americana part XXVI - Sida 7 Empty Sämre

Inlägg  Secrist 2012-01-17, 21:22

formsvackan skrev:
    Secrist skrev:Nja, tyskarna hade ju sina Tigervagnar som både ryssar och amerikanare hade ett h-e med och deras berömda 88-kanon som blåst bort många flyplan och stridsvagnar. Dock så räcker inte det om man inte har folk. Ryssarna hade massvis med soldater men många var hoprafsade från sovjets alla hörn med nästintill noll i militär utbildning.
    Problemen med Tigern var inte att det saknades folk, utan att konstruktionen var för komplicerad och sårbar. Litet småkonstigt då det egentligen rörde sig om en någorlunda mobil järnklump som man monterat en luftvärnskanon på. Visst hade både ryssar och amerikanare ett h-e med dessa, när de råkade ut för dem. Det fanns inte speciellt många Tigrar och de som inte "stod på verkstaden" hade svårt att ta sig fram pga vikten. Egentligen en av de sämre stridsvagnar som konstruerats med tanke på dess begränsade användningsområde.

Nja, nu ska man komma ihåg att Tigern led av många barnsjukdomar precis som T34:an gjorde i början. Hade tiden tillåtet så hade de nått en helt annan klass men kriget tog slut innan dess. Bland annat bränslesystemet hade en svaghet på de tidiga modellerna vilket gjorde att de drabbades av motorbränder. Men bepansring, eldkraft och effektivitet spred ändå skräck bland de allierade.
    Thetaxpayer

Antal inlägg : 7997

Inlägg  Thetaxpayer 2012-01-17, 21:35

formsvackan skrev:

Pratar du inte om königstigern eller Pantern som också hade väldigt stora problem i början.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-26, 02:07