DMustaine 2010-02-19, 01:25
F.I.S.T skrev: DMustaine skrev: F.I.S.T skrev: DMustaine skrev: F.I.S.T skrev: Secrist skrev:Hmm ... hoppas att du inte får anställning inom vården om du inte ser nån skillnad på en bensinmack och vårdinrättning !!Vårdvalet är inte dyrare än att välja bensinmack.
PS. Jag lär inte få anställning inom vården. Jag har ingen utbildning inom detta och är dessutom rätt äckelmagad. DS
Det är en väldig skillnad på att driva en bensinmack med vinstintresse, mot för att göra det med vård... där människors hälsa och liv står på spel... då är det betydligt mer vanskligt att låta vinstintresse styra verksamheten ..
Jag jobbar hos ett privat vårdföretag. Det startades upp av en herre som tröttnat på den illa vården kommunen kunde erbjuda för hans gravt handikappade son. Företaget har nu ca 450 anställda. Som själv jobbande inom kommunen, och jävligt less på det och allt dess strul, fick jag erbjudandet om att börja jobba för det här företaget. Det var inte svårt att tacka ja även om det kändes en smula otryggt i början(jag gjorde naturligtvis en research innan och lyssnade till vad andra hade att säga om företaget). Nu idag kan jag bara säga att det var det bästa jag gjort! Aldrig några problem, det flyter på som en outbyggd älv!
Så skippa snacket om att privata företag inte kan leverera, för det är ren och skär lögn!
Jag påstår inte att privata vårdföretag inte kan leverera... bara att det finns en enorm risk med dem, iom att det finns ett vinstintresse så ökar risken för oseriösa aktörer som vill göra snabba pengar och skiter i konsekvenserna...
Bra! Då kan vi iaf utesluta att privata vårdföretag endast är ute efter vinst! Vinst är emellertid ett måste för ett privat vårdföretag för att kunna fortsätta sin verksamhet. Man måste ligga under de anslag man får av staten för att kunna fortsätta sin verksamhet. Annars blir de inte långlivade hur jävla bra de än är! Därför är konkurrens bra mellan de privata alternativen. Då måste de leverera till kundernas förnöjelse annars är de snart borta från marknaden! Det höjer kvalitén för de pengar staten ger ut och de som är oseriösa blir kortlivade!
Tyvärr hinner de oseriösa ställa till med mycket skada ibland oreparerbar för vissa människor...
Sen för att jag skall vara riktigt nöjd med privata alternativ... tycker jag att det inte bara skall vara tillgängligt för de mest förmögna... utan även för de mest behövande... eftersom löner i vissa fall kan vara bättre hos privata alternativ ,.. kan det oxå få konsekvensen att högutbildad kvalitativ personal alltid väljer privat alternativ...
Detta kan uppnås med remisser och subventioner... om man hade modet att satsa pengar på detta ... skattepengar...
Målet måste ju ändå bara att få fler att bli friska el friskare ....
Då kan jag berätta för dig att de privata företagen som omfattas av LSS bekostas av staten. Där har alla tillgång oavsett om de är fattiga lr rika!
http://www.regeringen.se/sb/d/3206 Där är det företagen i sig som profilerar sig på bästa sätt för att göra sig attraktiva. Kundens omdöme är avgörande. Det finns således alternativ att välja utefter rekommendation.
Sen kanske det finns områden, jag vet faktiskt inte, som är helt privatfinansierade. Och jag ser inga problem med det! Varför skall inte de som kan betala, om det nu förekommer, kunna få välja den vård de vill? Och varför skulle de isåfall välja dessa alternativ? Varför skall man ev bli tvingat att välja ett alternativ som är sämre?
Senast ändrad av DMustaine den 2010-02-19, 01:26, ändrad totalt 1 gång