Potatiskungen skrev:Dao skrev:Potatiskungen skrev:Dao skrev:Min fråga kvarstår obesvarad:
Varför var bara en villkorslös kapitulation det enda giltiga för USA? Så viktig att de kunde offra två hela städer med sina invånare, liksom huvudstaden?
VARFÖR???
Jag tror att USA resonerade ungefär såhär:
Nationen var extremt krigstrött och kriget hade redan kostat 70 miljoner människoliv. 70 miljoner! Relativt sett var dödssiffran ett lågt pris att betala för ett snabbt avslut. Själva maktdemonstrationen var samtidigt en garant för att övriga länder skulle ansluta sig till förhandlingsbordet.
Kom ihåg att beslutet togs mot bakgrund av ett världskrig. En värld i blod och ruiner. Det finns lika många moraliska frågeställningar om bomben som det finns nätdebattörer, men resultatet är otvetydigt: svampmolnen över Japan satte definitivt punkt för andra världskriget.
Skulle Japan ha kapitulerat ändå? Skulle Sovjet ha anslutit sig till förhandlingsbordet lika snabbt? Skulle resten av världens länder hållit sig lika lugna i kölvattnet? Här finns ingen sanning. Endast spekulationer.
Eftersom USA i ALLA sina krig under de senaste 250 åren krävt villkorslös kapitulation så faller det första du skriver.
Japan var redo att kapitulera, och hade erbjudit detta, ca två månader före Hiroschimabomben! Även efter första ville de få slut på det hela, men detta "missades" av USA:s ledning. De hävdar att det var en felöversättning av Japans vädjan som var skurken...
Vid tiden för belutet om bomberna var krigsledningen HELT emot dem. McArthur, som ledde styrkorna i Stilla havet, var en av dem. Att bomberna skulle ha "räddat liv" är en politisk efterkonstruktion, som få historiker idag ställer sig bakom!
Kalla kriget var knappast lugnt!!!
Vad gäller visandet av atombomben gentemot Sovjet, hade de fått samma effekt även om bomberna inte fällts på civila!
Ja - mycket lidande hade undvikigts under Kalla kriget, om USA hade haft en mer ödmjuk framtoning - helt klart!
Där behöver man knappt spekulera idag!
Men det ÄR just det - en spekulation. För du kan väl inte på allvar mena att du kan skönja en alternativ verklighet som ingen annan kan se och där allting blev jättebra? Sånt kan få människor inspärrade vet du : )
Jag förstår inte riktigt vad som faller i mitt första stycke där jag skrev att USA ville ha ett snabbt slut på kriget, tillsammans med en maktdemonstration och framtvingande av förhandling. Exakt vad är felaktigt?
Slutligen syftade jag inte på kalla kriget, utan på att länder i största allmänhet tog några extra tankevarv om fortsatt krigsföring direkt efter bombningen. Av blotta chocken helt enkelt.
Om USA hade velat haft ett snabbt slut på kriget, hade det ju varit utmärkt om de hade tagit fredserbjudandet från sommaren -45!!!
Jag vet inte vilken förhandling du talar om, men maktdemonstrationen hade varit LIKA effektiv om de hade låtit bli att göra det på civila!
Men... kriget fortsatte på många ställen efter kriget. Så där vet jag inte riktigt vad du talar om. Och på vilket sätt skulle det inte ha fungerat genom att spränga bomben över havet eller någon annanstans där det inte finns civila?