Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


3 posters

    Svensk solidaritetsförklaring med baltikum

    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Svensk solidaritetsförklaring med baltikum Empty Svensk solidaritetsförklaring med baltikum

    Inlägg  Secrist 2009-12-04, 02:00

    Sverige har valt sida

    Sverige hjälper Baltikum. Om de baltiska staterna angrips ska Sverige ingripa militärt. Det är innebörden av ett beslut som riksdagen fattat. Samtidigt spänner Ryssland sina militära muskler – Östersjön kan bli ett krisområde.


    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3812309.svd

    Undrar om svenska folket är medvetet vilket ansvar sverige har åtagit sig. Vet ni här på forumet det?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Svensk solidaritetsförklaring med baltikum Empty Sv: Svensk solidaritetsförklaring med baltikum

    Inlägg  Dao 2009-12-04, 02:15

    Hela baltikum är med i EU, liksom Sverige, så det är väl knappast nytt! Dessutom är de Nato-medlemmar, så Sveriges stöd är nog mer en vacker fernissa,,, För Sverige...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Svensk solidaritetsförklaring med baltikum Empty Försvar

    Inlägg  Secrist 2009-12-04, 07:37

    Fast kritik har ju kommit att det inte har förekommit någon debatt i ämnet. Deklarationen skrevs på i somras och har ju knappast föregåtts av någon större upplysningsaktion. Och med tanke på USA:s ansträngda militär så har de inte någon större beredskap till sitt förfogande. Och min fråga kvarstår, är alla svenskar medvetna om det som sverige faktiskt förbundit sig till?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Svensk solidaritetsförklaring med baltikum Empty Sv: Svensk solidaritetsförklaring med baltikum

    Inlägg  Dao 2009-12-04, 10:33

    Secrist skrev:Fast kritik har ju kommit att det inte har förekommit någon debatt i ämnet. Deklarationen skrevs på i somras och har ju knappast föregåtts av någon större upplysningsaktion. Och med tanke på USA:s ansträngda militär så har de inte någon större beredskap till sitt förfogande. Och min fråga kvarstår, är alla svenskar medvetna om det som sverige faktiskt förbundit sig till?

    Vilka utrikespolitiska ageranden de senaste åren har det blivit debatt i Sverige? Inget före vi skickade trupper för att stödja ockupationen av Afghanistan, till exempel...

    Regeringen vill nog ha så lite debatt som möjligt om Sveriges förehavanden...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Svensk solidaritetsförklaring med baltikum Empty Militärt

    Inlägg  Secrist 2009-12-05, 00:45

    Vilka utrikespolitiska ageranden de senaste åren har det blivit debatt i Sverige? Inget före vi skickade trupper för att stödja ockupationen av Afghanistan, till exempel...

    Fast svensk trupp är i Afghanistan på begäran av FN. Viss skillnad mot att militärt stödja ett grannland där en sannolik fiende är Ryssland. Vi pratar helt andra krafter i rörelse.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Svensk solidaritetsförklaring med baltikum Empty Sv: Svensk solidaritetsförklaring med baltikum

    Inlägg  Dao 2009-12-05, 01:21

    Secrist skrev:Vilka utrikespolitiska ageranden de senaste åren har det blivit debatt i Sverige? Inget före vi skickade trupper för att stödja ockupationen av Afghanistan, till exempel...

    Fast svensk trupp är i Afghanistan på begäran av FN. Viss skillnad mot att militärt stödja ett grannland där en sannolik fiende är Ryssland. Vi pratar helt andra krafter i rörelse.

    För att stödja FN-aktioner behövs inga speciella uttalade stöd till enskilda länder. Bara att Sverige gör som de gjort i 60 år!!!

    Andra krafter?? Skall vi stödja Ryssland i Baltikum, som vi stödjer USA i Afghanistan, om FN säger detta???
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Svensk solidaritetsförklaring med baltikum Empty Solidaritet

    Inlägg  Secrist 2009-12-05, 01:28

    Andra krafter?? Skall vi stödja Ryssland i Baltikum, som vi stödjer USA i Afghanistan, om FN säger detta???

    Lek med tanken att Ryssland vill ta tillbaka ett förlorat stormaktsvälde och samtidigt blir av med krånglande baltstater som Estland, Lettland etc. De invaderar länderna. Då har sverige förbundit sig att stödja dessa länder även militärt. Du ser ingen skillnad i detta mot att skicka några hundra man att bevaka en fred i FN-tjänst?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Svensk solidaritetsförklaring med baltikum Empty Sv: Svensk solidaritetsförklaring med baltikum

    Inlägg  Dao 2009-12-05, 01:34

    Secrist skrev:Andra krafter?? Skall vi stödja Ryssland i Baltikum, som vi stödjer USA i Afghanistan, om FN säger detta???

    Lek med tanken att Ryssland vill ta tillbaka ett förlorat stormaktsvälde och samtidigt blir av med krånglande baltstater som Estland, Lettland etc. De invaderar länderna. Då har sverige förbundit sig att stödja dessa länder även militärt. Du ser ingen skillnad i detta mot att skicka några hundra man att bevaka en fred i FN-tjänst?

    Men vad händer om det blir som i Afghanistan? Att FN, trots att Ryssland brutit klart och tydligt mot FN-reglerna, vill hjälpa freden i landet genom att skicka in FN-styrkor, underställda ryska befäl??? Och de frågar Sverige??
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Svensk solidaritetsförklaring med baltikum Empty FN?

    Inlägg  Secrist 2009-12-05, 01:38

    Men vad händer om det blir som i Afghanistan? Att FN, trots att Ryssland brutit klart och tydligt mot FN-reglerna, vill hjälpa freden i landet genom att skicka in FN-styrkor, underställda ryska befäl??? Och de frågar Sverige??

    Det verkar som om du rör ihop det. Detta har inget med FN att göra. Detta handlar om att sverige ska stötta baltländerna även militärt om det skulle behövas.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Svensk solidaritetsförklaring med baltikum Empty Sv: Svensk solidaritetsförklaring med baltikum

    Inlägg  Dao 2009-12-05, 01:52

    Secrist skrev:Men vad händer om det blir som i Afghanistan? Att FN, trots att Ryssland brutit klart och tydligt mot FN-reglerna, vill hjälpa freden i landet genom att skicka in FN-styrkor, underställda ryska befäl??? Och de frågar Sverige??

    Det verkar som om du rör ihop det. Detta har inget med FN att göra. Detta handlar om att sverige ska stötta baltländerna även militärt om det skulle behövas.

    Det var du som drog in Afghanistan och FN här!

    Men, ändå - fallet är ju detta i Afghanistan, som jag skrev! Hur skulle du ställa dig om det var likadant i Baltikum? Och hur kommer Sverige att ställa sig???
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Svensk solidaritetsförklaring med baltikum Empty Skillnad

    Inlägg  Secrist 2009-12-05, 01:57

    Men, ändå - fallet är ju detta i Afghanistan, som jag skrev! Hur skulle du ställa dig om det var likadant i Baltikum? Och hur kommer Sverige att ställa sig???

    Nej, fallet är precis tvärtemot situationen i Afghanistan. Dit åkte vi på ett FN-mandat. Det sverige nu skrivit på är betydligt mer långtgående och handlar inte om någon fredsbevarande FN-styrka. Det handlar om att sverige förbinder sig att skicka militära styrkor om någon av baltstaterna blir angripet av ett annat land. I exemplet, angripet av Ryssland.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Svensk solidaritetsförklaring med baltikum Empty Sv: Svensk solidaritetsförklaring med baltikum

    Inlägg  Dao 2009-12-05, 02:05

    Du kringår min fråga, Secrist!!!

    Jag frågade om ifall det blir ett FN-mandat i ett av Ryssland ockuperat Baltikum! Skall vi då skicka svenska trupper under ryskt befäl, på samma sätt som vi har svenska trupper under USA-befäl i Afghanistan!

    Eller gäller detta bara när det handlar om mellanöstern??? Inte människor vi GILLAR??
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Svensk solidaritetsförklaring med baltikum Empty Kringå

    Inlägg  Secrist 2009-12-05, 02:11

    Jag frågade om ifall det blir ett FN-mandat i ett av Ryssland ockuperat Baltikum! Skall vi då skicka svenska trupper under ryskt befäl, på samma sätt som vi har svenska trupper under USA-befäl i Afghanistan!

    Jag kringår ingenting men du har uppenbara problem i att se en skillnad mellan olika konflikter och dess konsekvenser för svensk säkerhetspolitik. Jag vet inte om det är det allmänna USA-hatet som ställer till det.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Svensk solidaritetsförklaring med baltikum Empty Sv: Svensk solidaritetsförklaring med baltikum

    Inlägg  Dao 2009-12-05, 02:23

    Secrist skrev:Jag frågade om ifall det blir ett FN-mandat i ett av Ryssland ockuperat Baltikum! Skall vi då skicka svenska trupper under ryskt befäl, på samma sätt som vi har svenska trupper under USA-befäl i Afghanistan!

    Jag kringår ingenting men du har uppenbara problem i att se en skillnad mellan olika konflikter och dess konsekvenser för svensk säkerhetspolitik. Jag vet inte om det är det allmänna USA-hatet som ställer till det.

    Jaha...

    Har du sjunkit så lågt nu...

    Uppenbarligen trampade jag på en öm tå här...

    Lycka till...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Svensk solidaritetsförklaring med baltikum Empty Suck..

    Inlägg  Secrist 2009-12-05, 02:28

    Jaha...

    Har du sjunkit så lågt nu...

    Uppenbarligen trampade jag på en öm tå här...

    Lycka till....


    Försök att ta debattförluster som en man istället. Du tjänar på det. Rolling Eyes
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Svensk solidaritetsförklaring med baltikum Empty Sv: Svensk solidaritetsförklaring med baltikum

    Inlägg  Dao 2009-12-05, 03:04

    Secrist skrev:Jaha...

    Har du sjunkit så lågt nu...

    Uppenbarligen trampade jag på en öm tå här...

    Lycka till....


    Försök att ta debattförluster som en man istället. Du tjänar på det. Rolling Eyes

    Varför skall jag debattera med en som uppenbarligen har så svårt att svara på en enkel fråga, att denne tar till idiotiska anklagelser gentemot den som ställde frågan - för att slippa svara?

    Du visade din omogna sida nu, så jag går hellre undan så du kan svalna av lite...
    KickTheRasist
    KickTheRasist


    Antal inlägg : 3622
    Join date : 09-02-18

    Svensk solidaritetsförklaring med baltikum Empty Sv: Svensk solidaritetsförklaring med baltikum

    Inlägg  KickTheRasist 2009-12-05, 03:08

    citat:
    "Jag kringår ingenting men du har uppenbara problem i att se en skillnad mellan olika konflikter och dess konsekvenser för svensk säkerhetspolitik. Jag vet inte om det är det allmänna USA-hatet som ställer till det."

    Om Tjetjener ger dem så uppenbara problem med sina små ak-4 varför skulle inte Sverige kunna ge dem på tassen ??
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Svensk solidaritetsförklaring med baltikum Empty Konsekvens

    Inlägg  Secrist 2009-12-05, 12:14

    Det var du som drog in Afghanistan och FN här

    Om du kan visa lite konsekvens i debatten så blir det lättare. Det var du som började prata om Afghanistan när jag pratade Balitikum. Oklart var Afghanistan kom in i bilden....

    Sponsored content


    Svensk solidaritetsförklaring med baltikum Empty Sv: Svensk solidaritetsförklaring med baltikum

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-08, 21:33