Sniperace 2010-02-19, 11:56
F.I.S.T skrev: Sniperace skrev: F.I.S.T skrev: Sniperace skrev: F.I.S.T skrev: Sniperace skrev: F.I.S.T skrev:Jag vet inte riktig vilka områden det där LSS omfattar... och ids inte läsa igenom allt nu..
Men jag vet att det förekommer privat vård inom tex psykiatrin i form av Gestaltterapi, som inte är åtkomlig för vanligt folk, som inte har gott om pengar.
Detta är ett alternativ som inte finns tillgängligt inom landstinget, och de vägrar hjälpa till att finansiera...
En vän till mig vittnar om detta.... hon sökte hjälp ekonomiskt i alla instanser som fans att tillgå ... men gick inte trots att hon blev bättre av det ...
Till slut hade hon inte mer saker att sälja för att finansiera den vård hon behövde för att må bättre och kunna återvända till arbete...Så nu är hon långtidssjukskriven utan möjlighet till hjälp ... fast hjälp finns
Taskigt va ?
Och på grund av detta så skulle denna alternativa vård vara FÖRBJUDEN, kan inte en få den så ska INGEN få den?
är det på samma sätt med en ny volvo, kan inte alla slanta upp för den så ska den inte få säljas?
Jag börjar misstänka att du antingen inte är läskunnig... eller att du med vilje gör dig dum...
Jag skriver ju för faen att Privat vård kan vara ett alternativ, men under granskning av stat, samt att det bör subventioneras till behövande oxå ... och inte bara vara en lyxvariant för dom som snikat åt sig mest pengar i samhället
men det de vägrar stödja är ju sådant som en viss läkarkår inte anser vara väl beprövade metoder som stämmer överens med läkarvetenskapens accepterade sätt, ska vi börja stödja all sorts humbug samtidigt?
att staten betalar för kristallterapi?
att staten står för kostnaderna för en massa olika homeopater vars kvalitet vi inte vet något om?
häxdoktorer osv?
redan IDAG har ALLA rätt till den privata vården så länge detta är en som stämmer överens med den rådande läkarvetenskapens ACCEPTERADE metoder
och ditt resonemang stämmer då överens om att kan inte alla köpa en ny volvo, då ska ingen kunna göra det, bara att det nu gäller en vårdform som inte samhällets läkare är överens att vara korrekt och fungerande
Nej det är helt fel .... finns ingenstans jag säger det du påstår...
Och vad gäller vården så går det att vara lite smidig och avgöra från fall till fall. Det finns dessutom Privata alternativ som inte är humbug... eller har du vänt i frågan,,,,, och tycker att alla privata alternativ är skit ??
Nej, absolut inte privat kan mycket väl vara BRA, liksom att det finns de som är helt kass.
Vara smidiga och godkänna vård som inte anses som korrekt i de regler som finns?
neka i ett fall och säga ja i ett annat beroende på vem som frågar?
IDAG kan man få ALL privatvård med GODKÄNDA vårdformer, men självfallet inte sådant som inte anses beprövade och godkända metoder.
Tyvärr kan det ge negativa konsekvenser, men samtidigt soppa lycksökare med vård som inte ger resultat.
Jag vet ex på där det skulle vara behövligt, men där byråkratin sätter stopp.
Är inte detta tragiskt att en människa kan få rätt hjälp, men regler säger ifrån ??
Jovisst är det tragiskt, men alternativet är ju då att ALLA skulle få den vård de vill betald av skattemedel, OAVSETT om det fungerar eller ej, dvs att då göda kvacksalvare osv....
göda dem som påstår att deras healing botar cancer till riktigt svinaktiga priser och noll funktion.
vi måste väl ha regler om vad som läkarvetenskapen anser beprövat och korrekt, eller?
vore det rätt att staten betalar för ex kristallterapi just för att någon tror på detta?
skulle staten betala för en scientologbehandling som sägs bota cancer genom att bara lära denne tänka rätt genom svindyra kurser?
regler behövs, och regler ÄNDRAS hela tiden när det kommer nya behandlingsmetoder som visar sig fungera osv....
ska det vara upp till var och en att avgöra om detta är adekvat vård eller inte?