Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+12
DMustaine
Secrist
lazy
F.I.S.T
Thetaxpayer
SiP
MartinLindgren
ericTheDog
RedMentalCase
redalert
RedCloud
Sossar ee lata
16 posters

    Anna Link...

    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  Thetaxpayer 2011-08-30, 01:01

    F.I.S.T skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Typiskt vänstern. Inga argument, bara att slänga ut sig ytterligare ett rasistkort.

    Tack för att du så tydligt visar att det faktiskt är ni som använder ordet "rasistkort" för att slippa debatt i ämnet.
    Märk väl att det ställdes en fråga i mitt anförande, som inte besvarades... "Vad är alternativet till ett mångkulturellt samhälle... jag vill att du funderar på det lite innan du svarar att jag tagit till "rasistkortet"... och sedan svarar med tankar formulerade ur din egen hjärna om det är möjligt.... utan att blanda in kortet om rasistkortet


    Thetaxpayer skrev:En sak som vänstern oftast inte tänker på när de pratar om den fantasiska mångkulturen är att det är ju ingen mångkultur. det är dock många kulturer som lever i olika enklaver. Ingen blandning alls. Jag läste någonstans att 90-95 % av MENA folket gifter med sina egna. oftast hämtat från hemlandet eller bortgifta i hemlandet på semestern. Vietnameser likadant. Den enda folkgruppen som skiljer sig från mängden är Thailändare. De flesta utomeuropeerer är alltså inte speciellt intresserade av att bidra till den där blandningen som krävs för att skapa ett fungerande multikulturellt samhälle. Det räcker ju inte om viljan i Sverige är aldrig så stor om det inte finns motsvarande vilja i de andra grupperna.

    Mångkultur, mångkulturalism eller multikulturalism är ett sociologiskt och kulturteoretiskt uttryck med flera betydelser. Som beskrivande begrepp syftar det på ett förhållande där flera etniska grupper med olika kulturer samlas inom samma politiska enhet. Mångkulturalism kan också syfta på ideologiska samhällsanalyser som i olika grad bejakar influenser av olika etniskt och kulturellt ursprung som något gott eller ofrånkomligt. Mångkulturalism behandlar bl.a. det offentligas sätt att hantera ett samhälle med många etniska bakgrunder och tolerans inför kulturella skillnader inom samma stat. Som synonymer och närliggande begrepp förekommer "etnisk mångfald" och "kulturell pluralism".

    Termen mångkultur används ofta för att beskriva samhällen som bär inslag av eller innefattar många olika kulturer, exempelvis på grund av immigration. Skillnaderna kan orsaka oro för att nationen ska förlora sin identitet, men också kulturella utbyten som ger fördelar till de olika grupperingarna. Det kan till exempel handla om nya influenser i konst, litteratur och filosofi, samt sammansmältningar av musikstilar, klädstilar och maträtter.

    Mångkultur är också en term som används för att beskriva hur en stat bör agera gentemot olika kulturer inom samma nation. Det finns grovt sett tre olika sätt för en stat att närma sig invandrare och deras kulturer:

    monokultur - där den policyn är att assimilera invandrarna i det existerande samhällets kultur. Den metoden är vanligast i enhetsstater, och är nära knuten till nationalism.
    smältdegeln - en variant av mångkultur där alla invandrarkulturerna blandas utan större statlig eller offentlig inblandning. Den här metoden associeras främst med USA, där dock olika delstater inom federationen har olika språkpolicyer.[källa behövs]
    mångkultur - i jämförelse med de två metoderna ovan bygger mångkultur på att invandrare och andra ska behålla sina kulturella identiteter och att de olika kulturerna ska existera sida vid sida. Den här metoden används bl.a. i Kanada och Australien.[källa behövs]

    Ingen stat faller dock helt inom de kategorierna.


    Således har du missuppfattat vad mångkultur innebär, det är ingen nödvändighet att olika raser måste blanda sig genetiskt, eller assimilering




    Jag har inte missuppfattat någonting. Snarare som vanligt du som missuppfattat. Jag har endast påstått att det kräver 2 för att dansa tango. Det kan inte bara vara Svenskarnas jobb endast att få ett mångkulturellt samhälle att fungera. Sedan finns det bara en ras. människan. Visste du inte det? Shocked
    DMustaine
    DMustaine


    Antal inlägg : 3914
    Join date : 09-04-07

    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  DMustaine 2011-08-30, 01:10

    Sedan finns det bara en ras. människan. Visste du inte det? Shocked

    Fisten är rasist och hatar judar och väst. Det ligger i sakens natur att grönsaken inte vet!
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  F.I.S.T 2011-08-30, 09:47

    DMustaine skrev:
    Sedan finns det bara en ras. människan. Visste du inte det? Shocked

    Fisten är rasist och hatar judar och väst. Det ligger i sakens natur att grönsaken inte vet!

    Dmustaine gör som högern alltid gör nu för tiden, anklagar motståndaren för vad han själv är och snor vänsterns slagord i en politisk maskerad från högerns sida
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  F.I.S.T 2011-08-30, 09:57

    Thetaxpayer skrev:

    Jag har inte missuppfattat någonting. Snarare som vanligt du som missuppfattat. Jag har endast påstått att det kräver 2 för att dansa tango. Det kan inte bara vara Svenskarnas jobb endast att få ett mångkulturellt samhälle att fungera.

    Ja "it takes 2 to tango"... men med den attityd större delen av forumhögern visar här inne så står ni i ett hörn bland de andra panelhönorna och säger att de andra dansar fel......

    Du och många fler verkar tro precis tvärtom mot hur du beskriver situationen. Du bidrar till problemet precis lika mycket som den del av invandrarna som inte på något sätt vill acklimatisera sig.

    Jag tycker du ska pröva att läsa igenom textbiten som förklarar mångkultur igen, där står tex att man inte behöver överge sin kultur helt för samexistens.
    Och i allmänhet i Sverige idag tror jag det är fler svenskar som har svårt att acceptera andra kulturer, än det är invandrare som har svårt att anpassa sig till Sverige.... trots att även dessa finns, jag bor granne med en familj som har väldiga problem att anpassa sig... men det kan inte få påverka HELA den invandrade befolkningen... ni förstår det är med sådana generella slutsatser som det blir fel och ni bidrar till rasistiska strömningar. Rasism förekommer även bland vissa invandrare, och runtom i världen, och var än den visar sin fula nuna kommer jag att bestrida den






    Thetaxpayer skrev:Sedan finns det bara en ras. människan. Visste du inte det? Shocked

    Ja det stämmer men rasisterna anser inte detta, det borde ju du förstå, men det kanske är svårt att se träden för skogen
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  Thetaxpayer 2011-08-30, 11:51

    F.I.S.T skrev:
    Thetaxpayer skrev:

    Jag har inte missuppfattat någonting. Snarare som vanligt du som missuppfattat. Jag har endast påstått att det kräver 2 för att dansa tango. Det kan inte bara vara Svenskarnas jobb endast att få ett mångkulturellt samhälle att fungera.

    Ja "it takes 2 to tango"... men med den attityd större delen av forumhögern visar här inne så står ni i ett hörn bland de andra panelhönorna och säger att de andra dansar fel......

    Du och många fler verkar tro precis tvärtom mot hur du beskriver situationen. Du bidrar till problemet precis lika mycket som den del av invandrarna som inte på något sätt vill acklimatisera sig.

    Jag tycker du ska pröva att läsa igenom textbiten som förklarar mångkultur igen, där står tex att man inte behöver överge sin kultur helt för samexistens.
    Och i allmänhet i Sverige idag tror jag det är fler svenskar som har svårt att acceptera andra kulturer, än det är invandrare som har svårt att anpassa sig till Sverige.... trots att även dessa finns, jag bor granne med en familj som har väldiga problem att anpassa sig... men det kan inte få påverka HELA den invandrade befolkningen... ni förstår det är med sådana generella slutsatser som det blir fel och ni bidrar till rasistiska strömningar. Rasism förekommer även bland vissa invandrare, och runtom i världen, och var än den visar sin fula nuna kommer jag att bestrida den






    Thetaxpayer skrev:Sedan finns det bara en ras. människan. Visste du inte det? Shocked

    Ja det stämmer men rasisterna anser inte detta, det borde ju du förstå, men det kanske är svårt att se träden för skogen




    Och där kom rasistkortet igen. Tröttnar du aldrig? Nej just det du har ju problem med skriven text. (i alla fall om den är skriven av någon annan).



    Vad bygger du antagandet att det är fler svenskar som har svårt att acceptera andra kulturer?
    Sossar ee lata
    Sossar ee lata


    Antal inlägg : 5378
    Join date : 09-12-18

    Anna Link... - Sida 2 Empty Du är media lärare för hundratals elever säger du!

    Inlägg  Sossar ee lata 2011-08-30, 11:59

    RedCloud skrev:
    hur är det i kojan?

    Tackar som frågar, sitter på verandan och njuter av utsikten.

    Anna Link... - Sida 2 Vuen

    sett några människor på senaste året?

    Jajjamensan, mina arbetskamrater och snart börjar eleverna....

    Har du utbildningen i skogen då? lol! lol! lol! lol! lol!
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  F.I.S.T 2011-08-30, 13:10

    Thetaxpayer skrev:

    Och där kom rasistkortet igen.

    Jag förstår att du inte är medveten om det, men det är faktiskt DU som använder det kortet


    Thetaxpayer skrev:
    Tröttnar du aldrig?

    Nej jag tröttnar aldrig på den kampen


    Thetaxpayer skrev:
    Vad bygger du antagandet att det är fler svenskar som har svårt att acceptera andra kulturer?

    Ja tex att 7 % av svenskarna har stött SD, En annan aspekt är att Invandrare faktiskt har något att vinna på att anpassa sig till vår kultur fast givetvis då utan att radera ut sin etniska identitet.
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  Thetaxpayer 2011-08-30, 13:42

    F.I.S.T skrev:
    Thetaxpayer skrev:

    Och där kom rasistkortet igen.

    Jag förstår att du inte är medveten om det, men det är faktiskt DU som använder det kortet







    Inte då. Du kan sluta med det för det stämmer ändå inte. Jag vet hur gärna du vill att alla som inte tycker som du skall vara rasister för då stämmer ju din världsbild bättre.
    Thetaxpayer skrev:







    Tröttnar du aldrig?

    Nej jag tröttnar aldrig på den kampen





    Bra kan du bedriva den kampen där det kan göra nytta istället föratt tråka ut andra forumdeltagare?



    Thetaxpayer skrev:
    Vad bygger du antagandet att det är fler svenskar som har svårt att acceptera andra kulturer?




    Ja tex att 7 % av svenskarna har stött SD, En annan aspekt är att Invandrare faktiskt har något att vinna på att anpassa sig till vår kultur fast givetvis då utan att radera ut sin etniska identitet.




    7%??? Snarare 5,7
    Tycker du att de invandrare som kom på 60-70 talet har förlorat sin etniska identitet även fast de har ett jobb och är mycket väl itegrerade i samhället?
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  SiP 2011-08-30, 15:15

    F.I.S.T skrev:
    SiP skrev:
    F.I.S.T skrev:"rasistkortet" ..... faktum är att det är ni som använder er av ordet som använder det för att slippa diskutera....
    Om man finge tro er fanns det inga rasister. Shocked

    Och ska man tro er så finns det inga problem med mångkulturen...

    vad är alternativet till mångkultur ? .... jag tycker du ska ta och marschera iväg, höja höger hand rakt ut uppåt och fundera på det

    Och så där ja, nu debatterar vi eller hur Fisten, en enda frågeställning och det hederliga rassekortet kom farande från en svarslös idiot som enbart skyller på att andra inte kan debattera och själv inte har ett skit att komma med...

    Så du ser INGA problem i samhället med en explosiv mångkultur som för länge sedan gått över styr??
    Och bara för att man är kritisk till att Sverige ensamt agerat samvete åt övriga länder och ställt svängdörrar i tullen så anser du per automatik att jag är emot invandring, du är nog fan mer inskränkt än de rasister du sitter och fantiserar fram, man kan ha en mångkultur som inte innebär att samhällen ställs mot varandra, en bra sak att börja med är Integrering av invandrare som kommer hit och innan man tar in fler så skaffar man dem jobb och inte sätta dom i något sorts reservat och slutförvaring i någon förort som sedan glömma dem.

    Men det kanske är din lösning, sätt dom i ghetton och ge dem bidrag så kan du ha ett rent samvete sedan, man kan indra om du inte är lite rasse som vill se människor leva under sådana förhållanden...
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  SiP 2011-08-30, 15:19

    Sedan trumfar jag över FISTENS rassekort med...


    Anna Link... - Sida 2 7917-e43fb0548c43bf03a12648a689a145a1-55
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  SiP 2011-08-30, 15:26

    F.I.S.T skrev:
    DMustaine skrev:
    Sedan finns det bara en ras. människan. Visste du inte det? Shocked

    Fisten är rasist och hatar judar och väst. Det ligger i sakens natur att grönsaken inte vet!

    Dmustaine gör som högern alltid gör nu för tiden, anklagar motståndaren för vad han själv är och snor vänsterns slagord i en politisk maskerad från högerns sida

    " jag tycker du ska ta och marschera iväg, höja höger hand rakt ut uppåt och fundera på det.
    "
    Du är ju för fan helt koko i pallen, du sitter och anklagar folk för saker som du gör själv hela djävla tiden, gör dig själv en tjänst och läs igenom vad du skrev för tre timmar sedan så slipper du göra ett sånt skämt av dig själv...
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  lazy 2011-08-30, 15:28

    SiP skrev:Sedan trumfar jag över FISTENS rassekort med...


    Anna Link... - Sida 2 7917-e43fb0548c43bf03a12648a689a145a1-55

    Ha ha ha, det här kommer att bli en favoritbild!
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  SiP 2011-08-30, 15:33

    lazy skrev:
    SiP skrev:Sedan trumfar jag över FISTENS rassekort med...


    Anna Link... - Sida 2 7917-e43fb0548c43bf03a12648a689a145a1-55

    Ha ha ha, det här kommer att bli en favoritbild!

    Trumfar allt Smile
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  F.I.S.T 2011-08-30, 15:39

    Thetaxpayer skrev:

    7%??? Snarare 5,7
    Tycker du att de invandrare som kom på 60-70 talet har förlorat sin etniska identitet även fast de har ett jobb och är mycket väl integrerade i samhället?

    Utöver vad som krävs i anpassning till arbetsliv och lagar, så finner jag att det är bra om folk får själva välja hur de vill leva sina liv, välja vilken Gud de skall tro på, vilka värderingar de skall ha....

    Märkligt att en höger som påstår sig företräda frihet, är så mycket för begränsningar Shocked
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  F.I.S.T 2011-08-30, 15:41

    SiP skrev:Sedan trumfar jag över FISTENS rassekort med...


    Anna Link... - Sida 2 7917-e43fb0548c43bf03a12648a689a145a1-55

    Som sagt var det råder ingen tvekan om att det INTE är jag som använder mig av Rasistkort, utan delar av forumhögern, för att ni inte vill debattera i ämnet
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  SiP 2011-08-30, 15:42

    F.I.S.T skrev:
    Thetaxpayer skrev:

    7%??? Snarare 5,7
    Tycker du att de invandrare som kom på 60-70 talet har förlorat sin etniska identitet även fast de har ett jobb och är mycket väl integrerade i samhället?

    Utöver vad som krävs i anpassning till arbetsliv och lagar, så finner jag att det är bra om folk får själva välja hur de vill leva sina liv, välja vilken Gud de skall tro på, vilka värderingar de skall ha....

    Märkligt att en höger som påstår sig företräda frihet, är så mycket för begränsningar Shocked

    Och vad exakt har religonen med att göra om du blir en del av samhället i stället för att stå utanför??
    Det ser nog bara du i din sjuka bild av hur det skall vara...
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  SiP 2011-08-30, 15:44

    F.I.S.T skrev:
    SiP skrev:Sedan trumfar jag över FISTENS rassekort med...


    Anna Link... - Sida 2 7917-e43fb0548c43bf03a12648a689a145a1-55

    Som sagt var det råder ingen tvekan om att det INTE är jag som använder mig av Rasistkort, utan delar av forumhögern, för att ni inte vill debattera i ämnet

    Debattinlägg ála FISTEN " jag tycker du ska ta och marschera iväg, höja höger hand rakt ut uppåt och fundera på det."

    Haha vilken debattör den uppstoppade näve är Smile
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  F.I.S.T 2011-08-30, 16:11

    SiP skrev:
    Och så där ja, nu debatterar vi eller hur Fisten,

    Ja jag försöker så gott jag kan utifrån de möjligheter som ges, men med tanke på att det krävs minst två olika åsikter och ett någorlunda rikt ordförråd som inte bara består av svärord och nedlåtande namnkallningar.... så har stora delar forumhöger minskat förutsättningar för debatt radikalt.

    SiP skrev:en enda frågeställning och det hederliga rassekortet kom farande från en svarslös idiot som enbart skyller på att andra inte kan debattera och själv inte har ett skit att komma med...

    .... ja ha .. inte visste jag att du har så negativ uppfattning om dig själv, det var tråkigt


    SiP skrev:Så du ser INGA problem i samhället med en explosiv mångkultur som för länge sedan gått över styr??

    Det är ju här dina uppfattningar om invandring och mångkultur blir alltför genomskinliga, och trots detta vill du inte stå för vad du tycker.
    Huruvida man har rasistiska tendenser beror till stor del på vad man drar för slutsatser om problem i samhället.
    Jag ifrågasätter starkt det ordval du använder dig av när du påstår att det är en "explosiv mångkultur" .... och sedan tycker jag vi kan diskutera vad det är som gått över styr ... men det vill ni ju inte, utan ni pratar bara om rasistkort så fort man ifrågasätter era åsikter som många av er inte riktigt vill stå för.
    För det första så antyder du att det är invandrarnas fel att samhället "gått över styr" alternativr politikernas, men i inget av fallen har du något att komma med som styrker detta.
    Jag har sett vissa presentera siffror i brottsstatistik osv .... Men det är lite typiskt högern som du oftast sällar dig till i politiska åsikter, att inte vilja på något vis se varför vissa samhällsproblem uppstår.
    Det är lite jämförbart med hur västvärlden reagerar på tok för sent över svälten i Somalia, samtidigt som klimatförändring, som till mångt och mycket är industrialiseringens resultat hjälpt till att åstadkomma den miljökatastrof som delvis orsakar denna svält. Vidare är det kapitalistiska intressen som fiskar ur dessa länders proteinkälla.... och sedan ser förvånade ut över att de svälter, och skyller detta på andra.



    SiP skrev:Och bara för att man är kritisk till att Sverige ensamt agerat samvete åt övriga länder och ställt svängdörrar i tullen så anser du per automatik att jag är emot invandring.

    Nej nu hittar du på och vinklar saker. Du får mycket gärna vara kritisk, men jag vill då diskutera orsakerna till att du är kritisk. Det är DÅ som ni brukar ta till kortet om rasistkortet, så fort man ifrågasätter varför ni är kritiska... och det är OFTA då när dessa frågor ställs som undertoner av främlingsfientlighet kommer fram vilket förklarar varför ni är ovilliga att nämna dessa orsaker



    SiP skrev:du är nog fan mer inskränkt än de rasister du sitter och fantiserar fram.

    Här fantiseras inte fram några rasister, däremot har jag aldrig hört en rasist erkänna att han/hon är rasist... konstigt va ?

    SiP skrev:man kan ha en mångkultur som inte innebär att samhällen ställs mot varandra, en bra sak att börja med är Integrering av invandrare som kommer hit och innan man tar in fler så skaffar man dem jobb och inte sätta dom i något sorts reservat och slutförvaring i någon förort som sedan glömma dem.

    Men se där är vi överens, däremot är jag emot assimilering.
    Vidare kan man ifrågasätta om det sitter i hur många invandrare vi kan ta emot, eller hur många vi vill ta emot...
    Ekonomisk är det ofta så att många är emot invandring pga att de inbillar sig att det skulle på något sätt kosta dem någonting. Delvis är det sant att invandring kostar, men lika sant är det att vi är beroende av invandring pga dålig nativitet och därmed arbetskraft, och även ur utbildningssynpunkt är vi beroende av invandring.
    Sedan finns det en invandring där människor kommer hit och får en fristad från krig och förföljelse... detta anser åtminstone jag att det är en mänsklig skyldighet trots att det kostar oss..... Sedan finns det olika grader på hur många vi vill ta emot.... vissa vill inte alls ta emot, vissa vill skicka tillbaka folk och andra vill ta emot väldigt lite, och andra fler....


    SiP skrev:Men det kanske är din lösning, sätt dom i ghetton och ge dem bidrag så kan du ha ett rent samvete sedan, man kan indra om du inte är lite rasse som vill se människor leva under sådana förhållanden...

    Nej inget av det du påstår att jag vill här stämmer överens med mina åsikter
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  F.I.S.T 2011-08-30, 16:14

    SiP skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Thetaxpayer skrev:

    7%??? Snarare 5,7
    Tycker du att de invandrare som kom på 60-70 talet har förlorat sin etniska identitet även fast de har ett jobb och är mycket väl integrerade i samhället?

    Utöver vad som krävs i anpassning till arbetsliv och lagar, så finner jag att det är bra om folk får själva välja hur de vill leva sina liv, välja vilken Gud de skall tro på, vilka värderingar de skall ha....

    Märkligt att en höger som påstår sig företräda frihet, är så mycket för begränsningar Shocked

    Och vad exakt har religonen med att göra om du blir en del av samhället i stället för att stå utanför??
    Det ser nog bara du i din sjuka bild av hur det skall vara...

    Det är märkligt att du inte förstår det, med tanke på att en majoritet av alla främlingsfientliga åsikter handlar om fördomar kring kultur och religion, samt att folk som kommer hit fr¨ån andra länder inte ska få bibehålla sin tro, och sin kultur utöver det som krävs för att acklimatisera sig och fungera i ett svenskt samhälle
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  lazy 2011-08-30, 16:37

    F.I.S.T skrev:
    SiP skrev:



    Och vad exakt har religonen med att göra om du blir en del av samhället i stället för att stå utanför??
    Det ser nog bara du i din sjuka bild av hur det skall vara...

    Det är märkligt att du inte förstår det, med tanke på att en majoritet av alla främlingsfientliga åsikter handlar om fördomar kring kultur och religion, samt att folk som kommer hit fr¨ån andra länder inte ska få bibehålla sin tro, och sin kultur utöver det som krävs för att acklimatisera sig och fungera i ett svenskt samhälle

    Jag håller inte med om att allt handlar om fördomar från främlingsfientliga när det gäller kritik mot en viss religion, tvärtom så är den kritiken i många fall helt berättigad och dessutom ofta framförd av personer som har bra på fötterna.

    Kom på att det kanske är bäst att förtydliga, kritik mot vissa företeelser inom religionen.
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  Thetaxpayer 2011-08-30, 17:00

    F.I.S.T skrev:
    Thetaxpayer skrev:

    7%??? Snarare 5,7
    Tycker du att de invandrare som kom på 60-70 talet har förlorat sin etniska identitet även fast de har ett jobb och är mycket väl integrerade i samhället?

    Utöver vad som krävs i anpassning till arbetsliv och lagar, så finner jag att det är bra om folk får själva välja hur de vill leva sina liv, välja vilken Gud de skall tro på, vilka värderingar de skall ha....

    Märkligt att en höger som påstår sig företräda frihet, är så mycket för begränsningar Shocked



    Vem fantiserar du nu om?
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  Thetaxpayer 2011-08-30, 17:04

    [quote="F.I.S.T"]
    SiP skrev:
    [b]Och så där ja, nu debatterar vi eller hur Fisten,

    [size=18]Ja jag försöker så gott jag kan utifrån de möjligheter som ges, men med tanke på att det krävs minst två olika åsikter och ett någorlunda rikt ordförråd som inte bara består av svärord och nedlåtande namnkallningar.... så har stora delar forumhöger minskat förutsättningar för debatt radikalt.



    Du vet att det är frivilligt att logga in här va?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Anna Link... - Sida 2 Empty Rasist

    Inlägg  Secrist 2011-08-30, 17:18

    Här fantiseras inte fram några rasister, däremot har jag aldrig hört en rasist erkänna att han/hon är rasist... konstigt va ?

    Troligen för att han/hon inte är medvetna om det. På samma sätt som att en enkel arbetare i valfritt kommunistland helt plötsligt är statens fiende och imperialistspion genom att tex gilla Elvis.
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  SiP 2011-08-30, 17:39

    F.I.S.T skrev:
    SiP skrev:
    Och så där ja, nu debatterar vi eller hur Fisten,

    Ja jag försöker så gott jag kan utifrån de möjligheter som ges, men med tanke på att det krävs minst två olika åsikter och ett någorlunda rikt ordförråd som inte bara består av svärord och nedlåtande namnkallningar.... så har stora delar forumhöger minskat förutsättningar för debatt radikalt.

    SiP skrev:en enda frågeställning och det hederliga rassekortet kom farande från en svarslös idiot som enbart skyller på att andra inte kan debattera och själv inte har ett skit att komma med...

    .... ja ha .. inte visste jag att du har så negativ uppfattning om dig själv, det var tråkigt


    SiP skrev:Så du ser INGA problem i samhället med en explosiv mångkultur som för länge sedan gått över styr??

    Det är ju här dina uppfattningar om invandring och mångkultur blir alltför genomskinliga, och trots detta vill du inte stå för vad du tycker.
    Huruvida man har rasistiska tendenser beror till stor del på vad man drar för slutsatser om problem i samhället.
    Jag ifrågasätter starkt det ordval du använder dig av när du påstår att det är en "explosiv mångkultur" .... och sedan tycker jag vi kan diskutera vad det är som gått över styr ... men det vill ni ju inte, utan ni pratar bara om rasistkort så fort man ifrågasätter era åsikter som många av er inte riktigt vill stå för.
    För det första så antyder du att det är invandrarnas fel att samhället "gått över styr" alternativr politikernas, men i inget av fallen har du något att komma med som styrker detta.
    Jag har sett vissa presentera siffror i brottsstatistik osv .... Men det är lite typiskt högern som du oftast sällar dig till i politiska åsikter, att inte vilja på något vis se varför vissa samhällsproblem uppstår.
    Det är lite jämförbart med hur västvärlden reagerar på tok för sent över svälten i Somalia, samtidigt som klimatförändring, som till mångt och mycket är industrialiseringens resultat hjälpt till att åstadkomma den miljökatastrof som delvis orsakar denna svält. Vidare är det kapitalistiska intressen som fiskar ur dessa länders proteinkälla.... och sedan ser förvånade ut över att de svälter, och skyller detta på andra.



    SiP skrev:Och bara för att man är kritisk till att Sverige ensamt agerat samvete åt övriga länder och ställt svängdörrar i tullen så anser du per automatik att jag är emot invandring.

    Nej nu hittar du på och vinklar saker. Du får mycket gärna vara kritisk, men jag vill då diskutera orsakerna till att du är kritisk. Det är DÅ som ni brukar ta till kortet om rasistkortet, så fort man ifrågasätter varför ni är kritiska... och det är OFTA då när dessa frågor ställs som undertoner av främlingsfientlighet kommer fram vilket förklarar varför ni är ovilliga att nämna dessa orsaker



    SiP skrev:du är nog fan mer inskränkt än de rasister du sitter och fantiserar fram.

    Här fantiseras inte fram några rasister, däremot har jag aldrig hört en rasist erkänna att han/hon är rasist... konstigt va ?

    SiP skrev:man kan ha en mångkultur som inte innebär att samhällen ställs mot varandra, en bra sak att börja med är Integrering av invandrare som kommer hit och innan man tar in fler så skaffar man dem jobb och inte sätta dom i något sorts reservat och slutförvaring i någon förort som sedan glömma dem.

    Men se där är vi överens, däremot är jag emot assimilering.
    Vidare kan man ifrågasätta om det sitter i hur många invandrare vi kan ta emot, eller hur många vi vill ta emot...
    Ekonomisk är det ofta så att många är emot invandring pga att de inbillar sig att det skulle på något sätt kosta dem någonting. Delvis är det sant att invandring kostar, men lika sant är det att vi är beroende av invandring pga dålig nativitet och därmed arbetskraft, och även ur utbildningssynpunkt är vi beroende av invandring.
    Sedan finns det en invandring där människor kommer hit och får en fristad från krig och förföljelse... detta anser åtminstone jag att det är en mänsklig skyldighet trots att det kostar oss..... Sedan finns det olika grader på hur många vi vill ta emot.... vissa vill inte alls ta emot, vissa vill skicka tillbaka folk och andra vill ta emot väldigt lite, och andra fler....


    SiP skrev:Men det kanske är din lösning, sätt dom i ghetton och ge dem bidrag så kan du ha ett rent samvete sedan, man kan indra om du inte är lite rasse som vill se människor leva under sådana förhållanden...

    Nej inget av det du påstår att jag vill här stämmer överens med mina åsikter

    Med tanke på dina "svar" här ovan så blir det helt klart att det är inte lätt att vara invandrare i Sverige, med såna "vänner" som dig så behövs inte några rasister som förtrycker dom, det räcker med att se er inställning att sätta dem i ghetton och glömma dem...
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  F.I.S.T 2011-08-30, 17:56

    lazy skrev:
    Jag håller inte med om att allt handlar om fördomar från främlingsfientliga när det gäller kritik mot en viss religion, tvärtom så är den kritiken i många fall helt berättigad och dessutom ofta framförd av personer som har bra på fötterna.

    Kom på att det kanske är bäst att förtydliga, kritik mot vissa företeelser inom religionen.[/font]

    Jag har aldrig haft något emot kritik mot vissa företeelser i religion, det förespråkar jag, ingenting står utom kritik .... men fördomar som förvanskats som fakta, samt agerande utifrån dessa är inte längre kritik.

    Sponsored content


    Anna Link... - Sida 2 Empty Sv: Anna Link...

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-23, 02:34