Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+14
RedMentalCase
PE Dal
Sossar ee lata
MartinLindgren
ericTheDog
redalert
Secrist
Sniperace
Thetaxpayer
DMustaine
ANNA2LINK
SiP
RedCloud
Infra
18 posters

Mera skatt, tack

Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Mera skatt, tack - Sida 9 Empty Sv: Mera skatt, tack

Inlägg  Corven 2011-08-31, 07:47

Nu har jag inte läst alla inlägg i den här debatten, men som jag ser det, så är det största problemet att vi skulle behöva ett helt nytt system för skatterna. Ett helt nytt sätt att tänkta. Inte snegla på hur det har varit. Vårt skattesystem borde inte vara "kulturminnesmärkt" och heligt.

Jag skulle vilja likna dagens system med ett hus med en vacker fasad, men rutten insida. Man lappar och lagar de ruttna delarna, men förruttnelsen blir man inte av med. Det som egentligen behövs är att helt enkelt riva ner det ruttna huset och bygga upp ett nytt med både vacker fasad och frisk insida.....

Om man kunde göra om systemet utifrån nya tankar och förutsättningar, så borde man också kunna sänka skatterna.

Men det är en enorm uppgift att forma ett helt nytt system, och det är väl närmast omöjligt att genomföra det också. Och jag kan inte säga hur det borde utformas, jag är varken ekonom eller arkitekt.

Idag läggs det en hel del pengar på totalt meningslösa forskningsprojekt, där ingen utom dom som forskar har någon nytta av det man kommer fram till. Lägg de pengarna på att ta fram ett helt nytt skattesystem istället.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2011-08-31, 08:15

Corven skrev:Nu har jag inte läst alla inlägg i den här debatten, men som jag ser det, så är det största problemet att vi skulle behöva ett helt nytt system för skatterna. Ett helt nytt sätt att tänkta. Inte snegla på hur det har varit. Vårt skattesystem borde inte vara "kulturminnesmärkt" och heligt.

Jag skulle vilja likna dagens system med ett hus med en vacker fasad, men rutten insida. Man lappar och lagar de ruttna delarna, men förruttnelsen blir man inte av med. Det som egentligen behövs är att helt enkelt riva ner det ruttna huset och bygga upp ett nytt med både vacker fasad och frisk insida.....

Om man kunde göra om systemet utifrån nya tankar och förutsättningar, så borde man också kunna sänka skatterna.

Men det är en enorm uppgift att forma ett helt nytt system, och det är väl närmast omöjligt att genomföra det också. Och jag kan inte säga hur det borde utformas, jag är varken ekonom eller arkitekt.

Idag läggs det en hel del pengar på totalt meningslösa forskningsprojekt, där ingen utom dom som forskar har någon nytta av det man kommer fram till. Lägg de pengarna på att ta fram ett helt nytt skattesystem istället.

Helt rät, jag har tidigare skrivit att det hushålls inte med dessa pengar, de slösas vettvilligt bort på en massa skit, och på en alltför stor och otymplig administration inom alla områden.

men tror du att något sådant som att verkligen sanera detta kommer ske, tänk då först på hur stor del svågerpolitik dom finns där anhöriga och vänkrets ges skapade jobb osv runt detta, både av gruppen politiker och ämbets och tjänstemän....
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Mera skatt, tack - Sida 9 Empty Skatt

Inlägg  Secrist 2011-08-31, 09:43

Corven skrev:Nu har jag inte läst alla inlägg i den här debatten, men som jag ser det, så är det största problemet att vi skulle behöva ett helt nytt system för skatterna. Ett helt nytt sätt att tänkta. Inte snegla på hur det har varit. Vårt skattesystem borde inte vara "kulturminnesmärkt" och heligt.

Är inte lika impad av inlägget. Det är lite substanslöst. Vad är det som är dåligt menar du? Vad borde bli bättre? Har du några egna idéer? Just nu är det lite på nivån "jag tycker inte detta är bra, varför gör inte de som bestämmer att det blir bättre?".
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-08-31, 14:40

Så om man inte kan presentera en färdig lösning får man inte klaga på problemet?

Jag är som sagt varken ekonom eller arkitekt.

Men att administrationen av det system vi har idag är åt skogen, det borde väl även du kunna hålla med om? När det nästan sitter en administratör för varje person som utför arbete inom det offentliga... Lite överdrivet, men ändå inte taget helt ur luften.

(Jag förespråkar inte någon planekonomi, vilket är en ganska given kommentar från en del personer härinne, dock inte från dig, Secrist.)

Men jag skulle gärna se att man satte ihop en grupp som får till uppgift att ta fram ett helt nytt system, utan att snegla på det system vi har idag. Kan vara svårt, men jag tror vi behöver tänka om helt och hållet vad det gäller statens finanser.

Ett exempel:

En privat aktör, låt oss ta Proxima, som driver vårdcentralen jag tillhör. Dom erbjuder betydligt bättre vård än Landstinget gjorde. Man får träffa sin husläkare, och servicen överlag är mycket bättre än tidigare. Jag frågade min husläkare vad han tyckte, och han berättade att han var tveksam innan Proxima tog över, men efter att han hade kollat upp deras rykte osv så bestämde han sig ändå för att följa med, och han var nöjd. Han sa att Proxima uppfattar patienterna som kunder, som man måste ge bra service för att dom ska stanna, det gör inte Landstinget.

Varför kan Proxima leverera bättre service än Landstinget, och ändå tjäna pengar på det? Jo, för att Landstingets administration är så tungrodd, och kostsam, utan att egentligen tillföra så mycket annat än pärmbärare....

Jag skulle vilja att när t ex man gör en budget för ett sjukhus, så börjar man i rakt motsatt ända mot vad man gör idag.

Att man börjar med att bestämma hur många vårdplatser man ska ha. Sen räknar man ut vad dessa vårdplatser kostar. Och utifrån det sätter man budgeten.

Inte som idag. Här får ni en påse pengar och den ska räcka. PUNKT.

Det är lite: Jag vet att den där Ferrarin kostar 1.5 miljoner. Ni får bara 1 miljon, men jag kräver att ni levererar ändå....

Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-08-31, 14:48

En privat aktör, låt oss ta Proxima, som driver vårdcentralen jag tillhör. Dom erbjuder betydligt bättre vård än Landstinget gjorde. Man får träffa sin husläkare, och servicen överlag är mycket bättre än tidigare. Jag frågade min husläkare vad han tyckte, och han berättade att han var tveksam innan Proxima tog över, men efter att han hade kollat upp deras rykte osv så bestämde han sig ändå för att följa med, och han var nöjd. Han sa att Proxima uppfattar patienterna som kunder, som man måste ge bra service för att dom ska stanna, det gör inte Landstinget.

Varför kan Proxima leverera bättre service än Landstinget, och ändå tjäna pengar på det? Jo, för att Landstingets administration är så tungrodd, och kostsam, utan att egentligen tillföra så mycket annat än pärmbärare....

Just detta har jag påpekat gång pågång, men ex ANNA protesterar att det ärm fel at någon tjänat pengar på vård, aqndra vill överhuvudtaget inte erkänna att privata företag kan ge god vård, hur mycket man än npåpekar att ger de inte god vård mister de kunder och får inga nya.
    men det påstår du vissa på vänstersidan att människor är för dumma att reagera så och de godtar bara den dåliga vården utan att byta vårdgivare Smile
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-08-31, 15:09

Sniperace skrev:

Just detta har jag påpekat gång pågång, men ex ANNA protesterar att det ärm fel at någon tjänat pengar på vård, aqndra vill överhuvudtaget inte erkänna att privata företag kan ge god vård, hur mycket man än npåpekar att ger de inte god vård mister de kunder och får inga nya.
    men det påstår du vissa på vänstersidan att människor är för dumma att reagera så och de godtar bara den dåliga vården utan att byta vårdgivare Smile

Jag håller med om att det är fel att man tjänar pengar på vård. Inte för att jag missunnar dom att tjäna pengar, men om nu privata aktörer får samma vårdpeng som Landstinget, och den privata aktören kan bedriva en bättre vård, och ändå tjäna pengar på det, så finns det ett rejält fel inom landstingen....

Den sista kommentaren för stå för dig.....
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-08-31, 15:26

Corven skrev:
    Sniperace skrev:

Jag håller med om att det är fel att man tjänar pengar på vård. Inte för att jag missunnar dom att tjäna pengar, men om nu privata aktörer får samma vårdpeng som Landstinget, och den privata aktören kan bedriva en bättre vård, och ändå tjäna pengar på det, så finns det ett rejält fel inom landstingen....

Den sista kommentaren för stå för dig.....

Men den sista kommentaren är just vad fist och rv står för, det är inget du säger...
    Secrist
    Secrist

Mera skatt, tack - Sida 9 Empty Åsikt

Inlägg  Secrist 2011-08-31, 17:20

Så om man inte kan presentera en färdig lösning får man inte klaga på problemet?

Jag är som sagt varken ekonom eller arkitekt.

Kanske inte, men att kräva att man åtminstone kan formulera en tanke på vad som är fel är väl inte för mycket begärt. Nu kan jag inte svara på hur den offentliga sektorn fungerar men inom den privata sektorn så handlar det om en budgetförhandling. Den kostnadsansvarige får lägga ett budgetförslag baserat på info man erhållit innan som styr vilka ramar man har att jobba med. Anser man att detta inte räcker så får man lägga en budget som ligger utanför detta och argumentera för det. Men ibland går det ut pm som meddelar att varje avdelning ska kapa tex 5% på budgeten. Då är det upp till den ansvarige att försöka lösa det. Det är det de har betalt för.
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2011-09-12, 02:05

[img]Mera skatt, tack - Sida 9 Bamseomskatt[/img]
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2011-09-12, 03:16

Infra lutar sig på nåt som liknar DDR propaganda,
    snart säger väl infra att det är bäst att staten röstar åt oss också,
    staten vet ju bäst, eller hur infra?
    Secrist
    Secrist

Mera skatt, tack - Sida 9 Empty Röst

Inlägg  Secrist 2011-09-12, 07:43

RedMentalCase skrev:Infra lutar sig på nåt som liknar DDR propaganda,

Egentligen tror jag Infra ogillar demokrati som styrelseform eftersom folk inte begriper sitt eget bästa och därför inte är kapabla att fatta de besluten.
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2011-09-12, 12:04

Inte staten RMC - Bamse vet bäst. Very Happy
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-09-12, 12:06

Infra skrev:

Bli inte ledsen nu Infra, men jag måste berätta en sak för dig, BAMSE är en SAGA, en serietidningsfigur som inte finns in verkligheten, det finns inte heller någon dunderhonom som ger superkrafter.
    och nej, tomten finns inte heller, allah finns inte, allt är fantasier.....
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2011-09-12, 12:08

Sniperace skrev:
    Infra skrev:

Bli inte ledsen nu Infra, men jag måste berätta en sak för dig, BAMSE är en SAGA, en serietidningsfigur som inte finns in verkligheten, det finns inte heller någon dunderhonom som ger superkrafter.

Det är inte alls nån saga, 100 ggr mer än vad du kan säga.
    Och skalman är en bra pedagog.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-09-12, 12:13

Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:

Det är inte alls nån saga, 100 ggr mer än vad du kan säga.
    Och skalman är en bra pedagog.

Ok, du får ju tro vad du vill, men varför syns han inte live i samhällert, varför är de inte med i olika morgonsoffor där de får diskutera och ge sion syn på olika saker?
    varför har de inte valts in i riksdagsmannaämbetet?
    varför har ingen sett dem ute på stan? Du har kanske det? *asg*

Men inte menar du väl allvar, snälla säg att du skojar! Smile
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2011-09-12, 23:03

Infra skrev:[img]Mera skatt, tack - Sida 9 Bamseomskatt[/img]

Notera att Bamse tycker att pengarna ska gå tillbaka till folket.
    RedclownIII
    RedclownIII

Antal inlägg : 2772

Inlägg  RedclownIII 2011-09-12, 23:19

ericTheDog skrev:

Bamse en av sagorna vi blev itutade som barn när sossarna styrde i evigheter och den som hade något att erinra gjorde sig icke besvär. affraid
    Secrist
    Secrist

Mera skatt, tack - Sida 9 Empty Skatt

Inlägg  Secrist 2011-09-13, 07:39

RedclownIII skrev:
    ericTheDog skrev:

Bamse en av sagorna vi blev itutade som barn när sossarna styrde i evigheter och den som hade något att erinra gjorde sig icke besvär. affraid

Snacka om vänstervriden Bamse!

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 01:38