Sniperace skrev: F.I.S.T skrev: Sniperace skrev: F.I.S.T skrev: Secrist skrev:vilket tydligt visar att vissa kan skaffa sig fördelar men det passade inte dig att diskutera tror du dessa barn kommer att sitta på astrid lindgren så nog fan har det betydelse.. Men ditt svar visade tydligt att detta ville du inte diskutera om man inte kan blanda in alla olika vårdformer med eller utan pengar då kan man inte heller diskutera rättvisa eller skilnader.
Total rättvisa existerar inte. Men vårdvalet gör de möjligt att själv välja vilken vårdcentral du vill ha hjälp på. Innan blev du hänvisad. Du blev alltså tillsagd att gå till ett ställe oavsett vad du själv tyckte. Var det mer rättvist?
Privat vård är ofta dyrare än annan Secrist ... därför blir det tal om att inte alla kan ta del av den ... förstår ???
Nu stämmer det inte riktigt, de privata vårdföretag som finns SKA ge vård till alla på samma villkor som de statliga/kommunala, men exakt samma stöd som dessa, kan de inte erbjuda vård till samma eller billigare pris så går de under.
det är inte en slump att kommuner ofta väljer att placera omsogstagare på privata hem, just för att det blir BILLIGARE för dem, och ganska ofta BÄTTRE vård just pga att där råder inte samma mastodontadministration och en tungrodd uppbyggnad med chefshierarki osv...
att det sedan finns privata företag som inte fyller en bra behandling är en annan sak, men sådant ser vi även inom den kommunala vården som ibland kan vara under all kritik.
Att det sedan finns andra privatvårdformer där rika kan köpa finare rum osv är inte annorlunda än att rika kan köpa den finaste volvon eller en Rolls Royce
Det finns privata terapeuter som inte vanligt folk har råd med.... här pratar vi inte lyx, utan behov av rehab
du menar att du hade då hellre sett att dessa inte fanns?
får inte den ene ska INGEN annan heller få!
innebär det att det skulle vara förbjudet att sälja rullstolar av lyxkvalité ochså om detta inte var alla förunnat att få av staten?
räcker det inte att staten täcker de BASALA behoven?
som jag ser det så KAN det vara skillnaden på att ta en vanlig svenssonbil och en värstingbil, att välja mellan kvartersbutiken och snobbutiken
det är oftast inte större skillnad mellan den dyra kända terapeuten som tar skyhögt betalt och den vanliga, båda har SAMMA statsstöd för sin verksamhet, och i det andra fallet får man lägga till lite extra för att få just denna.
Behöver inte vara kända dyra terapeuter !!.... saken är väl den att terapi i många fall är fråga om rehabilitering..... och då borde det vara behovsstyrt... Det är inte fråga om nån lyx, som du försöker få det till här....
Dina jämförelser med bilar haltar därför inte bara betänkligt, utan faller pladask med näsan i golvet.
RÄTT terapi... anser jag vara BASALT behov,... gör inte Snipe det ??
Hade det VARIT frågan om bilar .... hade du kunnat prata om basala behov... men inte hälsa....
För övrigt resonerar du lika puckat som en i styrelsen i vår förening. Han sitter med i styrelsen. Får en förvisso löjlig summa pengar i arvode (500-600 kr) för det uppdraget.
Och han har starka moraliska utlägg över vikten av att jobba ideellt.
Vid ombyggnation av anläggning i fjol höst, så lade vissa andra ner 350 timmar ideellt arbete, inte en krona i ersättning alltså. Vissa inkl. mig själv tyckte att dessa som jobbat så hårt kunde få nån liten gratifikation, på några hundra för bra arbete... men han satte stopp för detta eftersom det var så viktigt att jobba ideellt...
Styrelsen, inkl jag, hade detta året avsagt sig arvode pga tillfälligt dålig ekonomi i samband med ombyggnation. Men sedan förbättrades ekonomin nu, och blev bättre än nånsin, och då säger denne man:
" Men nu vill jag fanemig att vi återinför styrelsearvodet igen, för så jävla kul är det inte att jobba gratis"
Detta säger han rakt inför dem som lade ner 350 timmars hårt fysiskt arbete utan ersättning
Alltså .... han gör skillnad på folk och folk... likväl som du gör här i ditt resonemang, när du som vanligt gör allt svart eller vitt, och påstår att jag menar på att om inte jag får så ska ingen annan ha... det är ett klassiskt, felaktigt, förnedrande och lögnaktigt sätt att försöka vinna fördelar till överheten, eller rättfärdiga egen suveränitet och egna förmåner....