Jag har en jobbarkompis som gått sjukskriven 1 år nu på grund av cancer. Hennes sjukersättning rullar på som vanligt. Mig veterligen är det ingen skillnad för henne oavsett vem som suttit vid makten.
+14
RedMentalCase
PE Dal
Sossar ee lata
MartinLindgren
ericTheDog
redalert
Secrist
Sniperace
Thetaxpayer
DMustaine
ANNA2LINK
SiP
RedCloud
Infra
18 posters
Mera skatt, tack
Secrist- Antal inlägg : 32216
- Inlägg 151
Sjukt
Räcker bra med och bli sjuk eller skadad så hamnar man i diket i alliansens sverige, ivrigt bejublar av Reinfeldtalliansens anhängare,
Jag har en jobbarkompis som gått sjukskriven 1 år nu på grund av cancer. Hennes sjukersättning rullar på som vanligt. Mig veterligen är det ingen skillnad för henne oavsett vem som suttit vid makten.
redalert- Antal inlägg : 13973
- Inlägg 152
Sv: Mera skatt, tack
MartinLindgren skrev:Räcker bra med och bli sjuk eller skadad så hamnar man i diket i alliansens sverige, ivrigt bejublar av Reinfeldtalliansens anhängare,
Du vet av alla er som inbillar er att ha garantier om att det aldrig kan hända er...
Det tror jag inte på har du några länkar på att så är fallet eller på att det skulle vara sämre än med sossestyre?
MartinLindgren- Antal inlägg : 15685
- Inlägg 153
Du behöver bara se på dig själv i spegeln så vet du...
Men i och för sig så förstår jag om du inte gillar se på dig själv...
- Inlägg 154
MartinLindgren skrev:Du behöver bara se på dig själv i spegeln så vet du...
Tycker du detta var ett svar på frågan?
DMustaine- Antal inlägg : 3914
- Inlägg 155
Räcker bra med och bli sjuk eller skadad så hamnar man i diket i alliansens sverige, ivrigt bejublar av Reinfeldtalliansens anhängare,
Min svärfar är nyopererad för cancer och varit sjukskriven i ett halvår minst och mellan 3-6 månader framåt! Allt flyter på..
ANNA2LINK- Antal inlägg : 10893
- Inlägg 156
Vercingetorix skrev:ANNA2LINK skrev:MartinLindgren skrev:Varför ska så många ofrivilligt arbetslösa av olika anledningar bara acceptera att det närmaste man komma är att på sin höjd stå i diket och se på hur andra gottar sig, självklart måste man protestera med dom medel som står till buds...
Ja så är det ju det handlar ju om människors lika värde oavsett situation.
Människors lika värde är en sak, ersättningsnivå en annan.
Allt döms i pengar... En som arbetar får lön, en arbetslös döms att få en viss procent av sin lön i a-kassa(förrutöm de som inte är med i någon a-kassa) likaså en sjuk...
Så pengar döms utefter vilken situation som du är i.
- Inlägg 157
Money
Allt döms i pengar... En som arbetar får lön, en arbetslös döms att få en viss procent av sin lön i a-kassa(förrutöm de som inte är med i någon a-kassa) likaså en sjuk...
Hur skulle man annars göra menar du?
- Inlägg 158
Secrist skrev:Allt döms i pengar... En som arbetar får lön, en arbetslös döms att få en viss procent av sin lön i a-kassa(förrutöm de som inte är med i någon a-kassa) likaså en sjuk...
Spännande fortsättning följer kan knappt bärga mig...
Vercingetorix- Antal inlägg : 4633
- Inlägg 159
ANNA2LINK skrev:Vercingetorix skrev:ANNA2LINK skrev:MartinLindgren skrev:Varför ska så många ofrivilligt arbetslösa av olika anledningar bara acceptera att det närmaste man komma är att på sin höjd stå i diket och se på hur andra gottar sig, självklart måste man protestera med dom medel som står till buds...
Människors värde mäts inte i pengar. Din människosyn förefaller märklig i sammanhanget.
- Inlägg 160
Secrist skrev:Räcker bra med och bli sjuk eller skadad så hamnar man i diket i alliansens sverige, ivrigt bejublar av Reinfeldtalliansens anhängare,
Efter ett viss antal dagar så sjunker ersättningsnivån till 60%... Det är alliansen som har ändrat på det...
- Inlägg 161
Du får dom svar du förtjänar Allerten,eller gillar du inte smaka på din egen medicin...???
- Inlägg 162
Hur mäter alliansen människors värde i så fall...???
- Inlägg 163
Vercingetorix skrev:ANNA2LINK skrev:Vercingetorix skrev:ANNA2LINK skrev:MartinLindgren skrev:Varför ska så många ofrivilligt arbetslösa av olika anledningar bara acceptera att det närmaste man komma är att på sin höjd stå i diket och se på hur andra gottar sig, självklart måste man protestera med dom medel som står till buds...
Människors värde mäts inte i pengar. Din människosyn förefaller märklig i sammanhanget.
Ja tycker att det är så... Allt sätts ett pris på.
ericTheDog- Antal inlägg : 15117
- Inlägg 164
Jag tycker det känns vettigt att utfört arbete har ett pris.
- Inlägg 165
Money
Efter ett viss antal dagar så sjunker ersättningsnivån till 60%... Det är alliansen som har ändrat på det...
Gör den? Det enda jag hittar är detta. Är det inte förtidspension du tänker på?
Normalt kan du få sjukpenning på normalnivå i högst 364 dagar under en period på 450 dagar (cirka 15 månader). De 450 dagarna kallas ramtid. Ersättningen är 80 procent av den sjukpenninggrundande inkomsten.
Du kan få sjukpenning på fortsättningsnivå i högst 550 dagar (cirka ett och ett halvt år). Du måste ansöka om sjukpenning på fortsättningsnivå. Ersättningen är något lägre än 75 procent av den sjukpenninggrundande inkomsten.
Normalt kan du få sjukpenning på normalnivå i högst 364 dagar under en period på 450 dagar (cirka 15 månader). De 450 dagarna kallas ramtid. Ersättningen är 80 procent av den sjukpenninggrundande inkomsten.
Du kan få sjukpenning på fortsättningsnivå i högst 550 dagar (cirka ett och ett halvt år). Du måste ansöka om sjukpenning på fortsättningsnivå. Ersättningen är något lägre än 75 procent av den sjukpenninggrundande inkomsten.
- Inlägg 166
MartinLindgren skrev:Du får dom svar du förtjänar Allerten,eller gillar du inte smaka på din egen medicin...???
Hur länge tror du mysfarbror fasaden skall hålla?
RedMentalCase- Antal inlägg : 12415
- Inlägg 167
MartinLindgren skrev:Räcker bra med och bli sjuk eller skadad så hamnar man i diket i alliansens sverige, ivrigt bejublar av Reinfeldtalliansens anhängare,
Du vet av alla er som inbillar er att ha garantier om att det aldrig kan hända er...
Har en svåger som gått sjukskriven i snart 3 år, cancer. Nånting är fundamentalt fel med martins bild av omvärlden.
- Inlägg 168
Ta ett djupt grabben, efter att ha levt bland utsatta i många år vet jag nog mer än dig om frågorna...
Att din polare eller släkting blivit godkänd 3 år för cancer betyder inte att långt ifrån alla blir det, vilket du också vet, så mitt tips är att kliv inte ut på djupt vatten när du inte vet vad du surrar om MR.MENTALEN...
Att din polare eller släkting blivit godkänd 3 år för cancer betyder inte att långt ifrån alla blir det, vilket du också vet, så mitt tips är att kliv inte ut på djupt vatten när du inte vet vad du surrar om MR.MENTALEN...
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 169
MartinLindgren skrev:Ta ett djupt grabben, efter att ha levt bland utsatta i många år vet jag nog mer än dig om frågorna...
Hur länge har du själv varit sjuk, och hur har alliansen drabbat dig i det hänseendet?
själv sjukpensionerades jag 1988 och först med alliansen ökade min ersättning kraftigt.
jag har ännu inte upplevt något negativt mot mig pga alliansen, utan istället tvärtom, de har gett mig och många andra väldigt bra chanser och inte försämrat något
- Inlägg 170
MartinLindgren skrev:Ta ett djupt grabben, efter att ha levt bland utsatta i många år vet jag nog mer än dig om frågorna...
Har du inte slutat jobba som socialdemokratiskt "vallokomotiv" ännu?
- Inlägg 171
DMustaine skrev:Räcker bra med och bli sjuk eller skadad så hamnar man i diket i alliansens sverige, ivrigt bejublar av Reinfeldtalliansens anhängare,
Min svärfar är nyopererad för cancer och varit sjukskriven i ett halvår minst och mellan 3-6 månader framåt! Allt flyter på..
Jobbigt för honom och er andra runtomkring förstår jag.
- Inlägg 172
ericTheDog skrev:Jag tycker det känns vettigt att utfört arbete har ett pris.
Jag tycker att det är vettigt att arbetslösa och sjuka också kan känna genom att få lite pengar ifrån staten att de också har ett värde. Men visst ska det vara skillnad att jobba och de som jobbar ska tjäna mer än de som är sjuka och arbetslösa och så är det ofta idag. Om det inte är så har de som arbetar med låg lön för dålig lön, om det inte sklijer någonting. Men oftast så skiljer det flera tusenlappar, innan dessa jobbskatteavdrag mellan jobb och inte men tydligen räcker inte det?.
Det ska inte vara meningen att man ska behöva lämna hus och hem för att man blir sjuk/ arbetslös.
- Inlägg 173
Secrist skrev:Efter ett viss antal dagar så sjunker ersättningsnivån till 60%... Det är alliansen som har ändrat på det...
Ja men efter ganska många dagar. När jag fick mina sista 300 dagar så sjönk nivån till 60%. Rätt eller fel? Jag tycker det är fel i alla fall.
- Inlägg 174
RedMentalCase skrev:MartinLindgren skrev:Räcker bra med och bli sjuk eller skadad så hamnar man i diket i alliansens sverige, ivrigt bejublar av Reinfeldtalliansens anhängare,
Har en svåger som gått sjukskriven i snart 3 år, cancer. Nånting är fundamentalt fel med martins bild av omvärlden.
Bilden kan ju inte vara helt fel som han har när fall efter fall som har kommit ut i media och de pesroner som man träffar att vissa sjuka döms för hårt av f-kassan idag.
- Inlägg 175
Sniperace skrev:MartinLindgren skrev:Ta ett djupt grabben, efter att ha levt bland utsatta i många år vet jag nog mer än dig om frågorna...
Hur länge har du själv varit sjuk, och hur har alliansen drabbat dig i det hänseendet?
själv sjukpensionerades jag 1988 och först med alliansen ökade min ersättning kraftigt.
jag har ännu inte upplevt något negativt mot mig pga alliansen, utan istället tvärtom, de har gett mig och många andra väldigt bra chanser och inte försämrat något
Ja det är ju bra Sniper att någon har fått bra hjälp.