Den svårt cancersjuka Anna Olsson från Uddevalla var en av de första som insåg vilka allvarliga konsekvenser de nya sjukreglerna skulle få.
Hon gav sig in i den offentliga debatten och protesterade.
För en vecka sedan avled Anna av sin sjukdom.
Men hennes mamma May Olsson fortsätter dotterns kamp mot lagändringen.
Anna Olsson kämpade i flera år mot sin sjukdom, men bröts långsamt ned. Hon blev 40 år.
Mamma May säger idag till Expressen:
- Den här lagändringen är ett hafsverk utan någon ordentlig konsekvensanalys.
- Min dotter arbetade som socialsekreterare men var sjukskriven på grund av sina svåra cancersjukdom. Hon satte sig in i lagförslaget och såg vilka fruktansvärt svåra konsekvenser det skulle få för alla svårt sjuka. I ett brev som skickades till 70000 personer med sjukpenning stod ungefär att om du inte räknar med att dö inom tre månader har du inte rätt till sjukpenning.
"Visste att hon var döende"
Anna slog larm offentligt.
Hon ringde bland annat radioprogrammet "Ring P1".
Till SVT:s "Västnytt" sa Anna:
- Varje morgon vaknar jag och tänker på att jag lever med en cancer som inte kan botas och att då bli utsatt för detta från försäkringskassan är kränkande. Jag har inte ord för hur man kan göra så här mot människor
Till slut fick Anna sjukpenning.
May:
- Det var för att hon gick ut offentligt i medierna och bråkade, kritiserade lagförslaget offentligt. Och så visste försäkringskassan att hon var döende.
- Men politikerna har inte gjort någonting åt detta förrän nu när lagen ska träda i kraft. Då går politikerna ut och lappar och lagar i smådetaljer. Nu säger de att svårt cancersjuka ska undantas. Men det är ju en liten grupp. Det finns ju andra svårt sjuka människor, med lungsjukdom och reumatiker till exempel. Hela lagen måste rivas upp.
Nu kan inte Alliansen och Försäkringskassan plåga henne mer!
Frågan är vad vi kan lära av detta?