Dao skrev:Potatiskungen skrev:formsvackan skrev:Jag är mest intresserad av vilka som får kämpa för sin frihet och vilka som inte får det. Har någon frihetskamp accepterats innan den vunnits ?
Vilka kämpade mot vilka för USA's tillblivande, för Eires tillblivande, för Israels tillblivande m.m. ?
Varför får inte Hamas göra samma sak ?
Har aldrig handlat om att de inte får kämpa för sin frihet. Det handlar om vad västvärlden har fått för bild av deras kamp. När den palestinska organisationen "Svarta september" mördade israeliska idrottsmän i München 1972 fick konflikten global medial uppmärksamhet. Men i stället för att väcka sympatier för palestiniernas sak, hamnade västvärldens lojaliteter hos israelerna. För vem kunde se något ädelt i att mörda idrottsmän under ett pågående OS? Samma sak fyra år senare, när palestinier kapade ett flygplan med 248 passagerare och landade på Entebbe flygplats i Uganda. Återigen hamnade Palestina i medial fokus, men eftersom passagerarna var civila förstärktes bara motviljan och den israeliska fritagningen blev enkel att tolka som att "de goda" segrade mot "skurkarna". De flesta västerlänningar hade ju suttit i ett flygplan och identifierade sig såklart med gisslan, snarare än gisslantagarna. Bilden av "frihetskämpe" har knappast förstärkts av det senaste decenniets självmordsattentat mot bussar, caféer, diskotek etc. Metoden saknar all slags förankring i modern västerländsk kultur och väcker avsky snarare än medkänsla för palestiniernas sak. Samtidigt har Israel en kultur som västvärlden har lätt att identifiera sig med - ett modernt samhälle med likartat perspektiv på genusfrågor, litteratur, film, uteliv, styrelseskick etc.
Allting sammantaget betyder att Israel kan agera relativt ostört (och skoningslöst) utan klander eller repressalier från andra västländer. Det finns helt klart en växande opinion mot Israels agerande, men jag tror att situationen hade sett annorlunda ut om palestinierna hade valt sina metoder med större omsorg från början.
Från början?
Terrordådet 1972 var inte "början"!
I 20 år hade palestinierna INTE brukat våld. Efter 70-talets attentat, gjordes inga nya attentat förrän mot slutet av 80-talet. Självmordsbombarna dök upp på 90-talet, liksom raketerna från Gaza!
Kolla upp när ockupationen startade, så har du din början.
Palestinierna har mest av allt försökt tillämpa Ghandis principer i sin kamp, men det har liksom inte spelat någon roll.
För Israel har ett "blanche card" när det gäller våld - och de har hållit på sedan mellankrigstiden. De belönades för sin terror genom att få sitt land - på andras bekostnad...
Men Jesus Maria. Jag är inte ute efter en pinktävling om vilken sida som är värst, men att häva ur sig att palestinierna inte brukat våld innan 70-talets attentat är lika verklighetsfrånvänt som en kondomautomat i Vatikanen.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_attacks_against_Israeli_civilians_before_1967
Jag respekterar ditt ställningstagande, men du brister i din objektivitet.
/Mr. Carte Blanche