Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+12
R.O.F.L
RedclownIII
Corven
lazy
ANNA2LINK
Infra
DirtyDog
DMustaine
RedMentalCase
Sniperace
ericTheDog
Freedom
16 posters

    Sanning och konsekvens

    Freedom
    Freedom


    Antal inlägg : 1404
    Join date : 11-03-04
    Age : 62
    Ort : Malmö

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  Freedom 2011-04-02, 13:56

    Det mest sjuka här är att efter ett så här fruktansvärt angrepp på en massa oskyldiga FN-anställda så har du inget negativt att yttra om mördande utan har mage att gapa om att nån jävla präst i USA skall ta sitt ansvar?

    Jag har inte sett DD ta avstånd från de vänsterhänta stinsarnas övergrepp i Övre Volta. Betyder det att DD stödjer dessa övergrepp ?

    HUR kan man bli så jävla tiltad som dig?

    ahh du menar att alla måste dela din uppfattning om världen ?
    Jag tror inte det funkar på det viset.

    Vad fan har FN's anställda i Afghanistan med den knäppa prästen i USA att göra?

    I princip inget alls.

    Så om några skolpojkar i Åmål bränner koranen nästa gång och lägger upp filmen på internet så kommer du gapa om deras ansvar ifall detta leder till att 30 spanska turister på Bali halshuggs?

    Varje människa ansvarar för sina handlingar och dess konsekvenser.


    Tyvärr så tror jag att du är bortom all hjälp. Du har så jävla sjuk syn på "sanning och konsekvens" att det får mig illamående.

    ahh du menar att alla måste dela din uppfattning om världen ?
    Jag tror inte det funkar på det viset.

    För amerikaner är deras flagga helig.


    Ja du ser hur tokigt det kan vara.

    Skall du gapa om några talibaners "ansvar" om de bränner en amerikansk flagga på västbanken och USA svarar med att bomba en by i Afghanistan? Du har aldrig funderat på att koppla in hjärnan INNAN du skriver dina patetiska inlägg här?

    Det här med konsekvens är tydligen en öm tå hos forumhögerns extremer....
    Freedom
    Freedom


    Antal inlägg : 1404
    Join date : 11-03-04
    Age : 62
    Ort : Malmö

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  Freedom 2011-04-02, 14:00

    Om ni, forumets extremhöger hade varit det minsta läskunniga, hade ni sett att jag varken förvarar pastorns koranbränning eller försvarar den följande attacken på FN-anställda.

    Det enda jag har gjort är att ställa en simpel fråga:

    Ska man ta ansvar för sina handlingar och dess konsekvenser trots att man agerar inom yttrande och åsiktsfrihetens gränser.

    Extremhögern går i spinn.....

    Ni är bara tragiska...

    Och för de historielösa blande er:

    där man bränner böcker bränner man till slut även människor

    Heinrich Heine
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  DirtyDog 2011-04-02, 15:10

    Freedom skrev:Jag har inte sett DD ta avstånd från de vänsterhänta stinsarnas övergrepp i Övre Volta. Betyder det att DD stödjer dessa övergrepp ?
    De är för mig fullständigt okända men OM någon nyhetsmedia rapporterade att dessa stinsar hade våldtagit och mördat 500 kvinnor pga att en liten 8-årig flicka i Peru hade skrivit på sin FaceBook att stinsar är dumma så hade jag förmodligen tagit avstånd från den handlingen (trots att jag inte har något emot de som jobbar inom järnvägen).
    Det är givetvis inte nödvändigt för mig att överhuvudtaget ta ställning i denna fråga men OM jag var en känd "stins-kramare" och efter denna händelse publicerar denna nyhet och som enda frågeställning har ifall inte den 8-åriga flickan nu borde få ta ansvar för SITT handlande och inte ens antyder att någon borde få ta ansvar för våldtäkter och mördande så har jag tydligen kvalificerat mig till DITT kamratgäng?
    Freedom skrev:
    ahh du menar att alla måste dela din uppfattning om världen ?
    Jag tror inte det funkar på det viset.
    En märklig fråga då inget påstått detta? Blir knappast vettigare för att det upprepas?
    Freedom skrev:Varje människa ansvarar för sina handlingar och dess konsekvenser.
    VEM här har påstått något annat?
    Dessvärre så delar inte dina fundamentalt störda vänner denna åsikt. De menar att ALLA som inte delar deras åsikt/religion skall ansvara för handlingar utförda av ALLA som inte delar deras religion. Därför slaktades t.ex. en massa kristna kopter efter att Lars Wilks hade gjort en rondellhund som tydligen liknade Muhammed?
    Freedom skrev:
    Skall du gapa om några talibaners "ansvar" om de bränner en amerikansk flagga på västbanken och USA svarar med att bomba en by i Afghanistan? Du har aldrig funderat på att koppla in hjärnan INNAN du skriver dina patetiska inlägg här?

    Det här med konsekvens är tydligen en öm tå hos forumhögerns extremer....
    Extremer? Laughing
    Vem av oss tror du räknas som "extrem" i detta land? Laughing
    Du kunde alltså inte svara på frågan? ÄR det nån taliban på västbanken som vi skall peka finger åt ifall USA bombar en massa byar i Afghanistan pga att han brände en flagga?
    Jag ger mig inte förrän du svarat på den frågan. Ifall du inte svarar på frågan så anser du ju automatiskt att prästen i USA är OSKYLDIG till konsekvenserna av hans koran-bränning.

    Du skrev tidigare:
    Freedom skrev:Vi har inom vår lagstiftning rättigheten att kränka andra religioner och kulturer i skydd av yttrande och åsiktsfriheten, men då ska vi ta mej fan också ta konsekvenserna av det.

    Låt höra, vilket straff skall vi tilldela två skolpojkar om de bränner en koran?
    Vilket straff är lämpligt för någon som publicerar en sån här?
    Sanning och konsekvens - Sida 2 Vilks3

    Seså, berätta nu. Det är säkert många här som vill höra din syn på straffbalken.
    Freedom
    Freedom


    Antal inlägg : 1404
    Join date : 11-03-04
    Age : 62
    Ort : Malmö

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  Freedom 2011-04-02, 15:18

    Dessvärre så delar inte dina fundamentalt störda vänner denna åsikt.

    Vilka "vänner" är det DD avser ?

    ÄR det nån taliban på västbanken som vi skall peka finger åt ifall USA bombar en massa byar i Afghanistan pga att han brände en flagga?

    svaret har du redan fått:
    varje människa är ansvarig för sina handlingar och konsekvenserna av dessa handlingar.

    Är det ngt i den meningen du inte begriper så fråga en gång till.

    Ifall du inte svarar på frågan så anser du ju automatiskt att prästen i USA är OSKYLDIG till konsekvenserna av hans koran-bränning.

    guilt by association kanske funkar i din värld ?

    Seså, berätta nu. Det är säkert många här som vill höra din syn på straffbalken.

    du inser att du är rätt barnslig va ?

    Medans du maler på med en massa nonsens och fabricerade åsikter tillskrivna mig, frågor som svar. undviker du trådens fråga med stor skicklighet:

    Ska man ta ansvar för sina handlingar och dess konsekvenser trots att man agerar inom yttrande och åsiktsfrihetens gränser.

    Kom igen när du är vuxen nog att svara....

    bounce bounce bounce
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  Infra 2011-04-02, 15:58

    Eftersom den här debatten handlar om västerländska gärningar som retar upp muslimer vore det intressant att få en kommentar från SIPP:

    Doggys beröm "bra där" till Freedom för att han inte rättfärdigar muslimska reaktioner på tilltaget han påpekar är välkommet. Ett sånt erkännande borde jag också fått då jag angrep Vilks för hans skuld till bombdådet i Sthlm.

    Den som säger att jag rättfärdigade dådet ljuger. Det är en sak att förklara orsak och verkan - en annan sak att försvara den senare.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  DirtyDog 2011-04-02, 16:04

    Freedom skrev:Ska man ta ansvar för sina handlingar och dess konsekvenser trots att man agerar inom yttrande och åsiktsfrihetens gränser.
    Självklart så skall man ta ansvar för de konsekvenser som man själv står för. Om jag bränner en Koran eller en bibel är ointressant. Konsekvensen blir densamma. En hög med aska och lite sotflagor som smutsar ner omgivningen.
    Om det samtidigt får en innebörd att några mentalt störda individer på andra siden jorden dödar varann så är det givetvis inte MITT ansvar. Den som MÖJLIGEN kan utses som ansvarig är den person som upplyser de mentalt störda om att jag HAR bränt en bibel eller whatever (i avsikt att hetsa upp deras förmodligen enda hjärncell).
    Freedom skrev:Kom igen när du är vuxen nog att svara.... bounce bounce bounce
    Sådär, nu har JAG visat mig vuxen nog att besvara DIN fråga.
    Kan nu DU visa dig lika vuxen och besvara MINA frågor.

    På VILKET sätt skall några skolungdomar i Sverige ta sitt ansvar om deras uppeldande av en Koran i Åmål leder till att 10 000 oskyldiga mördas i en annan del av världen.

    Vi väntar med spänning på ditt "vuxna" svar! bounce bounce bounce
    Freedom
    Freedom


    Antal inlägg : 1404
    Join date : 11-03-04
    Age : 62
    Ort : Malmö

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  Freedom 2011-04-02, 16:20

    Pastorernas president, Mr Obama varnade innan koranbränningen om vad som skulle kunna hända.
    Han sa bla: att en koranbränning skulle kunna bli ”en rekryteringsbonanza för al-Qaida”

    Så de bägge pastorerna kan knappast varit omedvetna om vilka konsekvenser som skulle kunna bli följden av deras handlade.

    "Den som MÖJLIGEN kan utses som ansvarig är den person som upplyser de mentalt störda"

    CNN, internet....


    Sådär, nu har JAG visat mig vuxen nog att besvara DIN fråga

    Du har tramsat bort svaret, ja, uppträtt vuxet, nej.

    Kan nu DU visa dig lika vuxen och besvara MINA frågor.

    Att leka med hypotetiska naiva uppställningar värdiga en lekskola är inte riktigt min grej, så jag blir nog svaret skyldig.

    Pastorerna, koran-bränningen, massakern på de FN-anställda är på riktigt, har hänt.
    Men det avfärdar du med nonsens. Undrar varför.....

    Som någon annan skrev, muslimerna i Afghanistan är ju OHYRA.
    Ditt icke avståndstagande från den människosynen avslöjar en hel del om dig och den övriga forumhögern.

    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  DirtyDog 2011-04-02, 16:22

    Infra skrev:Ett sånt erkännande borde jag också fått då jag angrep Vilks för hans skuld till bombdådet i Sthlm.

    Den som säger att jag rättfärdigade dådet ljuger. Det är en sak att förklara orsak och verkan - en annan sak att försvara den senare.
    Prästen i USA som brände Koranen fick EXAKT den reaktion som han hade hoppats på. Han bränner ju knappast Koraner för att värma sig utan för att locka mentalt efterblivna att visa att de fullständigt saknar proportioner i sitt handlande. De kunde ha följt den gamla "Öga för öga" principen som tydligen Iran anammar? http://20killarmotentjej.wordpress.com/2009/04/11/iranisk-kvinna-far-oga-for-oga-hamnd-efter-syra-attack/

    Isåfall skulle de ha bränt en bibel som hämnd mot prästen.

    Nu anser vissa här tydligen att "öga för öga" inte är tillämpbart utan istället skall en massa oskyldiga biståndsarbetare från resten av världen mördas och deras usla vakter från Nepal?

    Om man nu inte anser att det är orimligt att överreagera mot nån sorts dåd så kan man väl heller inte gnälla om motreaktionen blir den som efter 9/11?

    Infra behöver knappast FÖRKLARA för någon vad ORSAKEN till att idioter spränger bomber är. Frågan är snarare ifall han vill förbjuda yttrandefrihet och konstnärsfrihet i avsikt att skydda svenska folket från dessa mentalt efterblivna idioter som oftast straffar folk från helt andra länder än de som inte har MINSTA möjlighet att påverka präster i USA eller konstnärer i Sverige.
    Freedom
    Freedom


    Antal inlägg : 1404
    Join date : 11-03-04
    Age : 62
    Ort : Malmö

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  Freedom 2011-04-02, 16:22

    PS: vilka var nu igen de "vänner" som du tillskrev mig ?

    Notera återigen att jag inte tagit ställning till vare sig koranbränningen eller massakern.
    Jag har bara ställt en enkel fråga som får extremhögern att gå totalt i spinn.

    Känsligt det här med konsekvenser.....

    bounce bounce bounce

    mentalt efterblivna

    ordet islamofob kommer för mig plötsligt, undrar varför....
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  DirtyDog 2011-04-02, 16:43

    Freedom skrev:Pastorernas president, Mr Obama varnade innan koranbränningen om vad som skulle kunna hända.
    Han sa bla: att en koranbränning skulle kunna bli ”en rekryteringsbonanza för al-Qaida”

    Så de bägge pastorerna kan knappast varit omedvetna om vilka konsekvenser som skulle kunna bli följden av deras handlade.
    Självklart, det inser alla och även den fanatiske prästen i USA. Vad säger att inte detta är hans mål. Vad skulle hans mål ANNARS vara tror du?
    Freedom skrev:
    "Den som MÖJLIGEN kan utses som ansvarig är den person som upplyser de mentalt störda"

    CNN, internet....
    Så skulden för mordet på oskyldiga skall vi lägga på den fria journalismen och internet?
    Freedom skrev:
    Sådär, nu har JAG visat mig vuxen nog att besvara DIN fråga

    Du har tramsat bort svaret, ja, uppträtt vuxet, nej.
    På vilket sätt har jag "tramsat bort svaret". Du fick ett TYDLIGT svar på din fråga? Kunde svaret möjligen ha blivit TYDLIGARE?
    [quote="Freedom"]

    Kan nu DU visa dig lika vuxen och besvara MINA frågor.
    Freedom skrev:Att leka med hypotetiska naiva uppställningar värdiga en lekskola är inte riktigt min grej, så jag blir nog svaret skyldig.
    Vilken ÖVERRASKNING att du inte klarar av att svara på en hypotetisk fråga även om det ENDA som jag bytt ut är en "Präst i USA" mot "Två skolgrabbar" i Åmål. Vad är det som är sån skillnad mot dessa exempel som gör att du inte kan besvara frågan och på VILKET sätt är det "trams"?
    Freedom skrev:Pastorerna, koran-bränningen, massakern på de FN-anställda är på riktigt, har hänt.
    Men det avfärdar du med nonsens. Undrar varför.....
    På VILKET sätt har jag avfärdat detta som nonsen? Är du helt jävla blåst?

    Om svenska ungdomar bränner heliga judiska skrifter och Israeliska flaggan då. Skall de isåfall ta ansvar för att Israeler bombar civila i Palestina som svar? Skall de även ta ansvar om Sveriges statsminister varnar för att det kan bli reaktionen?
    Freedom skrev:Som någon annan skrev, muslimerna i Afghanistan är ju OHYRA.
    Ditt icke avståndstagande från den människosynen avslöjar en hel del om dig och den övriga forumhögern.
    Nu försöker du smita från diskussionen. Jag har ALDRIG påstått att muslimer är OHYRA och har heller inte sett någon annan påstå detta i denna tråd. Vem skrev så?

    Det enda vi kan konstatera gällande dig är att du ständigt ställer en massa frågor men aldrig besvarar motfrågor trots att vi besvarar dina frågor.
    Att du inte är nöjd med svaret är ditt problem.
    Freedom
    Freedom


    Antal inlägg : 1404
    Join date : 11-03-04
    Age : 62
    Ort : Malmö

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  Freedom 2011-04-02, 16:49

    Så skulden för mordet på oskyldiga skall vi lägga på den fria journalismen och internet?

    Nja, nu var det DU som påstod att budbäraren skulle ha skulden, inte jag.
    Försök stå för och komma ihåg vad DU skriver.


    På vilket sätt har jag "tramsat bort svaret".

    Dina utflykter till tonåringar i Åmål tex...

    Vilket också förblir svaret på ditt övriga trams.

    Jag har ALDRIG påstått att muslimer är OHYRA

    Jag har inte påstått det heller.

    Vem skrev så?

    Dmustaine....och inte första gången heller
    "Man kan tycka vad man vill om Pastor Jones och hans idioti! Det är fortfarande den där islamistiska OHYRAN som står för mördandet! "
    DMustaine
    DMustaine


    Antal inlägg : 3914
    Join date : 09-04-07

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  DMustaine 2011-04-02, 16:53

    Radikala islamister ÄR OHYRA, KACKERLACKOR!! Det står jag för i alla väder!!
    Vanliga muslimer har jag inget emot! Känner några och har jobbat med några!
    DMustaine
    DMustaine


    Antal inlägg : 3914
    Join date : 09-04-07

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  DMustaine 2011-04-02, 16:54

    När ska du börja stå för något din stackars ryggradslöse krake!
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  DirtyDog 2011-04-02, 16:55

    Freedom skrev:Jag har bara ställt en enkel fråga som får extremhögern att gå totalt i spinn.

    Känsligt det här med konsekvenser.....
    Gå i spinn?
    Jag har besvarat din fråga men ändå så hävdar du att vi inte kan svara. Inser du inte hur patetisk du kommer framstå för alla som följer denna tråd? bounce bounce bounce bounce
    Freedom skrev:
    mentalt efterblivna

    ordet islamofob kommer för mig plötsligt, undrar varför....

    Ja, man kan verkligen fråga sig varför?
    Du påstår väl inte att SANNA muslimer tillgriper denna typ av våld?
    Alla som har två hjärnceller som kan samverka inser väl att detta är ett dåd av vettvillingar och knappast av rättrogna muslimer?
    Det är inte Islams fel att dessa individer inte klarar av att tolka skrifterna. Du kan vara rätt övertygad om att många muslimska organisationer kommer att ta avstånd från denna attack och påstå att den är utförd av obildade idioter. Är de också "islamofober" då?
    Freedom
    Freedom


    Antal inlägg : 1404
    Join date : 11-03-04
    Age : 62
    Ort : Malmö

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  Freedom 2011-04-02, 17:04

    När ska du börja stå för något din stackars ryggradslöse krake!

    Alla människors lika värde tex.
    ngt som inte verkar existera i din förkrympta värld.

    Gå i spinn?

    Du själv skriver:
    "Tyvärr så tror jag att du är bortom all hjälp. Du har så jävla sjuk syn på "sanning och konsekvens" att det får mig illamående."

    Det verkar ju ehhh moget....


    ***

    Efter ett trettiotal inlägg så blir grundfrågan fortfarande obesvarad, för vilken gång i ordningen vet jag inte.
    DMustaine
    DMustaine


    Antal inlägg : 3914
    Join date : 09-04-07

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  DMustaine 2011-04-02, 17:22

    Du ska nog ta o byta stomipåse för skiten rinner okontrollerat från dig!
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  ANNA2LINK 2011-04-02, 17:23

    DMustaine skrev:Du ska nog ta o byta stomipåse för skiten rinner okontrollerat från dig!


    Sluta snälla med dessa dåliga "personliga påhopp"!!! Debattera i stället!
    Freedom
    Freedom


    Antal inlägg : 1404
    Join date : 11-03-04
    Age : 62
    Ort : Malmö

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  Freedom 2011-04-02, 17:26

    Sluta snälla med dessa dåliga "personliga påhopp"!!! Debattera i stället!

    Forumhögern verkar vara som den är Anna.

    Ett ytterst fåtal klarar av den mest enkla debatt.
    Delar man inte deras förvridna uppfattningar då hamnar på nivån som Dmustaine nyss hamnade på.
    Att bemöta med sakliga argument verkar inte finnas med på kartan.

    Vercingetorix är nog den enda som jag upptäckt klarar av sakfrågor, även om jag inte delar alla hans åsikter.

    Resten, tja vad ska man säga ?


    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  DirtyDog 2011-04-02, 17:30

    Freedom skrev:
    Så skulden för mordet på oskyldiga skall vi lägga på den fria journalismen och internet?

    Nja, nu var det DU som påstod att budbäraren skulle ha skulden, inte jag.
    Försök stå för och komma ihåg vad DU skriver.
    Men du ÄR ju verkligen EFTERBLIVEN!?!?!? Rolling Eyes
    Jag skrev att man inte kan lägga skulden för mordet på DENNA kämpe för mänskliga rättigheter i Jugoslavien, Rwanda och Afghanistan. Jag menade då att skulden isåfall mer ligger hos budbäraren men undrade om du isåfall anser att internet har mer skuld än de som utförde dådet. Var det så svårt att förstå?
    Freedom skrev:
    På vilket sätt har jag "tramsat bort svaret".

    Dina utflykter till tonåringar i Åmål tex...

    Vilket också förblir svaret på ditt övriga trams.
    Du vägrar alltså svara på min fråga?
    Och vad blir då DITT svar på din EGEN fråga?
    På vilket sätt skall prästen i USA ta på sig ansvaret för sin koranbränning och hur bör det amerikanska samhället straffa honom?
    Freedom skrev:Dmustaine....och inte första gången heller
    "Man kan tycka vad man vill om Pastor Jones och hans idioti! Det är fortfarande den där islamistiska OHYRAN som står för mördandet! "

    Att påstå att fanatiska islamister är OHYRA är ju knappast samma sak som att påstå att de som är muslimer är ohyra?
    Islamism är något som uppstått på 1900-talet och är ett begrepp för att beskriva en politisering av islam.

    Islamismen bör inte heller förväxlas med traditionellt islamiskt styrelseskick, där staten endast bestod av en handfull undersåtar till en sultan som skipade rättvisa på basis av 'urf eller lokal praxis, medan de rättslärda (ulama) dömde i sina egna instanser. Befogenheten att tillämpa den islamiska lagen (shari'a) vilade alltså inte på staten utan på den muslimska gemenskapen, det vill säga det civila samhället. Icke-muslimer dömdes dessutom i separata domstolar enligt sina egna religiösa bestämmelser.
    Islamismen kan därför delvis ses som en produkt av att den moderna staten gör anspråk på en mer övergripande social struktur än den traditionella med större kontroll av medborgarnas privata sfär. I sin politiska tolkning av islam betonar islamisterna ofta vikten av ijtihad, det vill säga möjligheten att självständigt tolka Koranen med hänsyn till den rådande situationen. Därför har de ofta vänt sig mot de traditionellt skriftlärda, liksom mot sufismen.


    Samma fundamentalism har ibland visat sig inom kristna stater där vissa försöker få mer kristna värden i lagstiftningen.

    Fanatister är ohyra oavsett vilken religion eller ideologi som de förespråkar är min åsikt.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  Infra 2011-04-02, 17:35

    DirtyDog skrev:
    Infra skrev:Ett sånt erkännande borde jag också fått då jag angrep Vilks för hans skuld till bombdådet i Sthlm.

    Den som säger att jag rättfärdigade dådet ljuger. Det är en sak att förklara orsak och verkan - en annan sak att försvara den senare.
    Prästen i USA som brände Koranen fick EXAKT den reaktion som han hade hoppats på. Han bränner ju knappast Koraner för att värma sig utan för att locka mentalt efterblivna att visa att de fullständigt saknar proportioner i sitt handlande. De kunde ha följt den gamla "Öga för öga" principen som tydligen Iran anammar? http://20killarmotentjej.wordpress.com/2009/04/11/iranisk-kvinna-far-oga-for-oga-hamnd-efter-syra-attack/

    Isåfall skulle de ha bränt en bibel som hämnd mot prästen.

    Nu anser vissa här tydligen att "öga för öga" inte är tillämpbart utan istället skall en massa oskyldiga biståndsarbetare från resten av världen mördas och deras usla vakter från Nepal?

    Om man nu inte anser att det är orimligt att överreagera mot nån sorts dåd så kan man väl heller inte gnälla om motreaktionen blir den som efter 9/11?

    Infra behöver knappast FÖRKLARA för någon vad ORSAKEN till att idioter spränger bomber är. Frågan är snarare ifall han vill förbjuda yttrandefrihet och konstnärsfrihet i avsikt att skydda svenska folket från dessa mentalt efterblivna idioter som oftast straffar folk från helt andra länder än de som inte har MINSTA möjlighet att påverka präster i USA eller konstnärer i Sverige.

    När pastor Jones bränner koraner gör han det på eget ansvar därför att han finner det för gott. Vad du gör är att ta ifrån människor rätten att handla som de finner för gott. Även de handlar på eget ansvar. Vad som är rätt svar på fel, fientlig handling är du inte karl nog att avgöra.

    Den som handlar gör det på eget ansvar och på det sätt han finner för gott.
    Vad det har med iransk juridik att skaffa vet nog bara du. Jag ser ingen koppling alls.

    Doggy:
    "Infra behöver knappast FÖRKLARA för någon vad ORSAKEN till att idioter spränger bomber är."

    Nä, varför skulle det behövas. Vi hörde ju den såprängde själv säga det innan han sprängde. Sen tror jag nog att rondellhunden var ungefär av samma kvalitet som koranbränningen och tjänade samma syfte.

    Det handlar om hat helt enkelt. Hat som Doggy försvarar.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  ANNA2LINK 2011-04-02, 17:44

    Freedom skrev:
    Sluta snälla med dessa dåliga "personliga påhopp"!!! Debattera i stället!

    Forumhögern verkar vara som den är Anna.

    Ett ytterst fåtal klarar av den mest enkla debatt.
    Delar man inte deras förvridna uppfattningar då hamnar på nivån som Dmustaine nyss hamnade på.
    Att bemöta med sakliga argument verkar inte finnas med på kartan.

    Vercingetorix är nog den enda som jag upptäckt klarar av sakfrågor, även om jag inte delar alla hans åsikter.

    Resten, tja vad ska man säga ?






    Ja Secrist anser jag kunna det med, ibland Sniper men annars ja jag vet inte vad man ska säga... Vissa tror att de är på dagis...
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  lazy 2011-04-02, 18:03

    Freedom skrev:
    Men nu är det ju tyvärr så att det inte är en kollektiv bestraffning när de besvarar elden,

    Så de 4-500 barnen som mördades av Israel under operation Bly var stridande Hamazförband ?

    Alltså kollektiv bestraffning i ordets rätta bemärkelse.

    "In light of the above, PCHR:
    2. Points to the seriousness of the continued storage of explosives by the Palestinian resistance groups in civilian-populated areas, which poses a constant threat to the lives of civilians, and constitutes a violation of human rights and international humanitarian law; accordingly, such behavior must be banned. Storing explosives in such a way becomes more serious under the IOF's public and continued threats to attack such sites."

    Här erkänner plötsligt PCHR det som Goldstone m.fl föredrog att blunda
    för. Smile
    PCHR
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  DirtyDog 2011-04-02, 18:13

    ANNA2LINK skrev:Sluta snälla med dessa dåliga "personliga påhopp"!!! Debattera i stället!
    Du har rätt i att personliga påhopp utan argumentation knappast leder någonstans men personliga påhopp i argumenteringen sker ju från alla sidor.

    Det vore dock för diskussionens skulle intressant att veta vad DU anser om yttrandefrihet och konsekvenser av handlingar.

    Jag vill till en början inte höra ANDRAS åsikter om dessa frågor utan ENDAST dina. Sen kan de andra få chansen!

    Vad anser du att mitt straff borde bli om jag tar fram grillen och där eldar upp Bibeln, Koranen och Judarnas Torah (lite osäker på stavningen för den sista boken)?

    1. Anser du att Sverige borde ha ett straff i lagen mot denna typ av handling?

    Skall lagen formuleras annorlunda om jag istället bränner nåt gammalt exemplar av Fantomen eller kanske Hitlers "Mein Kampf"?

    Vad anser du att åklagarämbetet borde göra ifall jag skapar en rondellhund med namnet Hitler och som dessutom liknar honom? Skall det bedömmas likadant som om jag gör en rondellhund som liknar Budda, Jesus eller kanske Muhammed?

    2. Skall vi ha någon LAG som förbjuder mig att skapa dessa "Rondellhundar"?

    Skall vi göra skillnad på om jag bränner Mein Kampf eller om jag offentligt anklagar alla nazister för att vara inavlade pedofiler?

    3. Vilket är enligt dig värst? Att påstå att Muhammed var en pedofil eller att bränna en koran?

    Sådär, 3 enkla frågor kan man tycka. Vad blir DITT svar?

    Sen kan vi övergå till de konsekvenser som kan tänkas uppstå om man bränner nån av de nämnda böckerna.


    Senast ändrad av DirtyDog den 2011-04-02, 18:17, ändrad totalt 1 gång
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  DirtyDog 2011-04-02, 18:15

    Freedom skrev:
    När ska du börja stå för något din stackars ryggradslöse krake!

    Alla människors lika värde tex.
    ngt som inte verkar existera i din förkrympta värld.

    Gå i spinn?

    Du själv skriver:
    "Tyvärr så tror jag att du är bortom all hjälp. Du har så jävla sjuk syn på "sanning och konsekvens" att det får mig illamående."

    Det verkar ju ehhh moget....


    ***

    Efter ett trettiotal inlägg så blir grundfrågan fortfarande obesvarad, för vilken gång i ordningen vet jag inte.
    Hur vore det om du slutade med att blanda inlägg från olika personer utan att detta tydligt framgår?
    Freedom
    Freedom


    Antal inlägg : 1404
    Join date : 11-03-04
    Age : 62
    Ort : Malmö

    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  Freedom 2011-04-02, 18:21

    Men du ÄR ju verkligen EFTERBLIVEN!?!?

    och du ägnar inlägg efter inlägg att besvara en efterbliven ?
    Vad säger det egentligen om dig isf ?

    Sponsored content


    Sanning och konsekvens - Sida 2 Empty Sv: Sanning och konsekvens

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-08, 23:39